EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕКОНОМІКА СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА: СУЧАСНІ ТРЕНДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ
І. М. Чирак

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.92

УДК: 339.138

І. М. Чирак

ЕКОНОМІКА СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА: СУЧАСНІ ТРЕНДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ

Анотація

У статті досліджено сучасні тренди та особливості розвитку економіки соціальних медіа за умов стрімкого розвитку інформаційних технологій. Виявлено, що з появою принципово нового інформаційного середовища – віртуального простору, змінились попередні уявлення світу щодо ведення комунікацій, пошуку та передачі інформації та ведення бізнесу. З’ясовано, що соціальні медіа стають все більш популярною платформою для ведення бізнесу, розвитку електронної комерції, зокрема, електронної торгівлі.
Встановлено, що кількість користувачів соціальних мереж як в Україні, так і в світі, щороку невпинно зростає, що можна пояснити доступністю мережі Інтернет та карантинними обмеженнями, спричиненими пандемією COVID-19. Виявлено, що користувачі щодня проводять багато часу в соціальних мережах, що свідчить про значний потенціал впливу соціальних мереж на свідомість та поведінку споживачів.
Проаналізовано, що соціальні медіа відіграють величезну роль не лише в соціальному аспекті, але й в економічному.
Важливість впливу соціальних медіа на розвиток бізнесу зумовлена можливістю охоплення великої цільової аудиторії, взаємодії фірм безпосередньо зі споживачами, можливістю проведення маркетингових досліджень на основі даних про вподобання споживачів. Досліджено, що соціальні медіа є ефективною платформою для поширення реклами.
Дійдено до висновку, що розвиток соціальних медіа відбуватиметься і надалі і що економіка перейде на новий рівень – економіку соціальних медіа.

Ключові слова: соціальні медіа; соціальні мережі; Інтернет-користувачі; маркетинг соціальних мереж; реклама; комунікації; ефективність.

Література

1. Matthew, J. (2007). The Study of Social Networks In Economics. Stanford University Press. URL: https://web.stanford.edu/~jacksonm/netsocialecon.pdf (дата звернення: 07.12.2021).
2. Bailey, M. Gupta, A. Hillenbrand, S. and Kuchler, T. (2020). International Trade and Social Connectedness. Journal of International Economics. URL: https://pages.stern.nyu.edu/~jstroebe/PDF/BGHKRS_InternationalTradeSocialConnectedness_JIE.pdf (дата звернення: 08.12.2021).
3. Аудиторія соцмереж вперше перевищила половину населення Землі (2020). URL: https://uanews.liga.net/society/news/auditoriya-sotsmerej-vpershe-perevischila-polovinu-naselennya-zemli (дата звернення: 11.12.2021).
4. Stroebel, J. Kuchler, T. (2021). The Economic Effects of Social Networks. NBER Working Paper 27973.URL: https://www.nber.org/people/johannes_stroebel. (дата звернення: 11.12.2021).
5. Bailey, M. Johnston, D. Koenen, M. and Kuchler, T. (2020). Social Networks Shape Beliefs and Behavior: Evidence from Social Distancing during the COVID-19 Pandemic. NBER Working Paper 28234. URL: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w28234/w28234.pdf (дата звернення: 13.12.2021).
6. Kuchler, T. Russel, D. and Stroebel, J. (2020). The Geographic Spread of COVID-19 Correlates with the Structure of Social Networks as Measured by Facebook. NBER Working Paper 26990. URL: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w26990/w26990.pdf (дата звернення: 13.12.2021).

7. Харьковчук О. Динаміка зростання аудиторії соціальних мереж: порівнюємо квартальні звіти DataReportal за 2020 і 2021 роки. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/dinamika-rosta-auditorii-socialnyh-setej-cravnivaem-kvartalnye-otchety-datareportal-za-2020-i-2021-gody/ (дата звернення: 15.12.2021).
8. Elliott, N. (2015). How Does Your Brand Stack Up On Facebook, Twitter, And Instagram? URL: http://blogs.forrester.com/nate_elliott/15-09-15-how_does_your_brand_stack_up_ on_facebook_twitter_and_instagram. (дата звернення: 17.12.2021).

