EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ СУЧАСНОГО ПІДПРИЄМСТВА: ПРИНЦИПИ СТРАТЕГІЇ АНТИКРИЗОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
Г. І. Матукова, Н. В. Багашова, Д. Г. Матукова-Ярига

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.6

УДК: 336.2

Г. І. Матукова, Н. В. Багашова, Д. Г. Матукова-Ярига

УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ СУЧАСНОГО ПІДПРИЄМСТВА: ПРИНЦИПИ СТРАТЕГІЇ АНТИКРИЗОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Анотація

У статті запропоновані принципи фінансового менеджменту спрямовані на антикризове управління (реалізації стратегії антикризового розвитку): відповідності обраної стратегії параметрам внутрішнього і зовнішнього середовища; відповідності організаційної структури параметрам внутрішнього і зовнішнього середовища; оптимальної структури майна і зобов’язань; оптимального співвідношення доходів та витрат; оптимального співвідношення надходження і відтоків грошових коштів. Доведено, що антикризова стратегія може бути придатною лише для окремого підприємства, і що не існує універсального стратегічного антикризового управління. Доведено, що кожне підприємство на ринку має власні особливості структури управління, фінансовий механізм забезпечення, тому процес формування стратегії індивідуальний і залежить від позиції підприємства на ринку, динаміки його розвитку та потенціалу, поведінки конкурентів, характеристик виготовленої продукції (надання послуг), стану економіки країни, підприємницького середовища та багатьох інших чинників.

Ключові слова: підприємство; стратегія; антикризовий менеджмент; стратегічне управління; сучасні умови.

Література

1. Портянкова Н.Л., Дятлова В.В., Нерсесов В.Р. Стратегічний розвиток підприємств сфери телекомунікацій на засадах проектного підходу. Актуальні проблеми економіки та управління: зовнішньоекономічні, інноваційні та фінансові аспекти: зб. наук. праць за матеріалами круглого столу, м Маріуполь, 29 травня 2020 р. 2020. С. 74–83.
2. Пащенко О.П. Стратегічне управління розвитком підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. Т.2. С. 99–103.
3. Василенко В. А. Организационно–циклическая и структурно функциональная модели развития организации. Культура народов Причерноморья. 2011. №232. С. 100–107.
4. Кашуба Я. М. Вибір методів та підходів стратегічного управління розвитком підприємництва. Економіка та держава. 2011. №9. С. 16–17.
5. Шимановська-Діанич Л. М. Управління розвитком персоналу організації: теорія і практика. 2012. 462 с.
6. Прокопишин О. С. Система антикризового управління як підґрунтя попередження кризових явищ на підприємствах. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 9. С. 40-45.
7. Портер М. Е. Конкуренция. 2010. 592 с.
8. Мельник Л. Г. Економіка підприємства : підручник. 2012. 846 с.
9. Ткаченко С. О., Сперос Дж. Н. Концепція системи антикризового управління фінансами підприємства. Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави: міжнар. наук.–практ. конф., м. Харків, 30 листопада 2018 р. 2018. С. 279‒281.
10. Дядін А.С. Техніка сценаріїв в системі антикризового фінансового менеджменту підприємства. Соціальна економіка. 2019. №57. С. 18–24.
11. Компанець К.А., Литвишко Л.О., Артемчук В.О. Особливості інноваційного стратегічного управління підприємствами під час пандемії COVID-19. Інтелект ХХІ. 2021. № 1. С. 82–86.

Н. Matukova, N. Bahashova, D. Matukova-Yaryha

MANAGEMENT OF THE DEVELOPMENT OF A MODERN ENTERPRISE: PRINCIPLES OF ANTI-CRISIS MANAGEMENT STRATEGY IN MODERN CONDITIONS

Summary

The article proposes the principles of financial management aimed at anti-crisis management (implementation of the anti-crisis development strategy): compliance of the chosen strategy with the parameters of the internal and external environment; compliance of the organizational structure with the parameters of the internal and external environment; optimal structure of property and liabilities; optimal balance of income and expenses; optimal ratio of cash inflows and outflows. It has been proved that an anti-crisis strategy can only be suitable for an individual enterprise, and that there is no universal strategic anti-crisis management. It has been proved that each enterprise on the market has its own peculiarities of the management structure, financial mechanism of support, therefore, the process of forming a strategy is individual and depends on the position of the enterprise in the market, the dynamics of its development and potential, the behavior of competitors, the characteristics of the manufactured products (provision of services), the state of the country's economy, business environment and many other factors.
An anti-crisis strategy can be formed as follows from structural blocks:
- situational actions of financial orientation to adapt to new formative conditions are the most likely of the possible and / or expected in the future critical events;
- mandatory actions to ensure and improve the safety of the production and economic system, they are reflected in the strategic plan of the company, their general focus, increase in business profitability, weakening or elimination of financial pressure from unfavorable expected events.
- mandatory operational actions to overcome bottlenecks to increase profitability, as well as special measures to intensify the incoming financial flow and strict regulation of the outgoing financial flow of assets to maintain a constant solvency;
- measures to strengthen control over the implementation of the adopted anti-crisis decisions to ensure the planned set of actions and measures, in domestic companies, as a rule, specialized services are insufficiently developed or centralized, engaged in both the development of anti-crisis measures and the development, implementation and control of the implementation of financial plans, conducting a systematic assessment of the financial condition of the enterprise.

