EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК ЦИФРОВИХ КОМУНІКАЦІЙ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА МОЖЛИВОСТІ
А. О. Глєбова, В. В. Кравченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.80

УДК: 658.8:004

А. О. Глєбова, В. В. Кравченко

РОЗВИТОК ЦИФРОВИХ КОМУНІКАЦІЙ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА МОЖЛИВОСТІ

Анотація

У статті досліджено цифрові комунікації, які зазнають суттєвих змін у процесі діджиталізації економіки України. Встановлено, що в умовах цифрової економіки роль і значення комунікацій буде зростати. Визначено, що електронні комунікації мають свої переваги та недоліки, як усні та письмові. Однак, в умовах розвитку Інтернет-технологій перед керівниками сучасних підприємств постає завдання збалансування всіх цих видів комунікацій : усних, письмових та електронних. Це обумовлює потребу у формуванні нової, складної, інформаційної екосистеми, яка здатна функціонувати в умовах динамічного, складно прогнозованого зовнішнього середовища. Здійснювати аналіз, управління великими масивами даних. Встановлено, що пандемія COVID – 19, обумовила виникнення нових тенденцій розвитку цифрових комунікацій: зростання ролі і значення хмарних сервісів для збереження інформації, забезпечення взаємодії, організації спільної роботи; інтернаціоналізація цифрових комунікацій у онлайні; індивідуалізація процесу виробництва; використання комбінованої моделі управління персоналом (онлайн і офлайн); формування цифрової грамотності. Визначені тенденції, дозволили встановити, що в умовах сьогодення забезпечити стійкий організаційний розвиток можливо забезпечити за рахунок впровадження цифрових комунікацій в комунікаційну політику підприємства, зокрема об’єднаних (уніфікованих) комунікацій. Саме комунікаційна політика в умовах процесів діджиталізації потребує врахування всіх тенденцій розвитку цифрових комунікацій.

Ключові слова: цифрова комунікація; усна комунікація; об’єднані комунікації; хмарні технології; цифрова грамотність.

Література

1. Маслов В. Етапи розвитку теорії інформаційної економіки у другій половині XX - на початку XXI століть. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 128/2011.С.11-15.
2. Геец В.М. Социально-экономические трансформации при переходе к экономике знаний. Социально- экономические проблемы информационного общества/ под ред. д.э.н. Л.Г.Мельника. Сумы, ИТД “Университетская книга”, 2004. 430с.
3. 5 Stats You Need To Know About The Digital Consumer in 2019 (2019) available at: //https://www-forbes-com.translate.goog/sites/michelleevans1/2018/12/17/5-stats-you-need-to-know-about-the-digital-consumer-in-2019/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=uk&_x_tr_pto=ajax,se,elem,sc#3d129e37636b (Accessed 10 September 2021).
4. Александрова Л.Д., Полушина И.С. Влияние цифровой трансформации коммуникационных технологий и систем на управление бизнес-процессами. Гуманитарная информатика, 2016. № 11, С.25-33.
5. Уніфіковані комунікації, available at: http://integritysys.com.ua/networks/uc/ (Дата звернення, 10 вересня 2021).
6. Унифицированные коммуникации мировой рынок (2021), Tadvisеr, available at: https://cutt.ly/PWXYW53 (Дата звернення 10 вересня 2021).
7. Унифицированные коммуникации: бизнес- связь без задержек, available at: https://www.avaya.com/ru/about-avaya/newsroom/2019/pr-190826/ (Дата звернення 10 вересня 2021).
8. Working from Home: Estimating the worldwide potential (2020), available at: /https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/briefingnote/wcms_743447.pdf. (Accessed 10 September 2021).
9. Employed persons working from home as a percentage of the total employment, by sex, age and professional status (%), Eurostat. available at: // https://cutt.ly/kWBFVXq (Accessed 10 September 2021).
10. Global State of Remote Work (2018), available at: //https://resources.owllabs.com/state-of-remote-work/2018 (Accessed 10 September 2021)
11. Дослідження цифрової грамотності українців (2019), available at: https://egap.in.ua/projects/doslidzhennia-tsyfrovoi-hramotnosti-ukraintsiv/ (Дата звернення: 10 вересня 2021).

