EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПОЄДНАННЯ ІНТЕРЕСІВ СУСПІЛЬСТВА, ПІДПРИЄМСТВ ТА СПОЖИВАЧА ЯК РЕЗУЛЬТАТ СОЦІАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Т. Г. Мостенська, Т. Л. Мостенська, В. О. Новак, Е. І. Данілова

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.84

УДК: 339.15.05.35

Т. Г. Мостенська, Т. Л. Мостенська, В. О. Новак, Е. І. Данілова

ПОЄДНАННЯ ІНТЕРЕСІВ СУСПІЛЬСТВА, ПІДПРИЄМСТВ ТА СПОЖИВАЧА ЯК РЕЗУЛЬТАТ СОЦІАЛІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Анотація

В статті розглянуто концепції соціально-етичного та соціально-відповідального маркетингу, що забезпечують соціалізацію діяльності підприємств. Соціалізація діяльності підприємств в останні роки виступає як реакція підприємств на підсилення значущості соціальної та екологічної складової при реалізації стратегічних планів. Маркетингова діяльність може стати зв’язуючою ланкою для забезпечення ефективності взаємодії виробників, суспільства та споживачів. Соціально орієнтований маркетинг спрямовує стратегічний розвиток підприємств на підвищення якості суспільного розвитку при врахуванні індивідуальних потреб споживачів. Таким чином, метою соціалізації маркетингової діяльності є збільшення прибутку за рахунок задоволення потреб цільових сегментів, без шкоди для суспільства в цілому. Особлива роль у підвищенні соціальної відповідальності бізнесу за результати діяльності покладена на підприємства з виробництва харчових продуктів. Пропозиція харчових продуктів має характеризуватись доступністю та безпечністю, сприяти зниженню соціальної напруги в умовах обмеженості покупної спроможності населення.

Ключові слова: соціально-відповідальний маркетинг; соціально-етичний маркетинг; попит; пропозиція; ринок продовольства.

Література

1. Landler M. Suddenly, green marketers are seeing red flags. Business Week. 1991, 25 February. 1991. Р. 74-86.
2. Donovan R., Henley N. Ethical issues in social marketing. In Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Р. 195-216.
3. Murphy J.H., Kenneth C.A. Accreditation of Marketing Researchers. Marketing. Chicago: AMA, 1976. Р. 260–265.
4. Савельєв Є.В., Чеботар С.І., Штефанич Д.А. та ін. Новітній маркетинг : навч. посіб. / за ред. Є.В. Савельєва. Київ : Знання, 2008. 420 с.
5. Laczniak R.G., Murphy P. Normative Perspectives for Ethical and Socially Responsible Marketing. Journal of Macromarketing, 2006. Vol. 26, No. 2. (December).
6. Dees G., Elias J. “The Normative Foundations of Business”. 1997 URL: https://www.thecasesolutions.com/normative-foundations-of-business-16280 (дата звернення 2 лют 2021)
7. Brenkert, G.G. Ethical Challenges of Social Marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 2002. Vol. 21(1). P. 14–25 URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1509/jppm.21.1.14.17601?journalCode=ppoa
(дата звернення 4 лют 2021)
8. Martin T.R. Ethics in Marketing: Problems and Prospects. Marketing Ethics: A Review of the Field. / ed. N.G. Smith, P.E. Murphy. London: Sage, 2012. P. 177-185.
9. Smith N.C., Quelch A.J. Ethics in Marketing, Homewood, IL: Irwin. 1993.
10. Fodness D. Managing the wickedness of socially responsible marketing. Journal of Business Strategy. 2015, Vol. 36 (5). Р.10-17. URL: https://doi.org/10.1108/JBS-07-2014-0077 (дата звернення 14 січ 2021)
11. Murray B. K., Montanari B. J. Strategic Management of the Socially Responsible Firm: Integrating Management and Marketing Theory. Academy of Management Review. 1986. Vol. 11, (4). Р. 815-827.
12. Статистичний щорічник. Витрати і ресурси домогосподарств України у 2019 р. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 15 мар 2021)
13. Статистичний щорічник. Витрати і ресурси домогосподарств України у 2020 р. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 20 лип 2021)
14. Kubacki K., Szablewska N. Social marketing targeting Indigenous peoples: a systematic review. Health Promotion International. 2019. Vol. 34 (1). Р. 133–143. URL: https://doi.org/10.1093/heapro/dax060 (дата звернення 5 січ 2021)
15. Иванова И.В. К вопросу о подходах к изучению категории «социальная ответственность». Ярославский педагогический вестник. (Гуманитарные науки). 2011. № 4 (I). С. 132-135.
16. Social Responsibility & Ethics in Marketing. URL: https://www.cleverism.com/social-responsibility-ethics-marketing/ (дата звернення 25 січ 2021)
17. Москвитина Н.М. Современные подходы к процессу управления маркетингом на предприятии. URL: http://www.amursu.ru/attachments/article/9528/N55_21.pdf (дата звернення 25 січ 2021)
18. Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. Санкт-Петербург : Наука, 1996. 589 с.
19. Котлер Ф., Келлер К. Маркетинг-менеджмент. 15-е изд. Санкт-Петербург : Издательский дом «Питер», 2016. 848 с.
20. Stekel R., Simons R., Simons J., Tanen N. Making Money While Making A Difference. How to Profit with a Nonprofit Partner. High Trade Press. 1999. 248 р.

