EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МАРКЕТИНГОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЗАМОВНИКА У ПРОЦЕСІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
С. М. Лихолат, М. Р. Верескля, А. О. Мельник

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.70

УДК: 339.137.2:334.6.724.6(477)

С. М. Лихолат, М. Р. Верескля, А. О. Мельник

МАРКЕТИНГОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЗАМОВНИКА У ПРОЦЕСІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Анотація

Метою статті є дослідження маркетингової діяльності замовника у процесі організації публічних закупівель з подальшим визначенням напрямів розвитку обраного напряму та налагодження комунікації із зацікавленими сторонами. Розглянуто теоретичні напрацювання науковців які дають підставу стверджувати про необхідність поглиблення даного питання. Встановлено, що із впровадженням тендерів та введенням системи Prozorro між продавцями та державними установами поступово втратились напрацьовані канали комунікації. Зазначено, що для усіх видів тендерів на будь-якій їх стадії проведення присутні елементи маркетингу, що пов’язано із специфікованою виконуваних робіт, формуванням ділової репутації, пошуком кращих цінових пропозицій, якістю та термінами виконання умов угоди, ефективністю закупівель та можливістю взаємодіяти із переможцями торгів. Встановлено роль організаторів торгів у залучені активних постачальників для проведення тендерних процедур. Акцентовано увагу на часових рамках як важливому елементів торгів що пов’язано із інфляцією вартості предметів закупівлі.

Ключові слова: публічні закупівлі; маркетингові інструменти; організація тендерів; система Prozorro; торги; електронні майданчики.

Література

1. Закон України «Про публічні закупівлі». URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T150922.html (дата звернення 12.11.2021).
2. Строкин М. Э. (2012). Специфика маркетинговой деятельности в сфере государственного заказа. Современные тенденции в экономике и управлении: новый взгляд. №16. С. 61-71.
3. Череватий О. С. (2012). Тендери як один з елементів маркетингових комунікацій підприємства. Управління розвитком. №3. С. 57-59.
4. Писаренко Н. Л., Михайлова Є. Д. (2018). Дерево цілей у процесі формування програми маркетингових комунікацій для системи публічних державних закупівель «Prozorro». Економічний вісник НТУ України «Київський політехнічний інститут». №15. С. 401-412.
5. Науменко С. М. (2014). Система тендерних закупівель: теоретико-методологічні підходи дощ дефініції і класифікації. Теоретичні і практичній аспекти економіки та інтелектуальної власності. Вип. 1(10). Т.2. с. 242-247.
6. Голуб Ю. О. (2012). Сутність та роль контролю державних закупівель у сучасних умовах. Економіка розвитку. №1 (61). С. 54-58.
7. Ткаченко Н. Б., Уманців Ю. М. (2009). Макроекономічні аспекти державних закупівель. Фінанси України. №8. С. 82-88.
8. Борсук Н. Я. (2010). Проблемні питання кваліфікації дій замовників конкурсних процедур закупівлі. Часопис Київського університету права. №3. С. 90-94.
9. Мельников О. С. (2016). Особливості публічних закупівель як об’єкта державного регулювання економіки. Теорія та практика державного управління. Вип. 1. С. 129-135.
10. Пінькас Г. І. (2009). Система ефективного державного фінансового контролю і координації у сфері державних закупівель. Актуальні проблеми економіки. №2 с. 57-59.
11. Сошніков А.О. (2015). Теоретичні засади здійснення публічних закупівель. Часопис Київського університету права. №3. С. 221-226.
12. Майданчики «Prozorro». URL: https://smarttender.biz/ (дата звернення 20.11.2021).

