EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОНТОЛОГІЧНІ ОСНОВИ, ЗМІСТ, МОЖЛИВОСТІ ТА ЗАГРОЗИ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ
А. О. Маслов, К. Ю. Жуковська

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.17

УДК: 330.2

А. О. Маслов, К. Ю. Жуковська

ОНТОЛОГІЧНІ ОСНОВИ, ЗМІСТ, МОЖЛИВОСТІ ТА ЗАГРОЗИ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Анотація

На основі здійсненого наукового дослідження, розглянуто онтологічні основи, зміст, можливості та загрози, які виникають у зв’язку з феноменом цифрової економіки. Показано емпіричну траєкторію становлення цифрової економіки як сучасного етапу розвитку інформаційної економіки під впливом таких факторів як Інтернет та розвиток інформаційно-комунікаційних технологій. Висвітлено етапи та проблематику теоретичного осмислення становлення інформаційної та цифрової економіки. Значну увагу приділено змісту ключових напрямів розвитку сучасних цифрових технологій, так званих цифрових трендів (великі дані, ринок Інтернет-речей, цифрові трансформації, економіка спільного користування, хмарні технології). Охарактеризовано не лише ті можливості і перспективи, які відкриваються перед суспільством та економікою під впливом цифровізації, а й окреслено коло потенційних ризиків та загроз, з цим пов’язаних.

Ключові слова: інформаційна економіка; цифрова економіка; інформаційно-комунікаційні технології; споживчо-орієнтовані інформаційні технології; хмарні технології; великі дані; ринок Інтернет-речей; цифрові трансформації; економіка спільного користування.

Література

1. Акерлоф Дж. (1994). Рынок «лимонов»: неопределенность качества и рыночный механизм. Thesis. Вып. 5. С. 91–104.
2. Бернерс-Лі, Тім, Фічетті М. (2007). Заснування павутини: з чого починалася і до чого прийде Всесвітня мережа, пер. з англ. А. Іщенка. Вид. дім «Києво-Могилянська академія», Київ, Україна.
3. Кастельс М. (2000). Информационная эпоха: экономика, общество и культура, пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана, ГУ ВШЭ, Москва, РФ.
4. Коуз Р. (2002). Природа фірми. С. 30–48, за ред. О. І. Вільямсона, С. Дж. Вінтера, пер. з англ. А. В. Куликова, наук. ред. пер. В. П. Кузьменко. Природа фірми : Походження, еволюція і розвиток, А.С.К., Київ, Україна.
5. Майер-Шенбергер В., Кукьер К. (2014). Большие данные. Революция, которая изменит то, как мы живем, работаем и мыслим; пер. с англ. Инны Гайдюк. Манн, Иванов и Фербер, Москва, РФ.
6. Махлуп Ф. (1966). Производство и распространение знаний в США. Прогресс, Москва, РФ.
7. Мировая экономическая мысль. Сквозь призму веков. (2005). В 5 т. Т. V. В 2 кн. Кн. 2. С. 142–167. Миррлис Джеймс Э. Информация и стимулы: экономика кнута и пряника. Нобелевская лекция 3 декабря 1996 г. Мысль, Москва, РФ.
8. Мировая экономическая мысль. Сквозь призму веков. (2005). В 5 т. Т. V. В 2 кн. Кн. 2. С. 535–629. Стиглиц Е. Джозеф. Информация и смена парадигмы в экономической науке. Нобелевская лекция 8 декабря 2001 г. Мысль, Москва, РФ.
9. Мошелла Д. (2004). Бизнес-перспективы информационных технологий: как заказчик определяет внутренние контуры технологического роста, пер. с англ., МПБ «Деловая культура», Альпина Бизнес Букс, Москва, РФ.
10. Мунтиян В.И. (2006). Информациогенная парадигма. Издательство «КВІЦ», Киев, Украина.
11. Реймерс Н.Ф. (1990). Природопользование: Словарь-справочник. Мысль, Москва, РФ.
12. Стиглер Дж.Дж. (2000). Экономическая теория информации // Вехи экономической мысли. Т. 2. Теория фирмы. С. 507–529, под ред. В. М. Гальперина, Экономическая школа, Санкт-Петербург, РФ.
13. “Цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний» – 2020). Концептуальні засади. Першочергові сфери, ініціативи, проекти «цифровізація» України до 2020 року”. (2016). [Електронний ресурс] / HITECH office, грудень 2016. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. (дата звернення: 5 жовтня 2021).
14. Machlup, Fritz. (1962). The Production and distribution of Knowledge in the United States. Princeton, NJ : Princeton University Press.
15. OECD (2017), OECD Digital Economy Outlook 2017, OECD Publishing, Paris. 321 p. URL: https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/ generated/document/en/9317011e.pdf (дата звернення: 5 жовтня 2021).
16. Porat, Marc. (1977). The Information Economy: Definition and Measurement, Washington D.C.: US Department of Commerce, Office of Telecommunications.
17. Spence M. (1973). Job Market Signaling / The Quarterly Journal of Economics. Vol. 87, No. 3 (Aug., 1973), pp. 355–374.
18. Spence A. Michael. (1974). Market Signaling: Informational Transfer in Hiring and Related Processes. Cambridge: Harvard University Press.
19. The Importance of ‘Big Data’: A Definition. URL: http://www.gartner.com/id=2057415, accessed 15 October 13. (дата звернення: 1 вересня 2021).
20. Vickrey, William. (1962). Auction and Bidding Games / Recent Advances in Game Theory. Princeton: Princeton University Press.

