EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНІ ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ ТА ІНТЕГРАЦІЇ ОСВІТИ ТА НАУКИ: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА
В. Є. Хаустова, О. І. Решетняк

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.12

УДК: 378.4:001.89

В. Є. Хаустова, О. І. Решетняк

СУЧАСНІ ФОРМИ ВЗАЄМОДІЇ ТА ІНТЕГРАЦІЇ ОСВІТИ ТА НАУКИ: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

Анотація

Метою дослідження є визначення теоретичних аспектів форм взаємодії та інтеграції освіти та науки та вивчення закордонної практики задля розвитку українського освітньо-наукового простору. Методи дослідження: логічного аналізу – для вивчення зарубіжного досвіду взаємодії та інтеграції освіти та науки; групування, порівняння та опису – для дослідження теоретичних аспектів інтеграції наукової та освітньої діяльності та їх класифікації. Запропоновано класифікацію форм інтеграції освіти, науки та бізнесу, яка базується на визначенні форм взаємодії за ознаками: структурою та складом інноваційної екосистеми. З метою адаптації до умов функціонування вітчизняних ЗВО необхідно розробляти дієві соціально-економічні механізми інтеграції науки, освіти та підприємницького сектору з урахуванням сучасних технологій освітнього та дослідницького простору.

Ключові слова: інтеграція; освіта; наука; наукові парки; дослідницькі парки; моделі інтеграції науки та освіти.

Література

1. Хаустова В. Є., Решетняк О. І. Дослідження стану та тенденцій розвитку науки в країнах світу та Україні. Проблеми економіки. 2019. №3. C. 11–22. DOI:10.32983/2222-0712-2019-3-11-22
2. Хаустова В. Є., Решетняк О. І. Особливості організації наукової діяльності в країнах ЄС та Україні. Бізнес Інформ. 2019. №7. C. 122–137. DOI:10.32983/2222-4459-2019-7-122-137
3. Решетняк О.І. Стан та тенденції підготовки наукових кадрів в Україні. Причорноморські економічні студії. Випуск 50-1. 2020. С. 106-112. DOI:10.32843/bses.50-18
4. Хаустова В. Є., Решетняк О. І. Вплив підготовки кадрів вищої кваліфікації на науковий та економічний розвиток. Проблеми економіки. 2020. №1. C. 43–51. DOI:10.32983/2222-0712-2020-1-43-51
5. Цигляев В. А. Теоретические основы интеграции вузовской науки в национальную инновационную систему. Корпоративное управление и инновационное развитие экономики Севера: Вестник Научно-исследовательского центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного университета. №2. 2011. URL : http://koet.syktsu.ru/vestnik/2011/2011-2/15/15.htm
6. Тягунова Ю.В., Крикунов К.Н. Субъекты и цели интеграции науки и образования в высшей школе. Высшее образование сегодня. 2010. № 5. С. 21-26.
7. Єгоров І. Ю. Формування державної науково-технічної та інноваційної політики на основі розширеної моделі "потрійної спіралі" (держава–наука–промисловість) (коротка інформація про проєкт). Наука та інновації. 2018. Т. 14. № 1. С. 86-89. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/scinn_2018_14_1_
8. Неборский Е. В. Модели интеграции образования, науки и бизнеса в университетах США, Европы и Японии. Проблемы современного образования. 2011. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modeli-integratsii-obrazovaniya-nauki-i-biznesa-v-universitetah-ssha-evropy-i-yaponii
9. Lynch R. Pawns of the state or priests of democracy? Analysing professors academic freedom rights within the state's managerial realm. California Law Review. № 91 (4). 2003. pp. 1061–1108.
10. Walter R. Themes. A History of the University in Europe. Vol. II: Universities in Early Modern Europe. Ed. Hilde de Ridder-Symoens. New York: Cambridge University Press. 1996. pp. 3–42.
11. Martin T. The University at the End of the Twentieth Century and Trends Toward Continued Development. Tradition and Reform of the University under an International Perspective. Ed. Hermann Röhrs. New York: Berlag Peter Lang. 1999. pp. 323–337.
12. Mohrman K., Ma W.H. and Baker D. The research university in transition: the emerging global model. Higher Education Policy. № 12. 2010. pp. 5–27.
13. Nybom, T. The Humboldt legacy: Reflections on the past, present, and future of the European University. Higher Education Policy. № 16. 2003. pp. 141–159.
14. Clark B. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. New York: Pergamon Press, 1998. pp. 19–23.
15. Altbach P.G., Peterson P.M. (eds.) Higher Education in the New Century. Global Challenges and Innovative Ideas. Rotterdam: Sense Publishers. 2007. pp. 61–65.
16. Baker D., LeTendre G. National Differences, Global Similarities: World Culture and the Future of Schooling, Stanford, CA: Stanford University Press, 2005. pp. 96–114.
17. Frank D., Gabler J. Reconstructing the University: Global Changes in the Academic Core over the 20th Century. CA: Stanford University Press, 2007 pp. 115–121.
18. Drori G., Meyer J., Ramirez F., Schofer E. Science in the Modern World Polity. Institutionalization and Globalization. CA: Stanford University Press. 2003. pp. 98–101.
19. Graham H.D., Diamond N. The Rise of American Research Universities: Elites and Challengers in the Postwar Era. MD: Johns Hopkins University Press. 2009. pp. 37–46.
20. Frank D., Gabler J. Reconstructing the University: Global Changes in the Academic Core over the 20th Century. CA: Stanford University Press, 2007. pp. 87–89.
21. Sophia Antipolis Activity Site. URL : https://www.investincotedazur.com/en/sophia-antipolis

