EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК СТРАТЕГІЇ ПРОСУВАННЯ ТОВАРІВ НА ЗОВНІШНІЙ РИНОК
І. М. Болотіна, М. В. Семенець

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.84

УДК: 330.3

І. М. Болотіна, М. В. Семенець

РОЗВИТОК СТРАТЕГІЇ ПРОСУВАННЯ ТОВАРІВ НА ЗОВНІШНІЙ РИНОК

Анотація

У статті розкрито особливості побудови стратегії просування продукції на зовнішніх ринках. Досліджено основні стратегії та інструменти просування продукції. Обґрунтовано алгоритм побудови стратегії просування товарів на зовнішні ринки. Визначено п’ять основних елементів для побудови стратегії просування продукції. Визначено, що побудова стратегії просування потребує комплексного підходу та врахування специфіки умов ведення бізнесу в конкретних країнах. Доведено ,що питання розробки стратегії просування повинно розглядатися в контексті аналізу зовнішнього середовища підприємства. Визначено, що для розробки стратегії просування товарів на зовнішній ринок потрібно застосовувати: SWOT-аналіз; методи PEST-аналізу та «п’яти сил» М. Портера. Проведено аналіз ринку молочної галузі України та розглянуто ринки на які вигідно поставляти продукцію для ТОВ «Пирятинський сирзавод». Висвітлено особливості процесу просування продукції за рахунок власних можливостей підприємства.

Ключові слова: стратегія; просування; збут; маркетинг; молочна галузь; зовнішнє середовище.

Література

1. Мазилкина Е.И., Паничкина Г.Г. Система продвижения товара или Promotion-технологии от А до Я: учебник. Москва: Альфа-Пресс, 2006. 248 с.
2. Виктор Ян В. Продвижение. Система коммуникации 104 между предпринимателями и рынком. Харьков: Гуманитарный Центр, 2003. 480 с.
3. Василик М. А. Актуальные проблемы теории коммуникации. Наука о коммуникации или теория коммуникации? К проблеме теоретической идентификации. Сборник научных трудов. Москва: СПбГПУ, 2004. C. 4-11.
4. Армстронг Г., Вонг В., Котлер Ф., Сондерс Д. Основы маркетинга: учебник 4-е европ. изд.: Москва: И.Д.Вильямс, 2007. 1200 с.
5. Буднікевич, І. Особливості маркетингового планування в різних маркетингових концепціях та сферах застосування. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Черкаси, 2015. Вип. 39. С. 216-223.
6. Alenn D. 10 Steps to Create a Successful Promotion. Business know-how. URL: http://www.businessknowhow.com/marketing/scspromo.html .
7. 4. Leung S. Five key elements for running a successful sales promotion. Sales, Sales Cloud, Marketing, Featured. URL: https://www.salesforce.com/blog/2015/08/5-key-elements-successful-sales-promotion.html .
8. Newman D. The Top 10 Marketing Trends That Will Define 2016. URL: http://www.forbes.com/sites/daniel newman/2015/11/03/thetop-10-marketing-trends-that-will-define-2016 .
9. Houston C. 2016 Promotional Product Trends to Inspire Your Marketing. URL: https://www.godelta.com/blog/2016-promotional-product-trends .
10. Глобальні витрати на інтернет-рекламу перевищать 200 млрд доларів у 2017 році. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/globalnye-rashody-internet-reklamu-prevysyat-1490711007.html .
11. Армстронг Г., Котлер Ф. Маркетинг: заг. курс. 5-е вид. Харків: Вільямс, 2001. 712 с.
12. Ламберн Ж., Чумпитас Р., Шулинг И. Менеджмент, ориентированный на рынок: учебник 2-е изд. СПб.: Питер Ком, 2008. 720 с.
13. Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: підручник. Київ: КНЕУ, 2007. 268 с.
14. Економічна статистика. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
15. Молочна галузь України та її майбутнє через 10 років : проблеми, національна програма розвитку та державна підтримка. URL: https://agropolit.com/blog/412-molochna-galuz-ukrayini-ta-yiyi-maybutnye- cherez-10-rokiv-problemi-natsionalna-programa-rozvitku-ta-derjavna-pidtrimka .
16. Про компанію ТОВ «Пирятинський сирзавод». URL: https://milkalliance.com.ua .
17. Обсяг імпорту сирів в Україну за 2020 рік виріс на 97%. URL: http://milkua.info/uk/post/obsag-importu-siriv-v-ukrainu-za-2020-rik-viris-na- 97
18. За рік вкладемо не менш як 200 млн грн інвестицій – голова наглядової ради ГК "Молочний альянс". URL: https://ua.interfax.com.ua/news/interview/601078.html .

І. Bolotina, M. Semenets

DEVELOPMENT OF A STRATEGY FOR THE PROMOTION OF GOODS ON THE FOREIGN MARKET

Summary

The decision to study this topic is due to the fact that in modern conditions for each developing enterprise sooner or later there comes a time when it begins to meet the characteristics of the domestic market, political climate or economic conditions in the country, so as a result to foreign markets. In Ukraine there are enterprises whose products and services are competitive not only in the domestic market, but the production potential exceeds the domestic needs of the country. Therefore, to realize their potential, it is advisable to expand the geography of sales of their products using existing tools for strategic promotion.
The purpose of the article is to substantiate the theoretical and methodological principles and applied recommendations for the formation and implementation of strategies and mechanisms for managing the promotion of goods on foreign markets on the example of "Pyriatyn Cheese Factory".
The article reveals the peculiarities of building a strategy for promoting products in foreign markets. Strategies and tools for product promotion are studied. The algorithm of construction of strategy of advancement of the goods on foreign markets is proved. It is determined that the development of promotion strategy requires a comprehensive approach and taking into account the specifics of the business environment in specific countries. It is analyzed that the issue of developing a promotion strategy should be considered in the context of analyzing the external environment of the enterprise. The analysis of the market of the dairy industry of Ukraine is carried out and the markets on which it is profitable to supply products for Pyryatyn Cheese Factory LLC are considered. The process of product promotion by the enterprise is covered.
For every developing enterprise there comes a time when the question arises of its entry into foreign markets. In the realities of the dairy market, this issue has become relevant for Ukrainian producers due to restrictions on exports by a key partner - the Russian Federation. Thus, the question arose of finding other partners to trade. The use of local product promotion strategies in new markets is usually not effective, so the question arises of developing an alternative plan. Measures include the adaptation of the product itself to the conditions of the new market (change of label, translation of information, compliance with cultural characteristics) and the means of its promotion (advertising, materials on the Internet and media).

