EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ЕЛЕКТРОННИХ ТОРГОВЕЛЬНИХ МАЙДАНЧИКІВ СИСТЕМИ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
А. В. Рябчик

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.76

УДК: 339:138

А. В. Рябчик

КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ЕЛЕКТРОННИХ ТОРГОВЕЛЬНИХ МАЙДАНЧИКІВ СИСТЕМИ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ

Анотація

Дане дослідження носить теоретично-практичний характер. У статті проаналізовано, систематизовано та узагальнено найбільш важливі параметри і показники конкурентного аналізу електронних торговельних майданчиків публічних закупівель в мережі Інтернет. Розкрито особливості конкурентного аналізу та запропоновано доповнення до класифікації видів такого аналізу в цифровому аспекті. Наведено ряд параметрів і показників, аналіз яких відіграють надзвичайно важливу роль при здійсненні діяльності в інформаційному глобальному просторі, зазначено он-лайн інструменти за допомогою яких необхідно здійснювати конкурентний аналіз веб-ресурсів та сторінок у соціальних мережах. Крім того, проведено глибокий аналіз електронних торговельних майданчиків системи публічних закупівель в мережі Інтернет. Досліджено та проаналізовано ряд важливих основних параметрів, кількісних та якісних показників трафіку, технічних та дизайнерських рішень веб-сайтів досліджуваних електронних майданчиків. На основі даних досліджень як електронні торговельні майданчики, так і інші підприємства зможуть ознайомитися з аспектами сучасної теорії і практики Інтернет-маркетингу, процедурою здійснення конкурентного аналізу та краще зорієнтуватися в сучасному інформаційному бізнес-середовищі.

Ключові слова: електронний торговельний майданчик; система публічних закупівель; Інтернет-маркетинг; конкурентний аналіз; цифрові технології.

Література

1. Бадрак В. В., Богданович В. Ю. Конкурентна розвідка та промислове шпигунство. Сучасний захист інформації. 2014. № 1. С. 16-22.
2. Как провести анализ конкурентов, который привлечет новых клиентов. Лаборатория знаний Genius Marketing. URL: https://geniusmarketing.me/lab/kak-provesti-analiz-konkurentov-kotoryj-privlechet-novyx-klientov/. (дата звернення: 20.11.2021).
3. Онлайн платформа «Prozorro». URL: https://prozorro.gov.ua/about. (дата звернення: 15.11.2021).
4. Офіційний сайт електронного торговельного майданчика «Держзакупівлі.Онлайн». URL: https://www.dzo.com.ua/. (дата звернення: 16.11.2021).
5. Офіційний сайт електронного торговельного майданчика «Українська універсальна біржа». URL: https://tender.uub.com.ua/. (дата звернення: 15.11.2021).
6. Офіційний сайт електронного торговельного майданчика «E-tender.UA» - URL: https://e-tender.ua/pro-kompaniyu/istoria. (дата звернення: 16.11.2021).
7. Офіційний сайт електронного торговельного майданчика «SmartTender.biz». URL: https://smarttender.biz/. (дата звернення: 16.11.2021).
8. Офіційний сайт електронного торговельного майданчика «Zakupki.Prom.ua». URL: https://zakupki.prom.ua/about. (дата звернення: 15.11.2021).
9. Підгурська І. А., Легкий О. А. Конкурентний аналіз інформаційного бізнес-середовища у цифровому маркетингу. Маркетинг і цифрові технології. 2019. № 3. Том 3. С. 25-34.
10. Чебанова О. П. Вплив інтерфейсу на конверсію сайту. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія «Економічні науки». 2021. № 1. С. 140-153. URL: https://visen.knau.kharkov.ua/visn20211_12.html. (дата звернення: 18.11.2021).

