DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.7
УДК: 339.138
Б. Я. Кузняк, С. М. Валявський, А. В. Різник
ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНИХ ВЗАЄМОВІДНОСИН З ПОСТАЧАЛЬНИКАМИ У ЗАКУПІВЕЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
В статті досліджені теоретичні та методичні підходи до вирішення однієї з найважливіших задач маркетингу у сфері закупівель – вибору постачальників. Проведений аналіз існуючих варіантів вибору постачальників, критеріїв та методів, на основі яких може проводитися рейтингова оцінку постачальників, дозволив сформульовати основні критерії, за якими рекомендується вибудувати систему їх вибору.
Системний аналіз еволюції відносин покупців з постачальниками свідчить про їх значні зміни і визнання того, що для покращення взаємодії з постачальниками необхідності значні інвестиції.
Для формування ефективних відносин з бажаними постачальниками доречно переходити до налагодження партнерства та створення стратегічних спілок шляхом укладання довгострокових угод щодо майбутньої якості, умов поставок та рівня цін. Партнерство передбачає відмову від традиційних відносин із замовниками та постачальниками, його слід розглядати як ключовий елемент підвищення результатативності бізнесу.
Ключові слова: закупівельна діяльність; маркетинг закупівель; ринок товарів промислового призначення; закупівля; споживач; покупець. маркетинг відносин.
Література
1. Балабанова Л. В., Холод В. В. Балабанова І. В. Маркетинг підприємства : Навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 612 с.
2. Кушнір Т.М. Впровадження концепції маркетингу відносин в систему закупівель підприємстваина ринку товарів промислового призначення. Приазовський економічний вісник. Випуск 5(16). 2019 С. 165-169.
3. Безугла Л. С., Демчук Н. І. Маркетинг закупівель : навч. посіб. Дніпро : Видавець Біла К. О., 2019. 240 с.
4. Маркетингова товарна політика : підручник / Криковцева Н. О. , Саркісян Л. Г. , Біленький О. Ю., Кортєльова Н. В. Київ : Знання, 2012. 183 с.
5. Старицький Т.М. Оцінка ефективності використання маркетингових моделей закупівель на промисловому ринку. Ефективна економіка. № 11, 2015.
6. Ястремська О.М., Письмак В.О. Особливості ухвалення рішень про закупівлю та вибір постачальника в процесі інноваційної діяльності. Маркетипг і менеджмент інновацій. 2012. №2. С.131-138.
B. Kuznyak, S. Valyavsky, A. Reznik
FORMATION OF EFFECTIVE RELATIONSHIPS WITH SUPPLIERS IN THE PROCUREMENT ACTIVITY OF THE ENTERPRISE
Summary
The article examines the theoretical and methodological approaches to solving one of the most important problems of marketing in the field of procurement - the choice of suppliers.
There are two options for choosing a supplier - choosing a supplier from a number of companies that have already been (or are) suppliers to the company; selection of a new supplier as a result of search and market analysis. It has been proven that the check of potential suppliers should be carried out only in relation to those suppliers who really have a serious chance to receive a large order. Higher efficiency should be expected from a potential supplier that competes with existing ones.
The procedure for selecting a supplier involves first of all an analysis of possible sources of information about suppliers. Criteria on the basis of which the rating can be conducted include the following: reliability of delivery, quality assurance, production capacity, prices, location, technical potential, financial condition, possibility of compromises, availability of information system for communication and order processing, after-sales service, reputation and role in their industry, entrepreneurial activity, attitude to the buyer, product design (packaging), etc.
The most common methods of choosing a supplier should include cost-factor, dominant characteristics, categories of benefits, rating factors.
The analysis of existing options for selecting suppliers, criteria and methods on the basis of which the rating of suppliers can be conducted, allowed to formulate the main criteria for which it is recommended to build a system of their choice - product quality, supplier reliability, price, quality of service, payment terms and possibility of unscheduled deliveries. .
A systematic analysis of the evolution of customer-supplier relationships shows their significant changes and the recognition that significant investment is needed to improve supplier interaction.
To build effective relationships with desirable, priority suppliers, it is appropriate to move to partnerships and strategic alliances by concluding long-term agreements on future quality, supply terms and price levels. Partnership involves abandoning traditional relationships with customers and suppliers, and should be seen as a key element in improving business performance.
Keywords: purchasing activity; marketing of purchases; the market of the goods of industrial function; purchase; the consumer; the buyer. relationship marketing.
References
1. Balabanova, L.V. and Kholod. V.V. and Balabanova. I.V., (2012), Marketynh pidpryyemstva: Navchalʹnyy posibnyk. [Enterprise Marketing: A Textbook], Center for Educational Literature, Kyiv, Ukraine.
2. Kushnir, T.M., (2019), ‘‘Introduction of the concept of relationship marketing in the procurement system of the enterprise and the market of industrial goods’’. Priazovsky Economic Bulletin, vol. 5 (16), pp. 165-169.
3. Bezugla, L.S. and Demchuk, N.I. (2019). Marketynh zakupive [Procurement Marketing: textbook. Way], Publisher Bila KO, Dnipro, Ukraine.
4. Krykovtseva, N.O., Sarkisyan, L.H., Bilenky, O.Y. and Kortyelova; N.V. (2012), Marketynhova tovarna polityka: pidruchnyk [Marketing commodity policy: a textbook], Kyiv, Ukraine.
5. Starytsky, T.M. (2015), ‘‘Estimation of efficiency of use of marketing models of purchases in the industrial market’’, Effective economy, vol. 9.
6. Yastremska, O.M. and Pismak, V.O. (2012), ‘‘Features of decision-making on procurement and selection of a supplier in the process of innovation’’, Marketing and innovation management, pp. 131-138.
№ 12 2021
Дата публікації: 2021-12-29
Кількість переглядів: 8196