EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕЛЕКТРОННИЙ КАДРОВИЙ ДОКУМЕНТООБІГ
Л. В. Гуцаленко, А. О. Костюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.14

УДК: 004.91 : 331.108 : 657

Л. В. Гуцаленко, А. О. Костюк

ЕЛЕКТРОННИЙ КАДРОВИЙ ДОКУМЕНТООБІГ

Анотація

У статті розглянуто особливості електронного кадрового документообігу. Виокремлено сутність та порядок організації електронного документообігу на підприємстві. Проаналізовано теоретичні та практичні аспекти застосування електронного документообігу на підприємстві. Досліджено актуальність використання даного способу обміну та зберігання інформації на підприємстві. Встановлено позитивні та негативні аспекти електронного документування. Наголошено на неготовності певної частини українських суб’єктів господарювання до процесу діджіталізації в цілому, також на відсутності досвіду та технічного забезпечення у бухгалтерів в питанні ведення електронного кадрового документообігу. Перелічено основні програми для успішного здійснення обміну документами за допомогою програмного забезпечення. Запропоновано зміни та покращення цього досить тривалого процесу. Наголошено на необхідності розроблення нового та вдосконалення існуючого документального оформлення, нормативно-правової бази та забезпеченні вільного доступу до всіх необхідних інформативних джерел.

Ключові слова: електронний документ; заробітна плата; працівники; кадровий аудит; діджіталізація.

Література

1. Про електронні документи та електронний документообіг: Закон України від 22.05.2003 року № 851-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15 (дата звернення 16.08.2021)
2. Про електронні довірчі послуги: Закон України від 5.10.2017 року №2155-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19 (дата звернення 19.08.2021)
3. Урядовий портал. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. URL: https://www.kmu.gov.ua/usi-pitannya-po-e-poslugam/sho-tak-elektronnij-cifrovij-pidpis-ecp. (дата звернення 04.09.2021)
4. Про затвердження порядку обміну електронними документами з контролюючими органами: наказ Міністерства фінансів України від 06.06.2017 р. № 557. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0959-17 (дата звернення 02.09.2021)
5. ЕДО з API.ПТАХ. Досвід "АБІНБЕВ ЕФЕС УКРАЇНА": веб-сайт. URL: https://edo.linkos.ua/cases/abnbev-efes-ukrana-vikoristovu-apiptah (дата звернення 09.09.2021)
6. Остапенко Ю.І., Шипілова О.А., Ткаченко Ю.А. Інноваційні методи удосконалення документообігу на підприємстві. Вісник СНТ ННІ бізнесу і менеджменту ХНТУСГ. №2. 2020. С.65-67. URL: http://dspace.khntusg. com.ua/bitstream/123456789/15036/1/21.pdf

L. Gutsalenko, A. Kostiuk

ELECTRONIC PERSONNEL DOCUMENTATION

Summary

The article considers the features of electronic personnel document management. It is established that the organization of document flow is an important part of the enterprise, because any business processes are reflected in the documents. The essence and procedure of organization of electronic document circulation at the enterprise are singled out. Theoretical and practical aspects of the application of electronic document management at the enterprise are analyzed. At the present stage, among the methods aimed at improving documentation, there are two groups: improving the technology of document management and reducing the volume of document flow. The relevance of using this method of exchange and storage of information at the enterprise is investigated. Positive and negative aspects of electronic documentation are established. Emphasis is placed on the unpreparedness of a certain part of Ukrainian business entities for the digitalization process as a whole, as well as on the lack of experience and technical support of accountants in the issue of electronic personnel records management. The automated document management system provides the process of creating, managing, accessing and distributing large volumes of documents on computer networks, as well as control the flow of documents in the organization. Among the well-known electronic document management systems are: M.E.Doc, SOTA, API.PTAH, Fredo, FlyDoc - solutions for the BAS accounting system, etc. In modern economic conditions, working with innovative technologies in accounting is crucial for reducing the amount of time spent on the preparation and signing of documents, as well as their submission to regulatory authorities. The speed and convenience of accounting allows you to process larger amounts of information in a shorter period by one specialist. Changes and improvements to this rather lengthy process have been proposed. A positive trend in the development of accounting at the level of other European countries has been studied. Abandoning the thoughtless use of natural resources will significantly improve the ecological situation on the planet, which has been gaining momentum in recent years. Emphasis was placed on the need to develop new and improve existing documentation, regulatory framework and ensure free access to all necessary information sources.

Keywords: document flow; electronic document; salary; employees; personnel audit; digitalization.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), The Law of Ukraine “On electronic documents and electronic document management”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15 (Accessed 16 Audust 2021).
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), The Law of Ukraine “On electronic trust services”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19 (Accessed 19 Audust 2021).
3. Government portal. The only web portal of the executive authorities of Ukraine (2021), “What is an electronic digital signature (EDS)?”, available at: https://www.kmu.gov.ua/usi-pitannya-po-e-poslugam/sho-tak-elektronnij-cifrovij-pidpis-ecp (Accessed 2 September 2021)
4. Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), Resolution “On confirmation of the procedure for exchange of electronic documents with regulatory authorities” available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0959-17 (Accessed 2 September 2021).
5. Linkos Group (2021), “EDO with API.BIRDS. “ABINBEV EFES UKRAINE experience”, available at: https://edo.linkos.ua/cases/abnbev-efes-ukrana-vikoristovu-apiptah (Accessed 9 September 2021).
6. Ostapenko, Y.I. Shipilova, O.A. and Tkachenko, Y.A. (2020), “Innovative methods of improving document management at the enterprise”, SNT Bulletin of the Institute of Business and Management of KhNTUSG, vol. 2, pp.65-67, available at: http: //dspace.khntusg. com.ua/bitstream/123456789/15036/1/21.pdf (Accessed 2 September 2021).

№ 9 2021

Дата публікації: 2021-09-30

Кількість переглядів: 127

Відомості про авторів

Л. В. Гуцаленко

д. е. н., професор, завідувач кафедри обліку та оподаткування,Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

L. Gutsalenko

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of the Department of Accounting and Taxation, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0001-5181-8652


А. О. Костюк

магістр, Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

A. Kostiuk

Mаstеr's dеgrее, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0002-9137-7588

Як цитувати статтю

Гуцаленко Л. В., Костюк А. О. Електронний кадровий документообіг. Ефективна економіка. 2021. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9298 (дата звернення: 16.10.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.14

Gutsalenko, L. and Kostiuk, A. (2021), “Electronic personnel documentation”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9298 (Accessed 16 Oct 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.9.14

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.