DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.17
УДК: 339.138: 330.322
Р. І. Жовновач, С. А. Романчук, М. О. Шевчук
УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ ІНВЕСТИЦІЙНОГО МАРКЕТИНГУ ДИВЕРСИФІКОВАНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
В статті представлено методологічний підхід до управління ризиками інвестиційного маркетингу диверсифікованих підприємств. Розглянуто сутність та зміст диверсифікації діяльності як економічної категорії. Обґрунтовано прагнення господарюючих суб’єктів до диверсифікації в умовах глобалізації та поглиблення інтеграційних процесів. Доведено необхідність формування комунікаційного середовища між інвесторами та диверсифікованими підприємствами для формування та реалізації інвестиційних стратегій, що спрямовані на підвищення привабливості бізнесу для акціонерів, інвесторів, інших стейкхолдерів. Відзначено особливості стратегічної спрямованості діяльності диверсифікованих підприємств, що пов’язані із отриманням конкурентних переваг на засадах інноваційного розвитку. Представлено модель інвестування в умовах диверсифікованого виробництва, особливістю якої є можливість компенсації потенційної втрати капіталу від одного виду діяльності за рахунок інших.
З’ясовано, що ефективна реалізація інвестиційного маркетингу диверсифікованих підприємств передбачає виважене управління ризиками, які негативно впливають на інвестиційний проект і зменшують його прибутковість. Відповідно зо цього, встановлено зв’язок між прибутковістю і ризиком інвестиційного проекту та обґрунтовано поведінку інвестора щодо вибору такого варіанту реалізації проекту, за яким при однаковому рівні ризику прибуток є максимальним. За запропонованою у статті методикою вибору оптимального варіанту вибір альтернативного інвестиційного проекту розглядається як багатокритеріальна задача прийняття рішення. З урахуванням ризиків рішення приймаються про інвестування на основі критеріїв Вальда, оптимістичного критерію, критерію мінімаксного ризику Севіджа, песимізму-оптимізму Гурвіца.
При реалізації інвестиційних проектів на диверсифікованих підприємствах запропоновано використовувати методи зменшення інвестиційних ризиків, серед яких визначено основні: уникнення ризику, зниження його рівня, перекладання ризику на інвестора, перенесення на третю сторону. Представлено порівняльну характеристику основних способів зниження ризику: хеджування, лімітування, диверсифікацію, страхування.
Ключові слова: інвестиційна діяльність; інвестиційний маркетинг; ризик; управління ризиком; диверсифіковані підприємства.
Література
1. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. СПб.: Питер, 1999. 416 с.
2. Захарін С.В. Інвестиційне забезпечення інноваційно-технологічного розвитку економіки: монографія. Київ: КНУТД, 2011. 344 с.
3. Куцик В.І. Економічна оцінка стану та перспектив інвестиційної діяльності інтегрованих корпоративних систем. Економічний дискурс. 2017. № 4. С. 75-83.
4. Мушик Э. Мюллер П. Методы принятия технических решений. М.: Мир, 1990. 208 с.
5. Подиновский В.В., Ногин И.Д. Парето-оптимальные решения многокритериальных задач. 2-е изд., испр. и доп. М. : Физматлит, 2007. 256 с.
6. Соболев Ю.В., Дикань В.Л., Дейнек А.Г., Позднякова Л.А. Стратегия предприятия и стратегический менеджмент. Харьков: Олант, 2002. 416 с.
7. Alkhuraiji, A., Liu, S., Oderanti, F.O., & Megicks, P. New structured knowledge network for strategic decision-making in IT innovative and implementable projects. Journal of Business Research, 2016. № 69(5), pp. 1534-1538.
8. Davies, A., & Brady, T. Explicating the dynamics of project capabilities. International Journal of Project Management, 2016. № 34(2), pp. 314-327/
9. Malakhovskyi, Y. Gamaliy, V. Zhovnovach, R. Kulazhenko, V Cherednichenko, M. Assessment of the risks of entrepreneurship as a prerequisite for the implementation of innovation projects, Journal of Entrepreneurship Education. 2019. Vol. 22, Issue 1S, pp. 127-133.
10. Tetiana, H., Chorna M., Karpenko L., Milyavskiy M. & Drobyazko S. Innovative model of enterprises personnel incentives evaluation. Academy of Strategic Management Journal, 2018. Vol 17(3). URL: https://www.abacademies.org/journals/month-june-year-2018- vol-17-issue-3-journal-asmj-past-issue.html (дата звернення 24.10.2019).
