EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ІДЕНТИФІКАЦІЇ МЕЖ ЦИФРОВИХ РИНКІВ
Л. А. Азьмук, О. М. Щербатюк

DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.93

УДК: 339.13.094.4

Л. А. Азьмук, О. М. Щербатюк

ОСОБЛИВОСТІ ІДЕНТИФІКАЦІЇ МЕЖ ЦИФРОВИХ РИНКІВ

Анотація

Сучасні процеси цифрової трансформації накладають відбиток на всі сфери діяльності людини і, зокрема, змінюють характеристику та структуру ринків, оскільки розмивають їхні продуктові та географічні межі. В статті розглянуто сучасні проблеми визначення меж цифрових ринків, а також судову практику Європейських країн, наведено приклади справ про злиття та поглинання, а також зловживання домінуючим положенням, в процесі яких уточнено межі цифрових ринків. Зазначено, що в умовах різних соціально-економічних середовищ подібні ринки можуть мати різні товарні та географічні характеристики, а різні справи, в межах яких досліджуються ринки, передбачають різні завдання аналізу. В умовах загальної цифрової трансформації суспільства ці питання потребують подальшого дослідження, оскільки встановлюють порядок визначення ринку під час розгляду заяв про надання дозволу на концентрацію, узгоджені дії, розслідування порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Ключові слова: цифровий ринок; продуктові межі; географічні межі; ринкова влада; антимонопольна політика.

Література

1. Mlitz K. Spending on digital transformation technologies and services worldwide from 2017 to 2025. Statista. 2021. URL: https://www.statista.com/statistics/870924/worldwide-digital-transformation-market-size/ (дата звернення: 19.11.2021 )
2. Международные потоки данных и развитие: кому служат потоки данных. Конференция Организации Объединенных Наций по торговле и развитию. 2021. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/der2021_overview_ru.pdf. (дата звернення: 10.11.2021 )
3. Азьмук Л.А., Щербатюк О.М. Мікроекономічний аналіз : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 2014. 262 с.
4. Методика визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку. N 49-р від 05.03.2002 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02. (дата звернення: 01.11.2021 )
5. Методика визначення ринку. Проєкт. АМКУ. 2017. URL: https://amcu.gov.ua/storage/app/sites/1/imported_content/5d690bc24258e.pdf. (дата звернення: 9.10.2021)
6. Михайлова Н. С. Особенности определения границ релевантных рынков в области цифровой экономики. Пермский юридический альманах. 2019. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-opredeleniya-granits-relevantnyh-rynkov-v-oblasti-tsifrovoy-ekonomiki. (дата звернення: 05.11.2021)
7. Конкурентное (антимонопольное) регулирование на цифровых рынках. 2020. URL: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/caa/cpol/konkurentpol/Documents/Обзор по Цифре на сайт.pdf. (дата звернення: 12.10.2021)
8. Summary of Commission decision of 27 June 2017 relating to a proceeding under Article 102 of the Treaty on the Functioning of the European Union and Article 54 of the EEA Agreement (Case AT.39740 — Google Search (Shopping)). Official Journal of the European Union. 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1516198535804&uri=CELEX%3A52018XC0112%2801%29. (дата звернення: 08.10.2021)
9. Субботина Т. Определение товарных границ рынка фармацевтических препаратов для целей антимонопольного регулирования: практика Европейской Комиссии. Юрист и закон. 2017. URL: https://uz.ligazakon.ua/magazine_article/EA010077. (дата звернення: 01.11.2021)
10. Регулирование цифровых платформ – обеспечение конкуренции при сохранении стимулов для развития. Бюллетень о развитии конкуренции. 2020. URL: https://ac.gov.ru/uploads/2-Publications/konkurencia/Konk_december_2020.pdf. (дата звернення: 11.10.2021)
11. Geographic Market Definition in European Commission Merger Control. Centre for Competition Policy, University of East Anglia, Norwich. 2016. URL: https://ec.europa.eu/competition/publications/reports/study_gmd.pdf. (дата звернення: 17.10.2021)
12. Antitrust Procedure Council Regulation (EC) 1/2003. European Commission. 2018. URL: https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=1_4009. (дата звернення: 09.10.2021)

