EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СИНЕРГЕТИЧНЕ УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ПРОЦЕСОМ В СИСТЕМІ КРЕАТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ
А. В. Сєріков

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.75

УДК: 378

А. В. Сєріков

СИНЕРГЕТИЧНЕ УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ПРОЦЕСОМ В СИСТЕМІ КРЕАТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Анотація

Статтю присвячено пошуку математично обґрунтованих шляхів на яких стане можливою масштабна розбудова креативних освітніх технологій. Таке цільове спрямування викликано тим, що освіта людей, інвестиції в неї стали визначальним чинником забезпечення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання будь-якого рівня. Між тим, повсюдно спостерігається явище недофінансування цих важливих інвестицій внаслідок послаблення державної підтримки виробництва так званих суспільних «опікуваних благ», до яких відносять і освіту людини. Для виправлення цієї ситуації необхідно опікуватися питаннями суттєвого підвищення продуктивності праці освітян, що потребує розробки і застосування в освітніх процесах виключно креативних підходів. Задля такого перебігу подій можна скористуватися відомою «спіральною моделлю створення знань» І. Нонака та Х. Такеучі. В даному дослідженні на основі згаданої моделі побудувано математичну модель системи «теоретико-практична діяльність/ професійна здатність» у вигляді системи нелінійних диференційних рівнянь першого порядку. Візуалізація динаміки процесів в цій системі за допомогою пакету прикладних програм «Matematica» дозволила дійти висновку, що навчання людини стає ефективним при застосуванні синергетичного управління навчальним процесом. Виникає заздалегідь спланована самоорганізація, за рахунок якої реалізується редукція (зменшення) надлишкових ступенів вільності початкової системи «діяльність / здатність». Резюмуючи, можна стверджувати, що в даній роботі вперше запропоновано феноменологічну модель «навчально-виробнича діяльність / професійна здатність» у вигляді системи нелінійних диференціальних рівнянь, з подальшим її аналізом з позицій загальної теорії синергетичного управління складними системами. В результаті доведено, що за рахунок такого управління, передумовою якого є застосування технологій креативної педагогіки, в системі «навчально-виробнича діяльність / професійна здатність» можлива самоорганізація. Це дуже важливий результат як для теорії, так і для практики управління навчальнім процесом, формування його потенціалу.

Ключові слова: опікувані блага; хвороба цін; синергетичне управління; креативна педагогіка; діяльність; компетентність; математичне моделювання.