R. Zhovnovach, S. Romanchuk, M. Shevchuk
INVESTMENT MARKETING OF DIVERSIFIED ENTERPRISES’RISK MANAGEMENT
Summary
A methodological approach to risk management in investment marketing of diversified enterprises is presented in the article. The essence and content of diversification of activity as an economic category have been considered. The readiness of economic entities to diversify in the context of globalization and deepening integration processes is substantiated. The necessity of forming communication environment between investors and diversified enterprises for the formation and implementation of investment strategies of the latter, aimed at increasing the attractiveness of business for shareholders, investors and other stakeholders was proved. The peculiarity of the strategic orientation of diversified enterprises, associated with obtaining competitive advantage on the basis of innovative development has been noted. The investing model in the conditions of diversified production is presented, the feature of which is the possibility of compensation of capital loss from one type of activity at the expense of others.
It was found that the effective implementation of investment marketing of diversified enterprises involves prudent risk management, which negatively affects the investment project and reduces its profitability. Accordingly, the relationship between profitability and risk of investment project is established. Investor's behavior in choosing the option of project implementation, according to which at the same level of risk the profit is maximum is substantiated. According to the method of choosing the optimal variant proposed in the article, the choice of the alternative variant of the investment project is considered as a multi-criteria decision-making task. Taking into account the risks, decisions are made on investing on the basis of Wald's criteria, optimism criterion, Savage's minimax risk criterion, Hurwicz's pessimism-optimism.
When implementing investment projects in diversified enterprises, it was proposed to use methods of reducing investment risks, among which the following main ones were identified: avoiding risk, reducing its level, imposing risk on the investor or transferring it to a third party. The comparative characteristics of the main ways to reduce risk are presented: hedging, limiting, diversification, insurance.
Keywords: investment activity; investment marketing; risk; risk management; diversified enterprises.
References
1. Ansoff, I. (1999), Novaya korporativnaya strategiya [New corporate strategy], St. Petersburg: Piter, Russia.
2. Zakharin, S.V. (2011), Investytsiine zabezpechennia innovatsiino-tekhnolohichnoho rozvytku ekonomiky [Investment software innovation and technological development of economy], Kyiv: КNUТD, Ukraine.
3. Kutsyk, V. (2017), “Economic assessment of the state and prospects of investment activities of integrated corporate systems”, Ekonomichnyi Dyskurs, Vol. 4, pp. 75-83.
4. Mushik, E. & Myuller, P. (1990), Metody prinyatiya tekhnicheskikh reshenii (Engineering decision making methods), Moscow, Mir, Russia
5. Podinovskii, V.V. & Nogin, V.D. (2007), Pareto-optimal’nye resheniia mnogokriterial’nykh zadach [Pareto-optimal solutions of multicriterial problems], Moscow, Fizmatlit, Russia.
6. Sobolev, Yu.V. Dikan’, V.L. Deynek, A.G. & Pozdnyakova, L.A. (2002) Strategiya predpriyatiya i strategicheskiy menedzhment [Enterprise strategy and strategic management], Kharkiv, Olant, Ukraine.
7. Alkhuraiji, A. Liu, S. Oderanti, F.O. & Megicks, P. (2016), “New structured knowledge network for strategic decision-making in IT innovative and implementable projects”, Journal of Business Research, Vol. 69, Issue 5, pp. 1534-1538.
8. Davies, A. & Brady, T. (2016), “Explicating the dynamics of project capabilities”,. International Journal of Project Management, Vol. 34, Issue 2, pp. 314-327.
9. Malakhovskyi, Y. Gamaliy, V., Zhovnovach, R. Kulazhenko, V. & Cherednichenko, M. (2019), “Assessment of the risks of entrepreneurship as a prerequisite for the implementation of innovation projects”, Journal of Entrepreneurship Education, Vol. 22, Issue 1S, pp. 127-133.
10. Tetiana, H. Chorna, M. Karpenko, L. Milyavskiy, M. & Drobyazko, S. (2018), “Innovative model of enterprises personnel incentives evaluation”, Academy of Strategic Management Journal. Volume 17, Issue 3, available at: https://www.abacademies.org/journals/month-june-year-2018- vol-17-issue-3-journal-asmj-past-issue.html (Accessed 24 October 2019).
№ 11 2019
Дата публікації: 2019-11-29
Кількість переглядів: 13724