ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ ОРІЄНТИРІВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
В. І. Ткачук, М. І. Яремова, Н. М. Горкуша
DOI: 10.32702/2307-2105-2021.11.10
УДК: 338.48:330.341.1
В. І. Ткачук, М. І. Яремова, Н. М. Горкуша
ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ ОРІЄНТИРІВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
В умовах активізації євроінтеграційних процесів та посилення конкурентної боротьби особливого значення набувають проблеми забезпечення реалізації конкурентної стратегії та стратегічного розвитку підприємства. Правильно сконструйована конкурентна стратегія є запорукою успішного оптимізаційного процесу діяльності підприємства та виступає спрямованим індикатором для керівного персоналу у прийнятті ефективних стратегічних рішень та їх коригуванні. Тому метою даного дослідження є теоретико-методичне обґрунтування стратегічних орієнтирів підприємства на основі методів стратегічного аналізу. Досягнення поставленої мети обумовлює необхідність розгляду наукових напрацювань та узагальнення їх думок щодо розуміння поняття «стратегія» та систематизації методів стратегічного аналізу, які відіграють ключову роль у прийнятті рішень щодо стратегічних змін. Проведене дослідження дозволило здійснити апробацію матричного методу на ВСК «Світоч» задля коригування стратегічного напряму його розвитку.
Ключові слова: стратегія; стратегічний аналіз; стратегічний розвиток; матриця БКГ.
Література
1. Ансофф И. Стратегическое управление / сокр. пер. с англ.; под ред. Л.И. Евенко. М.: Экономика, 1989. 519 с.
2. Богацька Н. М., Христич С. Г. Оцінка конкурентоспроможності підприємства. Молодий вчений. 2019. №11. С. 455–458 URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/11/99.pdf.
3. Вараксіна О. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспект. Економіка та підприємництво. 2020. № 5 (116). С. 24–28.
4. Войтович С. Я. Сутність і зміст поняття «маркетингова стратегія». Економіка і регіон. № 4 (31). 2017. С. 77–82.
5. Григор, А. В. Исследование инструментальных стратегий маркетинга. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 2 (44). С. 47–52.
6. Зарубіна В.В., Сагер Л.Ю. Стратегічне планування діяльності промислових підприємств. Ефективна економіка. 2020. №3. С. 12–17.
7. Ковалевська А. В. Конкурентна стратегія зовнішньоекономічної діяльності промислових підприємств України. Вісник Харківського національного ун-ту ім. В. Н. Каразіна. 2019. №9. С. 12–18.
8. Малюк С.О. Асортиментні стратегії у комплексній системі маркетингу підприємства. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2018. №. 7. С. 81–86.
9. Мец В. О. Економічний аналіз фінансових результатів та фінансового стану. Київ. 2015. 277 с.
10. Минцберг Г., Куинн Дж., Гошал С. Стратегический процес / под ред. Ю. Каптуревского. СПб: Питер, 2001. 688 с.
11. Джон Міддлтон. Бібліотека вибраних праць про стратегію бізнесу. П'ятдесят найбільш впливових ідей всіх часів. 2006. 272 с.
12. Портер М.Е. Стратегія конкуренції / пер. з англ. А. Олійник, Р. Скільський. К.: Основи, 1998. 390 с.
13. Шквиря Н. О. Обґрунтування вибору маркетингової стратегії молокопереробного підприємства. Інфраструктура ринку. 2019. №29. С. 324–329
V. Tkachuk, M. Yaremova, N. Gorkusha
FORMATION OF STRATEGY OF DEVELOPMENT OF THE AGRICULTURAL ENTERPRISE
Summary
The intensification of European integration processes has led to increased competition in domestic markets. In these conditions, the issues of ensuring the implementation of competitive strategy and strategic development of the enterprise become especially important. A well-thought-out competitive strategy not only makes it possible to optimize the process of activity, but also serves as a kind of indicator of the directed actions that can adjust strategic decisions. Therefore, the purpose of this study is a theoretical and methodological justification of the strategic guidelines for the enterprise based on the methods of strategic analysis aimed at assessing the competitive position of the enterprise, identifying its weaknesses and activating strength ones. Achieving this goal necessitates consideration of scientific developments and generalization of their views on understanding the essence of the definitions of «strategy» and «strategic development of the enterprise», substantiation of their complementary relationship, systematization of basic methods of strategic analysis, which play a key role in making management decisions on strategic change. The analysis allows to form a holistic vision for the enterprise, to identify existing threats and potential opportunities in its operation, to identify the competitive position of the business entity on the way to achieving the goals. For example, it is proposed to test the most common matrix method in the conditions of the agricultural production cooperative «Svitoch» in order to identify specific ways to improve its activities and to further adjust the strategic direction of its development. Based on the strategic analysis of the product portfolio of the researched business entity using the matrix of the Boston Consulting Group, the optimal distribution of limited resources involved in the production process between different areas of its activities was determined. The study allowed the agricultural enterprise to form updated strategic guidelines for strengthening its competitive position in the market and to activate the strengths and minimize the impact of weaknesses.
Keywords: strategy; strategic analysis; strategic development; BCG matrix.
References
1. Ansoff I. (1989), Strategicheskoe upravlenie [Strategic management].
2. Bogatska N. M., Hrystych S. G. (2019), “Assessment of the competitiveness of the enterprise”, Molodyj vchenyj, [Online], vol. 11, pp. 455-458, available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/11/99.pdf.
3. Varaksina O.V. (2020), “Management of industrial competitiveness: theoretical aspect”, Ekonomika ta pidpryjemnyctvo, vol. 5 (116), pp. 24–28.
4. Vojtovych S.Ja. (2017), “The essence and content of the concept of “marketing strategy”, Ekonomika i region, vol.4 (31), pp. 77–82.
5. Grigor, A.V. (2015), “Research of instrumental marketing strategies”, Aktual'nі problemi ekonomіki, vol. 2 (44), pp. 47–52.
6. Zarubina V.V., Sager L.Ju. (2020), “Strategic planning of industrial enterprises”, Efektyvna ekonomika, vol. 2, pp. 12–17.
7. Kovalevs'ka A.V. (2019), “Competitive strategy of foreign economic activity of industrial enterprises of Ukraine”, Visnyk Harkivs'kogo naciona'nogo universytetu im. V. N. Karazina, vol. 9, pp. 12–18.
8. Maljuk S.O. (2018), “Assortment strategies for integrated marketing systems for an enterprise”, Visnyk agrarnoi' nauky Prychornomor’ja, vol. 7, pp. 81-86.
9. Mec V.O. (2015), Ekonomichnyj analiz finansovyh rezul'tativ ta finansovogo stanu [Economic analysis of financial results and financial condition], Kyiv, Ukraine.
10. Mincberg G., Kuinn Dzh. Ju. and Hoshal S. (2001), Strategicheskij proces [Strategic process].
11. Dzhon Middlton. (2006), “Fifty most influential ideas of all time”, Biblioteka vybranyh prac' pro strategiju biznesu.
12. Porter M. (1998), Strategіja konkurencіі [Competition strategy].
13. Shkvyrja N.O. (2019), “Justification of the choice of marketing strategy of the dairy enterprise”, Infrastruktura rynku, vol. 29, pp. 324–329.
№ 11 2021
Дата публікації: 2021-11-28
Кількість переглядів: 8170