Література

1. Schulz T. Investment in Human Capital. The American Economic Revien. March, 1961 №1. Р.48.
2. Becker G.S. Investment in Human Capital: A. Theoretiical Analysis. Journal of Politikal Economy. Supplement. Oct., 1962. Р.13 – 44.
3. Пічкурова З.В. Інвестиції в людський капітал як визначальний чинник забезпечення конкурентоспроможності національної економіки. Формування ринкових відносин в Україні. 2014. № 6. С. 229 – 233. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2014_6_50. (дата звернення: 03.02.2022)
4. Бусарєва Т.Г. Знаннєва компонента конкурентоспроможності суб’єктів економічних структур. Економіка та держава. 2021. № 6. С.. 63 – 67. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/6_2021/12.pdf (дата звернення: 03.02.2022)
5. Рубинштейн А.Я., Славинская О.А., Бураков Н.А. К вопросу финансирования опекаемых благ в сфере культуры, образования и науки. Вестник ИЭ РАН. 2019. № 3. С. 9 – 31. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-finansirovaniya-opekaemyh-blag-v-sfere-kultury-obrazovaniya-i-nauki/viewer (дата звернення: 03.02.2022)
6. Кожем’якіна С.М. Інвестиції в сферу вищої освіти України: необхідність структурних змін. Ефективна економіка. 2016. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5064 (дата звернення: 03.02.2022)
7. Красноруцький О. О. Інвестування в сферу вищої освіти в системі формування кадрового потенціалу економічного розвитку суб’єктів аграрної сфери. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. Харків, 2017. Вип. 182: Економічні науки. С. 3 –12. URL: http://dspace.khntusg.com.ua/bitstream/123456789/870/1/3.pdf (дата звернення: 03.02.2022)
8. Гринберг Р.С., Рубинштейн А.Я. Проблемы общей теории социальной экономии. Экономическая наука современной России. 1998. № 2. С. 34 –56. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-obschey-teorii-sotsialnoy-ekonomii (дата звернення: 03.02.2022)
9. Рубинштейн А.Я. Экономика общественных преференций. Структура и эволюция социального интереса. СПб.: Алтейя, 2008. 560 с.
10. Видатки зведеного бюджету на освіту за 5 років зросли удвічі. [Назва з екрану компьютера]. URL: https://www.auc.org.ua/novyna/vydatky-zvedenogo-byudzhetu-na-osvitu-za-5-rokiv-zrosly-udvichi (дата звернення: 03.02.2022)
11. Baumol W.J., Bowen W.G. Performing Arts – the Economic Dilemma. New York: Twentieth Century Fund, 1966.
12. Абанкина И.В., Абанкина Т.В., Деркачев П.В. Исследование «болезни издержек» в российском высшем образовании. Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 4-5. С.:52 – 65. URL: https://www.umj.ru/jour/article/view/404?locale=ru_RU (дата звернення: 03.02.2022)
13. Зязюн І.А. Синергетичні параметри педагогіки як детермінанти креативного навчання. Креативна педагогіка. 2012. № 5. С. 7 – 13. URL: https://lib.iitta.gov.ua/3100/1/%D0%B7%D1%8F%D0%B7%D1%8E%D0%BD_6.pdf (дата звернення: 03.02.2022)
14. Горев П.М. Технология креативного занятия: от теории к практике. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2018. № V8. URL: http://e-koncept.ru/2018/186079.htm. (дата звернення: 03.02.2022)
15. Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
16. Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Педагогика: учебник. 12-е изд,, стер. М.: ИЦ «Академия», 2014. 608 с.
17. Носуленко В.Н, Терехин В.А. Передача знаний: обзор основных моделей и технологий. Эксперименталь¬ная психология. 2017. Т. 10. №. 4. С. 96—115. URL: https://psyjournals.ru/files/90822/exppsy_2017_n4_Nosulenko_
Terekhin.pdf (дата звернення: 03.02.2022)
18. Зиновкина М.М., Мирошник Е.В., Утёмов В.В. Развитие системологического мышления в психолого-педагогической технологии НФТМ-ТРИЗ. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015. № 05 (май). ART 15167. URL: http://e-koncept.ru/2015/15167.htm (дата звернення: 03.02.2022)
19. Утёмов В. В. Использование инструментов ТРИЗ в обучении школьников математике. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2011 (1 квартал). ART 11101. URL: http://e-koncept.ru/2011/11101.htm. (дата звернення: 03.02.2022)
20. Саламатов Д.Ю. Основы инновационного мышления: презентационный материал. Институт инновационного проектирования. Красноярск. 2009. 96 с. URL: http://rus.triz-guide.com/assets/files/DY.pdf (дата звернення: 03.02.2022)
21. Утёмов В. В. Развитие инновационного мышления учащихся посредством решения задач открытого типа. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2012. № 12 (декабрь). ART 12186. URL: http://www.covenok.ru/ koncept/2012/12186.htm. (дата звернення: 03.02.2022)
22. Нонака И., Такеучи Х. Компания – создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах / пер. с англ. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2011. 384 с.
23. Каньковський І.Є. Структура та зміст компетенцій інженера-педагога. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2013. № 40-41. С. 59-68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2013_40-41_11 (дата звернення: 03.02.2022)
24. Базыкин А.Д. Математическая биофизика взаимодействующих популяций. М.: Наука, 1985. 182 с.
25. Баутин Н.Н., Е.А. Леонтович Е.А. Методы и приёмы качественного исследования динамических систем на плоскости.- 2-е изд., доп. М.: Наука, 1990. 488 с.
26. Сєріков А.В., Зубова О.О. Маркетинг як необхідна умова синергетичного управління господарською діяльністю. Актуальні проблеми економіки, 2010, № 5 (107), С. 276-283.
27. Эрроусмит Д., Плейс К. Обыкновенные дифференциальные уравнения. Качественная теория с приложениями. / пер. с. англ. М.: Мир, 1986. 243 с.
28. Сологуб А.І. Особливості креативного підходу у профільному навчанні обдарованих учнів. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013. № 7(14). С. 34-36. URL: https://lib.iitta.gov.ua/10308/Cологуб.pdf (дата звернення: 03.02.2022)
29. Колесников А.А. Синергетические методы управления сложными системами: Теория системного синтеза. М.: КомКнига, 2006. 240 с.
30. Сєріков А.В., Коваль І.М. Економіка та управління у сучасному українському репертуарному театрі: монографія. Харків: ФОП Панов А.М., 2018. 314 с.

