EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРОСУВАННЯ МАРКЕТИНГОВИХ ОНЛАЙН-СЕРВІСІВ У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Н. О. Держак, Т. Ю. Зінченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.80

УДК: 658:95.01

Н. О. Держак, Т. Ю. Зінченко

ПРОСУВАННЯ МАРКЕТИНГОВИХ ОНЛАЙН-СЕРВІСІВ У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Анотація

У статті розглядаються основні сучасні інструменти цифрового маркетингу у сфері сервісів доставки продуктів, товарів та готової їжі. Зараз відбувається злиття онлайн та офлайн комунікацій у всіх сферах життя, зокрема й у рітейлі. Digital-marketing дозволив одночасно взаємодіяти з цільовою аудиторією у реальному та віртуальному середовищах. Особлива увага приділяється коронавірусній пандемії, що виникла у 2019 році. Вона вплинула на стрімкий розвиток онлайн-рітейлу, де торгівля здійснюється через Інтернет. Для дослідження було обрано два онлайн-сервіси швидкої доставки, які є лідерами та головними конкурентами між собою в Україні – Rocket та Glovo. Проаналізовано їх ключові рекламні кампанії за останні пару років, з моменту початку COVID-19, в онлайн та офлайн середовищі.

Ключові слова: онлайн-рітейл; доставка; цифровий маркетинг; реклама; офлайн-середовище; онлайн-середовище; коронавірус.

Література

1.ELDORADO запустили доставку техники через сервіс Glovo. Mmr.ua. 2021. URL: https://mmr.ua/show/eldorado-zapustili-dostavku-tehniki-cherez-servis-glovo (дата звернення: 31.10.2021).
2.В Україні почав роботу перший dark store Glovo. Rau.ua. 2021. URL: https://rau.ua/novyni/ukraine-glovo/ (дата звернення: 31.10.2021).
3.Окландер М.А., Окландер Т.О., Яшкіна О.І. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя. Монографія. Вид-во «Астропринт», Одеса, 2017. С.45-47
4.Маранчак М. Реклама тижня: Aston Martin, Rocket, L’Oreal, De’longhi та Бред Пітт. Rau.ua. 2021. URL: https://rau.ua/novyni/reklama-tizhnja-aston-martin/ (дата звернення: 31.10.2021).
5.Маранчак М. Реклама тижня: Comfy, Фокстрот, Roshen, Glovo і Чорна п’ятниця. Rau.ua. 2020. URL: https://rau.ua/novyni/reklama-comfy-fokstrot-roshen/ (дата звернення: 31.10.2021).
6.Маранчак М. Український сервіс доставки Rocket почав роботу в Нідерландах. Rau.ua. 2021. URL: https://rau.ua/novyni/roket-v-niderlandah/ (дата звернення: 31.10.2021).
7.Погодін Д. В. Елементи цифрового маркетингу в сфері рітейлу. Науковий електронний журнал меридіан. 2019. №14. С.72–74.
8.Сервіс Glovo в 2021 році планує відкритися в 20-25 містах України. Interfax.com.ua. 2021. URL: https://interfax.com.ua/news/economic/748095.html (дата звернення: 31.10.2021).

