EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА: СУТНІСТЬ, ТИПИ ТА РОЛЬ У РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЇ
Х. Стамбульська, Х. С. Передало

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.204

УДК: 174:005

Х. Стамбульська, Х. С. Передало

КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА: СУТНІСТЬ, ТИПИ ТА РОЛЬ У РОЗВИТКУ ОРГАНІЗАЦІЇ

Анотація

Розглянуто сутність поняття «корпоративна культура» в розрізі порівняльного аналізу її дефініції вітчизняними та іноземними науковцями, наведено складові корпоративної культури, її основні аспекти, представлено ключові типології корпоративних культур, які беруться до уваги практиками бізнесу при її формуванні та оцінюванні впливу на розвиток компанії, відображено роль корпоративної культури організації у процесі реалізації управлінських функцій, а саме функції планування, організування, мотивування, контролювання та регулювання, а також зазначено її особливий вплив на цільові групи впливу, які забезпечують ефективність діяльності компанії, зокрема на працівників, споживачів (клієнтів), державні органи влади та ділових партнерів, зазначено ключові критерії, які впливають на рівень впливу корпоративної культури на управлінські процеси чи цільові групи, зокрема: тип корпоративної культури, рівень її прояву, прийняття працівниками, формальності, розмір організації.

Ключові слова: корпоративна культура; типи корпоративних культур; управлінські функції; критерії рівня впливу; цільові групи впливу.

Література

1. Шейко В.М. (2001), Культура. Цивілізація. Глобалізація (кінець ХІХ — початок ХХІ ст.), Основа, Харків, Україна.
2. Камерон К., Куинн Р. (2001), Диагностика и изменение организационной культури, Издательство «СПб», Питер, Россия.
3. Бала О.І. (2006), Історія розвитку та формування терміну «корпоративна культура», Видавництво НУ «Львівська політехніка», Львів, Україна.
4. Замковий О.І. (2018), Фінансова корпоративна культура. Методичні рекомендації для самостійної підготовки до практичних занять з дисципліни бакалаврів спеціальності, Видавництво НТУ «ДП», Дніпро, Україна.
5. Brown, А. (1995), “Organisational Culture”, Journal of Management and Organisation, Volume 1, Issue 1, pp.57.
6. Ouchi W.G., Wilkins A.L. (1985), “Оrganizational culture”, Annul Review of Sociology, vol.1, pp.457-83.
7. Kilmann H.R., Mary J. Saxton J.M, and Serpa R. (1985), Gaining control of the corporate culture, San Francisco: Jossey-Bass, USA.
8. Мескон М., Альберт М., Хедуори Ф. (1992), Основы менеджмента, Дело, Москва, Россия.
9. Спивак В.А. (2001), Корпоративная культура, Издательство «СПб», Питер, Россия.
10. Леви П., Мунк Б., Дебра М. та Сулл Д. (2007), Корпоративная культура и управление изменениями, 2-ге вид., Альпина Бизнес Букс, Київ, Україна.
11. Чайка Г.П. (2005), Культура ділового спілкування менеджера, Знання, Київ, Україна.
12. Чернишова Т.О. та Немченко Т.А (2010), Деякі аспекти корпоративної культури організації, Економічні науки, №17, URL: http://www.kntu.kr.ua/doc/zb_17_ekon/stat_17/49.pdf (дата звернення 15 січня 2022 р.)
13. Шейн Э. (2002), Организационная культура и лидерство, Издательство «СПб», Питер, Россия.
14. Синицька О.І., Білецька О.О. (2011), Організаційна чи корпоративна культура: теоретичні підходи до тлумачення понять, Економічні науки, №5, URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2011_5_1/099-102.pdf (дата звернення: 11 січня 2022 р.)
15. Офіційний сайт платформи Evercar (2020), “Види і типи корпоративної культури”, URL: https://evercar.pp.ua/vidi-i-tipi-korporativnoi-kulturi/ (дата звернення 15 січня 2021 р.)
16. Офіційний сайт ЄКОПСИ (2018),” What Is the Culture of Achievement, And Why Is It Important For Business?”, URL: https://www.ecopsy.ru/insights/spiraling-journey/ (дата звернення 18 січня 2022 р.)
17. Офіційний сайт Free Management Library (2022), “Overview of Organizational Culture”, URL: https://managementhelp.org/organizations/culture.htm (дата звернення 15 січня 2021 р.)
18. Офіційний сайт iEduNote (2015), “Organizational Culture: Definition, Characteristics, Roles, Types”, URL: https://www.iedunote.com/organizational-culture (дата звернення 18 січня 2021 р.)
19. Офіційний сайт Changing Minds (2021), “Deal and Kennedy`a cultural model”, URL: http://changingminds.org/explanations/culture/deal_kennedy_culture.htm (дата звернення 16 січня 2021 р.)
20. Офіційний сайт MindTools (2017), “Deal and Kennedy`a cultural model”, URL: https://www.mindtools.com/pages/article/newSTR_86.htm (дата звернення 18 січня 2021 р.)
21. Офіційний сайт Management Study Guide (2015), “Charles Handy Model of Organization Culture”, URL: https://www.managementstudyguide.com/charles-handy-model.htm (дата звернення 15 січня 2021 р.)
22. Офіційний сайт AQA (2017), “Teaching guide: Handy`s culture”, URL: https://www.aqa.org.uk/resources/business/as-and-a-level/business-7131-7132/teach/teaching-guide-handys-culture (дата звернення 18 січня 2021 р.)
23. Офіційний сайт Tutor2u (2015), “Handy`s model of organizational culture”, URL: https://www.tutor2u.net/business/reference/models-of-organisational-culture-handy (дата звернення 18 січня 2021 р.)
24. Офіційний сайт Built in (2021), “How these 4 typed of organizational culture define your company”, URL: https://builtin.com/company-culture/types-of-organizational-culture (дата звернення 11 січня 2021 р.)
25. Офіційний сайт The Fivecoat Consulting Group (2020), “Four types of corporate culture”, URL: https://www.thefivecoatconsultinggroup.com/the-coronavirus-crisis/four-types-corporate-culture?format=amp (дата звернення 18 січня 2021 р.)

