EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЧНИЙ АУДИТ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ВИДОБУВНОЇ ГАЛУЗІ: СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА
В. М. Паршаков

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.154

УДК: 338.3:657.3

В. М. Паршаков

СТРАТЕГІЧНИЙ АУДИТ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ВИДОБУВНОЇ ГАЛУЗІ: СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА

Анотація

В статті розглянуто діяльність підходів до визначення поняття стратегічний аудит діяльності підприємств в контексті праць закордонних та вітчизняних вчених. Умотивовано акцентування на його функціональній супідрядності як елементу стратегічного менеджменту. На основі опрацювання особливостей діяльності видобувних підприємств та опрацьованих термінологічних підходів пропонується під стратегічним аудитом діяльності видобувних підприємств розуміти важливий елемент системи їх стратегічного управління, що призваний забезпечити реалізацію загальних стратегічних цілей, стратегічних планів розвитку операційної, інвестиційно та фінансової їх діяльності, стратегічних рішень в межах останніх через сукупність специфічних методів та прийомів оціночно-діагностичного характеру. Наведене визначення відповідає особливостям загальної композиційної структури економічної діяльності вказаних суб’єктів господарювання, відбиває комплексні об’єкти власне стратегічного аудиту та окреслює в цілому методичний інструментарій. Подальша теоретична розбудова проблематики стратегічного аудиту діяльності підприємств видобувної промисловості дозволить сформувати чіткий його базовий каркас та сформувати на його основі методичну надбудову з чіткими практичними рекомендаціями.

Ключові слова: стратегічний аудит; стратегічне управління; підприємства видобувної галузі.

Література

1. Чухлата Ж.Г. Проблеми впровадження інноваційних технологій в умовах економіки України. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2017. Вип. 57. С. 129-133.
2. Олійник Л.В., Кузнєцова А.П. Методологічні засади формування стратегії розвитку підприємства. Економіка і організація управління. 2018. Вип. 3. С. 118-126.
3.Єрмакова О.М. Стратегічне управління підприємством: сутність та особливості. Науковий вісник Полісся. 2015. Вип. 4. С. 92-96.
4. Алексеева И.В. Развитие стратегического аудита хозяйствующих субъектов: теория и практика: монография. Ростовн/Д: ООО «Азов печать», 2010. 212 с.
5. Алексеева И.В. Развитие терминологической базы в области стратегического аудита. Учет и статистика. 2010. No 20. С. 70-75.
6. Алексеева И.В. Современное развитие стратегического аудита коммерческих организаций в международной и российской практике. Аудитор. 2012. №2.
7. Аудит бизнеса. Практика и проблемы развития: монография / под ред. Р.П. Булыги. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2013.
8. Булыга Р.П. Становление и развитие стратегического аудита. Аудитор. 2014. № 4. С. 10-17.
9. Арсанукаев А.Х. Исследование эволюции стратегического аудита. Учет и статистика. 2015. № 2 (38). С. 38-46.
10. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. СПб.: Питер Ком, 1999.
11. Котлер Ф. Основы маркетинга / Пер. с англ. М.: Прогресс, 1992. 736 с.
12. Томпсон А.А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: учеб. для вузов; пер. с англ. под ред. Л.Г. Зайцева, М.И. Соколовой. М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998.
13. Хангер Дж.Д., Уилен Т.Л. Основы стратегического менеджмента: учеб. для вузов. 4-е изд. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. 320 с.
14. Галкина Е.В. Финансово-аналитические аспекты стратегического аудита. URL: http://www.rusnauka.eom/l1ElSN_2010 /Economics/62537.doc.htm.
15. Одегов Ю.Г., Журавлев П.В. Управление персоналом: учеб для вузов. М.: Финстатинформ, 1997. 878 с.
16. Маркова В.Д., Кузнецова С.А. Стратегический менеджмент: Курс лекций. М.: ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 2002. 288 с.
17. Богатая И.Н. Стратегический учет и аудит: теория и практика. Фундаментальные исследования. 2007. №4. С. 44-45.
18. Гуденица О.В., Шишов Л.В. Стратегический аудит в коммерческих организациях. Ростов н/Д: БУПК, 2008.
19. Пискунов A.A., Пискунова М.А., Любезнов JI.H., Гусева Ю.В., Столяров Н.С. Стратегический аудит: оценка последствий проектов. «Ассоциация КСО России». №1/2010(12). URL: http://www.ach-fci.ru/AKSOR/Publish/Vestnik/libartl3
20. Филобокова Л.Ю. Стратегический аудит в малом предпринимательстве: суть, содержание, методология. Электронный научно-практический журнал «Учет и контроль» №1-2. 2016. URL: https://www.cfin.ru/management/strategy/plan/Strategic_auditing.shtml
21. Тарасова Т.М. Развитие понятийного аппарата стратегического аудита. URL: http://eztuir.ztu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/1836/246.pdf?sequence=1&isAllowed=y
22. Емельянова И.Н. Место стратегического аудита в системе стратегического планирования. Актуальные проблемы бухгалтерского учета, анализа, аудита, налогообложения и статистики. Всерос. науч.- практ. конф. Ростов н/Д: РИНХ, 2009. С. 191-194.
23. Суздалева Н.Ю. Стратегический аудит: понятие и сущность. Вектор науки ТГУ. 2013. № 4. С. 164-166.
24. Чуєнков А.Є. Концептуальні засади стратегічно-орієнтованого внутрішнього аудиту підприємства. Ефективна економіка. 2011. № 12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2011_12_25
25. Турило А.А., Кондратюк О.М. Стратегічний аудит банківської діяльності: необхідність дослідження. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2011. Вип. 29(1). С. 190-193.
26. Майорова Н.І. Стратегічний аудит маркетингу у системі контролю підприємства. Економічні науки. Cер. : Облік і фінанси. 2012. Вип. 9(2). С. 325-332.

