EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ROLE OF TOUCHLESS ECONOMY TECHNOLOGIES IN TOURISM DEVELOPMENT OF EUROPEAN UNION COUNTRIES IN COVID-19 PERIOD
T. Dupliak, S. Kravtsov, V. Lysiana

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.87

УДК: 338.48:004.9

T. Dupliak, S. Kravtsov, V. Lysiana

ROLE OF TOUCHLESS ECONOMY TECHNOLOGIES IN TOURISM DEVELOPMENT OF EUROPEAN UNION COUNTRIES IN COVID-19 PERIOD

Summary

The article examines the features of touchless economy technologies in tourism sphere in European Union countries in conditions of COVID-19 pandemic. The main definitions of the concept of "touchless economy" are considered. It has been found that a touchless economy is an economic activity that remains possible without close physical interaction between people. The current state of the European tourism market is analyzed and the negative consequences of COVID-19 on its development are assessed. The decrease of tourists number in the European Union countries, as well as the contribution of tourism to the GDP of the world leading countries on tourism market have been studied. It was found that the market for short-term accommodation suffered unevenly in Europe: countries such as Spain (-58.1%) and Italy (-60.2%) suffered more than France (-25.0%) or Germany (-20.6%). Research of 10 largest travel and tourism markets showed that Germany dropped one place from third position in the rankings, following a 46.9 % drop in the sector’s contribution towards GDP. Meanwhile, Italy rose one place from sixth to fifth, despite experiencing a 51% fall in GDP contribution. Notably, France, one of the key destinations globally in terms of international visitor arrivals, rose one position from seventh to sixth, despite its contribution to GDP falling by almost half (48.8%). The customer expectations to increase touchless interaction with enterprises in the period of COVID-19 in European countries are considered. It has been found that even after the pandemic, customers in Europe will still use touchless technologies such as face recognition, contactless interfaces, mobile applications and etc. Research of the spread of digital technologies in tourism across Europe has found that countries of Northern Europe have shown a greater spread of digital technologies than the countries of Eastern and Southern Europe. The main technologies of touchless economy in tourism are singled out and analyzed, such as: mobile applications for online check-in at hotels and airports, online delivery and QR-menus in restaurants, artificial intelligence of digital identity management, etc. The advantages of using the touchless economy technologies in the activities of tourism enterprises in the COVID-19 pandemic conditions are substantiated.

Keywords: touchless economy; digital technologies; European Union member countries; digitalization in tourism; mobile applications.

References

1. Travel & Tourism Economic Impact 2021. Global Economic Impact & Trends (2021). World Travel & Tourism Council. URL: https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2021/Global%20Economic%20Impact%20and%20Trends%202021.pdf?ver=2021-07-01-114957-177 (дата звернення 15.01.2022).
2. Shataieva, T. (2020). Touchless economy and its post-pandemic. URL: https://itkey.media/touchless-economy-and-its-post-pandemic-future (дата звернення 15.01.2022).
3. Тимків А.О. Вектори розвитку економіки України в умовах «touchless economy». Бізнес Інформ. 2020. № 6. C. 49-55.
4. Wu, T. (2020). We need to protect the ‘touchless economy’, The New York Times. URL: https://www.nytimes.com/2020/03/25/opinion/coronavirus-economy-delivery.html (дата звернення 15.01.2022).
5. Tourism nights booked online drop by almost 50% in 2020. Eurostat (2021). URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20211216-2 (дата звернення 15.01.2022).
6. Increase in touchless customer interactions during vs post COVID-19, by country (2021). Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/1156020/increase-in-touchless-interactions-during-and-after-covid-19-by-country/ (дата звернення 15.01.2022).
7. Radisson Hotel Group. URL: https://www.radissonhotelgroup.com/ (дата звернення 15.01.2022).
8. OECDiLiberary (2020). OECD Tourism Trends and Policies 2020. Chapter 2. Preparing tourism businesses for the digital future. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f528d444-en/index.html?itemId=/content/component/f528d444-en (дата звернення 15.01.2022).

