ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРИ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ ВИДІВ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
Г. В. Повстяний
DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.202
УДК: 330.1
Г. В. Повстяний
ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРИ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ ВИДІВ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
У статті досліджується поняття потенціалу підприємства, а саме його структуру та класифікацію. Умови ринку завжди характеризуються загальною нестабільністю, яка обумовлена мінливістю попиту та пропозиції, змінами цін на товари, змінами в конкурентному середовищі та іншими макроекономічними та мікроекономічними факторами. Визначено, що у таких умовах першочерговими завданнями керівництва є формування та оцінка поточних і майбутніх можливостей підприємства - його потенціалу. В ході дослідження нами виділені цілі оптимізації структури потенціалу підприємства, де найбільш значущими є: диверсифікація основного виробництва та управління ризиками в комерційній та виробничій діяльності; спрямування обмежених інвестиційних ресурсів підприємства до перспективніших та високодохідних напрямів діяльності; загальне підвищення ефективності діяльності підприємства шляхом впровадження нових технологій в процес виробництва та збуту; досягнення конкурентних переваг на насиченому ринку завдяки мінімізації витрат на виробництво та збут продукції.
В результаті аналізу наукових праць по зазначеному напрямку дослідження, можемо стверджувати, що управління складовими потенціалу на шляху ефективного функціонування підприємства, є невід’ємним етапом для економії всіх видів ресурсів та нарощування капіталу підприємства.
Ключові слова: потенціал підприємства; ринкова вартість; структура підприємства; економічний потенціал; ринковий потенціал.
Література
1. Бачевський Б. Є., Заблодська І. В., Решетняк О. О. Потенціал і розвиток підприємства: навч. посіб. Київ: Центр навчальної літератури, 2009. 400 с.
2. Зайчук Т. О. Теоретичні аспекти визначення ринкового потенціалу і таргетингу вітчизняними підприємствами. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. №1. С. 96–104.
3. Князєва О. А., Галан Л. В., Дем’янчук М. А. Управління потенціалом підприємства зв’язку: навч. посіб. Одеса: ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2012. 180 с.
4. Квасницька Р., Тарасюк М., Структуризація потенціалу підприємства. Вісник КНТЕУ. №1. 2017
5. Литюга Ю. В. Інвестиційний потенціал підприємства: формування та розвиток: автореф. дис.... канд. екон. наук: спец. 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Київ, 2009. 20 с.
6. Онищенко Е. К. Система управління кадровим потенціалом підприємства: підхід до проектування підсистем. Вісник ТНЕУ. №1. 2012.
7. Райан Б. Стратегический учет для руководителя / Пер. с англ. под ред. В. А. Микрюкова. Москва: Аудит; ЮНИТИ, 1998. С. 61.
8. Федонін О. С., Рєпіна І. М., Олексюк О. І. Потенціал підприємства: формування та оцінка. Київ: КНЕУ, 2004. 316 с.
H. Povstianyi
RESEARCH OF STRUCTURE AND CLASSIFICATION OF ENTERPRISE POTENTIAL TYPES
Summary
The article is a study of the enterprise potential and its structure. In this article there was made an overview and classification of main enterprise potential types, addressed the issue of its values in terms of economic activity of the enterprise, analyzed the factors these types are being impacted by.
Market environment is always unstable because of supply and demand variability, changes in prices and factors of production, changes in the competitive environment and other macroeconomic and microeconomic factors. It is determined that the high priority tasks for management are to form and assess current and future opportunities of the enterprise, namely its potential.
In the course of the research, we have identified the main goals of optimizing the potential structure of the enterprise. The main ones can be characterized as: diversification of basic production and risk management in commercial and industrial activities; directing the limited investment resources of the enterprise to more promising and highly profitable areas of activity; general increase of enterprise activity in new technologies introduction, exactly in the process of production and sale; achieving competitive advantages in a saturated market by minimizing the cost of production and marketing. Taking into account the analysis of scientific works on the problematic direction we can say that the improvement of the enterprise potential components is an integral step towards saving all kinds of resources and increasing the human capital of the enterprise. We have determined that the potential of the enterprise has the following components: managerial, financial, production, innovation, marketing and investment potential. Determined that the influence of various factors is important in the formation and use of financial potential in the context of the financial capacity of the enterprise in the economic environment. Thus, we can say that the potential of the enterprise comprehensively reflects the existing opportunities, as well as future opportunities of the enterprise that can be used to maximize effect in economic activities.
Keywords: enterprise potential; market value; enterprise structure; economic potential; market potential.
References
1. Bachevskyi, B. Ye. Zablodska, I. V. and Reshetniak, O. O. (2009), Potentsial i rozvytok pidpryiemstva: navch. posib. [Potential and development of the enterprise: textbook], Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, P. 400.
2. Zaichuk, T. O. (2012), “Theoretical aspects of determining market potential and targeting by domestic enterprises”, Marketynh i menedzhment innovatsii, vol. 1, pp. 96–104.
3. Kniazieva, O. A. Halan, L. V. and Demianchuk, M. A. (2012), Upravlinnia potentsialom pidpryiemstva zviazku: navch. posib. [Management of the potential of the communications company: textbook], ONAZ im. O. S. Popova, Odesa, Ukraine, P.180.
4. Kvasnytska, R. and Tarasiuk, M. (2017), “Structuring the potential of the enterprise”, Visnyk KNTEU, vol. 1.
5. Lytiuha, Yu. V. (2009), “Investment potential of the enterprise: formation and development”, Ph.D. Thesis, 08.00.04 – economics and management of enterprises (by type of economic activity), Kyiv, Ukraine, P. 20.
6. Onyshchenko, E. K. (2012), “Enterprise human resources management system: an approach to subsystem design”, Visnyk TNEU, vol. 1.
7. Rajan, B. (1998), Strategicheskij uchet dlja rukovoditelja [Strategic accounting for the leader], Translation from English. ed. V. A. Mikryukov, Audit; JuNITI, Moscow, Russia, P. 61.
8. Fedonin, O. S. Riepina, I. M. and Oleksiuk, O. I. (2004), Potentsial pidpryiemstva: formuvannia ta otsinka [Enterprise potential: formation and evaluation], KNEU, Kyiv, Ukraine, P. 316.
№ 1 2022
Дата публікації: 2022-01-27
Кількість переглядів: 13547