N. Derzhak, T. Zinchenko

PROMOTION OF ONLINE MARKETING SERVICES IN THE DIGITAL ENVIRONMENT

Summary

The research is devoted to study the main modern tools of digital marketing in the field of services for delivery of products, goods and ready meals. There is now a fusion of online and offline communications in all walks of life, including retail. Digital-marketing allowed to simultaneously interacting with the target audience in real and virtual environments. Digital marketing is often confused with Internet marketing, but there are significant differences. Internet marketing is a certain action to promote goods or services on the Internet, that is, to make online users buyers. Digital marketing is broader because it has tools not only online but also offline.
Particular attention is paid to the coronavirus pandemic that occurred in 2019. It has influenced the rapid development of online retail, where trade is carried out via the Internet. Two online fast delivery services were selected for the study, which are the leaders and main competitors in Ukraine - Rocket and Glovo. These are mobile applications for iOS and Android: a person makes an order - and couriers bring him everything he needs. Usually the delivery speed is one hour. The key advertising campaigns of Rocket and Glovo for the last couple of years, since the beginning of COVID-19, in the online and offline environment are analyzed. Food delivery advertising should be bright, interesting and noticeable. It should motivate people to place orders right now. Among the communication channels, the following channels were considered: outdoor advertising, Internet banners, video clips, videos for television and the Internet, etc.
The social networks of the companies were also considered, namely how they maintain their Instagram accounts. The demand for SMM-promotion is growing to this day, so only those resellers who know how to use the capabilities of social networks remain competitive. Fighting for new users and retaining old ones requires retailers to use new and up-to-date SMM-promotion technologies. As a result of the study, recommendations were proposed for the use of an integrated approach to the promotion of Glovo and Rocket. These recommendations will allow you to attract more people online and offline.

Keywords: online retail; delivery; digital marketing; advertising; offline environment; online environment; coronavirus.

References

1. Mmr.ua (2021), “ELDORADO aunched the delivery of equipment through the service Glovo”, available at: https://mmr.ua/show/eldorado-zapustili-dostavku-tehniki-cherez-servis-glovo (Accessed 31.10.2021).
2. Rau.ua (2021), “The first dark store in Ukraine launched Glovo”, available at: https://rau.ua/novyni/ukraine-glovo/ (Accessed 31.10.2021).
3. Oaklander, M.A., Oaklander, T.O. and Yashkina, O.I. (2017), Tsyfrovyj marketynh – model' marketynhu XXI storichchia [Digital Marketing - XXI Century Marketing Model], Astroprint, Odessa, Ukraine, p.p.45-47
4.Maranchak, M. (2021), “A publicity for the day: Aston Martin, Rocket, L'Oreal, De'longhi ta Bred Pitt”, Rau.ua, available at: https://rau.ua/novyni/reklama-tizhnja-aston-martin/ (Accessed 31.10.2021).
5.Maranchak, M. (2020), “A publicity for the day: Comfy, Fokstrot, Roshen, Glovo i Chorna p'iatnytsia”, Rau.ua, available at: https://rau.ua/novyni/reklama-comfy-fokstrot-roshen/ (Accessed 31.10.2021).
6.Maranchak, M. (2021), “The Ukrainian delivery service Rocket has been launched in the Netherlands”, Rau.ua, available at: https://rau.ua/novyni/roket-v-niderlandah/ (Accessed 31.10.2021).
7.Pohodin, D. V. (2019), “Elements of digital marketing in the retail sector”, Merydian, vol.14, pp 72–74.
8. Interfax.com.ua (2021), “Glovo service plans to open in 20-25 Ukrainian cities in 2021”, available at: https://interfax.com.ua/news/economic/748095.html (Accessed 31.10.2021).

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 241

Відомості про авторів

Н. О. Держак

к. е. н., доцент кафедри публічного управління, менеджменту і маркетингу, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

N. Derzhak

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Public Administration, Management and Marketing, Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

ORCID:

0000-0003-0121-621X


Т. Ю. Зінченко

магістрант кафедри публічного управління, менеджменту і маркетингу, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

T. Zinchenko

Master's student of the Department of Public Administration, Management and Marketing Volodymyr Dahl East Ukrainian National University

ORCID:

0000-0001-6241-8830

Як цитувати статтю

Держак Н. О., Зінченко Т. Ю. Просування маркетингових онлайн-сервісів у цифровому середовищі. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9539 (дата звернення: 23.01.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.80

Derzhak, N. and Zinchenko, T. (2021), “Promotion of online marketing services in the digital environment”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9539 (Accessed 23 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.80

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.