T. Mostenska, T. Mostenska, V. Novak, E. Danilova

ASSOCIATION INTERESTS OF SOCIETY, BUSINESSES AND CONSUMERS AS THE RESULT OF SOCIALIZATION MARKETING ACTIVITY

Summary

The article discusses the concept of socio-ethical and socially responsible marketing, which provide the socialization of enterprises. The socialization of the enterprise’s activities appears as reaction of the enterprise to the increasing importance of social and environmental components in the implementation of strategic plans in recent years. Marketing activities can be a link to ensure the effectiveness of interaction between producers, society and the consumer. Socially oriented marketing directs the strategic development of the enterprise to improve the quality of social development, taking into account individual needs of consumers. Thus, the goal of socialization of marketing activities is to increase profits by meeting the needs of target segments without adversely affecting society as a whole.
When implementing social-oriented marketing, the main conditions should be company’s confidence in the quality of goods and services offered to the market, focus on environmental friendliness, socially responsible attitude to staff, consumers, society as a whole, all stakeholders involved in production, distribution and consumption processes.
The problem of socialization of marketing activity is especially topical during interaction in the food market due to the fact that the quality of food and the level of their consumption have a direct impact on life expectancy and quality. Despite the fact that the cost of food is constantly rising, the level of food consumption remains below rational norms. In addition, the quality of food products at Ukrainian market does not meet the standards. According to experts, there is a significant volume of counterfeiting; unfair competition between food producers is intensifying.
In the article the authors suggest the ways of socialization of marketing activities for food production enterprises.
A special role in enhancing the social responsibility of businesses for the results of their activities is assigned to food production enterprises. The food supply should be characterized by accessibility and safety, contribute to reducing social tensions in conditions of limited purchasing power of the population.

Keywords: socially responsible marketing; socio-ethical marketing; demand; supply; food market.