A. Sierikov

SYNERGETIC MANAGEMENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE SYSTEM OF CREATIVE PEDAGOGY

Summary

The article is devoted to the search for mathematically sound ways in which large-scale development of creative educational technologies will be possible. This goal is due to the fact that the education of people, investment in it has become a determining factor in ensuring the competitiveness of businesses at any level. Meanwhile, there is a widespread phenomenon of underfunding of these important investments due to the weakening of state support for the production of so-called public "protected goods", which include human education. To remedy this situation, it is necessary to take care of the issues of significant increase in the productivity of educators, which requires the development and application of exclusively creative approaches in educational processes. One of the possible ones may be an approach based on the idea of developing and implementing technologies for the continuous formation of innovative thinking based on the theory of solving inventive problems by G. Altshuler. Of course, this becomes possible under the condition of a creative union of the student with the teacher, their collective work, in which education acquires an inventive character. The so-called "spiral model of knowledge creation" by Ikujira Nonaka and Hirotaki Takeuchi can be used for this course of events. In this study, this model allowed us to build a mathematical model of the system "theoretical and practical activities / professional ability" in the form of a system of nonlinear differential equations of the first order. Visualization of the dynamics of processes in this system with the help of the application package "Matematica" allowed us to conclude that human learning by trial and error requires a lot of time and effort. The situation is significantly improved by the application of synergetic management of the educational process, due to which there is a pre-planned self-organization due to which the reduction (reduction) of excess degrees of freedom of the initial system "activity / ability". In summary, this paper proposes for the first time a phenomenological model of "training and production activity / professional ability" in the form of a system of nonlinear differential equations, followed by its analysis from the standpoint of general theory of synergetic control of complex systems. As a result, it is proved that due to such management, the prerequisite of which is the use of creative pedagogy technologies, in the system of "training and production activities / professional ability" self-organization is possible. This is a very important result for both theory and practice of learning management, the formation of its potential.

Keywords: protected goods; price disease; synergetic management; creative pedagogy; activity; competence; mathematical modeling.