V. M. Parshakov

STRATEGIC AUDIT OF MINING ENTERPRISES: ESSENTIAL CHARACTERISTICS

Summary

Today's modern economy is marked by a large set of changing conditions, risks and factors of influence, which are exacerbated by the conditions of extremely unstable economy of society in general and our state in particular. Under these conditions, strategic management is especially important because it will not only expand the boundaries of anticipation, but also provides an opportunity for timely response to changes in the external environment in markets in various fields. Despite the specifics of strategic management, it implements all the classic management functions - planning, organization, motivation and control. Not the last role in the general mechanism of strategic management is played by strategic audit which value is more and more actual lately. The purpose of the article is to study and study the essence of the concept of "strategic audit of mining enterprises" based on the analysis of the works of foreign and domestic scientists. The article considers the activities of approaches to defining the concept of strategic audit of enterprises in the context of the works of foreign and domestic scientists. The emphasis on its functional subordination as an element of strategic management is motivated. Based on the study of the peculiarities of mining companies and developed terminological approaches, it is proposed to understand the strategic audit of mining companies as an important element of their strategic management system, designed to ensure the implementation of common strategic goals, strategic plans for operational, investment and financial activities. through a set of specific methods and techniques of evaluation and diagnostic nature. The given definition corresponds to features of the general compositional structure of economic activity of the specified subjects of managing, reflects complex objects of actually strategic audit and outlines in general methodical tools. Further theoretical development of the issues of strategic audit of mining enterprises will allow to form a clear basic framework and to form a methodological superstructure based on it with clear practical recommendations.

Keywords: strategic audit; strategic management; mining enterprises.