A. Glebova, U. Krauchanko

DEVELOPMENT OF DIGITAL COMMUNICATIONS IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF UKRAINE'S ECONOMY: PROBLEMS AND OPPORTUNITIES

Summary

The article examines digital communications, which are undergoing significant changes in the process of digitalization of Ukraine's economy. It is established that in the digital economy the role and importance of communications will grow. However, digital technologies not only create new opportunities, but also create new threats: cyberattacks, loss of personal data, blurring of personal and professional activities, rapid burnout, loss of reputation and business due to misinformation, the spread of fakes and dipfakes. It is determined digital communications have their advantages and disadvantages, both oral and written. However, in the development of Internet technologies, the leaders of modern enterprises face the task of balancing all these types of communications: oral, written and digital. This necessitates the formation of a new, complex, information ecosystem that is able to operate in a dynamic, complex predictable environment. Perform analysis, management of big data. It is established that the COVID - 19 pandemics has led to the emergence of new trends in the development of digital communications: the growing role and importance of cloud services to store information, ensure interaction, organize collaboration; internationalization of digital communications online; individualization of the production process; use of a combined personnel management model (online and offline); formation of digital literacy. These trends have established that in today's conditions to ensure sustainable organizational development can be achieved through the introduction of unified communications in the communication policy of the enterprise. It is the communication policy in the context of digitalization processes that need to be restructured and taking into account all trends in the development of digital communications.
Because in the development of the digital economy there is information overload (a large number of devices and "storage") and technological limitations (autonomous software applications, lack of integration of many software applications). New requirements to the technological component are formed: from the standpoint of the enterprise (security, reliability, availability, scale), from the standpoint of users (speed, flexibility, user-friendly interface, accessibility). As a result, there is a need to use modern unified communications, where the interaction will not depend on the operating system (Microsoft, Linux, Mac).

Keywords: digital communication; oral communication; unified communications; cloud technologies; digital literacy.

References

1. Maslov, V. (2011), “Stages of development of the theory of information economy in the second half of XX - early XXI centuries”, Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, vol. 128, pp.11-15.
2. Geets, V.M. (2004), Social'no-jekonomicheskie transformacii pri perehode k jekonomike znanij. Social'no- jekonomicheskie problemy informacionnogo obshhestva [Socio-economic transformations in the transition to the knowledge economy. Socio-economic problems of the information society], University book, Sumy, Ukraine.
3. Evans, M. (2018), “5 Stats You Need To Know About The Digital Consumer in 2019”, available at: https://www-forbes-com.translate.goog/sites/michelleevans1/2018/12/17/5-stats-you-need-to-know-about-the-digital-consumer-in-2019/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=uk&_x_tr_pto=ajax,se,elem,sc#3d129e37636b (Accessed 10 September 2021).
4. Alexandrova, L.D., Polushina, I.S (2016), “The impact of digital transformation of communication technologies and systems on business process management”, Humanitarian informatics, vol. 11, pp.25-33.
5. Integrity Systems (2021), “Unified communications”, available at: http://integritysys.com.ua/networks/uc/ (Accessed 10 September 2021).
6. Tadvisеr (2021), “Unified communications global market”, available at: https://cutt.ly/PWXYW53 (Accessed 10 September 2021).
7. Zaporozhskij, D. (2019), “Unified communications: business communication without delays”, available at: https://www.avaya.com/ru/about-avaya/newsroom/2019/pr-190826/ (Accessed 10 September 2021).
8. ILO (2020), “Working from Home: Estimating the worldwide potential”, available at: /https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/briefingnote/wcms_743447.pdf. (Accessed 10 September 2021).
9. Eurostat (2021), “Employed persons working from home as a percentage of the total employment, by sex, age and professional status (%)”, available at: https://cutt.ly/kWBFVXq (Accessed 10 September 2021).
10. Owl labs (2018), “Global State of Remote Work”, available at: https://resources.owllabs.com/state-of-remote-work/2018 (Accessed 10 September 2021)
11. E-Governance for Accountability and Participation Program (2019), “Research of digital literacy of Ukrainians”, available at: https://egap.in.ua/projects/doslidzhennia-tsyfrovoi-hramotnosti-ukraintsiv/ (Accessed 10 September 2021).

№ 9 2021

Дата публікації: 2021-09-30

Кількість переглядів: 154

Відомості про авторів

А. О. Глєбова

к. е. н., доцент кафедри публічного управління, адміністрування та права,Національний університет “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”, м. Полтава, Україна

A. Glebova

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Public Governance, Administration and Law, National University «Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic, Ukraine, Poltava

ORCID:

0000-0002-7030-948X


В. В. Кравченко

к. е. н., доцент кафедри «теплові електричні станції»,Білоруський національний технічний університет,м. Мінськ, Білорусь

U. Krauchanko

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Thermal Power Plants,Belarusian National Technical University, Minsk, Belarus

ORCID:

0000-0001-8131-704X

Як цитувати статтю

Глєбова А. О., Кравченко В. В. Розвиток цифрових комунікацій в умовах діджиталізації економіки України: проблеми та можливості. Ефективна економіка. 2021. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9277 (дата звернення: 16.10.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.80

Glebova, A. and Krauchanko, U. (2021), “Development of digital communications in the conditions of digitalization of Ukraine's economy: problems and opportunities”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9277 (Accessed 16 Oct 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.80

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.