EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ БІЗНЕС-ПРИВАБЛИВОСТІ ПАТ «ОДЕСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД ДИТЯЧОГО ХАРЧУВАННЯ»
О. В. Тур, А. О. Куценко

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.83

УДК: 005.511:659.118]:334.722.8:664

О. В. Тур, А. О. Куценко

НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ БІЗНЕС-ПРИВАБЛИВОСТІ ПАТ «ОДЕСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД ДИТЯЧОГО ХАРЧУВАННЯ»

Анотація

У даній статті висвітлено сутність бізнес-привабливості підприємства та досліджено основні фактори що на неї впливають. Також приділено увагу інвестиційній привабливості, експортній привабливості, діловій репутації, оскільки вони впливають на бізнес-привабливість підприємства. Здійснено детальний огляд ринку дитячого харчування в Україні з метою надання рекомендації щодо посилення бізнес-привабливості на прикладі конкретного підприємства. Обґрунтовано його актуальні проблеми. Визначено основних операторів даного ринку та їх продуктові портфелі. Досліджено думки споживачів щодо кращих виробників дитячого харчування в категорії якість та вартість. Проаналізовано фактори впливу на виробництво продукції дитячого харчування в тому числі на виробництво плодоовочевої консервної продукції для дітей. Досліджено діяльність ПАТ «Одеський консервний завод дитячого харчування» та його можливості виходу на потенційні ринки збуту.

Ключові слова: бізнес-привабливість; інвестиційна привабливість; інвестиційна діяльність; експортна привабливість; ділова репутація; харчова промисловість; виробники дитячого харчування.

Література

1. Балацький О.Ф., Теліженко О.М., Соколов М.О. Управління інвестиціями :навч. посіб. Суми : Університетська книга 2004. 231с.
2. Брігхем Е.Ф. Основи фінансового менеджменту: пер.з англ. Київ: Молодь 1997. 1000 c.
3. Інвестиційна діяльність: Закон України «Про інвестиційну діяльність» вiд 18.09.1991 № 1560-XII. Дата оновлення: 10.12.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1560-12#Text.
4. Історія розвитку АТ «ОКЗДХ». URL: http://nashsok.ua/uk#our-story (дата звернення 18.01.2022).
5. Короткова О. Інвестиційна привабливість підприємства та методика її оцінювання. Ефективна економіка. 2013. № 6. С. 32–36.
6. Коюда О. Інвестиційна привабливість підприємства в умовах трансформації економіки: автореф. дис. …канд. екон. наук : 08.06.01. Харків, 2003. 16 с.
7. Кращі виробники дитячого харчування 2020 року – 10 топ рейтинг кращих. URL: https://blox.com.ua/krashchi-vyrobnyky-dytiachoho-kharchuvannia-2020-roku-10-top-rejtynh-krashchykh.html (дата звернення 18.01.2022).
8. Офіційний сайт АТ «Одеський консервний завод дитячого харчування». URL: http://www.obfc.pat.ua/ (дата звернення 18.01.2022).
9. Офіційний сайт ПАТ «АК Комбінат «Придніпровський». URL: https://zlagoda.dp.ua (дата звернення 18.01.2022).
10. Офіційний сайт ПАТ «Вімм-Біль-Данн Україна». URL: http://wimm-bill-dann.com.ua/#infoCompany (дата звернення 18.01.2022).
11. Офіційний сайт ПАТ «Хорольський молочноконсервний комбінат дитячих продуктів» URL: https://www.malysh.ua/manufacture (дата звернення 18.01.2022).
12. Офіційний сайт ТОВ «Люстдорф». URL: https://www.loostdorf.com/ (дата звернення 18.01.2022).
13. Офіційний сайт Філії «Яготинський маслозавод» «Яготинське для дітей». URL: https://milkalliance.com.ua/company/enterprises/filiya-yagotynske-dlia-ditej/ (дата звернення 18.01.2022).
14. Розмір ринку дитячого харчування. URL: https://www.statista.com/statistics/249469/ global-baby-food-market-size (дата звернення 18.01.2022)
15. Сайт бренду VegaMilk. URL: https://vegamilk.com/catalog/ (дата звернення 18.01.2022).

