EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ ТА БІЗНЕС-КОМУНІКАЦІЯМИ – АКТУАЛЬНІ ТРЕНДИ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ СУЧАСНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
І. І. Кравчук, С. О. Лавриненко

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.4

УДК: 005.95:005.591.6

І. І. Кравчук, С. О. Лавриненко

УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ ТА БІЗНЕС-КОМУНІКАЦІЯМИ – АКТУАЛЬНІ ТРЕНДИ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ СУЧАСНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ

Анотація

Розкрито сутність змістовної термінології та систематизовано наукові підходи до управління знаннями та бізнес-комунікаціями; виявлено особливості сучасного філософського контенту управління знаннями; досліджено актуальні тренди діджиталізації бізнес-комункацій та чинники організаційної взаємодії в управлінні знаннями; доповнено сутність терміну «інноваційний розвиток організації» у сучасному вимірі, що забезпечується приростом знань креативного менеджменту, створенням оригінальної організаційної культури, формуванням інноваційного потенціалу організації; обґрунтовано аспекти формування знаннєвих та комунікаційних технологій, що сприяють формуванню інноваційної організаційної культури та новітніх форматів організаційного дизайну; здійснено аналіз інструментів креативного менеджменту та деталізовано стадії організаційних бізнес-комунікацій для найбільш ефективного їх використання; запропоновано алгоритм формування завдань координації з метою уніфікації операцій технології менеджменту та формування оригінального дизайну організаційної культури.

Ключові слова: управління знаннями та бізнес-комунікаціями; інноваційний розвиток організації; креативний менеджмент; організаційні моделі; коучинг; алгоритмізація завдань координації.

Література

1. Філософський енциклопедичний словник : енциклопедія / НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; голов. ред. В. І. Шинкарук. Київ : Абрис 2002. 742 с.
2. Філософія бізнесу: елементи та приклади. URL: https://uk.warbletoncouncil.org/filosofia-empresarial-7182#menu-16 (дата звернення 07.11.2021).
3. Delamare le Deist. What Does the Competence Mean? / Francoise Delamare le Deist & Jonathan Winterton. Toulouse Business School / Human Resource Development International, Vol. 8, No. 1, March 2005. P. 27–46.
4. Управління знаннями: теорія і практика [Електронний ресурс ]: підручник / А. І. Урінцов ; за заг. ред. д.е.н. А. І. Урінцова. М.: Юрайт. 2015. 255 с.
5. Ситник Й. С. Інтелектуалізація систем менеджменту підприємств: концепція, системний моніторинг та моделювання: монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 2017. 386 с.
6. Боняр С. М., Бабина О. Є., Карпенко О. О. Знаннєвий потенціал як чинник формування конкурентоздатності транспортного підприємства. Бізнес Інформ. 2018. № 1. С. 326-331.
7. Замроз М. В., Даниленко Ю. М. Зовнішні бізнес-комунікації банку як інструмент підтримки репутації в умовах кризи. Ефективна економіка. 2020. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8270 (дата звернення: 04.01.2022).
8. Elmustafa Sayed Ali Ahmed. Introduction to Communication Systems. Communication Model, Transmission Line, and Data Communication. Red Sea University. Sudan. URL: https://www.researchgate.net/publication/282023883_Introduction_to_Communication_Systems (дата звернення: 07.11.2021).
9. Advanced Trends in ICT for Innovative Business Management. Edited By Katarzyna Szymczyk, Ibrahiem M. M. El Emary. Copyright Year 2021. 298 р.
10. Тренди в корпоративних комунікаціях 2020. Розповідає Оксана Тодорова. URL: https://eventukraine.com/success/oksana-todorova-korporativni-komunikacii-v-dii/ (дата звернення: 07.11.2021).
11. Бізнес-форум «Інновації в комунікаціях». Підсумки-2020 та тренди-2021 URL: https://creativity.ua/marketing-and-advertising/biznes-forum-innovatsii-v-komunikatsiiakh-pidsumky-2020-ta-trendy-2021/ (дата звернення: 08.12.2021).
12. Understanding Organizational Structures URL: https://www.shrm.org/resourcesandtools/tools-and samples/toolkits/pages/understandingorganizationalstructures.aspx (дата звернення: 03.01.2022).
13. Effect of organizational structure,leadership and communication on efficiency and productivity. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:735889/fulltext01.pdf (дата звернення: 03.01.2022).
14. Lichtarski J. M. Organizational Structure and Knowledge Management. URL: https://www.researchgate.net/publication/286590837_Organizational_Structure_and_Knowledge_Management (дата звернення: 04.01.2022).
15. Комунікаційні тренди-2020: візуалізація, диджиталізація, креатив. URL: https://creativity.ua/marketing-and-advertising/komunikatsiini-trendy-2020-vizualizatsiia-dydzhytalizatsiia-kreatyv/ (дата звернення 24.11.2021).

