DOI: 10.32702/2307-2105-2021.2.102
УДК: 658.3.007:331.108.43
А. М. Волківська, Г. В. Осовська, Т. В. Семенюк, О. П. Кавун
МОТИВАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Орієнтація на ринкову економіку потребує формування нових механізмів господарювання і перед підприємствами повстає необхідність працювати по-новому, враховуючи вимоги і закони ринку, опановуючи нові типи економічної поведінки, пристосовуючи усі аспекти виробничої діяльності до ситуації, що зазнає постійних змін. Це, у свою чергу, передбачає, що кінцеві результати діяльності підприємств напряму залежать від зростаючого внеску кожного працівника. Одним з наріжних завдань для підприємств різних форм власності є пошук ефективних способів управління працею шляхом активізації людського ресурсу, а це означає, що вирішальним наслідковим фактором результативності та ефективності діяльності людей є їхня мотивація.
Вагомим інструментом стабілізації персоналу, підвищення ефективності, результативності та якісної діяльності будь-якого підприємства є механізм мотивації, оскільки лише вмотивований персонал, що має кваліфікацією необхідного рівня, уможливлює розвиток підприємства та забезпечує йому конкурентну перевагу на ринку. Мотивація належить до управлінських функцій, що побудована на засадах ділової поведінки, визначає умови зацікавленості в результаті діяльності та прагненні з досягнення балансу між цілями підприємства та цілями працівника. Лише за умов розуміння мотиваційних чинників кожного конкретного працівника, враховуючи його природний потенціал на який можна й потрібно опиратися, та розуміння його актуальних потреб виникає можливість управляти працівником, поєднуючи цілі підприємства з його інтересами.
Трудову діяльність персоналу більшість керівників оцінюють показниками економічних процесів. Ані досконале планування діяльності підприємств, ані найсучасніша структура підприємств будуть неефективними, якщо ціллю мотивації праці персоналу не буде спрямованість на підвищення ефективності господарської діяльності.
Жодна система управління різних її рівнях (країни, регіону або окремого підприємства) не буде надійно функціонувати на без формування ефективної системи мотивації, яка направлена на спонукання працівника до продуктивної праці з метою досягнення особистісних цілей та цілей підприємства. Максимальна віддача у роботі працівників можлива лише тоді, коли вони зацікавлені у максимально можливому результаті (бажано), який дозволить їм задовольнити їх найважливіших потреб. Оскільки праця є джерелом матеріальних і духовних цінностей, то проблема спонукання людини до праці завжди буде мати актуальність.
Стаття присвячена дослідженню впливу мотиваційних процесів на ефективність виробництва та формуванню концепції вдосконалення системи мотивації праці персоналу підприємства, в основу якої покладено анкетне дослідження працівників підприємства та сучасні наукові дослідження трудової діяльності працівників у різних сферах економіки України, а також розроблена індивідуальна типології предметів мотиваційно-стимулюючого впливу, основних потреб та показників їх задоволення для основних груп носіїв інтересів підприємства.
Ключові слова: носій інтересів; баланс потреб та показників їх задоволення.
Література
1. Азарова А. О., Ковальчук О. А. Дослідження множини чинників нематеріальної мотивації на підприємстві. Економічний простір. 2010. № 5. С. 53-58.
2. Волківська А. М., Осовська Г. В., Семенюк Т. В. Форми та методи стимулювання продуктивної діяльності в умовах корпоративного управління. Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8543 (дата звернення: 17.02.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.103
3. Державна служба статистики, Головне управління статистики в Житомирській області. Статистичний щорічник Житомирської області за 2019 р. / за редакцією Г. Пашинської. Житомир. : 2020. 455 с.
4. Заставнюк Л.І. Липовецька Т.Р. Проблематика системи мотивації персоналу в сучасному менеджменті підприємства. Приазовський економічний вісник. 2019. Випуск 3(14). С. 170-172.
5. Кoнцептуaльні зaсaди менеджменту в інфoрмaційній екoнoміці : мoнoгрaфія / Т. І. Лепейкo, O. І. Пушкaр, O. М. Мирoнoвa тa ін. ; зa зaг. ред. дoкт. екoн. нaук, прoфесoрa Т. І. Лепейкo. Харків : Вид. ХНЕУ, 2010. 252 с.
6. Климчук А. О. Особливості використання зарубіжних моделей мотивації та стимулювання персоналу на промислових підприємствах. Вісник Хмельницького національного університету. 2016. № 4, Том 1. С. 57-60.
7. Климчук А. О. Сучасні підходи мотивації та стимулювання персоналу в ефективному управлінні підприємством. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 2. С. 180-184.
8. Климчук А.О., Михайлов А.М. Мотивація та стимулювання персоналу в ефективному управлінні та підвищенні інноваційної діяльності. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2018. № 1. С. 218-234.
9. Коленда Н.В. Фактори впливу на рівень соціальної безпеки населення. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія «Економічні науки». 2013. № 4(253). С. 49-53.
