EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РЕФЛЕКСИВНИЙ ХАРАКТЕР ВЕДЕННЯ SMM-СТРАТЕГІЇ ДЛЯ FMCG КОМПАНІЙ
Н. П. Скригун, К. Ю. Семененко, І. М. Лісовська

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.82

УДК: 339.138:004.738.5

Н. П. Скригун, К. Ю. Семененко, І. М. Лісовська

РЕФЛЕКСИВНИЙ ХАРАКТЕР ВЕДЕННЯ SMM-СТРАТЕГІЇ ДЛЯ FMCG КОМПАНІЙ

Анотація

У статті досліджено сутність рефлексивного підходу до ведення SMM-стратегії для розвитку FMCG компаній. Визначено, що рефлексивне управління є швидкореагуючим методом реалізації стратегії соціальних медіа. Наведено основні статистичні дані щодо соціальних мереж та активності їхніх користувачів в Україні та світі. З'ясовано, що компанії в секторі FMCG є найбільшими бенефіціарами соціального моніторингу. Виявлено, що найвагомішим принципом рефлексивного ведення стратегічного управління соціальними мережами є швидкість реагування на тенденції ринку. Запропоновано введення в SMM-стратегію рефлексивного підходу на основі принципу спільновживаної тенденції. Наголошено, що ведення та формування комунікації зі споживачами через присутність бренду в соціальних мережах є передумовою якісного моніторингу споживчих вподобань та репутаційно важливим кроком для компанії.

Ключові слова: рефлексивне управління; рефлексивний підхід; стратегічне управління; SMM-стратегія; соціальні мережі; користувачі.

Література

1. Гвоздецька I. В. Застосування елементів рефлексивного управління у маркетингу. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 5. URL: https://cutt.ly/7YJMnKU (дата звернення: 01.12.2021).
2. Длігач А. O. Маркетингові дослідження в системно-рефлексивному маркетингу. Маркетинг в Україні. № 5. 2016. С. 42–51. URL: https://cutt.ly/gYJMTjw (дата звернення: 01.12.2021).
3. Кифяк О. В., Урда В. Д. Маркетинг у соціальних медіа (SMM) як інструмент просування товарів та послуг. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2017. № 14 (36). С. 123–130. URL: https://cutt.ly/yYJMS2k (дата звернення: 01.12.2021).
4. Офіційний сайт комунікаційної агенції Рlusone. URL: https://cutt.ly/LYJMJbW (дата звернення: 01.12.2021).
5. Русінова О. С., Жовковська Т. Т. Системно-рефлексивний підхід до управління складовими елементами розвитку промислового підприємства. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: https://cutt.ly/TYJMXyC (дата звернення: 01.12.2021).
6. Социальные сети и мессенджеры в Украине. Презентация результатов всеукраинского исследования общественного мнения. URL: https://cutt.ly/gYJMB86 (дата звернення: 01.12.2021).
7. Томас М. Посібник The Financial Times зі стратегії для соціальних медіа. / перекл. з англ. Я. Машико. К.: Фабула, 2020. 304 с.
8. Ченцов А. В. Розвиток системно-рефлексивної парадигми організації маркетингової діяльності підприємства. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 4. URL: https://cutt.ly/VYJM2BO (дата звернення: 01.12.2021).
9. 3 Key Uses of Social Media Analytics for FMCG Brands. URL: https://cutt.ly/DYJM4ER (access date: 01.12.2021).
10. Dean B. Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2021. URL: https://cutt.ly/GYJM6uJ (access date: 01.12.2021).
11. Kats R. User-generated visual content can influence purchases. eMarketer company. 2021. URL: https://cutt.ly/4YJ1rae (дата звернення: 01.12.2021).
12. Kemp S. Digital 2021: global overview report. URL: https://cutt.ly/WYJ1iOP (access date: 01.12.2021).
13. Kemp S. Digital in Ukraine 2021. URL: https://cutt.ly/SYJ1snF (access date: 01.12.2021).