Т. П. Дупляк, С. С. Кравцов, В. О. Лисяна

РОЛЬ ТЕХНОЛОГІЙ БЕЗКОНТАКТНОЇ ЕКОНОМІКИ У РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ В ПЕРІОД COVID-19

Анотація

У статті досліджуються особливості використання технологій безконтактної економіки в сфері туризму в країнах Європейського Союзу в умовах пандемії COVID-19. Розглянуто основні визначення поняття «безконтактна економіка». Виявлено, що безконтактна економіка – це економічна діяльність, яка залишається можливою без тісної фізичної взаємодії між людьми. Проаналізовано сучасний стан європейського туристичного ринку та оцінено негативні наслідки COVID-19 на його розвиток. Досліджено зменшення кількості туристів в країнах Європейського Союзу, а також внесок туризму у ВВП країн лідерів світового туристичного ринку. Виявлено, що ринок короткострокового проживання в закладах розміщення постраждав нерівномірно в Європі: такі країни, як Іспанія (-58,1%) та Італія (-60,2%), постраждали сильніше, ніж Франція (-25,0%) або Німеччина (-20,6%). Дослідження 10 найбільших ринків подорожей і туризму показало, що Німеччина опустилася на одне місце з третьої позиції в рейтингу у зв’язку із зменшенням внеску туризму у ВВП на 46,9%. Тим часом Італія піднялася на одне місце з шостого на п’яте, незважаючи на те, що внесок у ВВП скоротився на 51%. Важливо, що Франція, одна з ключових дестинацій у світі з точки зору прибуття міжнародних відвідувачів, піднялася на одну позицію з сьомого на шосте місце, незважаючи на зменшення внеску туризму у ВВП майже вдвічі (48,8%). Розглянуто очікування клієнтів щодо збільшення безконтактної взаємодії з підприємствами у період COVID-19 у європейських країнах. Виявлено, що навіть після пандемії клієнти в Європі все ще будуть використовувати безконтактні технології, такі як розпізнавання облич, безконтактні інтерфейси, мобільні додатки та ін. Дослідження рівня поширення цифрових технологій у туризмі в Європі показали, що країни Північної Європи мають більш високий рівень поширення цифрових технологій, ніж країни Східної та Південної Європи. Виокремлено та проаналізовано основні технології безконтактної економіки в сфері туризму такі як: мобільні додатки для он-лайн реєстрації в готелях та аеропортах, он-лайн доставка та QR-меню в ресторанах, штучний інтелект управління цифровою ідентифікацією та ін. Обґрунтовано переваги застосування технології безконтактної економіки в діяльності туристичних підприємств в умовах пандемії COVID-19.

Ключові слова: безконтактна економіка; цифрові технології; країни-члени Європейського Союзу; діджиталізація в туризмі; мобільні додатки.

Література

1. World Travel & Tourism Council (2021), “Travel & Tourism Economic Impact 2021. Global Economic Impact & Trends”, available at: https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2021/Global%20Economic%20Impact%20and%20Trends%202021.pdf?ver=2021-07-01-114957-177 (Accessed 15 January 2022).
2. Shataieva, T. (2020), “Touchless Economy and its post-pandemic”, available at: https://itkey.media/touchless-economy-and-its-post-pandemic-future (Accessed 15 January 2022).
3. Tymkiv, А.О. (2020), “Vectors of Ukraine's economy development in the conditions of “touchless economy”. Biznes Inform, vol. 6, pp. 49-55.
4. Wu, T. (2020), “We need to protect the “touchless economy”, The New York Times, available at: https://www.nytimes.com/2020/03/25/opinion/coronavirus-economy-delivery.html (Accessed 15 January 2022).
5. Eurostat (2021), “Tourism nights booked online drop by almost 50% in 2020”, available at: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20211216-2 (Accessed 15 January 2022).
6. Statista (2021), “Increase in touchless customer interactions during vs post COVID-19, by country”, available at: https://www.statista.com/statistics/1156020/increase-in-touchless-interactions-during-and-after-covid-19-by-country/ (Accessed 15 January 2022).
7. Radisson Hotel Group (2022), available at: https://www.radissonhotelgroup.com/ (Accessed 15 January 2022).
8. OECDiLiberary (2020), “OECD Tourism Trends and Policies 2020. Chapter 2. Preparing tourism businesses for the digital future”, available at https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f528d444-en/index.html?itemId=/content/component/f528d444-en (Accessed 15 January 2022).

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 12763

Відомості про авторів

T. Dupliak

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Tourism and Recreation,Kyiv National University of Trade and Economics, Ukraine, Kyiv

Т. П. Дупляк

к. е. н., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна

ORCID:

0000-0001-5187-8903


S. Kravtsov

PhD in Public Administration, Associate Professor of the Department of Tourism and Recreation, Kyiv National University of Trade and Economics, Ukraine, Kyiv

С. С. Кравцов

к. держ. упр., доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна

ORCID:

0000-0002-2016-1974


V. Lysiana

Master's student of Management, Kyiv National University of Trade and Economics, Ukraine, Kyiv

В. О. Лисяна

0000-0002-5858-4315

Як цитувати статтю

Dupliak, T., Kravtsov, S. and Lysiana, V. (2022), “Role of touchless economy technologies in tourism development of european union countries in covid-19 period”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9896 (Accessed 17 Jan 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.87

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.