EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ МІЖНАРОДНОГО СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
Г. О. Шамборовський

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.6

УДК: 334.726; 339.138; 339.97

Г. О. Шамборовський

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ МІЖНАРОДНОГО СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Анотація

У статті проаналізовано суть та методи міжнародного стратегічного менеджменту. Визначено зміст, поняття, типологію та класифікацію бізнес-стратегій міжнародних компаній. Узагальнено основні критерії класифікації концепцій міжнародного менеджменту у сфері стратегічного планування та управління міжнародних компаній. З’ясовано, що застосування класичних та сучасних концепцій міжнародного менеджменту на підприємствах дозволяє ефективно застосовувати стратегії у сфері виробництва та збуту продукції. Визначено характеристики різних міжнародних бізнес-стратегій щодо виходу на закордонні ринки. Виявлено перспективи вдосконалення сучасних підходів міжнародного стратегічного менеджменту. Наголошено на домінуючій ролі транснаціональної стратегії міжнародних компаній. Наведено приклади застосування стратегій міжнародних стратегій відповідно концепцій міжнародного менеджменту в умовах глобалізації та конкурентної боротьби. Охарактеризовано сучасний стан та перспективи застосування принципів міжнародного стратегічного менеджменту в українських ТНК.

Ключові слова: міжнародний менеджмент; міжнародний бізнес; міжнародна компанія; стратегічне планування; стратегічне управління; транснаціональні корпорації.

Література

1. Костюк Г. В. Стратегічні альтернативи діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2013. № 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_5_39 (дата звернення: 11.10.2021).
2. Куриляк В. Є. Менеджмент: міжцивілізаційні і міжкультурні основи. Київ: Кондор, 2010. 482 с.
3. Онищенко В. Менеджмент транснаціональних корпорацій. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2017. № 1. С. 42-56.
4. Портер М. Конкурентна стратегія. Техніки аналізу галузей і конкурентів. Київ: Наш формат, 2020. 416 с.
5. Янковець Т. М., Лазарєва М. О. Сучасні концепції менеджменту: закордонний досвід. Інформаційно-аналітичне забезпечення ефективності діяльності підприємств у контексті економічної безпеки в умовах інтеграції з ЄС: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-
конференції. 27 травня 2016 р. Київ: КНУТД, 2016. С. 205-207. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/4857/1/20160527IAZ_P205-207.pdf (дата звернення: 11.10.2021).
6. Ansoff I. Implanting strategic management. New Jersey: Englewood Cliffs, 1984. 510 p.
7. Bartlett C., Ghoshal S. Managing across borders: the transnational solution, Boston: Harvard Business School Press,1989. 274 p.
8. Car Sales Saw Unforeseen Growth in FY2021 Thanks to Hyundai, Changan, Kia and Toyota. ProPakistani. URL: https://propakistani.pk/2021/09/15/car-sales-saw-unforeseen-growth-in-fy2021-thanks-to-hyundai-changan-kia-and-toyota/?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_shG8sk2oPA0wDWoWNPr27EteIu3yI0yS2FZku5ciV0c-1634299373-0-gqNtZGzNAnujcnBszQeR
9. International Business Strategy. B2U. URL: https://www.business-to-you.com/international-business-strategy/ (дата звернення: 11.10.2021).
10. International Strategy Meaning, Importance, Types, Steps & Example, MBA Skool Team, URL: https://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/7476-international-strategy.html (дата звернення: 11.10.2021).
11. List of countries by GDP (nominal). Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal) (дата звернення: 11.10.2021).
12. Perlmutter H. The tortuous evolution of the multinational corporation. Columbia Journal of World Business. 1969. Vol. 4. URL: https://www.academia.edu/23716194/The_Tortuous_Evolution_of_the_Multinational_Corporation (дата звернення: 11.10.2021).
13. The List: 2021 Global 2020. The Forbes. URL: https://www.forbes.com/lists/global2000/#5c38b9915ac0
14. Tucci L., Roy M. Strategic management. The TechTarget. URL: https://searchcio.techtarget.com/definition/strategic-management (дата звернення: 11.10.2021).
15. What are the four international business strategies? YourTarget. URL: https://blog.yourtarget.ch/en/international-business-strategies (дата звернення: 11.10.2021).
16. What is Transnational Strategy and its role in Marketing? Marketing91. URL: https://www.marketing91.com/transnational-strategy/ (дата звернення: 11.10.2021).
17. Zorska A. Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej. Warshawa: PWN, 1998. 264. s.

