EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІННОВАЦІЙНО-ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА ЯК ПЕРЕДУМОВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ
О. В. Олійник

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.18

УДК: 657

О. В. Олійник

ІННОВАЦІЙНО-ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА ЯК ПЕРЕДУМОВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ

Анотація

В процесі дослідження визначено проблемні питання, щодо компетенцій фахівців-аналітиків та підходи до організації викладання аналітичних предметів у системі вищої освіти. В статті використано такі основні методи дослідження: системний підхід до вивчення явищ і процесів, логіко-гносеологічний метод, загальнологічні та емпіричні методи наукового пізнання (аналіз, синтез, абстрагування, ідеалізація, узагальнення, індукція, дедукція, порівняння, спостереження та зіставлення). Досліджено розвиток економічного аналізу як навчального предмету, виявлено концептуальні відмінності між економічним аналізом як наукою та навчальним предметом. На підставі здійсненного аналізу та дослідженні вимог до фахівця-аналітика, сукупності знань, вмінь та навиків сформовано систему компетенцій аналітика, яка передбачає загальні та спеціальні компетенції. В дослідженні обґрунтовано підходи до організації викладання аналітичних предметів у системі вищої економічної освіти для забезпечення потреб постіндустріальної економіки та формування економічної свідомості громадян України. Виявлені когнітивні аспекти формування фахівця з економічного аналізу через формування вимог до системи знань, вмінь і навиків для забезпечення розвитку економічного аналізу як практичної діяльності та навчальної дисципліни. Визначено рівні підготовки фахівця-аналітика: теоретичний (підготовка у ЗВО) та практичний (семінари, тренінги з підвищення кваліфікації, сертифікаційні програми, практичний досвід). Удосконалено методику викладання економічного аналізу як механізму відтворення та передачі знань. Розглянувши європейський досвід та порівнявши навчальні плани провідних європейських та вітчизняних ЗВО запропоновано проводити викладання аналітичних предметів за рівнями і типами: базовий рівень (основний курс), проміжний рівень (пов’язаний курс), курс поглибленого рівня (ускладнений курс), спеціалізований.

Ключові слова: вища освіта; економічний аналіз; інноваційно-професійна освіта; знання; вміння; навички; фахівець-аналітик; заклад вищої освіти.

Література

1. Баканов М.И. Теория экономического анализа: учебник / М.И. Баканов, А.Д Шеремет. – 4-е изд., доп.и перераб. – М.: Финансы и статистика, 2002. – 416 с.
2. Барнгольц С.Б. Методология экономического анализа деятельности хозяйствующего субъекта: учеб. Пособие / С.Б. Барнгольц, М.В. Мельник – М.: Финансы и статистика, 2003. – 240 с.
3. Галенко О.М. Фінансовий аналіз діяльності підприємств з метою упередження банкрутства: теорія і методологія: автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.09 / О.М. Галенко ; Київ. нац. екон. ун-т ім. В.Гетьмана. – К., 2009. – 34 с.
4. Зоріна О.А. Економічний аналіз діяльності акціонерних товариств в контексті сучасної теорії олігополії : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.00.09 / О. А. Зоріна; Житомир. держ. технол. ун-т. – Житомир, 2013. – 37 c
5. Кіндрацька Г. І. Аналіз господарської діяльності: посібник / Г. І. Кіндрацька, А. Г. Загородній, Ю. І. Кулиняк. – Львів : ЗУКЦ, 2017. – 310 с.
6. Ковалев В.В. Финансовый анализ: методы и процедуры. – М.: Финансы и статистика, 2001. – 560 с.
7. Лазаришина І.Д. Економічний аналіз в Україні: історія, методологія, практика: Монографія. – Рівне: НУВГП, 2005. – 369 с.
8. Лахтіонова Л.А. Фінансовий аналіз суб’єктів господарювання: Монографія. – К.: КНЕУ, 2001. – 387 с.
9. Мних Є.В. Економічний аналіз: підручник / Є.В. Мних. – К. : Знання, 2011. – 630 с.
10. Мошенський С.З., Олійник О.В. Економічний аналіз: Підручник для студентів економічних спеціальностей вищих навчальних закладів. / За ред. д.е.н., проф., Заслуженого діяча науки і техніки України Ф.Ф. Бутинця. 2-ге вид., доп. і перероб. Житомир: ПП “Рута”, 2007. – 704 с.
11. Олійник О.В. Розвиток економічного аналізу в умовах інституційних змін: монографія / О.В. Олійник. – Житомир: ЖДТУ, 2008. – 653 с.
12. Примостка Л.О. Аналіз банківської діяльності: теорія і практика: дис. … на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: 08.06.04 / Л.О. Примостка; Київський національний економічний ун-т. – К., 2002. – 481 с.
13. Савицька Г.В. Економічний аналіз діяльності підприємства: навч.посіб. / Г.В. Савицька. – К.: Знання, 2004. – 654 с.
14. Савчук В.К. Аналіз господарської діяльності сільськогосподарських підприємств / В.К. Савчук. – Київ: Урожай, 1995. – 328 с
15. Цал-Цалко Ю.С. Статистичний аналіз фінансової звітності: теорія, практика та інтерпретація: монографія. – Житомир: Житомирський державний технологічний університет, 2004. – 506 с.