References

1. Landler, M. (1991), “Suddenly, green marketers are seeing red flags”, Business Week, vol. 25 February, pp. 74-86.
2. Donovan, R. and Henley, N. (2010), “Ethical issues in social marketing”. In Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge, рр.195-216, Cambridge University Press, Cambridge, UK.
3. Murphy, J.H. and Kenneth A.C. (1976), “Accreditation of Marketing Researchers”, Marketing: 1776–1976 and Beyond, Educators’ Proceedings Series Vol. 39, pp, 260–265.
4. Savel’yev, Ye.V., Chebotar, S.I. and Shtefanych, D.A. at all. (2008), Novitniy marketynh [Innovative marketing], Znannia, Kyiv, Ukraine.
5. Laczniak, G. R. and Murphy, P. (2006), “Normative Perspectives for Ethical and Socially Responsible Marketing”, Journal of Macromarketing, Vol. 26 (2).
6. Elias, J. and Gregory J. D. (1997). “:The Normative Foundations of Business”, available at: https://www.thecasesolutions.com/normative-foundations-of-business-16280 (Accessed 2 Feb 2021).
7. Brenkert, G.G. (2002), “Ethical Challenges of Social Marketing”, Journal of Public Policy & Marketing, Vol. 21. (1), pp. 14–25, available at: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1509/jppm.21.1.14.17601?journalCode=ppoa (Accessed 4 Feb 2021).
8. Martin, T.R. (2012), “Ethics in Marketing: Problems and Prospects”. In Marketing Ethics: A Review of the Field, pp. 177-185, Sage, London, UK.
9. Smith, N. C. and Quelch, A. J. (1993), Ethics in Marketing, Irwin, Homewood, USA.
10. Fodness, D. (2015), “Managing the wickedness of socially responsible marketing”, Journal of Business Strategy, Vol. 36 (5), pp. 10-17. https://doi.org/10.1108/JBS-07-2014-0077.
11. Murray, B. K. and Montanari, B. J. (1986), “Strategic Management of the Socially Responsible Firm: Integrating Management and Marketing Theory”, Academy of Management Review, Vol. 11, (4), pp. 815-827.
12. State Statistics Service of Ukraine. (2020), “Vytraty i resursy domohospodarstv Ukrayiny u 2019 r.” [Expenditure and resources of households of Ukraine in 2017 year], Statistical Directory, Kyiv, Ukraine.
13. State Statistics Service of Ukraine. (2021). “Vytraty i resursy domohospodarstv Ukrayiny u 2020 r.” [Expenditure and resources of households of Ukraine in 2017 year], Statistical Directory, Kyiv, Ukraine.
14. Kubacki, K. and Szablewska, N., (2019), “Social marketing targeting Indigenous peoples: a systematic review”, Health Promotion International, Vol. 34 (1), pp. 133–143. https://doi.org/10.1093/heapro/dax060
15. Ivanova, I.V. (2011), “On the issue of approaches to the study of the category of “social responsibility”, Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik, (Gumanitarnyye nauki), Vol. 4 (I), pp. 132-135.
16. Cleverism (2021), “Social Responsibility & Ethics in Marketing”, available at: https://www.cleverism.com/social-responsibility-ethics-marketing/ (Accessed 25 January 2021).
17. Moskvitina, N.M. (2011), “Modern approaches to the process of marketing management in the enterprise”, available at: http://www.amursu.ru/attachments/article/9528/N55_21.pdf (Accessed 25 January 2021).
18. Lamben, Z.-Z. (1996), “Strategicheskiy marketing. Yevropeyskaya perspektiva” [Strategic marketing. European perspective], Nauka, Saint Petersburg, Russia.
19. Kotler, F. and Keller, K. (2016), Marketing-menedzhment. [Marketing Management], 15th ed,, Piter, Saint Petersburg, Russia.
20. Stekel, R., Simons, R., Simons, J. and Tanen, N. (1999), Making Money While Making A Difference. How to Profit with a Nonprofit Partner. High Trade Press, USA.

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 2389

Відомості про авторів

Т. Г. Мостенська

к. е. н., докторант, доцент кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльностї підприємств, Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна

T. Mostenska

PhD in Economics, Doctoral candidate, National Aviation University, Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0001-6962-2463


Т. Л. Мостенська

д. е. н., професор, декан факультету транспорту, менеджменту і логістики,Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна

T. Mostenska

Doctor of Economic Sciences, Professor, National Aviation University, Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0002-2112-4745


В. О. Новак

к. е. н., професор, професор кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності підприємств, Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна

V. Novak

PhD in Economics, Professor, National Aviation University, Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0001-6899-2016


Е. І. Данілова

д. е. н., доцент кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності підприємств, Національний авіаційний університет, м. Київ, Україна

E. Danilova

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Assistant Professor,National Aviation University, Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0001-6036-7910

Як цитувати статтю

Мостенська Т. Г., Т. Л. Мостенська, Новак В. О., Данілова Е. І. Поєднання інтересів суспільства, підприємств та споживача як результат соціалізації маркетингової діяльності. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9543 (дата звернення: 14.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.84

Mostenska, T., Mostenska, T., Novak, V. and Danilova, E. (2021), “Association interests of society, businesses and consumers as the result of socialization marketing activity”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9543 (Accessed 14 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.84

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.