English • На русском
Електронний журнал «Ефективна економіка» включено до переліку наукових фахових видань України з питань економіки (Категорія «Б», Наказ Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 № 975)
Ефективна економіка № 11, 2011
УДК 658.5
Х. С. Передало,
старший викладач,
Л. В. Іванець,
к.е.н., доцент кафедри менеджменту організацій Національного університету "Львівська політехніка"
Індикатори оцінювання якості формування та результативності місії організації
У статті розглянуто систему індикаторів оцінювання якості формування та результативності місії організації як ключової категорії менеджменту та її значення в управлінні виробничо-господарською діяльністю підприємства.
The article elucidates the system of indicators of evaluating the quality of formation and effectiveness of mission. Also the importance of this system in management of economic activity of the enterprise is shown.
Ключові слова: місія організації, система індикаторів, якість формування, результативність
Keywords: mission of organization, the system of indicators, the quality of formation of the mission, mission effectiveness.
Вступ.
Місія організації є тим ключовим ідеологічним стержнем стратегічного планування, яке становить основу для ефективного функціонування підприємства як в поточному періоді часу, так і в перспективі. У ній міститься інформація, яка відображає бачення організації, а також цільові орієнтири, наявні засоби та конкурентні переваги, якими вона володіє вже сьогодні, з метою досягнення своєї мрії або виконання свого соціального призначення. Як показали дослідження, кількість складових елементів у змісті місії організації є різною. В основному в місії описується вид товару та його якісні характеристики, наявні технології, цілі компанії, а також напрями задоволення основних потреб працівників та споживачів підприємства. Однак, повний перелік складових місії є значно ширшим. До попереднього списку можна додати: звернення, девіз (слоган), стратегічне бачення (візію), опис впроваджених інновацій та додаткової діяльності, характеристику засобів задоволення організацією очікувань акціонерів, ділових партнерів (та ін. стратегічно важливих цільових груп), стратегічні цілі, географічні ринки збуту, філософію та імідж [1,2].
На сьогодні, корпоративна місія доволі часто слугує лише інформаційним додатком до стратегії розвитку підприємства, яку розробляють для представлення цільовим групам як рекламний засіб. Однак, при такому «формальному» ставленні до неї, вона не може мати вагомого впливу на виробничо-господарську діяльність організації. Часто виголошені в ній постулати не відповідають дійсності. Не існує методів відстеження їх виконання.
Цілі статті.
З метою активізації цієї ключової категорії менеджменту, для посилення її функціональних напрямів, а саме: мотиваційного, інформативного та керівного, нами пропонується оцінити якість формування та результативність місії організації за допомогою системи індикаторів в розрізі її складових елементів.
Виклад основного матеріалу.
Враховуючи, що місія розробляється з метою надання орієнтиру для подальшого розвитку компанії, рекомендується проводити оцінювання її результативності. Виявлені відхилення дозволять побачити, чи прямує компанія в напрямку, проголошеному в місії, чи існують певні відхилення, не доопрацювання, упущення. Цей аналіз доцільно проводити на основі формування профілю місії організації на предмет її виконання чи ефективність реалізації. Спершу слід визначити локальні індикатори місії організації, які відповідають її структурним елементам. Наступним кроком є їх розрахунок за базовий та аналізований періоди. Графічне відображення зміни даних показників визначає профіль місії організації щодо виконання проголошених у ній тверджень. Позитивні відхилення окремих показників вказують на те, що організація рухається в напрямку досягнення окремо виголошених постулатів. І чим більше дане відхилення, тим більш позитивний результат досягнень організації в цій сфері. Негативні відхилення або їх відсутність (нульове відхилення) вказують на не доопрацювання або упущення з поля зору певних видів робіт в конкретних сферах діяльності, які є визначальними для організації. Складений профіль дозволить керівництву компанії реалістично оцінити діяльність організації на предмет реалізації проголошеної місії, а у випадку його негативного змісту переглянути свої управлінські дії щодо виконання висвітлених тверджень або змінити її змістове навантаження.
Дієвість місії організації визначається сприйняттям виголошених у ній тверджень цільовими групами. Тому доречно проводити оцінювання її ефективності на предмет якісного її формування. Якість проголошеної місії може визначатися з двох позиції: стосовно правдивості проголошених у ній тверджень (адекватністю), та рівнем сприйняття її цільовими групами, довіри з їх сторони. Оцінювання місії на адекватність базується на розумінні того, що місія, яка проголошується, повинна бути не лише привабливою для слухачів, а точніше для різних цільових груп, на яких спрямована висвітлена у ній інформація, але й правдивою, тобто відображати фактичний існуючий стан справ на підприємстві та реалістичність проголошених у ній прагнень. Така місія буде більш дієвою, сприятиме підвищенню рівня довіри цільових груп до організації, а отже і забезпечуватиме зростання її репутації. Оцінювання місії на адекватність слід проводити також в розрізі її складових елементів. Для наочного представлення адекватності місії організації можна скористатися профілем. Позитивні відхилення вказують на узгодженість проголошеною місією тверджень з реальним станом справ на підприємстві, а негативні – з неправдивістю виголошених постулатів.
Рекомендована система індикаторів оцінювання якості формування та результативності місії організації наведена в таблиці.
Таблиця.
