DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.75
УДК: 33:339.138(316.344.8)
Т. А. Непокупна, Б. О. Шевченко, Н. В. Щурик, В. Ю. Бубнова
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕНДЕРНИХ УСТАНОВОК ЯК ДЖЕРЕЛО МАРКЕТИНГОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЕКОНОМІЧНУ ПОВЕДІНКУ
Анотація
У статті розглянуто гендерні установки як складова норм гендерної поведінки на прикладі проведеного опитування за допомогою анкетування учнів 10 класів Кременчуцького ліцею № 11 «Гарант» Кременчуцької міської ради, Полтавської області. В запитаннях анкети згруповано словосполучення, твердження, які відображають гендерні установки, котрі під впливом низки факторів сформувалися і існують у суспільстві як гендерні норми та впливають на гендерну поведінку у цілому та економічну зокрема. Частина запитань анкети відображають традиційні (усталені) гендерні норми, частина – прогресивні, сучасні, ті, які руйнують шаблони норм гендерної поведінки. З’ясувалось, що думки учнів ліцею щодо норм гендерної поведінки крізь призму гендерних установок здебільшого, на нашу думку, є консервативними або традиційними. У питаннях, які віддзеркалюють особливості сучасних соціально-економічних і психологічних трансформацій, спостерігаємо прогресивні, порівняно з усталено традиційними, реакції учнів ліцею.
Ключові слова: гендерні установки; економічна поведінка; норми гендерної поведінки; маркетинг; прогресивні і усталені погляди; трансформації.
Література
1. Ґендерні дослідження : прикладні аспекти : монографія / [В. П. Кравець, Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді та ін.] ; за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : Навчальна книга–Богдан, 2013. 448 с.
2. Малкіна-Пих І. Г. Гендерні установки. В кн. : Гендерна терапія. Довідник практичного психолога. URL : http://medbib.in.ua/gendernyie-ustanovki-41839.html (дата звернення 5.01.2022).
T. Nepokupna, B. Shevchenko, N. Shchuryk, V. Bubnova
EMPIRICAL STUDY OF GENDER ATTITUDES AS A SOURCE OF MARKETING INFORMATION ABOUT ECONOMIC BEHAVIOR
Summary
The article considers gender attitudes as a component of norms of gender behavior on the example of a survey conducted by a survey of 10th grade students of Kremenchug Lyceum № 11 «Harant» of Kremenchug City Council of Poltava region. The questions of the questionnaire grouped phrases, statements that reflect gender attitudes, which under the influence of a number of factors formed and exist in society as gender norms and affect gender behavior in general and economic in particular. Some of the questions in the questionnaire reflect traditional (established) gender norms, some – progressive, modern, those that destroy the patterns of gender norms. It turned out that some gender attitudes are already present in the minds of students to some extent. Such are the attitudes of girls about the gallantry of a gentleman at the stage of acquaintance with a girl, about caring for a woman to win her affection; the attitudes of the boys about the impossibility of the wife to limit the husband in the ways of spending free time, etc.
Gender attitudes towards a prosperous family, although more in line with our traditional notions of the qualities to be bestowed on men and women in family relationships, are accompanied by conflicting expectations from members of different sexes about the partner in the family relationship. For example, girls endow men with generosity and boys endow women with generosity; girls want mutual respect from men, and boys from women.
Some traditional statements-attitudes are not inherent in the worldview of students of both sexes: about economic responsibilities as a priority area of activity of the wife, not the husband; about raising children only by the wife; about cooking in the family only by the wife; that the professional self-realization of the husband comes to the fore in comparison with the self-realization of the wife; that the wife must leave her job if her husband's career so requires; that only the husband has the right to defend his point of view, and the wife must obey; that what is allowed to a man is not allowed to a woman; that a woman does not have to be a professional, etc.
Girls do not agree with some gender attitudes, unlike boys, who have more traditional views on them.
Thus, we believe that the opinions of high school students on the norms of gender behavior through the prism of gender attitudes are mostly conservative or traditional. In the issues that reflect the peculiarities of modern socio-economic and psychological transformations, we observe progressive, compared to the established traditional, reactions of lyceum students.
Keywords: gender attitudes; economic behavior; norms of gender behavior; marketing; progressive and established views; transformations.
References
1. Kravets', V. P. Hovorun, T. V. and Kikinezhdi, O. M. (2013), Genderni doslidzhennia : prykladni aspekty [Gender research: applied aspects], Navchal'na knyha–Bohdan, Ternopil, Ukraine.
2. Malkina-Pykh, I. H. (2003), “Gender attitudes”, available at: http://medbib.in.ua/gendernyie-ustanovki-41839.html (Accessed 05 Jan 2022).
№ 1 2022
Дата публікації: 2022-01-27
Кількість переглядів: 13159