DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.89
УДК: 339.1:658.8
І. М. Корсун, В. Г. Костогриз, М. П. Сологуб
ЕФЕКТИВНІ ДІЛОВІ КОМУНІКАЦІЇ І PR В ПІДПРИЄМНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
В статті досліджено проблематику ефективних ділових комунікацій підприємств в умовах соціальної дистанції, яка зумовлена карантинними обмеженнями та заходами в протидії Covid-19. Розглянуто піраміду Маслоу як сталий інструмент опису причин та наслідків ділових комунікацій як соціальних процесів у тому числі на рівні підприємства. Визначено етапи ділових комунікацій в умовах карантинних обмежень. Проведено аналіз основних макроекономічних показників, як індикаторів зовнішнього середовища в якому розвивалися ділові комунікації. Наведено приклад типології ділових комунікацій системи «Ресторан – Партнер – Споживач». Зроблено висновки про необхідність вдосконалення ділових та особистісних комунікацій, враховуючи досвід 2019 – 2021 років. Визначено, що важливою умовою ефективних комунікацій в сучасних умовах є поєднання докризових тенденцій та трендів комунікацій отриманих в період коронавірусної кризи.
Ключові слова: ділові комунікації; маркетинг; паблік рилейшнз; піраміда Маслоу; підприємство; маркетингові дослідження; мерчандайзинг.
Література
1. Мясищев В.Н. Психология отношений. Под ред. А.А. Бодалева. М.: Изд-во "Институт практической психологии", 1995.
2. Бороздина Г.В. Психология делового общения. М.: Инфра-М, 2013. 224с.
3. Бьюзер Т., Гриффите К. Интеллект-карты для бизнеса. Минск: «Попури», 2011. 320 с.
4. Шавкун І.Г. Ділова комунікація: сутність та типологізація Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Випуск 38. С. 67-74. URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/VISNIK_38_7.pdf (дата звернення: 10.01.2022).
5. Крисько Ж. Роль ділових комунікацій в управлінні організацією. Економіка та суспільство. 2021. Випуск № 24. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/221/212 (дата звернення: 11.01.2022).
6. Abraham H. Maslow. Motivation and Personality (2nd ed.) N.Y.: Harper & Row, 1970. URL: http://psylib.org.ua/books/masla01/index.htm (дата звернення: 11.01.2022).
7. Офіційний сайт Державної служби статистики України. Національні рахунки. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 12.01.2022).
8. Коммуникации сегодня и завтра: как меняются приоритеты PR в период пандемии. Adindex URL: https://adindex.ru/publication/opinion/pr/2020/05/15/281896.phtml?show=adindex1211. (дата звернення: 12.01.2022).
9. Податковий кодекс України: закон України від 02.12.2010 № 2755-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (дата звернення: 10.01.2022).
10. Про підприємництво: Закон України від 16.01.2003 р. № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-12#Text (дата звернення: 13.01.2022).
11. Григоренко Т. М. Класифікація видів мерчандайзингу. Бізнесінформ. 2020. № 5. С. 511-515. URL: http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-5_0-pages-511_515.pdf (дата звернення: 14.01.2022).
12. Бондаренко О. Мобільний мерчандайзинг: як нові технології допомагають продажам. URL: https://mind.ua/openmind/20197799-mobilnij-merchandajzing-yak-novi-tehnologiyi-dopomagayut-prodazham (дата звернення: 14.01.2022).
І. Korsun, V. Коstohryz, S. Sologub
EFFECTIVE BUSINESS COMMUNICATIONS AND PR IN ENTREPRENEURIAL ACTIVITY
Summary
The article examines the issue of effective business communications of enterprises in the conditions of social distance, which is due to quarantine restrictions and measures to combat Covid-19. The scientific researches carried out by domestic and foreign scientists who have classified business communications are defined. Maslow's pyramid is considered as a permanent tool for describing the causes and consequences of business communications as social processes, including at the enterprise level. Stages of business communications in the conditions of quarantine restrictions are defined. In the current challenges posed by COVID-19 and quarantine restrictions, business communications are being transformed into so-called "pandemic communications", which, depending on the stages, have certain characteristics. It is determined that business communications in business is a two-way process of information transfer and an important factor in meeting the social needs of business owners, employees, partners, customers. The analysis of the main macroeconomic indicators as indicators of the external environment in which business communications developed is carried out. Relevant conclusions were made that business communications were developed and expressed in new forms in order to support the effectiveness of entrepreneurial activity. The authors conducted a marketing study and identified the types of business communications system "Restaurant - Partner - Consumer". This study was conducted to determine the typology of business communications between enterprises and other market participants. This system consists of communication processes between the restaurant and internal employees, IT companies, CRM-system, product suppliers, leasing company, HR-agency, State Tax Service of Ukraine, banking institutions. It is determined that an important condition for effective communication in modern conditions is a combination of pre-crisis trends and trends in communications obtained during the coronavirus crisis. Conclusions are made on the need to improve business and personal communications, taking into account the experience of 2019 - 2021.
Keywords: usiness communications; marketing; public relations; Maslow's pyramid; enterprise; marketing researches; merchandising.
References
1. Myasishchev, V.N. (1995), Psihologiya otnoshenij. [Psychology of relationships], Institut prakticheskoj psihologii, Moscow, Russia
2. Borozdina, G.V. (2013), Psihologiya delovogo obshcheniya. [Psychology of business communication], Infra-M, Moscow, Russia
3. Byuzer, T. and Griffite, K. (2011), Intellekt-karty dlya biznesa [Intelligence cards for business], Popuri, Minsk, Belarus
4. Shavkun, І.G. (2009), “Business communication: essence and typology”, Gumanіtarnij vіsnik ZDІA, vol. 38, p. 67-74, available at: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/VISNIK_38_7.pdf (Accessed 10 Jan 2022).
5. Krisko, Zh. (2021), “The role of business communications in the management of the organization”, Ekonomіka ta suspіlstvo, vol. 24, available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/221/212 (Accessed 11 Jan 2022).
6. Maslow, A. H. (1970), Motivation and Personality, 2nd ed, Harper & Row, available at: http://psylib.org.ua/books/masla01/index.htm (Accessed 11 Jan 2022).
7. The official site of State Statistics Service of Ukraine (2022), “National accounts”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 12 Jan 2022).
8. Adindex (2020), “Communications today and tomorrow: how PR priorities change during a pandemic”, available at: https://adindex.ru/publication/opinion/pr/2020/05/15/281896.phtml?show=adindex1211 (Accessed 12 Jan 2022).
9. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), “Tax Code of Ukraine”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (Accessed 10 Jan 2022).
10. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), The Law of Ukraine “About entrepreneurship”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-12#Text (Accessed 13 Jan 2022).
11. Grigorenko, T. M. (2020), “Klasifіkacіya vidіv merchandajzingu”, Bіznesіnform, vol. 5, p. 511-515, available at: http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-5_0-pages-511_515.pdf (Accessed 14 Jan 2022).
12. Bondarenko, O. (2019), “Mobile merchandising: how new technologies help sales”, available at: https://mind.ua/openmind/20197799-mobilnij-merchandajzing-yak-novi-tehnologiyi-dopomagayut-prodazham (Accessed 14 Jan 2022).
№ 1 2022
Дата публікації: 2022-01-27
Кількість переглядів: 16815