N. Skryhun, K. Semenenko, I. Lisovska

REFLEXIVE CHARACTER OF SMM-STRATEGY FOR FMCG COMPANIES

Summary

The essence of the reflexive approach to the conduction of SMM- of strategy for development of FMCG of companies is investigated in the article. The essence of term “reflection” as to the process of research of consciousness and research of theory of social relations is specified. The concept of reflexivity from the economic point of view as self-improvement of market moods, due to that the price attracts customers, whose actions increase prices until the process will not become nonviable is considered in the article. The concept of the systemic-reflexive marketing to management that is based on the principles of concordance of proprietor stakeholders’ interests through the determination of the grade of system reflection. It is considered that reflexive management is the quickly-reactive method of management of social media strategy. The analysis of social media (SMM) is one of the best approaches for strategic development of FMCG of companies. The main statistical data of reports such as “Digital 2021”, created in partnership between companies “We Are Social” and “Hootsuite” in relation to the most popular social networks and activity of their users in Ukraine and in the world by the amount of users is analysed. Facebook leads the rating of the most popular social networks in the world by the amount of users. Ukrainian statistics of social networks answers the world tendencies. It is found out that companies in the sector of FMCG are the most beneficiaries of the social monitoring. The most ponderable principle of reflexive conduct of strategic management of social networks is speed of reacting on the market tendency is educed. Introduction in SMM- strategy of reflexive approach on the basis of supportive tendency principle, that marks actual world events, rating events of the most highly claimed of searching systems and others like that is given. The reflexive approaches to SMM-strategy includes such stages: rapid reacting upon request; introduction of supportive tendency; analytic geometry and monitoring are marked in the article. Social media can become not only the source of communication and monitoring of their own clients, but also reputation by a vulnerable place. It is marked that the conduction and forming of communication with consumers through presence of brand in social networks are pre-condition of the quality monitoring of consumer tastes and reputation is important step for a company.

Keywords: eflexive management; reflexive approach; strategic management; SMM strategy; social networks; users.

References

1. Gvozdetska, I. V. (2020), “Application of reflective control elements in marketing”, Bulletin of Khmelnytsky National University, vol. 5, available at: https://cutt.ly/7YJMnKU (Accessed 1 Dec 2021).
2. Dligach, A. O. (2016), “Marketing research in system-reflexive marketing”, Marketing in Ukraine, vol. 5, pp. 42–51, available at: https://cutt.ly/gYJMTjw (Accessed 1 Dec 2021).
3. Kyfyak, O. V., Urda, V. D. (2017), “Marketing in social media (SMM) as a tool for promoting goods and services”, International scientific journal “Internauka”, vol. 14 (36), pp. 123–130, available at: https://cutt.ly/yYJMS2k (Accessed 1 Dec 2021).
4. Official site of the communication agency Рlusone. available at: https://cutt.ly/LYJMJbW (Accessed 1 Dec 2021).
5. Rusinova, O. S., Zhovkovska T. T. (2018), “System-reflexive approach to the management of the components of the industrial enterprise development”, Efektyvna ekonomika, vol. 4, available at: https://cutt.ly/TYJMXyC (Accessed 1 Dec 2021).
6. Social networks and messengers in Ukraine (2021), Presentation of the results of the all-Ukrainian study of public opinion, available at: https://cutt.ly/gYJMB86 (Accessed 1 Dec 2021).
7. Thomas, М. (2020), “The Financial Times Guide to Social Media Strategy”, / transl. Ya. Machiko. K.: Fabula, 304 p.
8. Chentsov, A. V. (2020), “Enterprise marketing activity organization through system-reflexive paradigm development”, Ukrainian Journal of Applied Economics, vol. 5 (4), available at: https://cutt.ly/VYJM2BO (Accessed 1 Dec 2021).
9. 3 Key Uses of Social Media Analytics for FMCG Brands (2020), available at: https://cutt.ly/DYJM4ER (Accessed 1 Dec 2021).
10. Dean, B. (2021), “Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2021”, available at: https://cutt.ly/GYJM6uJ (Accessed 1 Dec 2021).
11. Kats, R. (2021), “User-generated visual content can influence purchases. eMarketer company”, available at: https://cutt.ly/4YJ1rae (Accessed 1 Dec 2021).
12. Kemp, S. (2021), “Digital 2021: global overview report”, available at: https://cutt.ly/WYJ1iOP (Accessed 1 Dec 2021).
13. Kemp, S. (2021), “Digital in Ukraine 2021”, available at: https://cutt.ly/SYJ1snF (Accessed 1 Dec 2021).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 247

Відомості про авторів

Н. П. Скригун

к. е. н., доцент кафедри маркетингу, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна

N. Skryhun

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Marketing,National University of Food Technology, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0003-1014-4393


К. Ю. Семененко

к. е. н., доцент кафедри маркетингу, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна

K. Semenenko

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Marketing,National University of Food Technology, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-6773-9489


І. М. Лісовська

магістрант, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна

I. Lisovska

Master's student, National University of Food Technology, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0003-3307-5183

Як цитувати статтю

Скригун Н. П., Семененко К. Ю., Лісовська І. М. Рефлексивний характер ведення smm-стратегії для fmcg компаній. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9726 (дата звернення: 23.01.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.82

Skryhun, N., Semenenko, K. and Lisovska, I. (2021), “Reflexive character of smm-strategy for fmcg companies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9726 (Accessed 23 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.82

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.