РОЗВИТОК ТУРИЗМУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Г. Г. Тараненко
DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.90
УДК: 656.224.072
Г. Г. Тараненко
РОЗВИТОК ТУРИЗМУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
Проведена аналітична робота щодо аналізу тенденцій розвитку туризму у сучасних умовах. Систематизовано найбільш ймовірні зміни, що очікують туристичну галузь у найближчі роки за даними світових онлайн-платформ та інформаційних агентств, зокрема: зростання цінності та попиту на подорожі, зокрема далекі; активний розвиток екотуризму, підтримка місцевих спільнот, зростання ролі недалеких подорожей, сільського та природного туризму; повернення ділових поїздок, бізнес-мандрівок, розширення кола спілкування у подорожах та зростання популярності відпусток у компанії друзів; гнучкість, нові можливості та інтерес до високотехнологічних варіантів подорожей, зокрема, умовність поділу між різними напрямками бізнесу, абонемент на подорожі, створення власних островів круїзними компаніями тощо.
Відстоюється думка, що саме внутрішній туризм у самодіяльній чи організованій формі має виступити і реаніматором, і драйвером для туристичного сектора економіки. Зазначено, що це буде більш ймовірним у тих країнах, де є сприятливі природні умови та відповідна інфраструктура (варто зазначити, що у більшості європейських країн вказані фактори присутні). Акцентовано увагу на тому, що за умов, що склалися, туристична сфера стала більш гнучкою, креативнішою, у певному сенсі «інакшою», що стало важливим складником майбутнього розвитку і аж ніяк занепаду.
Ключові слова: туристична сфера; інноваційний туризм; криза; виклики; зміни; перспективи розвитку.
Література
1. Ангелко І. В. Сучасний стан та перспективи розвитку туристичної галузі в Україні. Український соціум. 2014. № 2. С. 71-79.
2. Беспала О.А. Сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку туристичного ринку в Україні. Економіка: реалії часу. 2017. 6 (34). С. 9–17.
3. Білоцерківський О.Б. Сучасний стан і перспективи розвитку міжнародного туризму в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету: Серія Економічні науки. 2018. 28 (2). С. 170–173.
4. Рябова Т. А. Стан та перспективи розвитку туристичної галузі в Україні. Ефективна економіка. 2018. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6241 (дата звернення: 17.01.2022).
5. Черненко Н., Зінченко Л. Розвиток туризму як пріоритетної галузі економіки. Підприємництво та інновації. 2019. (8). – С. 99-104. – URL: https://doi.org/10.37320/2415-3583/8.16 (дата звернення: 17.01.2022).
6. Eugenio-Martin J. & Campos Soria J. “Economic crisis and tourism expenditure cutback decision. Annals of Tourism Research. Vol. 44. January 2014. pp. 53-73.
7. Garau-Vadell J., Taño D., Armas R.J. Economic crisis and residents’ perception of the impacts of tourism in mass tourism destinations. Journal of Destination Marketing & Management. Vol. 7, March 2018. pp. 68-75.
8. Knoema. – URL: https://knoema.ru/atlas (дата звернення: 17.01.2022).
9. Kock F., Norfelt A., Josiassen A., Assaf A., Tsionas E. Understanding the COVID-19 tourist psyche: The Evolutionary Tourism Paradigm. Annals of Tourism Research. November 2020. Vol. 85. Article 103053.
10. Koens K., Postma A., Papp B. Is overtourism overused? Understanding the impact of tourism in a city context. Sustainability. 2018. Vol. 10. No 12. pp. 1-15.
11. Mihalic T. Conceptualising overtourism: A sustainability approach. Annals of Tourism Research. Vol. 84. September 2020. Article 103025.
12. Novelli M., Gussing Burgess L., Jones A., Ritchie B.W. ‘No Ebola…still doomed’ – The Ebola-induced tourism crisis. Annals of Tourism Research. Vol. 70. May 2018. pp. 76-87.
13. Pasquinelli C., Trunfio M. Reframing urban overtourism through the Smart-City Lens. Cities. Vol. 102. July 2020. Article 102729.
14. Sigala M. Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research. Vol. 117. September 2020. pp. 312-321. 2020.
15. The Airbnb Invasion of Barcelona. – URL: http://www.newyorker.com/magazine/2019/04/29/the-airbnb-invasion-of-barcelona (дата звернення: 17.01.2022).
16. The travel & tourism competitiveness report 2019: Travel and Tourism at a Tipping Point. – URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (дата звернення: 17.01.2022).
17. Ugur N.G. & Akbiyik A. Impacts of COVID-19 on global tourism industry: A cross-regional comparison. Tourism management perspectives. September 2020. Vol. 36. Article 100744.
18. Yang Y., Zhang H., Chen X. Coronavirus pandemic and tourism: Dynamic stochastic general equi-librium modeling of infectious disease outbreak, Annals of Tourism Research. March 2020. Article 102913.
19. Zenker S. & Kock F. The coronavirus pandemic – A critical discussion of a tourism research agenda. Tourism Management. December 2020. Vol. 81. Article 104164.