A. Maslov, K. Zhukovska

ONTOLOGICAL FOUNDATIONS, CONTENT, POSSIBILITIES AND RISKS DIGITAL ECONOMY

Summary

On the basis of the scientific research, ontological foundations, content, opportunities and threats arising in connection with the phenomenon of the digital economy are considered. The empirical trajectory of the formation of the digital economy as a modern stage of the information economy under the influence of the Internet and the development of information and communication technologies is shown. It is highlighted with the development of the digital economy as a new historical and economic content, as a new modern technological and economic reality. The stages and problems of theoretical comprehension of the formation of the information and digital economy are highlighted. It has been shown that from a gnoseological point of view, the theory of the information economy – before becoming a digital economy – has come a difficult and long way from the basic "information economy" of the 1960s and 70s., through "informational and global economy" to "information economy" (informative paradigm) within the Ukrainian economic thought of the early XXI century. It was emphasized that the content of the information and digital economy also includes research on such problems of transactions and the basics and information economy, "the theory of information search" as components of the "economics of information", problems and related to the asymmetry of information and informal asymmetry in the labor market within the framework of "auction a Vikri" and "economics and whip and gingerbread", the theory of information signals, etc. Much attention is paid to the content of key areas of development of modern digital technologies, the so-called digital trends, which include data conversion, including Big Data, a valuable asset and the main source of competitiveness, the development of the "Internet of Things", artificial intelligence and machine learning, "digitalization" or digital transformations, the dissemination of business models related to the ideology of the "sharing" economy. or "common economy", virtualization of physical infrastructure IT systems and transition to service models through the use of "cloud" technologies and software-defined architecture. It is characterized not only by the opportunities and prospects that open up to society and the economy under the influence of digitalization, but also outlined the range of potential risks and threats associated with it.

Keywords: information economy; digital economy; information and communication technologies; consumer-oriented information technologies; cloud technologies; big data; Internet of Things market; digital transformation; sharing economy.

