EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЛЬ КОМУНІКАЦІЙ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЙНИМ ПРОЦЕСОМ
Н. В. Германюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.73

УДК: 658:3

Н. В. Германюк

РОЛЬ КОМУНІКАЦІЙ В УПРАВЛІННІ ОРГАНІЗАЦІЙНИМ ПРОЦЕСОМ

Анотація

У статті досліджено сутність комунікацій та їх місце у процесі реалізації професійної діяльності підприємства. Визначено, що комунікація являє собою своєрідний механізм транслювання інформації від однієї людини іншій або групі у вигляді вербальних чи письмових знаків. Наголошено, що однією з головних складових успіху в соціальних групах виступає комунікабельність - товариськість, здатність особистості до колективної праці. З'ясовано, що стосовно організації розрізняють зовнішні й внутрішні комунікації. Виявлено певні типи комунікацій: внутрішньо особистісну; міжособистісну; внутрішньогрупову; міжгрупову; внутрішню оперативну; зовнішню оперативну; особистісну. Розглянуто змістовність комунікаційних бар'єрів (через які інформація переінакшується або позбавляється початкового значення) та їх основні види. Наголошено, що ефективній взаємодії в колективі заважає комунікаційне перевантаження, яке трапляється, коли інформаційний потік значно перевищує можливості його обробки. Запропоновано найбільш продуктивні шляхи з покращення комунікативного процесу на підприємстві.

Ключові слова: комунікації; підприємство; керівник; кадри; зворотний зв'язок; комунікаційний бар'єр.

Література

1. Германюк Н. В. Трудовий потенціал як фактор інноваційного розвитку підприємства / Н. В. Германюк // Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2015. № 4. С. 50-55. - URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efmapnp_2015_4_7 (дата звернення: 01.10.2021).
2. Глєбова А. О. Розвиток цифрових комунікацій в умовах діджиталізації економіки України: проблеми та можливості /А. О. Глєбова, В. В. Кравченко // Ефективна економіка. 2021. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/? op=1&z=9277 (дата звернення: 01.10.2021).
3. Орел В. М. Роль комунікацій в управління підприємством / В. М. Орел, В. Г. Краля // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. - 2016. - Вип. 174. - С. 60-66.
4. Кривокора Е. И. Функциональный подход в исследовании организационных коммуникаций / Е. И. Кривокора // Экономический Вестник Ростовского гос. университета. - 2014. -Том 4. - № 3. - С.146 -149.
5. Мильнер Б. З. Теория организации / Б. З. Мильнер. - М.: Инфра - М. - 2013. - 336 с.
6. Нечаева Е. А. (2010), Современная PR-коммуникация как яркий пример постепенного перехода к диалогической коммуникации / Е. А. Нечаева // Диалогические коммуникации в бизнесе: Интернет-конференция. – URL: http://www.ecsocman.edu.ru/text/33378764/ (дата звернення: 01.10.2021).
7. Спивак В. А. Современные бизнес-коммуникации / В. А. Спивак. – Спб.: Питер, 2012. – 448 с.
8. Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие / Ю. Хабермас. – СПб.: Наука, 2011. - 380 с.
9. Понятие о коммуникациях. Значение коммуникаций в организациях. – URL: http://partnerstvo.ru/lib/to/node/65 (дата звернення: 02.10.2021).
10. Германюк Н. В. Особистість та авторитет керівника як важливий чинник ефективності управлінської діяльності / Н. В. Германюк // Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2017. № 5. С. 61-70. - URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efmapnp_2017_5_7 (дата звернення: 02.10.2021).
11. Ида Тен. Виды, типы, формы коммуникаций. – URL: https://idaten.ru/psychology/vidi-tipi-formi-komunikaci (дата звернення: 02.10.2021).
12. Барьеры на пути эффективных коммуникаций. – URL: http://www.rggusf.ru/organizatsionnoe/bareri-na-puti-e.html (дата звернення: 03.10.2021).
13. Бизнес школа РФК. Основы менеджмента. Коммуникации. – URL: http://bsrfc.com.ua/protsess-upravleniya/osnovi-menedzhmenta (дата звернення: 03.10.2021).