H. Taranenko
THE TOURISM DEVELOPMENT IN MODERN CONDITIONS: REALITIES AND PROSPECTS
Summary
It is noted that the COVID-19 threat, which has not yet passed, was a special challenge for all spheres of life but encourages to look to the future with faith and optimism. In this regard, the need to analyze the travelers expectations, which directly determine the vectors of the travel companies development, have become especially relevant. In the current situation, it is difficult to accurately predict the further development of the tourism industry, but analyzing the results of studies of the world's largest online platforms, information agencies, specializing in travel industry and European providers of advanced information technology, we were able to identify common projected trajectories of the tourism industry development for the next few years.
Analytical work on the analysis of trends in tourism development in modern conditions was carried out. The most probable changes that await the tourism industry in the coming years, according to the world's online platforms and news agencies, were systematized. Among them: growth in value and demand for travel, including long-distance travel; active development of ecotourism, support of local communities, growing role of short-distance travel, rural and natural tourism; business trips return, expanding the circle of communication in travel and increasing the popularity of holidays in the company of friends; flexibility, new opportunities and interest in high-tech travel options, in particular, the conditional character of the business areas division, travel season tickets, the creation of their own islands by cruise companies, etc.
It is argued that domestic tourism in an amateur or organized form should act as both a resuscitator and a driver for the tourism sector of the economy. It is noted that this will be more likely in those countries where there are favorable natural conditions and appropriate infrastructure (it should be noted that in most European countries these factors are present).
Emphasis is placed on the fact that under the current conditions, the tourism sector has become more flexible, more creative, in a certain sense "different", which has become an important component of future development and not of decline.
Keywords: tourism sphere; innovative tourism; crisis; challenges; changes; prospects for development.
References
1. Anhelko, I. V. (2014), “Current state and prospects of development of the tourism industry in Ukraine”, Ukrains'kyj sotsium, vol. 2, pp. 71-79.
2. Bespala, O.A. (2017), “Current state, problems and prospects of development of the tourist market in Ukraine”, Ekonomika: realii chasu, vol. 6 (34), pp. 9–17.
3. Bilotserkivs'kyj, O.B. (2018), “Current state and prospects of international tourism development in Ukraine”, Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu: Seriia Ekonomichni nauky. , vol. 28 (2), pp. 170–173.
4. Riabova, T. A. (2018), “Status and prospects of development of the tourism industry in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6241 (Accessed 17 Jan 2022).
5. Chernenko, N., Zinchenko, L. (2019), “Development of tourism as a priority sector of the economy”. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, [Online], vol. 8, pp. 99-104. https://doi.org/10.37320/2415-3583/8.16.
6. Eugenio-Martin, J. and Campos Soria, J. (2014), “Economic crisis and tourism expenditure cutback decision”, Annals of Tourism Research, vol. 44, pp. 53-73.
7. Garau-Vadell, J., Taño, D. and Armas, R.J. (2018), “Economic crisis and residents’ perception of the impacts of tourism in mass tourism destinations”, Journal of Destination Marketing and Management, vol. 7, pp. 68-75.
8. Knoema (2022), available at: https://knoema.ru/atlas (Accessed 17 Jan 2022).
9. Kock, F., Norfelt, A., Josiassen, A., Assaf, A. and Tsionas, E. (2020), “Understanding the COVID-19 tourist psyche: The Evolutionary Tourism Paradigm”, Annals of Tourism Research, vol. 85, Article 103053.
10. Koens, K., Postma, A. and Papp, B. (2018), “Is overtourism overused? Understanding the impact of tourism in a city context”, Sustainability, vol. 10, No 12, pp. 1-15.
11. Mihalic, T. (2020), “Conceptualising overtourism: A sustainability approach”, Annals of Tourism Research, vol. 84, Article 103025.
12. Novelli, M., Gussing Burgess, L., Jones, A. and Ritchie, B.W. (2018), “ ‘No Ebola…still doomed’ – The Ebola-induced tourism crisis”, Annals of Tourism Research, vol. 70, pp. 76-87.
13. Pasquinelli, C. and Trunfio M. (2020), “Reframing urban overtourism through the Smart-City Lens”, Cities, vol. 102, Article 102729.
14. Sigala, M. (2020), “Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research”, Journal of Business Research, vol. 117, pp. 312-321.
15. Mead, R. (2019), “The Airbnb Invasion of Barcelona”, [Online], available at: http://www.newyorker.com/magazine/2019/04/29/the-airbnb-invasion-of-barcelona (Accessed 17 Jan 2022).
16. World Economic Forum (2019), “The travel and tourism competitiveness report 2019: Travel and Tourism at a Tipping Point”, [Online], available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf (Accessed 17 Jan 2022).
17. Ugur, N.G. and Akbiyik, A. (2020), “Impacts of COVID-19 on global tourism industry: A cross-regional comparison”, Tourism management perspectives, vol. 36, Article 100744.
18. Yang, Y., Zhang, H., Chen, X. (2020), “Coronavirus pandemic and tourism: Dynamic stochastic general equi-librium modeling of infectious disease outbreak”, Annals of Tourism Research, Article 102913.
19. Zenker,. S. and Kock, F. (2020), “The coronavirus pandemic – A critical discussion of a tourism research agenda”, Tourism Management, vol. 81, Article 104164.
№ 1 2022
Дата публікації: 2022-01-27
Кількість переглядів: 16604