ПІДПРИЄМНИЦТВО У СФЕРІ ТУРИЗМУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
Л. М. Титаренко, Є. О. Рябокінь
DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.94
УДК: 338.486.2
Л. М. Титаренко, Є. О. Рябокінь
ПІДПРИЄМНИЦТВО У СФЕРІ ТУРИЗМУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
Анотація
В статті розкрито особливості підприємництва у сфері туризму в умовах глобальних трансформацій. Обґрунтовано, що туризм виступає пріоритетним напрямом розвитку економіки в багатьох країнах. Автором досліджено сучасний стан підприємницької діяльності у сфері туризму, виявлено її особливості та основні фактори, що впливають на туристичний бізнес. На основі аналізу державного регулювання та інфраструктурної підтримки розвитку туризму в зарубіжних країнах запропоновано форми державної підтримки для стимулювання розвитку туристичної індустрії. Встановлено, що підприємницька діяльність у сфері туризму пов’язана з впливом на неї зовнішніх факторів глобального середовища. Аналіз наслідків пандемії на світовому туристичному ринку у розрізі субрегіонів показав, що найбільше постраждали від кризи COVID-19 Азія та Тихоокеанський регіон. Запропоновано шляхи підтримки туристичної індустрії в постпандемічний період.
Ключові слова: глобалізація; підприємництво; підприємницька діяльність; бізнес-культура; туризм; туристичний потік; туристичний бізнес.
Література
1. Білозубенко В. С., Корнєєв М. В., Горб К. М. Розвиток туристичної інфраструктури країни в умовах глобалізації туризму. Ефективна економіка. 2018. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6579 (дата звернення: 18.09.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.7
2. Даниліна С. О., Коцюрубенко Г. М., Шикіна О. В. Фінансово-економічні наслідки пандемії для світової туристичної галузі. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 52-1. С. 30-34.
3. Богдан Н. М., Кравець О. М., Соколенко А. С. Управління інвестиційним забезпеченням розвитку підприємств туристського та готельного бізнесу на регіональному рівні. Бізнес Інформ. 2020. № 5. С. 161–168.
4. Джинджоян В. В., Шарутенко К. С. Розвиток міжнародного туризму у європейському туристичному регіоні. Ефективна економіка. 2021. № 7. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9043 (дата звернення: 18.09.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.7.4
5. Havryliuk S., Melko L., Uvarova G. Implementation of the model of innovative tourist product in Ukraine: financial and economic aspects. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2021. vol. 1. № 36. pp. 219-232.
6. Tourism for inclusive growth. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.unwto.org/world-tourism-day-2021 (дата звернення 11 вересня 2021).
7. Tourism suffers its deepest crisis in 2020 with a drop of 74% in international arrivals [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://tourlib.net/wto/UNWTO_Barometer_2021_01.pdf (дата звернення 11 вересня 2021).
8. UNWTO tourism data dashboard (Tourism Results). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.unwto.org/unwto-tourism-dashboard (дата звернення 11 вересня 2021).
L. Tytarenro, Y. Riabokin
ENTREPRENEURSHIP IN THE FIELD OF TOURISM IN THE CONDITIONS OF GLOBAL TRANSFORMATIONS
Summary
Tourism is a special area of entrepreneurship - the initiative of individuals and groups associated with the innovative use of economic resources to achieve commercial and other success through a combination of personal gain and public benefit. Tourism is a priority for economic development in many countries, as it provides the inflow of currency into the country, tax revenues, job creation, enhances the country's image on the world stage. The tourism industry is an important factor in economic and social change in the country. The dynamics of tourism business development is determined by a range of different factors. In this regard, it is useful to analyze the main issues and problems faced by modern entrepreneurs in the tourism business. In this regard, the aim of the article is to study the current state of business in the field of tourism, identify its features and the main factors influencing the tourism business, as well as justify ways to support the tourism industry in the post-pandemic period.
The author reveals the role and functions of the tourism industry in the development of the country's economy. The classification of business activity in the field of tourism is given and its features are characterized. The basic tendencies of tourist business are defined. Forms of state support for stimulating the development of the tourism industry are proposed, based on the analysis of state regulation and infrastructural support for tourism development in foreign countries.
It has been proven that entrepreneurship in the field of tourism influenced by external factors of the global environment. One of the factors that negatively affected the tourism industry is the COVID-19 pandemic. The author analyzed the effects of the pandemic on the world tourism market in terms of subregions. Asia and the Pacific have been hit hardest by the COVID-19 crisis.
The directions of business development in the field of tourism are offered, taking into account the impact of the COVID-19 pandemic: introduction of mechanisms at the state level to compensate for the cost of accommodation of potential tourists; introduction of certification "Hotels without COVID-19"; use of digital tools for payment and check-in at the hotel; replacement of the concept of nutrition: compliance with all sanitary and epidemiological norms; training and consulting of entrepreneurs in all areas of tourism business.
Keywords: globalization; entrepreneurship; entrepreneurial activity; business culture; tourism; tourist flow; tourist business.
References
1. Bilozubenko, V. S., Korneev, M. V. and Horb, K. M. (2018), “Development of tourist infrastructure of the country in the conditions of tourism globalization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6579 (Accessed 18 Sep 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.7
2. Bogdan, N. M., Kravecz`, O. M. and Sokolenko, A. S. (2020), “Management of investment support for the development of tourism and hotel businesses at the regional level”, Biznes Inform, vol. 5, рр. 161–168.
3. Dany`lina, S.O., Kocyurubenko, G.M. and Shy`kina O.V. (2020), “Financial and economic consequences of the pandemic for the world tourism industry”, Pry`chornomors`ki ekonomichni studiyi. [Online], vol. 52-1. pp 30-34.
4. Dzhyndzhoian, V. and Sharutenko, K. (2021), “Development of international tourism in the european tourist region”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9043 (Accessed 18 Sep 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.7.4
5. Havryliuk, S. Melko, L. Uvarova, G. Karyuk, V. and Mihus, I. (2021), “Implementation of the model of innovative tourist product in Ukraine: financial and economic aspects”, Financial and credit activity: problems of theory and practice, Vol. 1, no. 36, Pp. 219-232
6. Havryliuk, S., Melko, L. and Uvarova G. (2021), “Implementation of the model of innovative tourist product in Ukraine: financial and economic aspects”, Financial and credit activity: problems of theory and practice, vol. 1, no. 36, pp. 219-232.
7. The official site of World Tourism Organization (2021), “Tourism for inclusive growth”, [Online], available at: https://www.unwto.org/world-tourism-day-2021 (Accessed 11 Sep 2021).
8. The official site of World Tourism Barometer (2021), “Tourism suffers its deepest crisis in 2020 with a drop of 74% in international arrivals, [Online], available at: https://tourlib.net/wto/UNWTO_Barometer_2021_01.pdf
9. The official site of World Tourism Barometer (2021), “UNWTO tourism data dashboard (Tourism results)”, [Online], available at: https://www.unwto.org/unwto-tourism-dashboard (Accessed 11 Sep 2021).
№ 9 2021
Дата публікації: 2021-09-30
Кількість переглядів: 6970