DOI: 10.32702/2307-2105-2021.6.204
УДК: 324.92:35.077.6
Я. В. Бахарєва
ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СФЕРІ НАДАННЯ ДЕРЖАВНИХ ПУБЛІЧНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті розглянуто етапи розвитку інформаційних технологій в сфері надання послуг виконавчими органами влади. Проаналізовано основні фактори впливу на ефективність функціонування інформаційної системи державних публічних послуг. Здійснено характеристику основних етапів впровадження електронного урядування в Україні як ключового процесу в напрямку цифровізації адміністративних послуг, які надаються фізичним та юридичним особам представниками органів виконавчої влади. Окреслено основні проблеми, що виникають під час користування електронними публічними послугами фізичними та юридичними особами. Відображено характерні відмінності роботи електронних державних сервісів, що належать різним органам виконавчої влади. Розглянуто перелік та особливості електронних адміністративних послуг, які надаються із застосуванням єдиного порталу державних послуг «Дія». Досліджено вплив основних чинників, які характеризують ефективність функціонування електронного врядування, й відповідно, рівня надання електронних публічних послуг. Розкрито основні підходи щодо вдосконалення системи надання державних електронних публічних послуг шляхом запровадження єдиного порталу державних послуг «Дія», який поєднав в собі функції порталів різних органів виконавчої влади та окрім надання безпосередньо адміністративних послуг в електронній формі, передбачає надання консультацій та можливість здійснення оплати певного переліку послуг одразу в за стосунку.
Здійснено аналіз структури державної інформаційної системи надання публічних послуг в електронній формі. Зокрема, акцентовано увагу на необхідності впровадження сучасного програмного забезпечення для ефективної комунікації мі різними органами виконавчої влади та центрами надання адміністративних послуг, проведенню навчання представників органів державної влади, аналіз помилок від впровадження системи електронного урядування в Україні та запозичення досвіду інших країн.
Ключові слова: публічні послуги; адміністративні послуги; електронні послуги; портал державних послуг; електронне урядування; інформаційні технології; державна інформаційна система.
Література
1. Юрчук Н.П. Використання економіко-математичних методів в управлінні інноваційним розвитком економічних систем. Інвестиції: практика та досвід. 2015. №18. С. 28-32.
2. Політанський В. Електронний уряд як основний елемент структури електронного урядування. National law journal: theory and practice. 2019. №5. С. 27-32.
3. Погребняк І.Є. Електронний уряд (e-government) і електронне урядування (e-governance): поняття та принципи функціонування. Право та інновації. 2014. № 3. С. 26−35.
4. Тимощук В. Надання адміністративних послуг у муніципальному секторі. Навч. посіб. для осіб місцевого самоврядування. К.: ТОВ «Підприємство «ВІ ЕН ЕЙ». 2015. 124с.
5. Офіційний сайт Урядового порталу. URL: https://www.kmu.gov.ua/news.
6. Офіційний сайт національного реєстру електронних інформаційних ресурсів. URL: https://www.e-resources.gov.ua.
7. Соломко Ю. Надання адміністративних послуг в електронній формі на державному рівні. Ефективність державного управління. 2018. № 1(54). С.151-157.
8. Основний сайт міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/yedebo.
9. Офіційний портал державних послуг «Дія». URL: https://diia.gov.ua.
10. Bahareva Y. Approaches to digitalization of administrative services. Colloquium-journal. 2021. №16.
11. Юрчук Н. П., Захарчук Д.В. Мотивація персоналу в системі управління банку. Агросвіт. 2018. №9. С. 64–70.
12. Інтерактивна база знань електронного уряду ООН. URL: https://publicadministration.un.org/egovkb.
13. Тутова О.В., Савченко Є.А. Оцінювання впливу розвитку цифрової економіки на соціально-економічне середовище. Control System and computers. 2018. №6. С.81-92.
Y. Bakhareva
TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE FIELD OF PROVISION OF PUBLIC SERVICES IN UKRAINE
Summary
The article considers the stages of development of information technologies in the field of providing services by executive authorities. The main factors influencing the efficiency of the information system of state public services are analyzed. The main stages of implementation of e-government in Ukraine as a key process in the direction of digitalization of administrative services provided to individuals and legal entities by representatives of executive authorities are described. The main problems that arise when using electronic public services by individuals and legal entities are outlined. Characteristic differences of work of the electronic state services belonging to various executive bodies are reflected. The list and features of electronic administrative services provided with the use of a single portal of public services "Diya" are considered. The influence of the main factors that characterize the efficiency of e-government and, accordingly, the level of provision of e-public services has been studied.
The main approaches to improving the system of public e-public services by introducing a single portal of public services "Diya", which combines the functions of portals of various executive bodies and in addition to providing direct administrative services in electronic form, provides advice and the ability to pay a certain list services immediately in the relationship. Improving the system of providing public public services in electronic form allows Ukrainians to quickly obtain information from state registers, get acquainted with the procedure for obtaining administrative services and the list of required documents, deadlines for each type of service and their cost.
The analysis of the structure of the state information system of public services in electronic form is carried out. In particular, emphasis was placed on the need to implement modern software for effective communication between various executive bodies and administrative service centers, training of public authorities, analysis of errors from the implementation of e-government in Ukraine and learning from other countries.
Keywords: public services; administrative services; electronic services; public services portal; e-government; information technologies; state information system.
References
1. Yurchuk N.P. (2015), The use of economic and mathematical methods in managing the innovative development of economic systems, Investments: practice and experience, vol.18, pp. 28-32.
2. Politans'kyj V. (2019), E-government as a key element of the structure of e-government, National law journal: theory and practice, vol.5, pp. 27-32.
3. Pohrebniak I.Ye. (2014), E-government and e-governance: concepts and principles of functioning. Law and innovation, vol.3. pp. 26−35.
4. Tymoschuk V. (2015), Provision of administrative services in the municipal sector. A textbook for local governments, TOV «Pidpryiemstvo «VI EN EJ», Kyiv, Ukraine.
5. Official site of the Government portal (2021), available at: https://www.kmu.gov.ua/news (Accessed 4 June 2021).
6. Official site of the national register of electronic information (2021), available at: https://www.e-resources.gov.ua (Accessed 5 June 2021).
7. Solomko Yu. (2018), Provision of administrative services in electronic form at the state level. Efficiency of public administration, vol. 1(54). pp.151-157.
8. The main site of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2021), available at: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/yedebo (Accessed 5 June 2021).
9. Official portal of public services «Diia» (2021), available at: https://diia.gov.ua (Accessed 5 June 2021).
10. Bahareva Y. (2021), Approaches to digitalization of administrative services, Colloquium-journal, 2021, vol.16.
11. Yurchuk N. P., Zakharchuk D.V. (2018), Motivation of staff in the management system of the bank, Agrosvit, vol.9. pp. 64–70.
12. Interactive knowledge base of the UN e-government, available at: https://publicadministration.un.org/egovkb (Accessed 12 June 2021)..
13. Tutova O.V., Savchenko Ye.A.(2018), Assessing the impact of digital economy development on the socio-economic environment, Control System and computers,vol.6. pp.81-92.
№ 6 2021
Дата публікації: 2021-06-28
Кількість переглядів: 13030