Kh. Stambulska, Kh. Peredalo

CORPORATE CULTURE, ITS ESSENCE, TYPES AND ROLE IN THE DEVELOPMENT OF THE ORGANIZATION

Summary

Corporate culture is an integral part of modern companies. It provides a wide range of opportunities to stimulate their development in conditions of uncertainty and severe competition. Its role was especially strong in the era of informatization and digitalization, when information became the main resource not only for messaging, but also mass and rapid influence on various stakeholders in the business environment, increasing even the arsenal of its constituent elements, such as corporate hero or brand. Corporate culture forms a common vision of company staff and other target groups of the future organization, its social purpose, creating due to this awareness in them the importance of its activities, and accordingly, satisfying the need for involvement. However, it has an effective impact only when its formation and implementation in management processes is purposeful and thoughtful. Unfortunately, in domestic enterprises it is often of a formal nature, and the impact of its individual structural elements is directed only at consumers.
The article considers the essence of the concept “corporate culture” in terms of comparative analysis of its definition by domestic and foreign scholars; presents the components of corporate culture and its main aspects; presents key typologies of corporate cultures, such as the ones by Don Beck and Chris Covan, Jeffrey Sonnenfeld, Terrence and Allan Kennedy, Charles Handy, Kim C. Cameron and Robert E. Quinn, which are taken into account by business practices in its formation and assessment of its impact on company development; reflects the role of corporate culture in the implementation of management functions, namely planning, organizing, motivation, control and regulation, as well as its special impact on target groups that ensure the effectiveness of the company, including employees, consumers (customers), government agencies and business partners; identifies key criteria that affect the level of corporate impact culture on management processes or target groups, in particular: the type of corporate culture, the level of its manifestation, its acceptance by employees, the formalities and the size of the organization.

Keywords: corporate culture; types of corporate cultures; managerial functions; criteria of the level of influence; target groups of influence.

