ЗЕЛЕНИЙ ТУРИЗМ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ СТАЛОСТІ РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ
Ю. С. Герасименко
DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.77
УДК: 334.786
Ю. С. Герасименко
ЗЕЛЕНИЙ ТУРИЗМ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ СТАЛОСТІ РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ
Анотація
В статті аналізуються проблеми розвитку зеленого туризму в різних країнах світу. Підкреслюється, що виробництво даного напряму в туристичній галузі дає можливість суттєво збільшити доходи фермерів. Метою роботи є дослідження практичних проблем, які формують розвиток зеленого туризму у різних країнах світу. Підкреслюється, що туристична галузь у сучасних умовах набуває особливого стратегічного значення для соціально-економічного розвитку України та її регіонів.
Відмічається, що потенціал розвитку рекреаційного туризму в Україні визначається дією широкого спектра природних, історико-культурних, соціальних, економічних, політичних чинників, які мають чітко окреслену регіональну специфіку. Окремі перспективи має поєднання напрямків розвитку зеленого туризму із звичайним виробництвом. Зазначається, що фермери, які орієнтовані на екологічну продукцію також будуть мати свої переваги в розвитку зеленого туризму.
Ключові слова: зелений туризм; екологічна продукція; органічна продукція; державна підтримка; економічний механізм.
Література
1. Біль М.М. Механізм державного управління туристичною галуззю на реґіональному рівні: теоретико-прикладний аспект; за ред. О.П. Крайник. Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2011. 228 с.
2. Столярчук П., Домінюк В. Аналіз європейського досвіду організації сільського зеленого туризму та його категоризації. Вимірювальна техніка та метрологія, 2010. № 71, С. 175-184.
3. Tourism Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). URL: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/tourism-policy-responses-to-the-coronavirus-covid-19-6466aa20/ (дата звернення 10.06.2020 р.).
4. Бизнес на отдыхе: 30 ферм, которые привлекают туристов. URL: http://agroportal.ua/publishing/inopressa/biznes-na-otdykhe-fermy-kotorye-privlekayut-turistov/ дата звернення 10.06.2020 р.).
5. Farm Stay Vacation Spots for Families Around the Country. URL: https://www.parents.com/fun/vacation/ideas/50-farm-stay-vacation-spots-for-families-in-each-state/?utm_source=facebook&utm_medium =social&utm _campaign =pmm_ 824037345_editorialcontent (дата звернення 10.06.2020 р.).
6. Worldwide Opportunities on Organic Farms. URL: https://wwoof.net/ (дата звернення 10.06.2020 р.).
7. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про особисте селянське господарство" щодо розвитку сільського зеленого туризму створена і функціонує. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55828 (дата звернення 10.06.2020 р.).
8. Всеукраїнська громадська неприбуткова організація «Спілка сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні». URL: https://www.greentour.com.ua/vision_mission дата звернення 10.06.2020 р.).
9. Экотуризм в Украине: 4 места, где обязательно нужно побывать всей семьей. (2020). URL: https://womo.ua/eko-turizm-v-ukraine-4-mesta-gde-obyazatelno-nuzhno-pobyivat-vsey-semey/ (дата звернення 10.06.2020 р.).
10. Аграрний туризм може дати фермеру до 70% додаткового доходу. URL: https://landlord.ua/news/agrarniy-turizm-mozhe-dati-fermeru-do-70-dodatkovogo-dohodu/ дата звернення 10.06.2020 р.).
11. Закон України «Про рекламу». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 10.06.2020 р.).
Y. Нerasymenko
GREEN TOURISM AS A FACTOR IN THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF RURAL AREAS
Summary
The paper analyzes development issues of green tourism in different countries of the world. It is emphasized that the production of this type of tourism industry provides an opportunity to significantly increase farmers' incomes. The purpose of the article is to investigate the practical issues that shape the development of green tourism in different countries around the world. It is stressed that the tourism industry in current terms gains a special strategic importance for socio-economic development of Ukraine and its regions.