A. Riabchyk

COMPETITIVE ANALYSIS OF ELECTRONIC TRADING SITES OF THE PUBLIC PROCUREMENT SYSTEM ON THE INTERNET

Summary

Internet marketing and digital technologies have pushed the boundaries in the relationship "enterprise-client" and completely transformed the management and organizational processes. An important role is played by competitive analysis on the Internet, which is needed by all - and those companies that already work in the online environment, make a profit and have well-established processes for Internet marketing, and those who only plan to go online. Competitive analysis on the Internet is at the level of strategy development, respectively, it must be carried out after the company has clearly defined the mission and business goals and identified an unique trade offer. In the process of competitive analysis, a significant number of qualitative and quantitative parameters and indicators of Internet marketing are studied. As a result, useful information is obtained on statistics, digital tools, and market positions of competitors in the information business environment. Competitive analysis can be performed using tools such as SimilarWeb, SemRush, SerpStat, Pepsters, Fanpage, Karma, Smartmetrics, TubeBuddy, SocialBlade, Email-competitors, and others that work in real time. The information obtained during the competitive analysis will help avoid mistakes in marketing activities on the Internet, use the most effective tools and digital technologies, choose profitable and find channels of interaction with customers, better understand the needs of the target audience, and successfully do business in the global information space. The article presents the results of a thorough competitive analysis of electronic trading platforms of the public procurement system. The five largest competing platforms, the official participants in the Prozorro e-procurement system, were selected for analysis. These are SmartTender.biz, Zakupki.Prom.ua, "State Procurement.Online" (dzo.com.ua), E-tender.UA and LLC "Ukrainian Universal Exchange" (tender.uub.com.ua). Using the online tool SimilarWeb, we identified and analyzed general statistics - the amount of traffic, sources of traffic, time spent by users on sites, bounce rates, the most popular social networks, and resources to go to the sites. We also researched and studied the websites of electronic trading platforms - structure, content, usability, design, and individual technical parameters. The analysis identified areas for improving the marketing activities of electronic trading platforms of the public procurement system on the Internet.

Keywords: e-commerce platform; public procurement system; Internet marketing; competitive analysis; digital technologies.

References

1. Badrak, V. V. and Bohdanovych, V. Yu. (2014), “Competitive intelligence and industrial espionage”, Suchasnyj zakhyst informatsii, vol. 1, pp. 16-22.
2. GeniusMarketing Agency’s blog (2021), “How to conduct competitors’ analyses, which will attract new customers”, available at: https://geniusmarketing.me/lab/kak-provesti-analiz-konkurentov-kotoryj-privlechet-novyx-klientov/ (Accessed 20 November 2021).
3. Online platform “Prozorro” (2021), available at: https://prozorro.gov.ua/about (Accessed 15 November 2021).
4. The official site of the electronic trading platform “Opentenders.Online” (2021), available at: https://www.dzo.com.ua/ (Accessed 16 November 2021).
5. The official site of the electronic trading platform UUB (2021), available at: https:// https://tender.uub.com.ua/. (Accessed 15 November 2021).
6. The official site of the electronic trading platform “E-tender.UA” (2021), available at: https://e-tender.ua/pro-kompaniyu/istoria (Accessed 16 November 2021).
7. The official site of the electronic trading platform “SmartTender.biz” (2021), available at: https://smarttender.biz/ (Accessed 16 November 2021).
8. The official site of the electronic trading platform “Zakupki.Prom.ua” (2021), available at: https://zakupki.prom.ua/about (Accessed 15 November 2021).
9. Pidhurs'ka, I. A. and Lehkyj, O. A. (2019), “Competitive analysis of information business environment in digital marketing”, Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, vol. 3, no 3, pp. 25-34.
10. Chebanova, O. P. (2021), “Influence of the interface on the conversion of the site”, Visnyk KhNAU im. V.V. Dokuchaieva. Seriia Ekonomichni nauky, [Online], vol. 1, рр. 140-153, available at: https://visen.knau.kharkov.ua/visn20211_12.html (Accessed 18 Nov 2021).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 165

Відомості про авторів

А. В. Рябчик

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі, Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

A. Riabchyk

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Marketing and International Trade, National University of Life and Environmental Science of Ukraine, Kyiv

ORCID:

000-0001-6290-3609

Як цитувати статтю

Рябчик А. В. Конкурентний аналіз електронних торговельних майданчиків системи публічних закупівель в мережі інтернет. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9712 (дата звернення: 23.01.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.76

Riabchyk, A. (2021), “Competitive analysis of electronic trading sites of the public procurement system on the internet”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9712 (Accessed 23 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.76

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.