V. Khaustova, O. Reshetnyak

CONTEMPORARY FORMS OF INTERACTION AND INTEGRATION OF EDUCATION AND SCIENCE: THEORY AND PRACTICE

Summary

The aim of the study is to identify theoretical aspects of forms of interaction and integration of education and science and foreign practice for the development of Ukrainian educational and scientific space. The following general scientific and special methods were used in the research: logical analysis - to study foreign experience of interaction and integration of education and science; grouping, comparison and description - to study theoretical aspects of integration of scientific and educational activities and their classification. The analysis of interaction and integration of educational and scientific activities allowed us to find their main types, types and forms. The classification of forms of integration of education, science and business, based on the definition of forms of interaction according to the following features: structure and composition of the innovation ecosystem, was proposed. The study has shown that the integration of education, research and production abroad is an essential component of socio-economic and technological development in many countries around the world. Analysis of practical experience of science and education integration in different countries has shown that the forms of integration have significant features. The forms of integration of science and education according to the American university model, the Japanese (Asian) model, and the European mixed model are distinguished. New forms and structures of integration of higher education, science, industry, entrepreneurship, funding sources, regional and local governments and authorities emerge under the conditions of market relations, which allow effective implementation of new technologies of the 21st century. Consequently, the study proves that the university, in spite of ongoing transformations and changes, is currently the most attractive form of science and education integration. But experience indicates that trying to copy foreign models in the domestic format is almost unrealistic. In order to adapt to the conditions of functioning of domestic SIEs it is necessary to develop effective socio-economic mechanisms for the integration of science, education and business sector, taking into account modern technologies of educational and research space.

Keywords: integration; education; science; science parks; research parks; models of science and education integration.