It is noted that the potential development of recreational tourism in Ukraine is determined by the action of a wide range of natural, historical, cultural, social, economic and political factors, which have a clearly defined regional characteristic. Particular perspective has a combination of trends in the development of green tourism with regular production. It is noted that farmers who focus on organic products will also have an advantage in the development of green tourism.
In foreign countries, green tourism is a widespread phenomenon. In the USA, vacationing on farms, especially family farms, has already become a profitable business. The price of the room varies from $50 to $400 per night or per day. There is a special association called World Wide Opportunities on Organic Farms (WWOOF) which unites 130 countries, 12 thousand farmers and has approximately 100 thousand customers every year. Ukraine is not a member of this association.
It is pointed out that public policy for the support of rural tourism can be based on two aspects: providing subsidized credit due to compensation for capital investment and informational support by spreading information on the websites of government agencies. Also, a special set of measures of state support should be aimed at implementing a policy of promoting and creating an image of green tourism. It is proposed to consider advertising of organic products and green tourism as a specific type of product. This kind of promotion is like a social advertisement. It must be noted that the practice of such advertising in Ukraine is still not available.
Green tourism can significantly improve the economic situation of organic farms, and it will also create additional advertising for this type of product with the further growth of sales via common supermarket chains.
Keywords: green tourism; ecological products; organic products; state support; economic mechanism.
References
1. Bil M.M. The mechanism of state management of the tourism industry at the regional level: theoretical and applied aspect [The mechanism of state management of the tourism industry at the regional level]. Lviv: LRIDU NADU, 2011. 228 p.
2. Stoliarchuk, P. and Dominiuk, V. (2010), “Analiz yevropeiskoho dosvidu orhanizatsii silskoho zelenoho turyzmu ta yoho katehoryzatsii”, Vymiriuvalna tekhnika ta metrolohiia, vol. 71, pp. 175-184.
3. Tourism Policy Responses to Coronavirus (COVID-19). URL: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/tourism-policy-responses-to-the-coronavirus-covid-19-6466aa20/ (Accessed 10 June 2020).
4. Leisure business: 30 farms that attract tourists (2020), available at: http://agroportal.ua/publishing/inopressa/biznes-na-otdykhe-fermy-kotorye-privlekayut-turistov/ (Accessed 10 June 2020).
5. Farm Stay Vacation Spots for Families Around the Country (2020), available at: https://www.parents.com/fun/vacation/ideas/50-farm-stay-vacation-spots-for-families-in-each-state/?utm_source=facebook&utm_medium =social&utm _campaign =pmm_ 824037345_editorialcontent (Accessed 10 June 2020).
6. Worldwide Opportunities on Organic Farms (2020), available at: https://wwoof.net/ (Accessed 10 June 2020).
7. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), Draft Law on Amendments to the Law of Ukraine “About personal peasant economy” on the development of rural green tourism, available at: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55828 (Accessed 10 June 2020).
8. All-Ukrainian public non-profit organization “Union for the Promotion of Rural Green Tourism in Ukraine” (2020), available at: https://www.greentour.com.ua/vision_mission (Accessed 10 June 2020).
9. Ecotourism in Ukraine: 4 places where the whole family must visit (2020), available at: https://womo.ua/eko-turizm-v-ukraine-4-mesta-gde-obyazatelno-nuzhno-pobyivat-vsey-semey/ (Accessed 10 June 2020).
10. Agricultural tourism can give a farmer up to 70% of their income (2020), available at: https://landlord.ua/news/agrarniy-turizm-mozhe-dati-fermeru-do-70-dodatkovogo-dohodu/ (Accessed 10 June 2020).
11. The Verkhovna Rada of Ukraine (2020), Law of Ukraine “Pro reklamu”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 10 June 2020).
№ 6 2020
Дата публікації: 2020-06-30
Кількість переглядів: 16180