References

1. Shejko V.M. (2001), Kul'tura. Tsyvilizatsiia. Hlobalizatsiia (kinets' XIX — pochatok XXI st.) [Culture. Civilization. Globalization (end of the XIX - beginning of the XXI century)], Osnova, Kharkiv, Ukraina.
2. Kameron, K. and Kuin, R. (2001), Diagnostika i izmenenie organizacionnoj kul'turi [Diagnostics and change of organizational culture], Izdatel'stvo «SPb», Piter, Rosiija.
3. Bala, O.I. (2006), Istoriia rozvytku ta formuvannia terminu «korporatyvna kul'tura» [History of development and formation of the term “corporate culture”], Vydavnytstvo NU «L'vivs'ka politekhnika», L'viv, Ukraina.
4. Zamkovyi, O.I. (2018), Finansova korporatyvna kul'tura. Metodychni rekomendatsii dlia samostijnoi pidhotovky do praktychnykh zaniat' z dystsypliny bakalavriv spetsial'nosti [Financial corporate culture. Methodical recommendations for independent preparation for practical classes in the subject of bachelors’ specialty], Vydavnytstvo NTU «DP», Dnipro, Ukraina.
5. Brown, А. (1995) “Organisational Culture”, Journal of Management and Organisation, Volume 1, Issue 1, pp.57.
6. Ouchi W.G., Wilkins A.L. (1985) “Оrganizational culture”, Annul Review of Sociology, vol.1, pp.457-83
7. Kilmann H.R., Mary J. Saxton J.M, and Serpa R. (1985), Gaining control of the corporate culture, San Francisco: Jossey-Bass, USA.
8. M. Meskon, M. Albert and F. Khedouri (1992), Osnovy menedzhmenta [Basis of management], Delo, Moskva, Rosiia.
9. Spyvak V.A. (2001), Korporatyvnaia kul'tura [Corporate Culture], Yzdatel'stvo «SPb», Pyter, Rosiia.
10. Levy P., Munk B., Debra M. and Syll D. (2007), Korporatyvnaia kul'tura y upravlenye yzmenenyiamy [Corporate Culture and Change Management], 2nd ed., Al'pyna Byznes Buks, Kyiv, Ukraina.
11. Chaika H.P. (2005), Kul'tura dilovoho spilkuvannia menedzhera [The culture of business communication of the manager], Znannia, Kyiv, Ukraina.
12. Chernyshova T.O. and Nemchenko T.A (2010), “Some aspects of corporate culture of the organization”, Ekonomichni nauky [Online], no. 17, available at: http://www.kntu.kr.ua/doc/zb_17_ekon/stat_17/49.pdf (Accessed 15 January 2022)
13. Shein Ye. (2002), Orhanyzatsyonnaia kul'tura y liderstvo [Organizational culture and leadership], Izdatel'stvo «SPb», Pyter, Rosiia.
14. Synytska, O.I. and Biletska, O.O. (2011), “Organizational or corporate culture: theoretical approaches to the interpretation of concepts”, Economics, [Online], No.5, available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2011_5_1/099-102.pdf (Accessed 11 January 2022)
15. The official site of Evercar (2020), “Kinds and types of corporate culture”, available at: https://evercar.pp.ua/vidi-i-tipi-korporativnoi-kulturi/ (Accessed 15 January 2021)
16. The official site of ЄKOPSI (2018),” What Is the Culture of Achievement, And Why Is It Important For Business? ”, available at: https://www.ecopsy.ru/insights/spiraling-journey/ (Accessed 18 January 2021)
17. The official site of Free Management Library (2022), “Overview of Organizational Culture”, available at: https://managementhelp.org/organizations/culture.htm (Accessed 15 January 2021)
18. The official site of iEduNote (2015), ”Organizational Culture: Definition, Characteristics, Roles, Types”, available at: https://www.iedunote.com/organizational-culture (Accessed 18 January 2021)
19. The official site of Changing Minds (2021), “Deal and Kennedy`a cultural model”, available at: http://changingminds.org/explanations/culture/deal_kennedy_culture.htm (Accessed 16 January 2021)
20. The official site of MindTools (2017), “Deal and Kennedy`a cultural model”, available at: https://www.mindtools.com/pages/article/newSTR_86.htm (Accessed 18 January 2021)
21. The official site of Management Study Guide (2015), “Charles Handy Model of Organization Culture”, available at: https://www.managementstudyguide.com/charles-handy-model.htm (Accessed 15 January 2021)
22. The official site of AQA (2017), “Teaching guide: Handy`s culture”, available at: https://www.aqa.org.uk/resources/business/as-and-a-level/business-7131-7132/teach/teaching-guide-handys-culture (Accessed 18 January 2021)
23. The official site of Tutor2u (2015), “Handy`s model of organizational culture”, available at: https://www.tutor2u.net/business/reference/models-of-organisational-culture-handy (Accessed 18 January 2021)
24. The official site of Builtin (2021), “How these 4 typed of organizational culture define your company”, available at: https://builtin.com/company-culture/types-of-organizational-culture (Accessed 11 January 2021)
25. The official site of The Fivecoat Consulting Group (2020), “Four types of corporate culture”, available at: https://www.thefivecoatconsultinggroup.com/the-coronavirus-crisis/four-types-corporate-culture?format=amp (Accessed: 18 January 2021).

№ 1 2022

Дата публікації: 2022-01-27

Кількість переглядів: 17431

Відомості про авторів

Х. Стамбульська

студентка Національного університету «Львівська політехніка»

Kh. Stambulska

Student, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0002-8601-4117


Х. С. Передало

к. е. н., доцент кафедри зовнішньоекономічної та митної діяльності,Національний університет «Львівська політехніка»

Kh. Peredalo

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Foreign Economic and Customs Activities, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0003-3972-6178

Як цитувати статтю

Стамбульська Х., Передало Х. С. Корпоративна культура: сутність, типи та роль у розвитку організації. Ефективна економіка. 2022. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9912 (дата звернення: 17.01.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.204

Stambulska, Kh. and Peredalo, Kh. (2022), “Corporate culture, its essence, types and role in the development of the organization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9912 (Accessed 17 Jan 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.204

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.