EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ БРЕНДУ ЯК НЕМАТЕРІАЛЬНОГО АКТИВУ
Т. О. Соболєва, Д. О. Стукало

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.54

УДК: 347.7

Т. О. Соболєва, Д. О. Стукало

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ БРЕНДУ ЯК НЕМАТЕРІАЛЬНОГО АКТИВУ

Анотація

В статті обґрунтовано, що нематеріальні активи в сучасних умовах набувають критичного значення для розбудови конкурентоспроможного та стратегічно перспективного бізнесу на ринку. Серед таких активів робиться наголос на винаходи, промислові зразки та бренди. В статті пропонується виокремлювати технологічну та ринкову складові конкурентоспроможності бренду, як нематеріального активу, забезпечення реалізації яких дозволить отримати лояльність клієнтів, створення позитивного іміджу та підґрунтя для майбутнього розвитку компанії. З цією метою, при створенні та розвитку бренду має використовуватися комбінація інтелектуальних активів для створення унікальних продуктів, реєстрація яких буде унеможливлювати їх копіювання та порушення прав виробника. Ефективна стратегія розвитку бренду має передбачати проведення аналізу внутрішніх факторів організації, а також врахування ринкових факторів формування конкурентоспроможності.

Ключові слова: бренд; нематеріальний актив; конкурентоспроможність бренду; стратегія формування бренду.

Література

1. Valuation of Intellectual Property. Module 4. – Student Handbook. - IP for Innovation. – PRO INNO EUROPE INNO ACTIOINS. – 11p.
2. The World's Most Valuable Brands - Електронний ресурс. – Режим доступу: https://www.forbes.com/powerful-brands/
3. ТОП-20 самых инновационных компаний мира - Електронний ресурс. – Режим доступу: https://rus.db.lv/novosti/top-20-samykh-innovatsionnykh-kompaniy-mira-84080
4. Самые дорогие украинские бренды по версии «НВ»: «Нова Пошта» на втором месте, «Розетка» — на третьем. - Електронний ресурс. – Режим доступу: https://ain.ua/2018/11/23/rejting-samyx-dorogix-ukrainskix-brendov-2018/
5. Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994, N 7, ст. 36
6. Паризька конвенція про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року (набуття чинності для України: 25 грудня 1991 р.) - Електронний ресурс. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_123
7. Strategy for Intellectual Property Management - WIPO Course “IP Management” Module VII.
8. Fact Sheet. IP due diligence: assessing value and risks of intangibles. - The European IPR Helpdesk. - [Electronic resource]. – Access mode: www.iprhelpdesk.eu

T. Sobolieva, D. Stukalo

PROVIDING BRAND COMPETITIVENESS AS AN INTANGIBLE ASSET

Summary

The article substantiates that intangible assets in modern conditions become crucial factor for the development of a competitive and strategically promising business in the market. Among such assets an important place takes inventions, industrial design and trademarks (as the brands). Ensuring the competitiveness of the brand is a complex problem in the implementation of the development strategy of any company, since the competitiveness of the trademark consists of many components and is influenced by a large number of both internal and external factors of the environment of the organization. The competitiveness of the brand as an intangible asset of the company should be ensured by measures aimed at the realization of the technological and market advantages of the product. The article states that the provision of technological and market components of a brand requires the development and implementation of a strategy that should be aimed at gaining control over its intellectual assets and realizing the vision of how a brand can help ensure sustainable competitive advantages and growth in the future. The company considers the brand as its intangible asset in order to manage it in such a way that it brings profit while at the same time ensuring the implementation of a common corporate development strategy. For this aim, when creating and developing a brand, a combination of intellectual assets should be used to produce unique products, registration of which will exclude their copying. In this case, the brand ensures continued growth and increase in market share. At the same time, the company will be able to remain competitive and not reduce prices, which will increase the margin and, consequently, profit. To realize the technological competitive advantages of the brand, patents for inventions and industrial designs, as an example, for product design, must also be applied. The strong and positive reputation of both the brand and the manufacturer is also important. In this case, the company can rely on customer loyalty and an increase in demand for the products of its brands.

Keywords: and; intangible asset; competitiveness of the brand; strategy of the brand.

References

1. Valuation of Intellectual Property. Module 4. – Student Handbook. - IP for Innovation. – PRO INNO EUROPE INNO ACTIOINS. – 11p.
2. The Worlds Most Valuable Brands, [Online], available at: https://www.forbes.com/powerful-brands/
3. TOP-20 of the most innovative companies in the world, [Online], available at: https://rus.db.lv/novosti/top-20-samykh-innovatsionnykh-kompaniy-mira-84080
4. The most expensive Ukrainian brands according to the “NV” version: “Nova Posta” is in the second place, “Rozetka” is in the third place, [Online], available at: https://ain.ua/2018/11/23/rejting-samyx-dorogix-ukrainskix-brendov-2018/
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (1994), The Law of Ukraine "On the Protection of Rights to Trademarks for Goods and Services", Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR), vol. 7, art. 36.
6. The Verkhovna Rada of Ukraine, Paris Convention for the Protection of Industrial Property of March 20, 1883 (Entry into force for Ukraine: December 25, 1991), [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_123
7. Strategy for Intellectual Property Management - WIPO Course “IP Management” Module VII.
8. Fact Sheet. IP due diligence: assessing value and risks of intangibles. - The European IPR Helpdesk, [Online], available at: www.iprhelpdesk.eu

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 11288

Відомості про авторів

Т. О. Соболєва

к. е. н., доцент, доцент кафедри менеджменту,Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

T. Sobolieva

PhD, Associate Professor,Kyiv National Economic University named by Vadym Hetman


Д. О. Стукало

студентка факультету економіки та управління,Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

D. Stukalo

student of Economics and management Department,Kyiv National Economic University named by Vadym Hetman

Як цитувати статтю

Соболєва Т. О., Стукало Д. О. Забезпечення конкурентоспроможності бренду як нематеріального активу. Ефективна економіка. 2019. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6850 (дата звернення: 25.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.54

Sobolieva, T. and Stukalo, D. (2019), “Providing brand competitiveness as an intangible asset”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6850 (Accessed 25 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.54

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.