N. Germaniuk

THE ROLE OF COMMUNICATIONS IN MANAGEMENT OF ORGANIZATIONAL PROCESSES

Summary

This article considers the essence of communications and their role in the implementation of professional activities of enterprise. Defined that communication is a kind of mechanism for transmitting information from one person to another or to group in the form of verbal or written signs. Emphasized, one of the main components of success in social groups is communication - sociability, ability of the individual to collective work. Founded that there are external and internal communications in relation to organization. The key task of the former can be called satisfaction of the necessary information requests, establishment of good relations with government agencies, society, partners, consumers. Internal communications are direct connections between departments of enterprise in the sphere of production`s levels and management, communication between employees; private contacts, which is an important component of business process. Detected certain types of communications: internally personal; interpersonal; intragroup; intergroup; internal operational; external operational; personal. Determined essence of communication barriers, which distort the information or deprive data of original meaning. Their main types were researched. Announced that overload of communications obstructs effective interaction in the team. This happens when the information flow significantly exceeds possibilities of its processing. Presented the most productive ways to improve the communication process in the enterprise. In general, each organization decides independently which directions of communication are best for it to achieve set goals. Creating an effective communication channel provides flexibility, boldness and the availability of non-standard methods for solving problems. Thus, the productive implementation of communications at the enterprise is observed only under the condition of fruitful cooperation of management with staff. High-quality communications create conditions for the disclosure of creative potential. Importance of timely data exchange effects on the results of activity of the organization and the economy as a whole.

Keywords: communications; enterprise; supervisor; staff; feedback; communication barrier.

References

1. Hermaniuk, N. V. (2015), “Labor potential as a factor of innovative development of the enterprise”, Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktual'ni pytannia nauky i praktyky, vol. 4, pp. 50-55, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efmapnp_2015_4_7 (Accessed 01 Oct 2021).
2. Hliebova, A. O. and Kravchenko, V. V. (2021), “Development of digital communications in the conditions of digitalization of Ukraine's economy: problems and opportunities'', Efektyvna ekonomika, vol. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9277 (Accessed 01 Oct 2021).
3. Orel, V. M. and Kralia, V. H. (2016), “The role of communications in management of enterprise”, Visnyk Kharkivs'koho natsional'noho tekhnichnoho universytetu sil's'koho hospodarstva imeni Petra Vasylenka, vol. 174, pp. 60-66.
4. Krivokora, E. I. (2014), “Functional approach in the study of organizational communications”, Jekonomicheskij Vestnik Rostovskogo gos. universiteta. vol. 4, no. 3, pp. 146-149.
5. Mil'ner, B. Z. (2013), Teorija organizacii [Organization theory], Infra, Moskva, Russia.
6. Nechaeva, E. A. (2010), “Modern PR-communication as a vivid example of a gradual transition to dialogical communication”, Dialogicheskie kommunikacii v biznese: Internet-konferencija [Dialogue communications in business: Internet conference], available at: http://www.ecsocman.edu.ru/text/33378764/ (Accessed 01 Oct 2021).
7. Spivak, V. A. (2012), Sovremennye biznes-kommunikacii [Modern business communications], Piter, St.Petersburg, Russia.
8. Habermas, Ju. (2011), Moral'noe soznanie i kommunikativnoe dejstvie [Moral consciousness and communicative action], Nauka, St.Petersburg, Russia.
9. Teorija organizacii, “The concept of communications. The importance of communications in the organization”, available at: http://partnerstvo.ru/lib/to/node/65 (Accessed 02 Oct 2021).
10. Hermaniuk, N. V. (2017), “Personality and authority of the leader as an important factor in the effectiveness of management”, Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktual'ni pytannia nauky i praktyky, vol. 5, pp. 61-70, available at: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/efmapnp_2017_5_7 (Accessed 02 Oct 2021).
11. Ida Ten (2017), “Views, types, forms of communication”, available at: https://idaten.ru/psychology/vidi-tipi-formi-komunikac (Accessed 02 Oct 2021).
12. rggusf.ru (2012), “Barriers to effective communication”, available at: http://www.rggusf.ru/organizatsionnoe/bareri-na-puti-e.html (Accessed 03 Oct 2021).
13. Biznes shkola RFK (2011), “Fundamentals of management. Communications”, available at: http://bsrfc.com.ua/protsess-upravleniya/osnovi-menedzhmenta (Accessed 03 Oct 2021).

№ 10 2021

Дата публікації: 2021-10-28

Кількість переглядів: 194

Відомості про авторів

Н. В. Германюк

к. е. н., старший викладач кафедри аграрного менеджменту та маркетингу,Вінницький національний аграрний університет, м. Вінниця, Україна

N. Germaniuk

PhD in Economics, Senior Lecturer of the Department of Agrarian Management,National Agrarian University, Ukraine, Vinnytsia

ORCID:

0000-0001-9676-1127

Як цитувати статтю

Германюк Н. В. Роль комунікацій в управлінні організаційним процесом. Ефективна економіка. 2021. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9408 (дата звернення: 29.11.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.73

Germaniuk, N. (2021), “The role of communications in management of organizational processes”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9408 (Accessed 29 Nov 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.73

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.