References

1. Schulz T. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Revien. March. #1. Р.48.
2. Becker G.S. (1962). Investment in Human Capital: A. Theoretiical Analysis. Journal of Politikal Economy. Supplement. Oct. Р.13 – 44.
3. Pichkurova Z.V. (2014). “Investment in human capital as a determining factor in ensuring the competitiveness of the national economy”. Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini. # 6. S. 229 – 233. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2014_6_50. (Accessed 03 February 2022).
4. Busaryeva T.G. (2021). “Knowledge component of the competitiveness of economic entities”. Ekonomika ta derzhava. # 6. S.. 63 – 67. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/6_2021/12.pdf (Accessed 03 February 2022).
5. Rubinshtejn A.Ya., Slavinskaya O.A., Burakov N.A. (2019). “On the issue of financing patronized benefits in the field of culture, education and science”. Vestnik IE RAN.. # 3. S. 9 – 31. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-finansirovaniya-opekaemyh-blag-v-sfere-kultury-obrazovaniya-i-nauki/viewer (Accessed 03 February 2022).
6. Kozhem'yakina S.M. (2016). “Investments in higher education in Ukraine: the need for structural change”. Efektyvna ekonomika. # 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5064 (Accessed 03 February 2022).
7. Krasnorucz`ky`j O. O. (2017). “Investing in the field of higher education in the system of formation of human resources for economic development of agricultural entities”. Visnyk Xarkivs`kogo nacional`nogo texnichnogo universytetu sil`s`kogo gospodarstva imeni Petra Vasylenka. Kharkiv, Ekonomichni nauky. # 182. S. 3 –12. URL: http://dspace.khntusg.com.ua/bitstream/123456789/870/1/3.pdf (Accessed 03 February 2022).
8. Grinberg R.S., Rubinshtejn A.Ya. (1998). “Problems of the general theory of social economy”. Ekonomicheskaya nauka sovremennoj Rossii. # 2. S. 34 –56. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-obschey-teorii-sotsialnoy-ekonomii (Accessed 03 February 2022).
9. Rubinshtejn A.Ya. (2008). Ekonomika obshestvennyh preferencij. Struktura i evolyuciya socialnogo interesa.[ Economics of public preferences. Structure and evolution of social interest.] Altejya. 560 s. St. Petersburg, Russia.
10. Vydatky zvedenogo byudzhetu na osvitu za 5 rokiv zrosly` udvichi [Expenditures of the consolidated budget for education have doubled in 5 years.]. URL: https://www.auc.org.ua/novyna/vydatky-zvedenogo-byudzhetu-na-osvitu-za-5-rokiv-zrosly-udvichi (Accessed 03 February 2022).
11. Baumol W.J., Bowen W.G. (1966). Performing Arts – the Economic Dilemma. New York: Twentieth Century Fund.
12. Abankina I.V., Abankina T.V., Derkachev P.V. (2014). “Study of the “cost disease” in Russian higher education”. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz. # 4-5. S. 52 – 65. URL: https://www.umj.ru/jour/article/view/404?locale=ru_RU (Accessed 03 February 2022).
13. Zyazyun I.A. (2012). “Synergetic parameters of pedagogy as determinants of creative learning”. Kreatyvna pedagogika. # 5. S. 7 – 13. URL: https://lib.iitta.gov.ua/3100/1/%D0%B7%D1%8F%D0%B7%D1%8E%D0%BD_6.pdf (Accessed 03 February 2022).
14. Gorev P.M. (2018). “Technology of creative activity: from theory to practice”. Nauchno-metodicheskij elektronnyj zhurnal «Koncept». # V8. URL: http://e-koncept.ru/2018/186079.htm. (Accessed 03 February 2022).
15. The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), “About education”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Accessed 03 February 2022).
16. Slastenin V.A., Isaev I.F., Shiyanov E.N. (2014). Pedagogika: uchebnik. 12-e izd,, ster. [Pedagogy: textbook. 12th ed., ster.] IC «Akademiya». 608 s. Moscow, Russia
17. Nosulenko V.N, Terehin V.A. (2017). “Knowledge transfer: an overview of the main models and technologies”. Eksperimentalnaya psihologiya. V. 10. # 4. S. 96—115. URL: https://psyjournals.ru/files/90822/exppsy_2017_n4_Nosulenko_
Terekhin.pdf (Accessed 03 February 2022).