Keywords: enterprise; strategy; anti-crisis management; strategic management; modern conditions.

References

1. Portiankova, N.L., Diatlova, V.V., and Nersesov, V.R. (2020), “Strategic development of enterprises in the sphere of telecommunications based on the project approach”, Zb. nauk. prats za materialamy kruhloho stolu. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia: zovnishnoekonomichni, innovatsiini ta finansovi aspekty [Collection of research works from the round-table materials. Current problems of economics and management: foreign economic, innovative and financial aspects], Mariupol, Ukraine, 29 May 2020, pp. 74–83.
2. Pashchenko, O.P. (2011), “Strategic management of enterprise development”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 2, no. 2, pp. 99–103.
3. Vasilenko, V.A. (2011), “Organizational-cyclic and structural-functional models of organizational development”, Kultura narodov Prychernomoria, vol. 232, pp. 100–107.
4. Kashuba, Ya.M. (2011), “Choice of methods and approaches of strategic management of business development”, Ekonomika ta derzhava, vol. 9, pp. 16-17.
5. Shimanovska-Dianich, L.M. (2012), Upravlinnia rozvytkom personalu orhanizatsii: teoriia i praktyka [Management of organization personnel development: theory and practice], PUET, Poltava, Ukraine.
6. Prokopyshyn, O.S. (2021), “The system of anti-crisis management as a basis for prevention of crisis phenomena at enterprises”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 9, pp. 40-45.
7. Porter, M.E. (2005), Konkurentsyia [Competitiveness], Vyliams, Moscow, Russia.
8. Melnyk L.G. (2012) Ekonomika pidpryiemstva: pidruchnyk [Enterprise economy], Universietskaya kniga, Sumy, Ukraine.
9. Tkachenko, S.O., and Speros, Dzh. N. (2018), “The concept of anti-crisis management of enterprise finance”, Zbirka dopovidei na Mizhnarodnii nauk.-prakt. konf. Suchasni problemy pravovoho, ekonomichnoho ta sotsialnoho rozvytku derzhavy [Conference Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Modern problems of legal, economic and social development of the state], Kharkiv, Ukraine, 30 November, pp. 279‒281.
10. Diadin, A.S. (2019), “Scenario technique in the system of anti-crisis financial management of the enterprise”, Sotsialna ekonomika, vol. 57, pp. 18–24.
11. Kompanets, K.A., Litvyshko, L.O., and Artemchuk, V.O. (2021), “Features of innovative strategic enterprise management during the COVID-19 pandemic”, Intelekt XXI, vol. 1, pp. 82–86.

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 285

Відомості про авторів

Г. І. Матукова

д. пед. н., професор, професор кафедри менеджменту охорони здоров’я, Національний медичний університет ім. О.О. Богомольца, м. Київ, Україна

Н. Matukova

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, National Medical University named after O.O. Bohomolets, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-5680-0451


Н. В. Багашова

к. геол. н., доцент, доцент кафедри економіки і підприємництва, Державний університет економіки і технологій, м. Кривий Ріг, Україна

N. Bahashova

PhD in Geology, Associate Professor, State University Economics of Technology, Kryvyi Rih, Ukraine

ORCID:

0000-0002-5242-1224


Д. Г. Матукова-Ярига

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту охорони здоров’я, Національний медичний університет ім. О.О. Богомольца

D. Matukova-Yaryha

PhD in Economics, Associate Professor, National Medical University named after O.O. Bohomolets, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-7217-8658

Як цитувати статтю

Матукова Г. І., Багашова Н. В., Матукова-Ярига Д. Г. Управління розвитком сучасного підприємства: принципи стратегії антикризового менеджменту в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9525 (дата звернення: 23.01.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.6

Matukova, Н., Bahashova, N. and Matukova-Yaryha, D. (2021), “Management of the development of a modern enterprise: principles of anti-crisis management strategy in modern conditions”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9525 (Accessed 23 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.6

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.