10. Лещенко Л. О. Мотивація праці як фактор підвищення прибутковості виробництва. Ефективна економіка. 2016. №4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4917 (дата звернення: 17.02.2021).
11. Тарасюк Г. М. Мотивація та стимулювання діяльності персоналу промислових підприємств: напрями та перспективи удосконалення. Вісник Хмельницького національного університету. 2017. № 6, Том 3. С. 205-208.
А. Volkivska, G. Osovska, T. Semenyuk, O. Kawun
MOTIVATIONAL POTENTIAL TO INCREASE THE EFFICIENCY OF THE ENTERPRISЕ
Summary
Orientation to a market economy requires the formation of new management mechanisms and enterprises need to work in a new way, taking into account the requirements and laws of the market, mastering new types of economic behavior, adapting all aspects of production to the situation. This, in turn, implies that the final results of enterprises directly depend on the growing contribution of each employee. One of the cornerstones of enterprises of various forms of ownership is the search for effective ways to manage labor by activating human resources, which means that the decisive consequence of the effectiveness and efficiency of people is their motivation.
An important tool to stabilize staff, increase efficiency, effectiveness and quality of any enterprise is a mechanism of motivation, because only motivated staff with the necessary level of qualification, allows the development of the enterprise and provides it with a competitive advantage in the market. Motivation belongs to the managerial functions, which is based on the principles of business behavior, determines the conditions of interest in the results of activities and the desire to achieve a balance between the goals of the enterprise and the goals of the employee. Only if the motivating factors of each individual employee are understood, taking into account his natural potential, which can and should be relied on, and understanding of his current needs, it is possible to manage the employee, combining the goals of the enterprise with his interests.
Most managers evaluate the work of staff by indicators of economic processes. Neither perfect planning of enterprises, nor the most modern structure of enterprises will be ineffective, if the purpose of motivating staff is not to focus on improving the efficiency of economic activity.
No management system at its various levels (country, region or individual enterprise) will function reliably without the formation of an effective system of motivation, which aims to motivate the employee to productive work in order to achieve personal goals and objectives of the enterprise. The maximum return on the work of employees is possible only when they are interested in the maximum possible result (preferably), which will allow them to meet their most important needs. Since work is a source of material and spiritual values, the problem of motivating a person to work will always be relevant.
The article is devoted to the study of the impact of motivational processes on production efficiency and the formation of the concept of improving the motivation of the company's staff, which is based on a survey of employees and modern research on the work of employees in various sectors of Ukraine, and developed an individual typology of motivational , basic needs and indicators of their satisfaction for the main groups of stakeholders of the enterprise.
Keywords: earer of interests; balance of needs and indicators of their satisfaction.
References
1. Azarova, A. O. and Kovalchuk, O. A. (2010), “Research of many factors of intangible motivation in the enterprise”, Ekonomichnyi prostir, vol. 5, pp. 53-58.
2. Volkivska, А., Osovska, G. and Semenyuk, T. (2021), “Forms and methods of stimulating productive activity in the conditions of corporate governance”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8543 (Accessed 16 Feb 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.103
3. State Statistics Service, Main Department of Statistics in Zhytomyr Oblast (2020), Statystychnyi shchorichnyk Zhytomyrskoi oblasti za 2019 r. [Statistical Yearbook of Zhytomyr Region for 2019], edited by G. Pashynska, Zhytomyr, Ukraine, P. 455.
4. Zastavniuk, L.I. and Lypovetska, T.R. (2019), “Problems of personnel motivation system in modern enterprise management”, Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 3(14), pp. 170-172.
5. Lepeiko, T. I. Pushkar, O. I. Myronova, O. M. and others (2010), Kontseptualni zasady menedzhmentu v informatsiinii ekonomitsi: monohrafiia [Conceptual principles of management in the information economy: monograph], Vyd. KhNEU, Kharkiv, Ukraine, P. 252.
6. Klymchuk, A. O. (2016), “Features of the use of foreign models of motivation and incentives for personnel in industrial enterprises”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, issue 4, vol. 1, pp. 57-60.
7. Klymchuk, A. O. (2018), “Modern approaches to motivating and stimulating staff in effective enterprise management”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 2, pp. 180-184.
8. Klymchuk, A.O. and Mykhailov, A.M. (2018), “Motivation and stimulation of staff in effective management and increasing innovation”, Marketynh i menedzhment innovatsii, vol. 1, pp. 218-234.
9. Kolenda, N.V. (2013), “Factors influencing the level of social security of the population”, Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky. Seriia «Ekonomichni nauky», vol. 4(253), pp. 49-53.
10. Leshchenko, L. O. (2016), “Motivation of labor as a factor of production profitability”, Efektyvna ekonomika, vol. 4, [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4917 (Accessed 17 Feb 2021).
11. Tarasiuk, H. M. (2017), “Motivation and stimulation of personnel of industrial enterprises: directions and prospects for improvement”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, issue 6, vol. 3, pp. 205-208.
№ 2 2021
Дата публікації: 2021-02-26
Кількість переглядів: 14321