EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

BIG DATA В МАРКЕТИНГУ
І. О. Коростова

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.72

УДК: 339.1

І. О. Коростова

BIG DATA В МАРКЕТИНГУ

Анотація

В даній статті представлено уявлення про технології big data та їх функції, які причетні до можливостей і завдань, з якими стикається маркетинг. Кількість інформації, що генерується людством, швидко зростає. І для її ефективного використання до аналізу і обробки великих даних доводиться підключатися все більшому числу користувачів. Big data може впливати на маркетологів самими різними способами. Це приносить користь, дозволяючи їм легко отримати краще уявлення про змінених смаки та вподобання клієнтів. Наявність «великих даних» саме по собі не вирішить завдання маркетингу, але може допомогти в цьому.
Мета дослідження - проаналізувати, як зміни у соціумі впливають на маркетингові стратегії та на професію маркетолога. У статті розкриті завдання, які можуть бути вирішені завдяки об'єднанню «великих даних» з інтегрованою стратегією управління маркетингом. Також, у дослідженні виявлено основні маркетингові тренди 2021 року, а також проблеми великих даних.

Ключові слова: ig data; маркетинг; методи; інформація; реклама.

Література

1. K. Balar, A. Naji. A Model for Predicting Ischemic Stroke Using Data Mining Algorithms IJISET: International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology. Vol. 2 Issue 11, November 2015.
2. Sascha Becker. Emerging practices and perspectives on Big Data analysis in economics: Bigger and better or more of the same? URL: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053951714536877
3. Самойленко Л. Б. Можливості та проблеми застосування технологій Big Data вітчизняними компаніями. Ефективна економіка. 2018. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/59.pdf.
4. В.С. Авраменко, А.С. Авраменко. Проектування інформаційних систем: навчальний посібник / Черкаси: Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, 2017. – 434 с.: іл.
5. Ajay Ohri. Data Analytics Lifecycle: An Easy Overview For 2021. URL: https://www.jigsawacademy.com/blogs/hr-analytics/data-analytics-lifecycle/
6. О’Ніл Кейт. BIG DATA. Зброя математичного знищення. Як великі дані збільшують нерівність і загрожують демократії / Форс Україна, BookChef, 2020. - 336 с.
7. Алиса Беркана. Что такое Big data: собрали всё самое важное о больших данных / ООО "РБ.РУ", блок «Технологии и бизнес», 2017. URL: https://rb.ru/howto/chto-takoe-big-data/
8. Big data architecture style. URL: https://docs.microsoft.com/en-us/azure/architecture/guide/architecture-styles/big-data
9. Kimberly Mlitz. Forecast of Big Data market size, based on revenue, from 2011 to 2027 (in billion U.S. dollars). Statista. The Statistics Portal. URL: https://www.statista.com/ statistics/254266/global-big-data-market-fore cast

I. Korostova

BIG DATA IN MARKETING

Summary

This article presents an idea of big data technologies and their functions, which are involved in the opportunities and challenges faced by marketing. The amount of information generated by mankind is growing rapidly. And for its effective use to the analysis and processing of big data it is necessary to be connected to a growing number of users. Big data can affect marketers in a variety of ways. This is beneficial, allowing them to easily get a better idea of the changed tastes and preferences of customers. Having "big data" alone will not solve the problem of marketing, but it can help.
The analytics of great tributes proponents of name changes for all types of business in the whole world, as well as help for those who accept short decisions, for the prevention of a large amount of innovation and income. Great Danes become a fundamental tool for sales and marketing. The marketing sector has great tribute to include gathering, analysis and presentation of great digital information for the reduction of daily operations. The main types of great tributes, which are typical for marketers, are about clients, financial and operational data. Dani clientele help marketers to understand their purpose of auditing. Obvious tributes to this type are such facts, like the name, the addresses of the electronic mail, the history of purchases, and the search at the fancy.
Stagnation of Big Data in marketing allows businessmen to: better learn their friends, get a similar audit in the Internet; assess the level of satisfaction of customers; the reasoning, what is the reason for the promotion of services to the needs and needs; know and new ways to improve the confidence of clients; project, how to get drunk.
The purpose of the study is to analyze how changes in society affect marketing strategies and the profession of marketer. The article reveals the tasks that can be solved by combining "big data" with an integrated marketing management strategy. Also, the study identified the main marketing trends of 2021, as well as big data problems. Specific examples of the latter are presented trend areas that will help companies improve their market position. It is established that each organization for its development it must analyze trends and follow their tendencies.

Keywords: ig data; marketing; methods; information; advertising.

References

1. Balar, K. and Naji, A. (2015), “A Model for Predicting Ischemic Stroke Using Data Mining Algorithms IJISET”, International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology, Vol. 2, no. 11.
2. Becker, S. (2014), “Emerging practices and perspectives on Big Data analysis in economics: Bigger and better or more of the same?”, Big Data & Society, Vol. 1, no. 2, Available at: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053951714536877 (Accessed 25 Oct 2021).
3. Samojlenko, L. B. (2018), “Opportunities and problems of using big data technologies by domestic companies”, Efektyvna ekonomika, Vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/59.pdf (Accessed 25 Oct 2021).
4. Avramenko, V.S. and Avramenko, A.S. (2017), Proektuvannya informacijnyx system [Design of information systems], Cherkaskyj nacionalnyj universytet im. B. Xmel`ny`cz`kogo, Cherkasy, Ukraine.
5. Ohri, A. (2020), “Data Analytics Lifecycle: An Easy Overview For 2021”, available at: https://www.jigsawacademy.com/blogs/hr-analytics/data-analytics-lifecycle/ (Accessed 25 Oct 2021).
6. O'Nil, K. (2020), BIG DATA. Zbroia matematychnoho znyschennia. Yak velyki dani zbil'shuiut' nerivnist' i zahrozhuiut' demokratii [BIG DATA. Weapons of mathematical destruction. How big data increases inequality and threatens democracy], Fors Ukraina, BookChef, Kyiv, Ukraine.
7. Berkana, A. (2017), “What is Big data: collected all the most important things about Big Data”, available at: https://rb.ru/howto/chto-takoe-big-data/ (Accessed 25 Oct 2021).
8. Microsoft (2021), “Big data architecture style”, Available at: https://docs.microsoft.com/en-us/azure/architecture/guide/architecture-styles/big-data (Accessed 25 Oct 2021).
9. Mlitz, K. (2021), “Forecast of Big Data market size, based on revenue, from 2011 to 2027 (in billion U.S. dollars). Statista”, The Statistics Portal, Available at: https://www.statista.com/statistics/254266/global-big-data-market-forecast/ (Accessed 25 Oct 2021).

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 251

Відомості про авторів

І. О. Коростова

к. е. н., асистент, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», Маріуполь, Україна

I. Korostova

PhD in Economics, Assistant, Priazovsky State Technical University, Mariupol, Ukraine

ORCID:

0000-0002-5539-4620

Як цитувати статтю

Коростова І. О. Big data в маркетингу. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9530 (дата звернення: 23.01.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.72

Korostova, I. (2021), “Big data in marketing”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9530 (Accessed 23 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.72

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.