L. Azmuk, O. Shcherbatiuk

FEATURES OF IDENTIFICATION OF DIGITAL MARKETS’ BOUNDARIES

Summary

Modern processes of digital transformation have an impact on all spheres of human activity. In particular, they change the markets’ characteristics and their structure because of destroying their product and geographical boundaries. So, the appropriate tools for regulation of their activities and the development of modern methods used in the practice of competition law are required. Modern problems of digital market boundaries identification are shown in this article. For example, changes in market size, variety of parameters, necessity to take into account direct and indirect network effects and identifying of several relevant markets, free services for certain consumers, access to data as a factor of market power. The practice of the European Commission and court cases have an important role in understanding the approaches for identifying the boundaries of relevant digital market. The article examines the case law of European countries, examples of mergers and acquisitions, abusing of dominance cases, in which the boundaries of digital markets are clarified in order to correct market power assessment and their influence on competitors. It is noted that same markets in different socio-economic environments may have different product and geographical characteristics. Different cases in which markets are studied provide different tasks of analysis. Determining the territorial boundaries of markets is complicated by the fact that it requires consideration of digital goods transportation costs which are extremely low. A set of non-price characteristics such as language restrictions, cultural characteristics, legal requirements, est. should be considered too.
Defining the market in product and spatial areas allows the correct market identifying, determining main operators, calculating total market size and share of each entity. In case of general digital transformation of society, these issues need to be conciderated in future because they determine the procedures of market identifying when obtaining permissions for oncentration cases, investigations of competition legislation violations.

Keywords: digital market; product boundaries; geographical scope; market power; antitrust policy.

References

1. Mlitz, K. (2011), “Spending on digital transformation technologies and services worldwide from 2017 to 2025”, available at: https://www.statista.com/statistics/870924/worldwide-digital-transformation-market-size/ (Accessed 19 November 2021).
2. UN (2021), “International Data Flows and Development: Who use data streams”, Konferenciya Organizacii Ob"edinennyh Nacij po torgovle i razvitiyu, [Conference of United Nations Organization on Trade and Development], available at: https://unctad.org/system/files/official-document/der2021_overview_ru.pdf (Accessed 10 November 2021).
3. Azmuk, L.A. and Shcherbatyuk, O.M. (2014), Mikroekonomichnyj analiz [Microeconomic Analysis], KNEU, Kyiv, Ukraine.
4. Antimonopoly Committee of Ukraine (2002), “Methods for determining the monopoly (dominant) market position”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0317-02 (Accessed 1 November 2021).
5. Antimonopoly Committee of Ukraine (2017), “Methods for market determining”, available at: https://amcu.gov.ua/storage/app/sites/1/imported_content/5d690bc24258e.pdf (Accessed 9 October 2021).
6. Mihajlova, N.S. (2019), “Specifics of identifying the relevant markets’ boundaries in the digital economy”, Permskij yuridicheskij al'manah, [Online], available at: cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-opredeleniya-granits-relevantnyh-rynkov-v-oblasti-tsifrovoy-ekonomiki (Accessed 5 November 2021).
7. Eurasian Economic Commission (2021), “Competitive (antitrust) regulation on digital markets”, available at: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/caa/cpol/konkurentpol/Documents/ОбзорпоЦифренасайт.pdf (Accessed 12 October 2021).
8. Scientific electronic library “CyberLeninka” (2017), “Summary of Commission decision of 27 June 2017 relating to a proceeding under Article 102 of the Treaty on the Functioning of the European Union and Article 54 of the EEA Agreement (Case AT.39740 — Google Search (Shopping)”, available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1516198535804&uri=CELEX%3A52018XC0112%2801%29 (Accessed 8 October 2021).
9. Subbotina, T. (2017), “Identifying the product boundaries for pharmaceutical market in order to antitrust regulation: European Commission practice”, Yurist i zakon, [Online], available at: https://uz.ligazakon.ua/magazine_article/EA010077 (Accessed 1 November 2021).
10. Analytical Center for the Russian Federation Government (2020), “Digital platforms regulation is the ensuring competition while maintaining incentives for development”, Byulleten' o razvitii konkurencii, [Online], vol. 32, available at: https://ac.gov.ru/uploads/2-Publications/konkurencia/Konk_december_2020.pdf (Accessed 11 October 2021).
11. Centre for Competition Policy, University of East Anglia, Norwich (2016), “Geographic Market Definition in European Commission Merger Control”, available at: https://ec.europa.eu/competition/publications/reports/study_gmd.pdf (Accessed 17 October 2021).
12. European Commission (2018), “Antitrust Procedure Council Regulation (EC) 1/2003”, available at: https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=1_4009 (Accessed 9 October 2021).

№ 12 2021

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 5355

Відомості про авторів

Л. А. Азьмук

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії,ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»

L. Azmuk

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economic Theory, SHEE “KNEU named after Vadym Hetman”

ORCID:

0000-0001-8100-9987


О. М. Щербатюк

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії,ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»

O. Shcherbatiuk

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economic Theory, SHEE “KNEU named after Vadym Hetman”

ORCID:

0000-0002-8484-0298

Як цитувати статтю

Азьмук Л. А., Щербатюк О. М. Особливості ідентифікації меж цифрових ринків. Ефективна економіка. 2021. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9744 (дата звернення: 26.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.93

Azmuk, L. and Shcherbatiuk, O. (2021), “Features of identification of digital markets’ boundaries”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9744 (Accessed 26 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.93

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.