O. V. Oliinyk

INNOVATIVE-PROFESSIONAL EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR THE DEVELOPMENT OF ECONOMIC ANALYSIS

Summary

In the course of the research the analysis of the scientific literature in the part of economic analysis was carried out and the problematic issues that were not considered earlier were identified, namely the competences of analysts and approaches to the organization of teaching analytical subjects in higher education. The following main research methods were used in the article: systematic approach to the study of phenomena and processes, logical-epistemological method, general and empirical methods of scientific knowledge (analysis, synthesis, abstraction, idealization, generalization, induction, deduction, comparison, observation and comparison). The development of economic analysis as a subject is studied, conceptual differences between economic analysis as a science and a subject are revealed. Based on the analysis and study of the requirements for a specialist analyst, a set of knowledge, skills and abilities formed a system of competencies of the analyst, which provides for general and special competencies. The study substantiates the approaches to the organization of teaching analytical subjects in the system of higher economic education to meet the needs of the post-industrial economy and the formation of economic consciousness of the citizens of Ukraine. The cognitive aspects of the formation of a specialist in economic analysis through the formation of requirements for the system of knowledge, skills and abilities to ensure the development of economic analysis as a practical activity and subject. The levels of training of a specialist-analyst are determined: theoretical (training in Institution of higher education) and practical (seminars, trainings on advanced training, certification programs, practical experience). The method of teaching economic analysis as a mechanism of reproduction and transfer of knowledge has been improved. After reviewing the European experience and comparing the curricula of leading European and domestic free economic zones, it was proposed to teach analytical subjects by levels and types: basic level (basic course), intermediate level (related course), advanced level (complex course), specialized course.

Keywords: higher education; economic analysis; innovative-professional education; knowledge; skills; specialist-analyst; institution of higher education.

References

1. Bakanov, M.I. and Sheremet A.D. (2002) Teoriya ekonomicheskogo analiza [Theory of Economic Analysis]. Finansy i statistika, Moscow, 416 p.
2. Barngol'ts, S.B. and Mel'nik, M.V. (2003) Metodologiya ekonomicheskogo analiza deyatel'nosti khozyaystvuyushchego sub"ekta [The methodology of economic analysis of the business entity], Finansy i statistika, Moscow, 240 p.
3. Galenko, O.M. (2009) “Financial analysis of enterprises to prevent bankruptcy: theory and methodology” doctors Thesis. Kyiv, Ukraine. 34 p.
4. Zorina, O.A. (2013) “Economic analysis of joint-stock companies in the context of modern theory of oligopoly”, Ph.D. Thesis. Zhytomyr, Ukraine, 37 p.
5. Kindrac'ka, G.I., Zagorodnij A.G. and Kulynjak, Ju.I. (2017) Analiz gospodars'koi' dijal'nosti [Analysis of economic activity], ZUKC, L'viv, Ukraine, 310 p.
6. Kovalev, V.V. (2001) Finansovyy analiz: metody i protsedury [Financial analysis: methods and procedures], Finansy i statistika, Moscow, 560 p.
7. Lazaryshyna, I.D. (2005) Ekonomichnyj analiz v Ukrai'ni: istorija, metodologija, praktyka [Economic analysis in Ukraine: history, methodology, practice], NUVGP, Rivne, Ukraine. 369 p.
8. Lahtionova, L.A. (2001) Finansovyj analiz sub’jektiv gospodarjuvannja [Financial analysis of business entities]. KNEU, Kyiv, Ukraine, 387 p.
9. Mnyh, Je.V. (2011) Ekonomichnyj analiz [Economic analysis], Znannja, Kuiv, Ukraine, 630 p.
10. Moshens'kyj, S.Z. and Olijnyk, O.V. (2007) Ekonomichnyj analiz [Economic analysis], PP “Ruta”, Zhytomyr, Ukraine, 704 p.
11. Olijnyk, O.V. (2008) Rozvytok ekonomichnogo analizu v umovah instytucijnyh zmin [Development of economic analysis in the conditions of institutional changes], ZhDTU, Zhytomyr, Ukraine. 653 p.
12. Prymostka L.O. (2002) “Analysis of banking: theory and practice”, Abstract of doctors dissertation, Kyiv, Ukraine, 481 p.
13. Savyc'ka, G.V. (2004) Ekonomichnyj analiz dijal'nosti pidpryjemstva [Economic analysis of the enterprise], Znannja, Kyiv, Ukraine, 654 p.
14. Savchuk, V.K. (1995) Analiz gospodars'koi' dijal'nosti sil's'kogospodars'kyh pidpryjemstv [Analysis of economic activity of agricultural enterprises]. Urozhaj, Kyi'v, Ukraine, 328 p.
15. Cal-Calko, Ju.S. (2004) Statystychnyj analiz finansovoi' zvitnosti: teorija, praktyka ta interpretacija [Statistical analysis of financial statements: theory, practice and interpretation]. Zhytomyr, Ukraine, 506 p.

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 13689

Відомості про авторів

О. В. Олійник

д. е. н., професор, перший проректор, Державний університет “Житомирська політехніка”

O. V. Oliinyk

Doctor of Economics, Professor, Vice-rector, Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0003-2188-9219

Як цитувати статтю

Олійник О. В. Інноваційно-професійна освіта як передумова розвитку економічного аналізу. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8010 (дата звернення: 10.10.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.18

Oliinyk, O. V. (2019), “Innovative-professional education as a prerequisite for the development of economic analysis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8010 (Accessed 10 Oct 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.18

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.