EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЛЬ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ У МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
О. М. Гавриш, К. П. Драмарецька, М. С. Грозовський

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.79

УДК: 658:330.87

О. М. Гавриш, К. П. Драмарецька, М. С. Грозовський

РОЛЬ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ У МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті розглянуто поняття «корпоративна культура». Встановлено, що корпоративна культура є складовою мотивації персоналу підприємства. Розглянуто перелік заходів за допомогою яких будь-якому підприємству варто «оздоровлювати» свою корпоративну культуру. Встановлено, що підвищити інформованість та обізнаність колективу можна за допомогою розроблення «внутрішнього» корпоративного сайту підприємства, на якому співробітники різних підрозділів можуть взаємодіяти між собою, керувати внутрішніми базами даних, проводити розрахунки та інші операції. Розглянуто характеристику та відмінні риси когнітивної та емоційної культур. Наголошено на необхідності керівництва приділяти значну увагу емоційній культурі. Запропоновано підприємствам розглянути можливість впровадження електронної програми-додатку щодо оцінки емоцій співробітників по закінченню робочого дня. Розроблено механізм формування корпоративної культури з включенням емоційного інтелекту.

Ключові слова: культура; корпоративна культура; мотивація; підприємство; емоції; емоційна культура; емоційний інтелект.

Література

1. Бугаєвська Ю.В. Поняття корпоративної культури: її суть і структура. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. № 36. С. 12–17.
2. Горовіц Бен. Ви те, що ви робите. Як створити корпоративну культуру / пер. з англ. В.Глінка. Київ : Наш формат, 2020. 224 с.
3. Гоулман Деніел. Емоційний інтелект. Книжка, яка змінює уявлення про те, що означає бути розумним / пер. з англ. Соломія-Любов Гумецька. Харків : Vivat, 2018. 512 с.
4. Захарчин Г.М. Корпоративна культура : навчальний посібник. Львів : «Новий світ-2000», 2011. 317 с.
5. Корпоративна культура. 10 найкращих статей із журналу Harward Business Review / пер. англ. Київ : КМ-Букс, 2020. 216 с.
6. Олійник Т.І., Кривицька Н. В. Сучасна роль корпоративної культури в управлінні людськими ресурсами в організації. Економічна наука. 2018. № 22/2018. С. 66–69.
7. Manage Your Emotional Culture. Harward Business Review : веб-сайт. URL: https://hbr.org/2016/01/manage-your-emotional-culture. (дата звернення 02.12.2021).

O. Havrysh, K. Dramaretska, M. Hrozovskyi

THE ROLE OF CORPORATE CULTURE IN MOTIVATION OF ENTERPRISE STAFF

Summary

In the article is considered the concept of "corporate culture". It is established that corporate culture is a component of enterprise staff motivation. It is considered the list of measures by which any company should "improve" its corporate culture. "Strengthen / unite" the team can be through "non-standard activities", namely: a variety of competitions (games – bowling, volleyball, board games), quests, trips to the theater, movies, group reading, drawing, etc. It has been established that raising awareness of the team can be done by developing an "internal" corporate website of the enterprise, where employees of different departments can interact with each other, manage internal databases, perform calculations and other operations. Characteristics and distinctive features of cognitive and emotional cultures are considered. It is established that emotional culture is common for the team emotional values, tools of achievement, norms, guidelines that define and regulate feelings and emotions that employees can feel and express openly at work, and which they better restrain. Emphasis is placed on the need for management to pay significant attention to emotional culture, as it affects such aspects of professional activity as employee satisfaction with their work, ability to work in a team, emotional burnout. Enterprises are invited to consider the possibility of implementing an electronic program-application for assessing the emotions of employees at the end of the working day. So, to assess the emotions of employees, you should implement an application program that will contain four universal emotions in the form of smileys (emotions of joy / love, anger / anger, fear, sadness): the day went well – smiling smiley, not very – gloomy, very bad – an evil smiley. According to the results of this application program, it is possible to see the emotional state of employees in real time, analyze and respond to it in time. In addition, both employees and the team as a whole can see their emotional reactions to various tasks, can do their own analysis between their mood and productivity. The mechanism of formation of corporate culture with inclusion of emotional intelligence is developed.

Keywords: culture; corporate culture; motivation; enterprise; emotions; emotional culture; emotional intelligence.

References

1. Buhaievska, Yu.V. (2011), “The concept of corporate culture: its essence and structure”, Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty, vol. 36, pp. 12–17.
2. Horovits, B. (2020), Vy te, shcho vy robyte. Yak stvoryty korporatyvnu kulturu [You are what you do. How to create a corporate culture], Nash format, Kyiv, Ukraine.
3. Houlman, D. (2018), Emotsiinyi intelekt. Knyzhka, yaka zminiuie uiavlennia pro te, shcho oznachaie buty rozumnym [Emotional intelligence. A book that changes the way you think about being smart], Vivat, Kharkiv, Ukraine.
4. Zakharchyn, H. (2011), Korporatyvna kultura [Corporate culture], Novyi svit-2000, Lviv, Ukraine.
5. Korporatyvnaia kultura. 10 naikrashchykh statei iz zhurnalu Harward Business Reviewn (2020) [Corporate culture. Top 10 articles from Harvard Business Review]. KM-Buks, Kyiv, Ukraine.
6. Oliinyk, T.I. and Kryvytska, N.V. (2018), “The modern role of corporate culture in human resource management in the organization”, Ekonomichna nauka, vol. 22/2018. pp. 66–69.
7. Barsade, S. and O’Neill, O. A. (2016), “Manage Your Emotional Culture”, Harward Business Review, available at: https://hbr.org/2016/01/manage-your-emotional-culture (Accessed 2 December 2021).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 5503

Відомості про авторів

О. М. Гавриш

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту ім. проф. Й. С. Завадського, Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

O. Havrysh

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management named after Professor J. S. Zavadskyi, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0002-5756-0880


К. П. Драмарецька

к. е. н., старший викладач кафедри менеджменту ім. проф. Й. С. Завадського, Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

K. Dramaretska

PhD in Economics, Senior Lecturer of the Department of Management named after Professor J. S. Zavadskyi, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0002-9886-1663


М. С. Грозовський

студент ОС «Магістр» спеціальності 073 «Менеджмент», освітньо-професійної програми «Менеджмент організацій і адміністрування», Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

M. Hrozovskyi

Master's student of specialty "Management", educational and professional program "Management of Organizations and Administration", National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv

ORCID:

0000-0002-8631-9615

Як цитувати статтю

Гавриш О. М., Драмарецька К. П., Грозовський М. С. Роль корпоративної культури у мотивації персоналу підприємства. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9715 (дата звернення: 11.05.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.79

Havrysh, O., Dramaretska, K. and Hrozovskyi, M. (2021), “The role of corporate culture in motivation of enterprise staff”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9715 (Accessed 11 May 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.79

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.