References

1. Akerlof, Dzh. (1994), “The market of "lemons": uncertainty of quality and market mechanism”, Thesis, vol. 5, pp. 91–104.
2. Berners-Li, Tim and Fichetti, M. (2007), Zasnuvannia pavutyny: z choho pochynalasia i do choho pryide Vsesvitnia merezha [The foundation of the web: where it began and what will come to the World Wide Web], Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», Kyiv, Ukraine.
3. Kastels, M. (2000), Ynformatsyonnaia jepokha: jekonomyka, obshchestvo y kultura [The information age : Economy, Society and Culture], HU VShJe, Moscow, Russia.
4. Kouz, R. (2002), Pryroda firmy [Nature Firm ], A.S.K., Kyiv, Ukraine.
5. Maier-Shenberher, V. and Kuker, K. (2014), Bolshye dannye. Revoliutsyia, kotoraia yzmenyt to, kak my zhyvem, rabotaem y myslym [Big data. A revolution that will change the way we live, work and think], Mann, Yvanov y Ferber, Moscow, Russia.
6. Makhlup, F. (1966), Proyzvodstvo y rasprostranenye znanyi v SShA [Production and dissemination of knowledge in the USA], Prohress, Moscow, Russia.
7. Mirrlees, J. E. (2005), Myrovaia jekonomycheskaia mysl. Skvoz pryzmu vekov. V 5 t. [World economic thought. Through the prism of centuries. In 5 vol.], vol. V, no. 2, pp. 142–167, Ynformatsyia y stymuly : jekonomyka knuta y prianyka. Nobelevskaia lektsyia 3 dekabria 1996 h. [Information and Incentives: The Economics of Carrots and Sticks. Nobel Lecture December 3, 1996], Mysl, Moscow, Russia.
8. Styhlyts E. Dz. (2005), Myrovaia jekonomycheskaia mysl. Skvoz pryzmu vekov. V 5 t. [World economic thought. Through the prism of centuries. In 5 vol.], vol. V, no. 2, pp. 535–629, Ynformatsyia y smena paradyhmy v jekonomycheskoi nauke. Nobelevskaia lektsyia 8 dekabria 2001 h. [Stiglitz E. Joseph. Information and Paradigm Shifts in Economics. Nobel Lecture December 8, 2001], Mysl, Moscow, Russia.
9. Moshella, D. (2004), Byznes-perspektyvy ynformatsyonnykh tekhnolohyi : kak zakazchyk opredeliaet vnutrennye kontury tekhnolohycheskoho rosta [Business prospects of information technologies: how the customer determines the internal contours of technological growth], MPB «Delovaia kultura», Alpyna Byznes Buks, Moscow, Russia.
10. Muntyian, V.Y. (2006), Ynformatsyohennaia paradyhma [Information-specific paradigm], Yzdatelstvo «KVITs», Kyiv, Ukraine.
11. Reimers, N.F. (1990), Pryrodopolzovanye: Slovar-spravochnyk [Nature Management: Dictionary-Reference], Mysl, Moscow, Russia.
12. Styhler, Dzh.Dzh. (2000), Jekonomycheskaia teoryia ynformatsyy // Vekhy jekonomycheskoi mysly. T. 2. Teoryia fyrmy [Economic Theory of Information // Milestones of Economic Thought. Vol. 2. Theory of Firms], Jekonomycheskaia shkola, Sankt-Peterburh, Russia.
13. HITECH office (2016), “Digital Avend of Ukraine – 2020 ("Digital Agenda" – 2020), Conceptual principles. Priority areas, initiatives, projects "digitalization" of Ukraine until 2020”, [Online], available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. (Accessed 5 Oct 2021).
14. Machlup, F. (1962), The Production and distribution of Knowledge in the United States, Princeton University Press, Princeton, NJ.
15. OECD (2017), “OECD Digital Economy Outlook 2017”, OECD Publishing, [Online], available at: https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/ generated/document/en/9317011e.pdf. (Accessed 5 Oct 2021).
16. Porat, M. (1977), The Information Economy: Definition and Measurement, US Department of Commerce, Office of Telecommunications, Washington D.C..
17. Spence, M. (1973), “Job Market Signaling”, The Quarterly Journal of Economics,Vol. 87, No. 3 (Aug., 1973), pp. 355–374.
18. Spence, A. M. (1974), Market Signaling: Informational Transfer in Hiring and Related Processes, Harvard University Press, Cambridge, UK.
19. Beyer, M. and Laney, D. (2012), “ The Importance of ‘Big Data’: A Definition”, [Online], available at: http://www.gartner.com/id=2057415. (Accessed: 1 Sept 2021).
20. Vickrey, W. (1962), Auction and Bidding Games, Recent Advances in Game Theory, Princeton University Press, Princeton, USA.

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 17153

Відомості про авторів

А. О. Маслов

д. е. н., доцент, професор кафедри економічної теорії, макро- і мікроекономіки,Київський національний університет імені Тараса Шевченка

A. Maslov

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor,Professor of the Department of Economic Theory, Macro- and Microeconomics,Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-4910-5837


К. Ю. Жуковська

студентка кафедри економічної теорії, макро- і мікроекономіки,Київський національний університет імені Тараса Шевченка

K. Zhukovska

Student of the Department of Economic Theory, Macro- and Microeconomics,Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-3499-4205

Як цитувати статтю

Маслов А. О., Жуковська К. Ю. Онтологічні основи, зміст, можливості та загрози цифрової економіки. Ефективна економіка. 2022. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9897 (дата звернення: 17.01.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.17

Maslov, A. and Zhukovska, K. (2022), “Ontological foundations, content, possibilities and risks digital economy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9897 (Accessed 17 Jan 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.17

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.