EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОБГРУНТУВАННЯ ВИБОРУ ФАКТОРІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РОЗВИТОК ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР НА ОСНОВІ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Р. Р. Русин-Гриник, О. В. Матяш

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.8

УДК: 339.173

Р. Р. Русин-Гриник, О. В. Матяш

ОБГРУНТУВАННЯ ВИБОРУ ФАКТОРІВ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РОЗВИТОК ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР НА ОСНОВІ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Анотація

У зв'язку з невпинним розвитком інформаційних мереж з’являються й нові суспільні інститути, такі як «електронна комерція». Ефективна діяльність будь-яких підприємств, які використовують технології електронної комерції, базується на прийнятті таких рішень, які відображають вибір факторів, що допоможуть вибрати альтернативні варіанти їх реалізації. Більшість досліджень лише фрагментарно описують фактори, які безпосередньо впливають на розвиток підприємств, що використовують у своїй діяльності технології електронної комерції. А також містять лише узагальнені, а не прикладні поради щодо використання управлінських рішень, що стосуються питань технологій електронної комерції. Під час прийняття ефективних управлінських рішень, які будуть формуватися під впливом будь-якого із наведених у статті факторів, незалежно від їх потенціалу, також потрібно враховувати їхню відносну значущість. Важливе місце також займає і характер їх впливу на фінансово-господарську діяльність підприємства, що використовує технологій електронної комерції. Під час проведення дослідження, нами виявлено фактори, які безпосередньо вагомо можуть вплинути на розвиток фінансово-господарської діяльності підприємства.

Ключові слова: конкурентоспроможність; підприємницькі структури; управлінські рішення; електронна комерція; значущість факторів.

Література

1. Sumets A., Serbov M., Skrynkovskyy R., Faldyna V., Satusheva K. Analysis of influencing factors on the development of agricultural enterprises based on e-commerce technologies. Agricultural and Resource Economics. 2020. Vol. 6, No. 4. P. 211–231.
2. Жильченкова В.В., Хацинская В.А. Актуальные проблемы формирования и реализации кадровой политики на предприятии. Ефективна економіка. 2012. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua /?op=1&z=1432 (дата звернення 28.12.2021).
3. Устенко А.О. Система управління підприємством. Вісник Прикарпатського університету. Економіка. 2014. №10. С. 96–103.
4. Пальчик І. М. Логістичне управління підприємством – теоретико-методичний аспект. Ефективна економіка. 2014. № 10. URL: http://www.economy. nayka.com.ua (дата звернення 30.12.2021).
5. Базілінська. О.Я. Фінансовий аналіз: теорія та практика: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 328 с.
6. Апопій В. В. Комерційна діяльність: навч.посіб. Київ: Знання. 2008. 558 с.
7. Джефкінс Ф. Реклама: практ. посіб. пер. з 4-го англ. вид. / за ред. Д. Ядіна. Київ: Т-во “Знання”, 2001. 456 с.
8. Савчук О. Системний підхід до аналізу конкурентоспроможності промислового виробництва. Економіст. 2001. № 12. С. 58–61.
9. Водачек Л., Водачкова О. Стратегія управління інноваціями на підприємстві. Москва : Економіка, 1989. 325 c.

R. Rusyn-Hrynyk, O. Matiash

RATIONALE FOR CHOOSING FACTORS AFFECTING THE DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURIAL STRUCTURES BASED ON E-COMMERCE TECHNOLOGIES

Summary

Due to the constant development of information networks, new public institutions, such as "e-commerce", are emerging. The effective operation of any enterprise that uses e-commerce technologies is based on making decisions that reflect the choice of factors that will help choose alternatives for their implementation. Effective and successful development of enterprises that use e-commerce technologies in their activities force them to make business decisions based on factor analysis. This allows the ranking of alternatives for their implementation. Most studies only fragmentarily describe the factors that directly affect the development of enterprises that use e-commerce technologies in their activities. And also contain only generalized, not applied advice on the use of management decisions related to e-commerce technologies. Their relative importance should also be taken into account when making effective management decisions that will be influenced by any of the factors listed in the article, regardless of their potential. Information about the significance of factors becomes valuable if the analyst has information about the nature of the relationships between factors, possible chain reactions between them, and so on. Given this, we will investigate the structural similarity between the factors, which, in the future, may allow them to cluster. In the process of research the structural similarity of factors influencing the development of business structures based on e-commerce technologies is proved, the obtained primary information used for clustering of factors is used to build a matrix of isomorphic distances. Given the massiveness of this matrix, we will not cite it. Isomorphic values from this matrix indicate which of the factors are most similar in structure. An important place is also occupied by the nature of their impact on the financial and economic activities of the enterprise using e-commerce technologies. During the study, we identified factors that can directly significantly affect the development of financial and economic activities of the enterprise.

Keywords: competitiveness; business structures; management decisions; e-commerce; significance of factors.

References

1. Sumets, A., Serbov, M., Skrynkovskyy, R., Faldyna, V. and Satusheva, K. (2020), “Analysis of influencing factors on the development of agricultural enterprises based on e-commerce technologies”, Agricultural and Resource Economics, vol. 6, no. 4, pp. 211–231.
2. Zhilchenkova, V.V. and Khatsinskaya, V.A. (2012), “Actual problems of formation and implementation of personnel policy at the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available: http://www.economy.nayka.com.ua /?op=1&z=1432 (Accessed 28.12.2021).
3. Ustenko, A.O. (2014), “Enterprise management system”, Visnyk Prykarpatskogo universytetu. Ekonomika. vol. 10, pp. 96–103.
4. Palchyk, I. M. (2014), “Logistics company management - theoretical and methodological aspect”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available: http://www.economy. nayka.com.ua (Accessed 30.12.2021).
5. Bazilins'ka, O. Ya. (2012), Finansovyj analiz: teoriia ta praktyka [Financial Analysis: Theory and Practice], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
6. Apopij, V. V. (2008), Komercijna diyalnist [Commercial activity], Znannya , Kyiv, Ukraine.
7. Jeffkins, F. (2001), Reklama [Advertising], T-vo “Znannya”, Kyiv, Ukraine.
8. Savchuk, O. (2001), “System approach to the analysis of the competitiveness of industrial production”, Ekonomist, vol. 12, pp. 58–61.
9. Vodachek L. and Vodachkova O. (1989), Stratehiia upravlinnia innovatsiiamy na pidpryiemstvi [Strategy of innovation management at the enterprise], Economica, Moscow, Russian.

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 11516

Відомості про авторів

Р. Р. Русин-Гриник

доктор філософії, асистент кафедри підприємництва та екологічної експертизи товарів, Національний університет «Львівська політехніка»

R. Rusyn-Hrynyk

PhD, Assistant of the Department of Entrepreneurship and Environmental Examination of Goods, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0003-2895-6437


О. В. Матяш

студент кафедри підприємництва та екологічної експертизи товарів,Національний університет «Львівська політехніка»

O. Matiash

Student of the Department of Entrepreneurship and Environmental Examination of Goods, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0003-3265-8643

Як цитувати статтю

Русин-Гриник Р. Р., Матяш О. В. Обгрунтування вибору факторів, що впливають на розвиток підприємницьких структур на основі технологій електронної комерції. Ефективна економіка. 2022. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9872 (дата звернення: 17.01.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.8

Rusyn-Hrynyk, R. and Matiash, O. (2022), “Rationale for choosing factors affecting the development of entrepreneurial structures based on e-commerce technologies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9872 (Accessed 17 Jan 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.