S. Lykholat, M. Veresklya, A. Melnyk

MARKETING ACTIVITY OF THE CUSTOMER IN THE PROCESS OF ORGANIZATION OF PUBLIC PROCUREMENT

Summary

The purpose of the article is to study the marketing activities of the customer in the process of organizing public procurement with further identification of development areas of the chosen direction and communication with stakeholders. Scientists’ theoretical developments, which give the basis to assert the necessity of deepening of the given question and its further improvement, are considered. It has been established that with the introduction of tenders and the introduction of the Prozorro system, which was created to find suppliers with sufficient experience to deliver certain goods or services at the best prices, the established channels of communication between sellers and government agencies were gradually lost. It is noted that for all types of tenders at any stage there are elements of marketing, which is associated with the need to study the bidders (study the history of the company, its contacts, experience of similar work or supply of similar goods to other customers), the need to comply payment discipline, specified work performed, the need to conduct bidding analytics for previous periods with maintaining comments on procurement and tenders winners’ contacts for feedback, not to discriminate bidders, building a business reputation, finding the best prices, quality and compliance with deadlines of agreements, efficiency of procurement and the ability to interact with the winners of tenders, establishing the activities of the business entity after the tender, receiving positive feedback on the results of business relationships, preparatory work for participation in other tenders. The role of tender organizers in attracting active suppliers for tender procedures has been established. The emphasis is placed on time frames as an important element of bidding due to value inflation of purchased items. It is recommended to pay more attention to ensuring transparency and specificity of procurement procedures and coverage of results on publicly available electronic resources, which will increase the number of companies interested in participating in tenders, simplify the process of tender documentation, inform prospective bidders, and thus increase tender efficiency.

Keywords: public procurement; marketing tools; organization of tenders; Prozorro system; auction; electronic platforms.

References

1. Verkhovna Rada of Ukraine (2015), Law of Ukraine “On Public Procurement”, available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T150922.html (Accessed 12 Nov 2021).
2. Strokin, M.E. (2012), “Specifics of marketing activities in the field of public procurement”, Sovremennyie tendentsii v ekonomike i upravlenii: novyiy vzglyad, Vol. 16, pp. 61-71.
3. Cherevatyi, O.S. (2012), “Tenders as one of the elements of marketing communications of the enterprise”, Upravlinnia rozvytkom, Vol. 3, pp. 57-59.
4. Pysarenko, N.L. and Mykhailova, Ye.D. (2018), “Target tree in the process of forming a marketing communications program for the public procurement system "Prozorro”, Ekonomichnyi visnyk NTU Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», Vol. 15, pp. 401-412.
5. Naumenko, S.M. (2014), “Tender procurement system: theoretical and methodological approaches to rain definition and classification”, Teoretychni i praktychnii aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti, vol. 1(10), no.2, pp. 242-247.
6. Holub, Yu.O. (2012), “The essence and role of public procurement control in modern conditions”, Ekonomika rozvytku, Vol. 1 (61), pp. 54-58.
7. Tkachenko, N.B. and Umantsiv, Yu.M. (2009), “Macroeconomic aspects of public procurement”, Finansy Ukrainy, Vol. 8, pp. 82-88.
8. Borsuk, N.Ya. (2010), “Problematic issues of qualification of actions of customers of competitive procurement procedures”, Chasopys Kyivskoho universytetu prava, Vol. 3, pp. 90-94.
9. Melnykov, O.S. (2016), “Features of public procurement as an object of state regulation of the economy”, Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, vol. 1, pp. 129-135.
10. Pinkas, H.I. (2009), “System of effective state financial control and coordination in the field of public procurement”, Aktualni problemy ekonomiky, Vol. 2, pp. 57-59.
11. Soshnikov, A.O. (2015), “Theoretical principles of public procurement”, Chasopys Kyivskoho universytetu prava, Vol. 3, pp. 221-226.
12. Prozorro sites (2021), “”, available at: https://smarttender.biz/ (Accessed 20 Nov 2021).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 1688

Відомості про авторів

С. М. Лихолат

к. е. н, доцент, доцент кафедри маркетингу і логістики,Національний університет «Львівська політехніка»

S. Lykholat

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor,of the Department of Marketing and Logistics, National University «Lviv Polytechnic»

ORCID:

0000-0002-0517-6852


М. Р. Верескля

к. пед. н., доцент, доцент кафедри менеджменту,Львівський державний університет внутрішніх справ, Україна

M. Veresklya

PhD in Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management, Lviv State University of Internal Affairs Ukraine, Ukraine

ORCID:

0000-0002-7061-9066


А. О. Мельник

Національний університет «Львівська політехніка»

A. Melnyk

National University «Lviv Polytechnic»

ORCID:

0000-0003-4070-4558

Як цитувати статтю

Лихолат С. М., Верескля М. Р., Мельник А. О. Маркетингова діяльність замовника у процесі організації публічних закупівель. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9706 (дата звернення: 14.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.70

Lykholat, S., Veresklya, M. and Melnyk, A. (2021), “Marketing activity of the customer in the process of organization of public procurement”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9706 (Accessed 14 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.70

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.