I. Kravchuk, S. Lavrinenko

KNOWLEDGE MANAGEMENT AND BUSINESS COMMUNICATIONS ARE CURRENT TRENDS IN THE INNOVATIVE DEVELOPMENT OF MODERN ORGANIZATION

Summary

The article is devoted to substantiating the relevance of trends in knowledge management and business communications in the innovative development of modern organizations and developing a model for developing innovative competency potential of organizational management in terms of knowledge and competency potential and unique business communications of the organization. organization and highly intelligent staff development. The objectives of the study include: 1) detailing modern aspects of the content of knowledge management and business communications; 2) classification of scientific approaches to current trends in knowledge management and business communications in organizations; 3) substantiation of prospects of innovative development of the organization on the basis of formation of adaptive organizational models of knowledge management and business communications.
The essence of meaningful terminology is revealed and scientific approaches to knowledge management and business communications are systematized; features of modern philosophical content of knowledge management are revealed; current trends of digitalization of business communications and factors of organizational interaction in knowledge management are studied; added the essence of the term "innovative development of the organization" in the modern dimension, which is provided by the growth of knowledge of creative management, the creation of an original organizational culture, the formation of innovative potential of the organization; the aspects of formation of knowledge and communication technologies that promote the formation of innovative organizational culture and the latest formats of organizational design are substantiated; the analysis of creative management tools is carried out and the stages of organizational business communications for their most effective use are detailed; defined targets of coaching at different stages of business communications; the algorithm of formation of coordination tasks for the purpose of unification of operations of technology of management and formation of original design of organizational culture is offered.

Keywords: knowledge management and business communications; innovative development of the organization; creative management; organizational models; coaching; algorithmization of coordination tasks.

References

1. Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk: entsyklopediia [Philosophical encyclopedic dictionary: encyclopedia], heads. ed. VI Shinkaruk, NAN Ukrainy, In-t filosofii im. H. S. Skovorody, 2002, Abrys, Kyiv, Ukraine, P. 742.
2. Business philosophy: elements and examples, available at: https://uk.warbletoncouncil.org/filosofia-empresarial-7182#menu-16 (Accessed 07 Nov 2021).
3. Delamare le Deist. What Does the Competence Mean? / Francoise Delamare le Deist & Jonathan Winterton. Toulouse Business School / Human Resource Development International, Vol. 8, No. 1, March 2005. P. 27–46.
4. Urintsov, A. I. (2015), Upravlinnia znanniamy: teoriia i praktyka: pidruchnyk [Management of knowledge: theory and practice],Yurait. Moscow, Tussia, P. 255.
5. Sytnyk, Y. S. (2017), Intelektualizatsiia system menedzhmentu pidpryiemstv: kontseptsiia, systemnyi monitorynh ta modeliuvannia: monohrafiia [Intellectualization of enterprise management systems: concept, system monitoring and modeling: monograph], Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, Lviv, Ukraine, P. 386.
6. Boniar, S. M. Babyna, O. Ye. and Karpenko, O. O. (2018), “Knowledge potential as a factor in shaping the competitiveness of the transport enterprise”, Biznes Inform, vol. 1, pp. 326-331.
7. Zamroz, M. and Danуlehko, Yu. (2020), “External business communications of the bank as a tool to maintain its reputation in a crisis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8270 (Accessed 04 Jan 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.69
8. Elmustafa Sayed Ali Ahmed. Introduction to Communication Systems. Communication Model, Transmission Line, and Data Communication. Red Sea University. Sudan. available at: https://www.researchgate.net/publication/282023883_Introduction_to_Communication_Systems (Accessed 07 Nov 2021).
9. Advanced Trends in ICT for Innovative Business Management. Edited By Katarzyna Szymczyk, Ibrahiem M. M. El Emary. Copyright Year 2021. 298 p.
10. Trends in corporate communications 2020. Tells Oksana Todorova, [Online], available at: https://eventukraine.com/success/oksana-todorova-korporativni-komunikacii-v-dii/ (Accessed 07 Nov 2021).
11. Business Forum "Innovations in Communications". Results-2020 and trends-2021, available at: https://creativity.ua/marketing-and-advertising/biznes-forum-innovatsii-v-komunikatsiiakh-pidsumky-2020-ta-trendy-2021/ (Accessed 08 Dec 2021).
12. Understanding Organizational Structures, available at: https://www.shrm.org/resourcesandtools/tools-and samples/toolkits/pages/understandingorganizationalstructures.aspx (Accessed 03 Jan 2022).
13. Effect of organizational structure,leadership and communication on efficiency and productivity, available at: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:735889/fulltext01.pdf (Accessed 03 Jan 2022).
14. Lichtarski, J. M. Organizational Structure and Knowledge Management, available at: https://www.researchgate.net/publication/286590837_Organizational_Structure_and_Knowledge_Management (Accessed 04 Jan 2022).
15. Communication trends 2020: visualization, digitalization, creativity, available at: https://creativity.ua/marketing-and-advertising/komunikatsiini-trendy-2020-vizualizatsiia-dydzhytalizatsiia-kreatyv/ (Accessed 24 Nov 2021).

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 12495

Відомості про авторів

І. І. Кравчук

д. е. н., професор, завідувач кафедри менеджменту організацій і адміністрування ім. М. П. Поліщука, Поліський національний університет

I. Kravchuk

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of the Department of Organizations and Administration Management (named after M. P. Polishchuk), Polissya National University

ORCID:

0000-0002-3561-6118


С. О. Лавриненко

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту організацій і адміністрування ім. М. П. Поліщука, Поліський національний університет

S. Lavrinenko

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Organizatijns and Administration Management (named after M. P. Polishchuk), Polissya National University

ORCID:

0000-0003-2290-5006

Як цитувати статтю

Кравчук І. І., Лавриненко С. О. Управління знаннями та бізнес-комунікаціями – актуальні тренди інноваційного розвитку сучасних організацій. Ефективна економіка. 2022. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9868 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.4

Kravchuk, I. and Lavrinenko, S. (2022), “Knowledge management and business communications are current trends in the innovative development of modern organization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9868 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.