References

1. Chuhlata, Zh.G. (2017) “Problems of introduction of innovative technologies in the conditions of economy of Ukraine”. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, vol. 57, pp. 129-133.
2. Olijnyk, L.V., Kuznjecova, A.P. (2018) “Methodological bases of formation of strategy of development of the enterprise”. Ekonomika i organizacija upravlinnja, vol. 3, pp. 118-126.
3. Jermakova, O.M. (2015) “Strategic management of the enterprise: essence and features”, Naukovyj visnyk Polissja, vol. 4, pp. 92-96.
4. Alekseeva, I.V. (2010) Razvitie strategicheskogo audita khozyaystvuyushchikh sub"ektov: teoriya i praktika [Development of strategic audit of business entities: theory and practice]. OOO «Azov pechat'». Rostov-on-Don, Russian Federation
5. Alekseeva, I.V. (2010) “Development of a terminological base in the field of strategic audit”. Uchet y statystyka, vol. 20, pp. 70-75.
6. Alekseeva, I.V. (2012) “Modern development of strategic audit of commercial organizations in international and Russian practice”. Auditor, vol. 2.
7. Bulygi, R.P. (ed.) (2013) Audit biznesa. Praktika i problemy razvitiya [Business audit. Practice and development problems]. YuNITI-DANA. Moscow, Russian Federation.
8. Bulyga, R.P. (2014) “Formation and development of strategic audit”. Auditor, vol. 4, pp. 10-17.
9. Arsanukaev, A.Kh. (2015) “Study of the evolution of strategic audit”. Uchet i statistika, vol. 2(38), pp. 38-46.
10. Ansoff, I. (1999) Novaya korporativnaya strategiya [New corporate strategy]. Piter Kom. St. Petersburg, Russian Federation
11. Kotler, F. (1992) Osnovy marketinga [Marketing Basics]. Progress. Moscow, Russian Federation
12. Tompson, A.A. and Striklend, A.Dzh. (1998) Strategicheskiĭ menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategii [Strategic management. The art of strategy development and implementation]. Banki i birzhi, YuNITI. Moscow, Russian Federation
13. Khanger, Dzh.D. and Uilen, T.L. (2008) Osnovy strategicheskogo menedzhmenta [Fundamentals of Strategic Management]. YuNITI-DANA. Moscow Russian, Federation
14. Galkina, E.V. (2010) “Financial and analytical aspects of strategic audit”. [Online], available at: http://www.rusnauka.eom/l 1 El SN_2010 /Economics/625 3 7.doc.htm
15. Odegov, Yu.G. and Zhuravlev, P.V. (1997) Upravlenie personalom [Personnel management]. Finstatinform. Moscow, Russian Federation
16. Markova, V.D. and Kuznetsova, S.A. (2002) Strategicheskiĭ menedzhment: Kurs lektsiĭ [Strategic Management: Course of Lectures]. INFRA-M. Moscow, Russian Federation
17. Bogataya, I.N. (2007) “Strategic accounting and audit: theory and practice”. Fundamental'nye issledovaniya, vol. 4, pp. 44-45.
18. Gudenitsa, O.V. and Shishov, L.V. (2008) Strategicheskiĭ audit v kommercheskikh organizatsiyakh [Strategic audit in commercial organizations]. BUPK. Rostov-on-Don, Russian Federation
19. Piskunov, A.A., Piskunova, M.A., Lyubeznov, L.H., Guseva, Yu.V. and Stolyarov N.S. “Strategic audit: assessing the impact of projects”, «Assotsiatsiya KSO Rossii». №1/2010(12). [Online], available at: http://www.ach-fci.ru/AKSOR/Publish/Vestnik/libartl 3
20. Filobokova, L.Yu. (2016) “Strategic audit in small business: essence, content, methodology”. Elektronnyy nauchno-prakticheskiy zhurnal «Uchet i kontrol'». Vol. 1-2. [Online], available at: https://www.cfin.ru/management/strategy/plan/Strategic_auditing.shtml
21. Tarasova, T.M. Razvitie ponyatiynogo apparata strategicheskogo audita [Development of the conceptual apparatus of strategic audit]. Available at: http://eztuir.ztu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/1836/246.pdf?sequence=1&isAllowed=y
22. Emel'janova, I.N. (2009) “The place of strategic audit in the strategic planning system”. Aktual'nye problemy buhgalterskogo ucheta, analiza, audita, nalogooblozhenija i statistiki. Vseros. nauch.- prakt. konf. RINH, Rostov-on-Don, Russian Federation.
23. Suzdaleva, N.Yu. (2013) “Strategic audit: concept and essence”. Vektor nauki TGU, vol. 4, pp. 164-166.
24. Chujenkov, A.Je. (2011) “Conceptual principles of strategically-oriented internal audit of the enterprise”. Efektyvna ekonomika. vol. 12. [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2011_12_25
25. Turylo, A.A. and Kondratjuk, O.M. (2011) “Strategic audit of banking: the need for research”. Zbirnyk naukovyh prac' Cherkas'kogo derzhavnogo tehnologichnogo universytetu. Serija : Ekonomichni nauky, Vol. 29(1). pp. 190-193.
26. Majorova, N.I. (2012) “Strategic audit of marketing in the enterprise control system”. Ekonomichni nauky. Cer.: Oblik i finansy, Vol. 9(2). pp. 325-332.

№ 8 2019

Дата публікації: 2019-08-30

Кількість переглядів: 13887

Відомості про авторів

В. М. Паршаков

здобувач кафедри обліку і аудиту, Державний університет «Житомирська політехніка»

V. M. Parshakov

applicant of the Department of Accounting and Auditing Zhytomyr Polytechnic State University

ORCID:

0000-0002-2664-0597

Як цитувати статтю

Паршаков В. М. Стратегічний аудит діяльності підприємств видобувної галузі: сутнісна характеристика. Ефективна економіка. 2019. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8012 (дата звернення: 10.10.2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.154

Parshakov, V. M. (2019), “Strategic audit of mining enterprises: essential characteristics”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8012 (Accessed 10 Oct 2025). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.154

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.