I. Chyrak

THE ECONOMICS OF SOCIAL MEDIA: CURRENT TRENDS AND FEATURES OF ITS DEVELOPMENT

Summary

The scientific article examines the current trends and features of the development of the economics of social media due to rapid information technologies development. It has been found that appearance of the virtual space as a principally new information environment had changed all the world’s previous ideas about communication, search and transmission of information, and also doing business.
It has been clarrified that not only interpersonal communications are gradually moving online but also most business processes too by changing the structure of the economy and shifting it to a fundamentally new level - the economics of social media.
It has been found that social media is becoming an increasingly popular platform for doing business and developing e-commerce, in particular e-trade. It has been analyzed that the number of social networks users both in Ukraine and in the world is constantly growing every year, which can be explained by the availability of the Internet and quarantine restrictions caused by the COVID-19 pandemic.
It has been found that users spend a lot of time every day in social networks, which indicates a significant potential for the impact of social networks on the consciousness and behavior of consumers. As the average user of a social network is active person who is ready to receiving new information, he has a huge potential for marketing activities of companies on the Internet.
The scientific research made us to find out that social media significantly affects not only in the social aspect, but also the economic one. Social media platforms are becoming the main source of information for people about new products, services, advertising, promotions or various offers.
The importance of the impact of social media on business development is due to the ability to reach a large target audience, the interaction of firms directly with consumers; the ability to conduct marketing research based on data on consumer wishes and preferences, as well as social media is an effective platform for advertising.
It has been concluded that the development of social media will continue and that the economics will move to a new level – the economics of social media.

Keywords: social media; social networks; Internet users; social media marketing; advertising; communications; efficiency.

References

1. Matthew, J. (2007). “The Study of Social Networks In Economics”, Stanford University Press, available at: https://web.stanford.edu/~jacksonm/netsocialecon.pdf (Accessed 7 Dec 2020).
2. Bailey, M. Gupta, A. Hillenbrand, S. and Kuchler, T. (2020). “International Trade and Social Connectedness”, Journal of International Economics, available at: https://pages.stern.nyu.edu/~jstroebe/PDF/BGHKRS_InternationalTradeSocialConnectedness_JIE.pdf (Accessed 8 Dec 2020).
3. “Audytoriya sotsmerezh vpershe perevyshchyla polovynu naselennya Zemli” (2020), available at: https://uanews.liga.net/society/news/auditoriya-sotsmerej-vpershe-perevischila-polovinu-naselennya-zemli (Accessed 11 Dec 2020).
4. Stroebel, J. Kuchler, T. (2021). “The Economic Effects of Social Networks”, NBER Working Paper 27973, available at: https://www.nber.org/people/johannes_stroebel (Accessed 11 Dec 2020).
5. Bailey, M. Johnston, D. Koenen, M. and Kuchler, T. (2020). “Social Networks Shape Beliefs and Behavior: Evidence from Social Distancing during the COVID-19 Pandemic”, NBER Working Paper 28234, available at: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w28234/w28234.pdf (Accessed 13 Dec 2020).
6. Kuchler, T. Russel, D. and Stroebel, J. (2020). “The Geographic Spread of COVID-19 Correlates with the Structure of Social Networks as Measured by Facebook”, NBER Working Paper 26990, available at: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w26990/w26990.pdf (Accessed 13 Dec 2020).
7. Kharʹkovchuk, O. (2021). “Dynamics of growth of the audience of social networks: we compare quarterly reports of DataReportal for 2020 and 2021”, available at: https://web-promo.ua/ua/blog/dinamika-rosta-auditorii-socialnyh-setej-cravnivaem-kvartalnye-otchety-datareportal-za-2020-i-2021-gody/ (Accessed 15 Dec 2020
8. Elliott, N. (2015). “How Does Your Brand Stack Up On Facebook, Twitter, And Instagram?”, available at: http://blogs.forrester.com/nate_elliott/15-09-15-how_does_your_brand_stack_up_ on_facebook_twitter_and_instagram (Accessed 17 Dec 2020).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 186

Відомості про авторів

І. М. Чирак

к. е. н., доцент кафедри економіки та економічної теорії,Західноукраїнський національний університет

I. Chyrak

PhD in Economics, Associate Professor of the Department Economics and Economic Theory, West Ukrainian National University

ORCID:

0000-0003-1593-7042

Як цитувати статтю

Чирак І. М. Економіка соціальних медіа: сучасні тренди та особливості розвитку. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9743 (дата звернення: 23.01.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.92

Chyrak, I. (2021), “The economics of social media: current trends and features of its development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9743 (Accessed 23 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.92

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.