EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА В ІНДУСТРІЇ ТУРИЗМУ
Н. І. Дуляба, С. М. Ільчишин

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.106

УДК: 339:338.24

Н. І. Дуляба, С. М. Ільчишин

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА В ІНДУСТРІЇ ТУРИЗМУ

Анотація

Досліджено тенденції розвитку підприємств ресторанного господарства та сфери туризму в останнє десятиліття. Визначено, що в сфері туризму простежувались тенденції зниження кількості підприємств. На противагу, ресторанне господарство стрімко розвивалось та розширювало мережу свої закладів і послуг, які надаються. Задоволеність населення закладами харчування мають виражений зв'язок із популярними туристичними напрямками України.
Якщо в 2020 році кількість закладів ресторанного господарства та задоволеність населення залишались на «докризовому» рівні, то в 2021 році такі показники прогнозуються на нижчому рівні. Підприємства, що «не пережили» пандемії здебільшого припинили свою діяльність саме в 2021 році.
Сучасні реалії, які характеризуються розвитком кризових явищ, пов’язаних із поширенням загрози COVID-19, зниженням купівельної спроможності населення, розвитком енергетичних проблем як в Україні, так і в світі, зумовлюють необхідність пошуку нових шляхів забезпечення функціонування підприємств ресторанного господарства внутрішнього і зовнішнього характеру. Серед основних визначено необхідність запровадження інновацій, оновлення технологій та цифровізація, та створення державної підтримки розвитку ресторанного господарства.

Ключові слова: ресторанне господарства; індустрія туризму; Covid-19; криза; напрями виживання та розвитку.

Література

1. Звіти Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (Дата звернення 10.11.2021)
2. Державний інфо-сервіс Start Business Challenge. URL: http://sbc.regulation.gov.ua/ (Дата звернення 14.11.2021).
3. Коронавирус: как украинские рестораторы ведут бизнес в условиях пандемии. URL: https://
www.restorator.ua/post/coronavirus-how-ukrainianrestaurateurs-do-business-in-a-pandemic (Дата звернення 15.11.2021).
4. Mulford Hoyos M., Vergara Castro L., Plata de Plata D. Tienda virtual: social market Colombia. Multiciencias. 2014. Vol.14. №3. P. 268–275.

N. Duliaba, S. Ilchishyn

PROBLEMS AND PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF THE RESTAURANT INDUSTRY IN THE TOURISM INDUSTRY

Summary

The tendencies of development of the enterprises of restaurant economy and sphere of tourism in the last decade are investigated. It is determined that in the field of tourism there were tendencies to reduce the number of enterprises. In contrast, the restaurant industry has developed rapidly and expanded its network of establishments and services provided. Satisfaction of the population with food establishments has a strong connection with popular tourist destinations in Ukraine.
If in 2020 the number of restaurants and public satisfaction remained at the "pre-crisis" level, in 2021 such indicators are projected at a lower level. Businesses that "did not survive" the pandemic mostly ceased operations in 2021.
Most restaurants have been forced to reconsider their development strategy in the direction of survival. Modern realities, characterized by the development of crisis phenomena associated with the spread of the threat of COVID-19, declining purchasing power, the development of energy problems both in Ukraine and in the world, necessitate the search for new ways to ensure the functioning of domestic and foreign restaurants .
The main areas of internal survival and development of restaurant enterprises in the tourism industry are the need for innovation and technology upgrades and digitalization in the restaurant industry. Innovation must be progressive and be aimed at solving problems that arise in times of crisis. They should not only help to overcome the crisis, but also set a new vector for the development of restaurant businesses. It is expedient for restaurant enterprises to "digitalize" through the introduction of the use or adaptation of existing mobile applications that will allow to advertise, present, sell restaurant products with minimal threats to the health of both employees and consumers. Ukrainian restaurant companies also need targeted financial assistance, tax benefits and the creation of favorable lending conditions, as in the world's leading countries. The Ukrainian restaurant industry and tourism, as significant participants in the domestic economy, need new impetus and support to survive the crisis and develop the economy further.

Keywords: estaurant industry; tourism industry; Covid-19; crisis; directions of survival and development.

References

1. State Statistics Service of Ukraine (2021), “Reports”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/(Accessed10 Nov 2021).
2. Start Business Challenge (2021), available at: http://sbc.regulation.gov.ua/ (Accessed10 Nov 2021).
3. restorator.ua (2021), “Coronavirus: how Ukrainian restaurateurs do business in a pandemic”, available at: www.restorator.ua/post/coronavirus-how-ukrainianrestaurateurs-do-business-in-a-pandemic (Accessed15 Nov 2021).
4. Mulford Hoyos, M., Vergara Castro, L. and Plata de Plata, D. (2014), "Tienda virtual: social market Colombia", Multiciencias, Vol.14, no 3, pp.268-275.

№ 11 2021

Дата публікації: 2021-11-28

Кількість переглядів: 5678

Відомості про авторів

Н. І. Дуляба

к. е. н, доцент, доцент кафедри менеджменту та міжнародного підприємництва,Національний університет «Львівська політехніка»

N. Duliaba

PhD in Economics, Associate Professor,Associate Professor of the Department of Management and International Entrepreneurship, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0002-4377-874X


С. М. Ільчишин

к. е. н., асистент кафедри менеджменту та міжнародного підприємництва,Національний університет «Львівська політехніка»

S. Ilchishyn

PhD in Economics, Assistant of the Department of Management and International Entrepreneurship, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0002-4377-915X

Як цитувати статтю

Дуляба Н. І., Ільчишин С. М. Проблеми та перспективи розвитку ресторанного господарства в індустрії туризму. Ефективна економіка. 2021. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9580 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.106

Duliaba, N. and Ilchishyn, S. (2021), “Problems and prospects for the development of the restaurant industry in the tourism industry”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9580 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.106

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.