DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.79
УДК: 339.173
В. В. Фалдина, Д. Точ
ВИЗНАЧЕННЯ ЕМПІРИЧНИХ ДАНИХ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗРОСТАННЯ РИНКОВИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР НА ОСНОВІ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Анотація
Укладення торговельних операцій, останніми роками, відбувається через мережу Інтернет, з використанням передових технологій електронної комерції, що значно підвищують рівень конкурентоспроможності підприємства. В Україні застосовування технологій електронної комерції є явищем, яке набирає стрімких обертів, а особливо гостро постає питання вибору технологій електронної комерції. важливості для підприємства набирає удосконалення механізмів управління ринковими перевагами підприємства на основі технологій електронної комерції. У процесі формування механізму забезпечення зростання ринкових переваг підприємницьких структур на основі технологій електронної комерції, аналіз змінних даних прибутку та впливу факторних показників доцільно здійснювати у тривимірному просторі із урахуванням циклічності розвитку підприємницької структури. Для виконання цього завдання може бути застосований різноманітний інструментарій, зокрема побудова спіралі на основі поверхні Діні, побудова гелікоїда або звичайної спіралі. Враховуючи складність математичного апарату для побудови перших двох спіралей, а також те, що тригонометричні функції існують не у всіх точках найбільш прийнятною є побудова у тривимірному просторі звичайної спіралі, яку ми використали при дослідженні.
Ключові слова: факторні показники; тривимірний простір; електронна комерція; інформатизація суспільства; конкурентоспроможність підприємства; підприємницькі структури.
Література
1. Лазнева, І. О. та Долгополова, М. В. Розвиток електронної торгівлі у структурі інформаційної економіки України. Інфраструктура ринку. Електронний науково-практичний журнал, 2019. №31. С. 31–37.
2. Синявська, О. О. Електронна торгівля в Україні: тенденції та перспективи розвитку. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм», 2019. № 9. С.126-132.
3. Трубін, І. О. Правові засади функціонування електронних грошей у сфері електронної комерції: монографія. Київ: Алерта. 2013. 240 с.
4. Thai Young Kim, Rommert Dekker & Christiaan Heij. CrossBorder Electronic Commerce: Distance Effects and Express Delivery in European Union Markets. International Journal of Electronic Commerce, 2017. vol. 21(2), Pp. 184-218.
5. Anvari, R. & Norouzi, D. The impact of e-commerce and R&D on economic development in some selected countrie». Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2016. vol. 229, Pp. 354-362.
6. Zatonatska, T. & Novosolova, V. Modeling of impact of e–commerce on economic development. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики, 2017. №1, 265-273 с.
7. Comberg, C. & Velamuri, V. K. (2017). The introduction of a competing business model: the case of eBay International Journal of Technology Management, 2017. vol. 73, no. 1-3, Pp. 39–64.
V. Faldyna, D. Toch
DETERMINATION OF EMPIRICAL DATA TO ENSURE THE GROWTH OF MARKET ADVANTAGES OF BUSINESS STRUCTURES BASED ON E-COMMERCE TECHNOLOGIES
Summary
The rapid development and introduction of digitalization mechanisms, which has affected all sectors of the Ukrainian economy, requires a constant increase in the level of informatization of society. Today, business-to-business communications are based on e-commerce technologies. In recent years, trade transactions have been concluded via the Internet, using advanced e-commerce technologies that significantly increase the level of competitiveness of the enterprise. In Ukraine, the use of e-commerce technologies is a phenomenon that is gaining momentum, and the issue of choosing e-commerce technologies is particularly acute. Improving the mechanisms of managing the market advantages of the enterprise on the basis of e-commerce technologies is gaining importance for the company. In the process of forming a mechanism to ensure the growth of market advantages of business structures based on e-commerce technologies, analysis of variable data on profits and the impact of factor indicators should be carried out in three-dimensional space, taking into account the cyclical development of business structure. To perform this task, a variety of tools can be used, including the construction of a spiral based on the surface of Dini, the construction of a helicoid or ordinary spiral. Given the complexity of the mathematical apparatus for constructing the first two spirals, and the fact that trigonometric functions do not exist at all points, the most acceptable is the construction in three-dimensional space of a normal spiral, which we used in the study. Consider the above mechanism to ensure the growth of market advantages of business structures based on e-commerce technologies on the example of UkrBioLand. Based on empirical data characterizing the market advantages of business structures, it is proved that the dynamics of changes in the profit of the business structure should be stable and take the form of a cyclical spiral. If the dynamics of profit of the business structure from the introduction of e-commerce technologies is not stable, it is a sign of ineffective decisions on its application, and therefore requires corrective measures to be aimed at rational cost allocation between alternative e-commerce technologies, reducing their implementation and reducing the risks associated with the expected return.
Keywords: factor indicators; three-dimensional space; e-commerce; informatization of society; enterprise competitiveness; business structures.
References
1. Lazneva, I. O. and Dolgopolova, M. V. (2019), “Development of e-commerce in the structure of information economy of Ukraine”, Market infrastructure. Electronic scientific-practical journal, vol. 31, pp. 31–37.
2. Sinyavska, O. O. (2019), “E-commerce in Ukraine: trends and prospects”, Bulletin of KhNU named after VN Karazina. Series «International Relations. Economy. Local lore. Tourism», vol. 9, pp. 126-132.
3. Trubin, I. O. (2013), Pravovi zasady funktsionuvannya elektronnykh hroshey u sferi elektronnoyi komertsiyi [Legal bases of functioning of electronic money in the field of e-commerce], Alerta, Kyiv, Ukraine.
4. Thai Young Kim, Rommert Dekker and Christiaan Heij. (2017), “CrossBorder Electronic Commerce: Distance Effects and Express Delivery in European Union Markets”, International Journal of Electronic Commerce, vol. 21(2), pp. 184-218.
5. Anvari, R. and Norouzi, D. (2016), “The impact of e-commerce and R&D on economic development in some selected countrie”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 229, pp. 354-362.
6. Zatonatska, T. and Novosolova, V. (2017), “Modeling of impact of e–commerce on economic development”, Finansovo-kredytna diyal’nist’: problemy teoriyi ta praktyky, vol. 1, pp. 265-273.
7. Comberg, C. and Velamuri, V. K. (2017), “The introduction of a competing business model: the case of eBay”, International Journal of Technology Management, vol. 73, no. 1-3, Pp. 39–64.
№ 1 2022
Дата публікації: 2022-01-27
Кількість переглядів: 13552