O. Tur, A. Kutsenko

DIRECTIONS OF INCREASING BUSINESS ATTRACTIVENESS ON THE EXAMPLE OF PJSC "ODESSA CHILDREN'S NUTRITIONAL CANNERY"

Summary

This article highlights the essence of the business attractiveness of the enterprise, which is a general characteristic of the feasibility of investment activities in relation to the object from the standpoint of a particular investor, and examines the main factors that affect it. Undoubtedly, the determining factors of investment are the business interests of the investor and the investment climate of the country. Attention is also paid to investment attractiveness, export attractiveness and business reputation, as they affect the business attractiveness of the company, and their positive value gives it the opportunity to be a "leader" in the market. A detailed review of the baby food market in Ukraine was conducted in order to provide recommendations for enhancing business attractiveness on the example of a particular company. Its current problems are substantiated, including the decline in consumer purchasing power due to the coronavirus crisis, the growing share of imported products, increasing consumer demand, diversification of needs, the presence of a demographic crisis. Trends in the development of the baby food market have been identified, as well as the main operators of this market and their product portfolios have been identified. The largest producers are the following: PJSC "Khorol Dairy Canning Plant of Children's Products", PJSC "Wimm-Bill-Dann Ukraine", Branch "Yagotinsky Butter Factory" "Yagotynske for Children", JSC "Odessa Cannery of Baby Food", PJSC "AK Kombinat Prydniprovskyi ”and Lustdorf LLC. Consumer opinions on the best producers of baby food in the category of quality and cost were studied. These included: Semper, Heinz, Nutricia, Humana, Agusha, HIPP, Fruto Nanny and Gerber (Nestle). The study examined the factors influencing the production of baby food, including the production of canned fruits and vegetables for children, including: raw materials, logistics, consumption, purchasing power and certain restrictions that have a direct impact. The activity of PJSC "Odessa Cannery of Baby Food" is studied, the main components of its business reputation and opportunities to enter potential markets are analyzed.

Keywords: usiness attractiveness; investment attractiveness; investment activity; export attractiveness; business reputation; food industry; baby food manufacturers.

References

1. Balatsky, O.F. Telizhenko, O.M. and Sokolov, M.O. (2004), Upravlinnia investytsiiamy [Investment management], University Book, Sumy, Ukraine.
2. Brigham, E.F. (1997), Osnovy finansovoho menedzhmentu [Fundamentals of financial management], Youth, Kyiv, Ukraine.
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (1991), Law of Ukraine “On Investment Activity”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1560-12#Text (Accessed 18 January 2022).
4. The Official site of Nash Sik LLC (2022), “History of development of JSC “OKZDH”, available at: http://nashsok.ua/uk#our-story (Accessed 18 January 2022).
5. Korotkova O. (2013), “Investment attractiveness of the enterprise and methods of its evaluation”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol . 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2132 (Accessed 18 January 2022).
6. Koyuda O. (2003), “Investment attractiveness of the enterprise in the conditions of economy transformation”, PhD Thesis, Economy, Kharkiv, Ukraine.
7. Blox (2020), “The best manufacturers of baby food in 2020 - 10 top ranking of the best”, available at: https://blox.com.ua/krashchi-vyrobnyky-dytiachoho-kharchuvannia-2020-roku-10-top-rejtynh-krashchykh.html (Accessed 18 January 2022).
8. The Official site of JSC Odessa cannery of baby food (2022), “Company information”, available at: http://www.obfc.pat.ua/ (Accessed 18 January 2022).
9. The Official site of PJSC AK Prydniprovskyi (2022), “Company information”, available at: https://zlagoda.dp.ua (Accessed 18 January 2022).
10. The Official site of PJSC Wimm-Bill-Dann Ukraine (2022), “Company information”, available at: http://wimm-bill-dann.com.ua/#infoCompany (Accessed 18 January 2022).
11. The Official site of PJSC Khorol Dairy Canning Plant of Children's Products (2022), “Company information”, available at: https://www.malysh.ua/manufacture (Accessed 18 January 2022).
12. The Official site of TOV Lyustdorf (2022), “Company information”, available at: https://www.loostdorf.com/ (Accessed 18 January 2022).
13. The Official site of Yagotynske Dairy Plant Branches (2022), “Company information”, available at: https://milkalliance.com.ua/company/enterprises/filiya-yagotynske-dlia-ditej/ (Accessed 18 January 2022).
14. Statista (2022), “The size of the baby food market”, available at: https://www.statista.com/statistics/249469/ global-baby-food-market-size (Accessed 18 January 2022).
15. The Official site of Vega Milk (2022), “Company information”, available at: https://vegamilk.com/catalog/ (Accessed 18 January 2022).

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 13790

Відомості про авторів

О. В. Тур

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки праці та менеджменту,Національний університет харчових технологій

O. Tur

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Labor Economics and Management,National University of Food Technology

ORCID:

0000-0001-7158-0100


А. О. Куценко

магістр кафедри економіки праці та менеджменту,Національний університет харчових технологій

A. Kutsenko

Master's student of the Department of Labor Economics and Management,National University of Food Technology

ORCID:

0000-0001-9075-0275

Як цитувати статтю

Тур О. В., Куценко А. О. Напрями підвищення бізнес-привабливості пат «одеський консервний завод дитячого харчування». Ефективна економіка. 2022. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9892 (дата звернення: 17.01.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.83

Tur, O. and Kutsenko, A. (2022), “Directions of increasing business attractiveness on the example of pjsc "odessa children's nutritional cannery"”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9892 (Accessed 17 Jan 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.83

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.