References

1. Khaustova, V. YE. and Reshetnyak, O. I. (2019), “Research of the state and trends of science in the world and Ukraine”, Problemy ekonomiky, vol. 3, pp. 11–22. DOI:10.32983/2222-0712-2019-3-11-22 (Accessed 10 Dec 2021)
2. Khaustova, V. YE. and Reshetnyak, O. I. (2019), “Features of the organization of scientific activity in the EU and Ukraine”, Biznes Inform, vol. 7, pp. 122–137. DOI:10.32983/2222-4459-2019-7-122-137 (Accessed 10 Dec 2021)
3. Reshetnyak, O.I. (2020), “Status and trends of training of scientific personnel in Ukraine”, Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol. 50-1, pp. 106-112. DOI: 10.32843/bses.50-18 (Accessed 10 Dec 2021)
4. Khaustova, V. YE. and Reshetnyak, O. I. (2020), “The impact of training of highly qualified personnel on scientific and economic development”, Problemy ekonomiky, vol. 1, pp. 43–51. DOI:10.32983/2222-0712-2020-1-43-51 (Accessed 10 Dec 2021)
5. Tsyhlyaev, V. A. (2011), “Theoretical foundations of the integration of university science into the national innovation system”, Korporativnoye upravleniye i innovatsionnoye razvitiye ekonomiki Severa: Vestnik Nauchno-issledovatel'skogo tsentra korporativnogo prava, upravleniya i venchurnogo investirovaniya Syktyvkarskogo, [Online], vol. 2, available at: http://koet.syktsu.ru/vestnik/2011/2011-2/15/15.htm (Accessed 10 Dec 2021)
6. Tyahunova, YU.V. and Krykunov, K.N. (2010), “Subjects and goals of integration of science and education in higher education”, Vyssheye obrazovaniye segodnya, vol. 5, pp. 21-26.
7. Yehorov I., YU. (2018), “Formation of the state scientific-technical and innovation policy on the basis of the expanded model of "triple spiral" (state-science-industry) (brief information about the project)”, Nauka ta innovatsiyi, vol. 14, no 1, pp. 86-89, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/scinn_2018_14_1_ (Accessed 10 Dec 2021)
8. Neborskyy, E. V. (2011), “Models of integration of education, science and business in the universities of the USA, Europe and Japan”, Problemy sovremennoho obrazovanyya, vol. 1, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/modeli-integratsii-obrazovaniya-nauki-i-biznesa-v-universitetah-ssha-evropy-i-yaponii (Accessed 10 Dec 2021)
9. Lynch, R. (2003), “Pawns of the state or priests of democracy? Analysing professors academic freedom rights within the state's managerial realm”, California Law Review, vol. 91 (4), pp. 1061–1108.
10. Walter, R. (1996), “Themes”, A History of the University in Europe: Universities in Early Modern Europe, vol. 2, New York: Cambridge University Press, pp. 3–42.
11. Martin, T. (1999), “The University at the End of the Twentieth Century and Trends Toward Continued Development”, Tradition and Reform of the University under an International Perspective, New York: Berlag Peter Lang, pp. 323–337.
12. Mohrman K., Ma, W.H. and Baker, D. (2010), “The research university in transition: the emerging global model”, Higher Education Policy, vol.12, pp. 5–27.
13. Nybom, T. (2003), “The Humboldt legacy: Reflections on the past, present, and future of the European University”, Higher Education Policy, vol. 16, pp. 141–159.
14. Clark, B. (1998), Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation, Pergamon Press, New York, USA.
15. Altbach, P.G. and Peterson, P.M. (eds.) (2007), “Higher Education in the New Century”, Global Challenges and Innovative Ideas, Rotterdam: Sense Publishers, pp. 61–65.
16. Baker, D. and LeTendre, G. (2005), National Differences, Global Similarities: World Culture and the Future of Schooling, Stanford University Press, Stanford, USA.
17. Frank, D. and Gabler, J. (2007), Reconstructing the University: Global Changes in the Academic Core over the 20th Century, Stanford University Press, Stanford, USA.
18. Drori, G., Meyer, J., Ramirez, F. and Schofer, E. (2003), “Science in the Modern World Polity”, Institutionalization and Globalization, Stanford, CA: Stanford University Press, pp. 98–101.
19. Graham, H.D. and Diamond, N. (2009), The Rise of American Research Universities: Elites and Challengers in the Postwar Era, Johns Hopkins University Press, Baltimore, USA.
20. Frank, D. and Gabler, J. (2007), Reconstructing the University: Global Changes in the Academic Core over the 20th Century, Stanford University Press, Stanford, USA.
21. Sophia Antipolis Activity Site (2021), available at: https://www.investincotedazur.com/en/sophia-antipolis/ (Accessed 10 Dec 2021).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 1635

Відомості про авторів

В. Є. Хаустова

д. е. н., професор, директор, Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України

V. Khaustova

Doctor of Economic Sciences, Professor, Director, Research Centre of Industrial Problems of Development of NAS of Ukraine

ORCID:

0000-0002-5895-9287


О. І. Решетняк

д. е. н., доцент, завідувач сектору промислової політики та інноваційного розвитку відділу промислової політики та енергетичної безпеки, Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України

O. Reshetnyak

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Head of the Industrial Policy and Innovative Development Sector of the Industrial Policy and Energy Security, Research Centre of Industrial Problems of Development of NAS of Ukraine

ORCID:

0000-0002-1183-302X

Як цитувати статтю

Хаустова В. Є., Решетняк О. І. Сучасні форми взаємодії та інтеграції освіти та науки: теорія та практика. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9731 (дата звернення: 14.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.12

Khaustova, V. and Reshetnyak, O. (2021), “Contemporary forms of interaction and integration of education and science: theory and practice”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9731 (Accessed 14 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.12

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.