18. Zinovkina M.M., Miroshnik E.V., Utyomov V.V. (2015). “The development of systemological thinking in the psychological and pedagogical technology of SFTM-TRIZ”. Nauchno-metodicheskij elektronnyj zhurnal «Koncept». # 05 (maj). ART 15167. URL: http://e-koncept.ru/2015/15167.htm (Accessed 03 February 2022).
19. Utyomov V. V. (2011). “Using TRIZ tools in teaching mathematics to schoolchildren”. Nauchno-metodicheskij elektronnyj zhurnal «Koncept». (1 kvartal). ART 11101. URL: http://e-koncept.ru/2011/11101.htm (Accessed 03 February 2022).
20. Salamatov D.Yu. (2009). Osnovy innovacionnogo myshleniya: prezentacionnyj material. [Fundamentals of innovative thinking: presentation material]. Institut innovacionnogo proektirovaniya. Krasnoyarsk. 96 s. URL: http://rus.triz-guide.com/assets/files/DY.pdf (Accessed 03 February 2022).
21. Utyomov V. V. (2012). “Development of innovative thinking of students through solving problems of an open type”. Nauchno-metodicheskij elektronnyj zhurnal «Koncept». # 12 (dekabr). ART 12186. URL: http://www.covenok.ru/ koncept/2012/12186.htm.
22. Nonaka I., Takeuchi H. (2011). Kompaniya – sozdatel znaniya. Zarozhdenie i razvitie innovacij v yaponskih firmah / per. s angl. [The company is the creator of knowledge. The origin and development of innovations in Japanese firms / transl. from English]. ZAO «Olimp-Biznes». 384 s. Moscow, Russia
23. Kan`kovs`kii I.Ye. (2013). “Structure and content of competencies of an engineer-teacher”. Problemy` inzhenerno-pedagogichnoyi osvity`. # 40-41. S. 59-68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2013_40-41_11 (Accessed 03 February 2022).
24. Bazykin A.D. (1985) Matematicheskaya biofizika vzaimodejstvuyushih populyacij. [Mathematical biophysics of interacting populations]. Nauka. 182 s. Moscow, Russia
25. Bautin N.N., E.A. Leontovich E.A. (1990). Metody i priyomy kachestvennogo issledovaniya dinamicheskih sistem na ploskosti.- 2-e izd., dop. [Methods and techniques for a qualitative study of dynamical systems on a plane. - 2nd ed., add.] Nauka, 488 s. Moscow, Russia
26. Sierikov A.V., Zubova O.O. (2010). “Marketing as a necessary condition for synergetic management of economic activity”. Aktual`ni problemy ekonomiky, # 5 (107), S. 276-283.
27. Errousmit D., Plejs K. Obyknovennye differencialnye uravneniya. Kachestvennaya teoriya s prilozheniyami. / per. s. angl. [Ordinary differential equations. Qualitative theory with applications. / per. With. English]. M.: Mir, 1986. 243 s.
28. Sologub A.I. (2013). “Features of the creative approach in the profile education of gifted students”. Osvita ta rozvy`tok obdarovanoyi osoby`stosti. # 7(14). S. 34-36. URL: https://lib.iitta.gov.ua/10308/Cологуб.pdf (Accessed 03 February 2022).
29. Kolesnikov A.A. (2006). Sinergeticheskie metody upravleniya slozhnymi sistemami: Teoriya sistemnogo sinteza. [Synergistic Methods for Controlling Complex Systems: Theory of System Synthesis]. KomKniga. 240 s. Moscow, Russia
30. Sierikov A.V., Koval` I.M.(2018). Ekonomika ta upravlinnya u suchasnomu ukrayins`komu repertuarnomu teatri: monografiya. [Economics and management in modern Ukrainian repertoire theater: monograph]. FOP Panov A.M. 314 s. Kharkiv, Ukraine.

№ 2 2022

Дата публікації: 2022-02-24

Кількість переглядів: 16718

Відомості про авторів

А. В. Сєріков

к. ф.-м. н., професор, викладач Харківського державного соціально-економічного коледжу

A. Sierikov

PhD in Physico-Mathematical Sciences, Professor, Lecturer,Kharkiv State Socio-Economic College

ORCID:

0000-0002-0629-2716

Як цитувати статтю

Сєріков А. В. Синергетичне управління навчальним процесом в системі креативної педагогіки. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10012 (дата звернення: 30.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.75

Sierikov, A. (2022), “Synergetic management of the educational process in the system of creative pedagogy”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10012 (Accessed 30 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.75

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.