Рекомендовані індикатори оцінювання якості формування та результативності місії організації
Назви показників |
Формули для розрахунку |
Шкали оцінювання |
1 |
2 |
3 |
Рівень сприйняття гасла (девізу) організації працівниками підприємства |
де D – рівень сприйняття гасла (девізу) організації
працівниками підприємства; |
[-1;1] |
Рівень сприйняття бачення працівниками підприємства |
де |
[-1;1] |
Рівень підтримки працівниками стратегічної орієнтованості організації відповідно до цілей, проголошених у місії |
де |
[-1;1] |
Рівень прозорості та зрозумілості цілей, висвітлених в місії |
|
[-1;1] |
Рівень відповідності стратегічних орієнтирів з очікуваннями ринку згідно з твердженнями, проголошених місією |
|
[-1;1] |
Рівень якості виготовлених товарів (наданих послуг) організацією у відповідності до тверджень, проголошених місією організації |
де |
[0; 1] |
Рівень удосконалення технології виробництва організації відповідно до проголошених у місії тверджень |
де |
[0;1) |
Рівень відповідності технічного оснащення НТП у відповідності до тверджень, проголошених у місії організації |
де |
[0;1] |
Рівень активної політики організації в сфері прийняття управлінських рішень щодо ведення інноваційної діяльності відповідно до проголошених у місії тверджень |
де |
[0;1) |
Рівень введення інновацій у відповідності до проголошених місією тверджень |
де |
[-1;1] |
Рівень задоволеності клієнтів (споживачів) виконанням обов’язків організацією, висвітлених в її місії |
де |
[-1;1] |
Рівень задоволеності інвесторів (засновників) діяльністю організації відповідно до проголошених у ній тверджень |
де I – рівень задоволеності інвесторів (засновників)
діяльністю організації відповідно до проголошених у ній тверджень; |
[-1;1] |
Рівень задоволеності ділових партнерів співпрацею з організацією відповідно до проголошених у ній тверджень |
де Dp – рівень задоволеності ділових партнерів співпрацею
з організацією відповідно до проголошених у ній тверджень; |
[-1;1] |
Рівень задоволеності працівників своїм становищем в організації відповідно до проголошених у місії тверджень |
де Np – рівень задоволеності працівників своїм становищем
в організації відповідно до проголошених у місії тверджень; |
[-1;1] |
Рівень охоплення ринку відповідно до проголошених у місії тверджень |
де P – рівень охоплення ринку відповідно до проголошених у
місії тверджень; |
[-1;1] |
Рівень реагування на похибки в управлінні по відношенню до цільових груп |
де |
[0; 1] |
Рівень сприйняття працівниками основних принципів організації, її ціннісних орієнтирів, які відповідають проголошеним у місії твердженням |
де F – рівень сприйняття працівниками основних
принципів організації, її ціннісних орієнтирів, які відповідають проголошеним
у місії твердженням; |
[-1;1] |
Рівень здійснення благодійної діяльності у відповідності з твердженнями, висвітленими у місії організації |
де |
[0; 1] |
Рівень якості надання додаткових видів діяльності відповідно до проголошених у місії тверджень |
де |
[-1; 1] |
Загальний рівень задоволеності цільових груп діяльністю організації в контексті проголошених місією тверджень |
де Wz – вагомість зацікавленої групи впливу для організації; Rz – рівень задоволення цільової групи діяльністю організації щодо виконання поставлених завдань, висвітлених в її корпоративній місії , од; s – загальна кількість зацікавлених груп впливу (за групами), потреби яких враховуються при формуванні місії організації, од. |
[-1; 1] |
Рівень ризику несприйняття тексту місії організації цільовими групами |
де |
[-1; 1] |
Рівень тривалості партнерських стосунків |
де |
[0; ∞] |
Рівень розширення клієнтської бази за рахунок сталих клієнтів |
де |
[0; ∞] |
Рівень довіри між діловими партнерами і організацією |
де |
[0; ∞] |
Запропонована система індикаторів у статиці дозволяє оцінити якість сформованої місії, рівень її сприйняття, довіри зі сторони різних ключових цільових груп та адекватність. Оцінювання даних індикаторів у динаміці допоможе визначитися з результативністю проголошених у ній тверджень.
Висновки:
Проведені дослідження показали, що якщо місіє є сприйнятою працівниками підприємства і вони вірять у проголошені нею твердження, то вона має вагомий вплив на діяльність організації загалом. Зокрема, її мотиваційна функція є досить відомою [1-3]. Тому оцінювання місії організації на якість її формування та результативність дозволить керівництву більш відповідальніше поставитися до процесу її формування, а також до дотримання проголошених у ній постулатів. Розглянуті індикатори пропонується використовувати і при оцінюванні впливовості місії організації на основні економічні показники діяльності підприємства. Зокрема, можна побудувати кореляційну модель між найбільш вагомими індикаторами та прибутком підприємства. Це дасть можливість більш цілеспрямовано впливати на окремі напрямки діяльності організації, пов’язані з виконанням тверджень, виголошеними місією, з метою покращення економічної її ситуації, підвищення рівня прибутковості, стабільності тощо.
Література:
1.Передало Х.С. Процес розробки місії підприємства: проблеми та етапи реалізації / Х.С. Передало // Вісник соціально-економічних досліджень / Одеський державний економічний університет; [редкол: проф. Зверяков М.І., доц. Ковальов А.І., проф. Валуєв Б.І., проф. Редькін О.С. та ін.].– Одеса: ТОВ «Автограф», 2006. – Вип. 23. – С. 220-226.
2.Кузьмін О.Є. Сутність місії організації як ключової категорії менеджменту / О.Є. Кузьмін, Х.С. Передало // Вісник Національного університету «Львівська політехніка» №682 "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку". - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2010. – С. 3-10.
3.Кузьмін О.Є. Теоретичні та прикладні засади менеджменту: [навчальний посібник] / О.Є.Кузьмін, О.Г.Мельник. – [2-е вид.доп. і перероб.] – Львів: Національний університет „Львівська політехніка”, „Інтелект-Захід”, 2003. – 352с.
Стаття надійшла до редакції 21.11.2011 р.