G. Shamborovskyi

THE INTERNATIONAL STRATEGIC MANAGEMENT CONCEPTUAL FUNDAMENTALS

Summary

International strategic management is undergoing the conceptual updates in the terms of globalization and market competition. These changes are aimed at successfully overcoming the uncertainty of the business environment, reducing production and logistics costs, increasing the return on investment and achieving sustainable competitiveness. The national companies should be guided by strategies to create the competitive advantage in order to enter the international markets. The corporate and marketing strategies create an additional incentive to increase production and improve the quality of products and services of the international companies. There is an opportunity to use experience, technology and sales strategies, including those that have been tested in other countries, as well.
The article defines the conceptual content of the international strategic management. The content, concepts, typology and classification of business strategies of the international companies are analyzed. The main criteria for classification of the international management concepts in the field of the strategic planning and management of the international companies are summarized. It was found that the application of the classical and modern concepts of the international management in the enterprises allows to conduct the strategies in the field of production and marketing effectively. The advantages and disadvantages of various international business strategies for entering the foreign markets are identified. The prospects of improving the modern approaches to the international strategic management are identified. The prevalent role of the transnational strategy of international companies is emphasized. The examples of application of the international strategies according to the concepts of the international management in the context of globalization and competition are provided. The current state and prospects of the principles application of the international strategic management at Ukrainian TNCs are described.

Keywords: international management; international business; international company; strategic planning; strategic management; transnational corporations.

References

1. Kostiuk, H. V. (2013), “Strategic alternatives of enterprise”, Efektyvna ekonomika, vol. 5, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_5_39, (Accessed: 11.10.2021).
2. Kuryliak, V. Ye. (2010), Menedzhment: mizhtsyvilizatsijni i mizhkul'turni osnovy [Management: intercivilizational and intercultural foundations], Kondor, Kyiv, Ukraine.
3. Onyschenko, V. (2017), “Management of transnational corporations”, Foreign trade: economics, finance, law, vol. 1, pp. 42-56.
4. Porter, M. (2020), Konkurentna stratehiia. Tekhniky analizu haluzej i konkurentiv[Competitive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors], Nash format, Kyiv, Ukraine.
5. Yankovets', T. M. and Lazarieva, M. O. (2016), “Modern concepts of management: foreign experience”, Informatsijno-analitychne zabezpechennia efektyvnosti diial'nosti pidpryiemstv u konteksti ekonomichnoi bezpeky v umovakh intehratsii z YeS: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii [Information and analytical support of the efficiency of enterprises in the context of economic security in the context of integration with the EU: materials of the International scientific practical Internet conference], KNUTD, Kiev, Ukraine, May 27, 2016, pр. 205-207.
6. Ansoff, I. (1984), Implanting strategic management, Englewood Cliffs, New Jersey, USA.
7. Bartlett, C. and Ghoshal, S. (1989), Managing across borders: the transnational solution, Harvard Business School Press, Boston, USA.
8. ProPakistani (2021), “Car Sales Saw Unforeseen Growth in FY2021 Thanks to Hyundai, Changan, Kia and Toyota”, available at: https://propakistani.pk/2021/09/15/car-sales-saw-unforeseen-growth-in-fy2021-thanks-to-hyundai-changan-kia-and-toyota/?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_shG8sk2oPA0wDWoWNPr27EteIu3yI0yS2FZku5ciV0c-1634299373-0-gqNtZGzNAnujcnBszQeR, (Accessed: 11.10.2021).
9. B2U (2017), “International Business Strategy”, available at: https://www.business-to-you.com/international-business-strategy/, (Accessed: 11.10.2021).
10. MBA Skool Team (2021), “International Strategy Meaning, Importance, Types, Steps & Example”, available at: https://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/7476-international-strategy.html, (Accessed: 11.10.2021).
11. Wikipedia (2021), “List of countries by GDP (nominal)”, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal), (Accessed: 11.10.2021).
12. Perlmutter, H. (1969), The tortuous evolution of the multinational corporation, Columbia Journal of World Business, Vol. 4, available at: https://www.academia.edu/23716194/The_Tortuous_Evolution_of_the_Multinational_Corporation, (Accessed: 11.10.2021).
13. The Forbes (2021), “The List: 2021 Global 2020”, available at: https://www.forbes.com/lists/global2000/#5c38b9915ac0, (Accessed:11.10.2021).
14. Tucci, L. and Roy, M. (2020), “Strategic management”, The TechTarget, available at: https://searchcio.techtarget.com/definition/strategic-management, (Accessed: 11.10.2021).
15. YourTarget (2020), “What are the four international business strategies?”, available at: https://blog.yourtarget.ch/en/international-business-strategies, (Accessed: 11.10.2021).
16. Marketing91 (2020), “What is Transnational Strategy and its role in Marketing?”, available at: https://www.marketing91.com/transnational-strategy/, (Accessed: 11.10.2021).
17. Zorska, A. (1998), Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej [Towards globalization? Changes in transnational corporations and in the world economy], PWN, Warshawa, Poland.

№ 10 2021

Дата публікації: 2021-10-28

Кількість переглядів: 215

Відомості про авторів

Г. О. Шамборовський

д. е. н., доцент, професор кафедри міжнародних економічних відносин,Львівський національний університет імені Івана Франка

G. Shamborovskyi

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of the International Economic Relations, Ivan Franko National University of Lviv

Як цитувати статтю

Шамборовський Г. О. Концептуальні основи міжнародного стратегічного менеджменту. Ефективна економіка. 2021. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9418 (дата звернення: 29.11.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.6

Shamborovskyi, G. (2021), “The international strategic management conceptual fundamentals”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9418 (Accessed 29 Nov 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.6

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.