Keywords: strategy; promotion; marketing; marketing; dairy industry; environment.

References

1. Mazilkina, E.I. and Panichkina, G.G. (2006), Sistema prodvizhenija tovara ili Promotion-tehnologii ot A do Ja: uchebnik [Product promotion system or Promotion-technologies from A to Ya: textbook], Al'fa-Press, Moscow, Russia, P. 248.
2. Viktor Jan V. (2003), Prodvizhenie. Sistema kommunikacii 104 mezhdu predprinimateljami i rynkom [Promotion. Communication system 104 between entrepreneurs and the market], Gumanitarnyj Centr, Har'kov, Ukraine, P. 480.
3. Vasilik, M. A. (2004), “Actual problems of communication theory. Communication science or communication theory? To the problem of theoretical identification”, Sbornik nauchnyh trudov, SPbGPU, Moscow, Russia, pp. 4-11.
4. Armstrong, G. Vong, V. Kotler, F. and Sonders, D. (2007), Osnovy marketinga: uchebnik [Fundamentals of Marketing: textbook], 4th ed., I.D.Vil'jams, Moscow, Russia, P. 1200.
5. Budnikevych, I. (2015), “Features of marketing planning in various marketing concepts and areas of application”, Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, vol. 39, pp. 216-223.
6. Alenn D. 10 Steps to Create a Successful Promotion. Business know-how. available at: http://www.businessknowhow.com/marketing/scspromo.html (Accessed 10 Jan 2022).
7. 4. Leung S. Five key elements for running a successful sales promotion. Sales, Sales Cloud, Marketing, Featured. available at: https://www.salesforce.com/blog/2015/08/5-key-elements-successful-sales-promotion.html (Accessed 10 Jan 2022).
8. Newman D. The Top 10 Marketing Trends That Will Define 2016. available at: http://www.forbes.com/sites/daniel newman/2015/11/03/thetop-10-marketing-trends-that-will-define-2016 (Accessed 10 Jan 2022).
9. Houston C. 2016 Promotional Product Trends to Inspire Your Marketing. available at: https://www.godelta.com/blog/2016-promotional-product-trends (Accessed 10 Jan 2022).
10. Global spending on online advertising will exceed $ 200 billion in 2017, available at: https://www.rbc.ua/rus/news/globalnye-rashody-internet-reklamu-prevysyat-1490711007.html (Accessed 10 Jan 2022).
11. Armstrong, G. Kotler, F. (2001), Marketing: zag. kurs. [Marketing: General course], 5th ed., Vіl'jams, Harkіv, Ukraine, P. 712.
12. Lambern, Zh. Chumpitas, R. and Shuling, I. (2008), Menedzhment, orientirovannyj na rynok: uchebnik [Market Oriented Management: Textbook], 2nd ed., Piter Kom, SPb., Ukraine, P. 720.
13. Voichak, A.V. (2007), Marketynhovyi menedzhment: pidruchnyk [Marketing management: a textbook], KNEU, Kyiv, Ukraine, P. 268.
14. State Statistics Service of Ukraine, available at:http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 10 Jan 2022).
15. Dairy industry of Ukraine and its future in 10 years: problems, national development program and state support, available at: https://agropolit.com/blog/412-molochna-galuz-ukrayini-ta-yiyi-maybutnye- cherez-10-rokiv-problemi-natsionalna-programa-rozvitku-ta-derjavna-pidtrimka (Accessed 10 Jan 2022).
16. About Pyryatyn Cheese Factory LLC, available at:https://milkalliance.com.ua .
17. The volume of cheese imports to Ukraine in 2020 increased by 97%, available at: http://milkua.info/uk/post/obsag-importu-siriv-v-ukrainu-za-2020-rik-viris-na- 97 (Accessed 10 Jan 2022).
18. We will invest at least UAH 200 million a year - Chairman of the Supervisory Board of the Dairy Alliance, available at: https://ua.interfax.com.ua/news/interview/601078.html (Accessed 10 Jan 2022).

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 13306

Відомості про авторів

І. М. Болотіна

к. е. н., доцент, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна

І. Bolotina

PhD in Economics, Associate Professor, National University of Food Technologies, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-9301-2008


М. В. Семенець

студентка ОКР «Магістр», спеціальність «Менеджмент організацій», кафедра економіки праці та менеджменту, Національний університет харчових технологій, м. Київ, Україна

M. Semenets

Master's student of the Department of Labor Economics and Management, Sspecialty "Management of Organizations, National University of Food Technology, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-9168-6578

Як цитувати статтю

Болотіна І. М., Семенець М. В. Розвиток стратегії просування товарів на зовнішній ринок. Ефективна економіка. 2022. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9893 (дата звернення: 17.01.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.84

Bolotina, І. and Semenets, M. (2022), “Development of a strategy for the promotion of goods on the foreign market”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9893 (Accessed 17 Jan 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.84

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.