EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПЕРЕДУМОВИ СЕГМЕНТАЦІЇ ПОДАТКОВИХ БОРЖНИКІВ ЗА КРИТЕРІЄМ ВАРТОСТІ В УКРАЇНІ
О. М. Тимченко, Ю. В. Сибірянська

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.7.1

УДК: 336.2

О. М. Тимченко, Ю. В. Сибірянська

ПЕРЕДУМОВИ СЕГМЕНТАЦІЇ ПОДАТКОВИХ БОРЖНИКІВ ЗА КРИТЕРІЄМ ВАРТОСТІ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті проаналізована інформаційна база суб’єктів господарювання, що мають податковий борг в Україні, з метою виявлення можливостей сегментації податкових боржників на основі вартості податкового боргу. Наявну інформацію про податковий борг структуровано за статусом платника податку (юридичні особи та фізичні особи-підприємці), видами бюджетів, територіальною ознакою, формою власності боржника. Виокремлено групи боржників за величиною податкового боргу. Встановлено, шо податковий борг в Україні характеризується наявністю великої кількості боржників, переважно фізичних осіб-підприємців. Велика кількість боржників має борг, який не перевищує 5-10 тис. грн, борг 1% боржників становить 85% податкового боргу по Україні загалом. Для реалізації вартісного критерію сегментації необхідна додаткова інформація, якої бракує у проаналізованій базі.

Ключові слова: податки; податковий борг. податковий боржник; адміністрування податкового боргу; сегментація податкових боржників.

Література

1. Державна фіскальна служба України. Стратегічні ініціативи розвитку ДФС до 2020 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sfs.gov.ua/data/files/218923.pdf
2. OECD. 2013. Working smarter in tax debt management [online]. OECD. Forum On Tax Administration. Available at: https://search.oecd.org/tax/forum-on-tax-administration/publications-and-products/FTA_TOR_TaxDebtManagement.pdf
3. OECD. 2014. Working smarter in tax debt management [online]. OECD Publishing, Paris. Available at: http://www.oecd.org/ctp/administration/working-smarter-in-tax-debt-management-9789264223257-en.htm
4. OECD. 2017. Tax Administration 2017: comparative information on OECD and other advanced and emerging economies [online]. OECD Publishing, Paris. Available at: https://read.oecd-ilibrary.org/taxation/tax-administration-2017_tax_admin-2017-en#page3
5. IOTA. 2016. Risk Analysis In Tax Debt Management. Published by IOTA, 2016, Budapest • Address: Wesselényi utca 16., H-1077, Budapest, Hungary Available from Internet: https://www.iota-tax.org/system/files/ag-dm-tt3_0.pdf
6. Dohrmann, T.; Pinshaw, G. (2009). The road to improve compliance. A McKinsey benchmarking study of tax administrations – 2008–2009. McKinsey&Company, Washington. Available at: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/dotcom/client_service/public%20sector/pdfs/road_improved_compliance.ashx
7. Волощук Р.Є. Зарубіжний досвід управління податковим боргом та його адаптація в Україні. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 961 – 967 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/9_ukr/166.pdf
8. Чудак Л.А. Динаміка податкової заборгованості в Україні та напрями вдосконалення процесу погашення боргу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. Вип.1 (18). С. 264 – 272 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/18_2019/44.pdf
9. Юр’єва О. І. Напрями вдосконалення організаційної складової механізму державного управління податковим боргом в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 2. С.108 – 112 272 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_2_22
10. Яренко Г. Структура та організація роботи податкових органів у зарубіжних країнах. Вісник КНTЕУ. 2009. № 2. С. 114–126.
11. Офіційний сайт державної фіскальної служби України. Відриті дані. Інформація про суб’єктів господарювання, що мають податковій борг [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://sfs.gov.ua/priymalnya-gromadyan/dostup-do-publichnoi-inform/vidkriti-dani/informatsiya-pro-subektiv-gospodaryuva

Olena Tymchenko, Yuliia Sybirianska

PREREQUISITES FOR VALUE BASED SEGMENTATION OF TAX DEBTORS IN UKRAINE

Summary

The tax debt in Ukraine is growing. A significant part of it is older than 12 months and has a low probability of redemption. This indicates an imperfect debt collection practice and poor performance of the administration methods. The number of tax officers is not enough to provide tax debt collecting effective. Therefore, it is necessary to change the practice of tax debt management using the segmentation of the tax debtors in Ukraine and appropriate strategies to each segment.
According to foreign experience, most segmentation strategies are based on risk assessment. This means that during segmentation, the behaviour of taxpayers is taken into account, and the probability of non-repayment of debt is estimated. It is necessary to have the definite information for risk assessment. So, the important prerequisite of segmentation is the analysis of information base on taxpayers that have not payed taxes in time.
The available information on tax debt and tax debtors allows: 1) to establish the number of legal entities and individuals - entrepreneurs - tax debtors - and the amount of their debts to central and local governments; 2) to structurise he tax debtors by the form of ownership, territories; 3) to group the tax debtors depending on the amount of tax debt.
The authors conclude that the tax debt in Ukraine is characterized by a large number of debtors, among which 80% are individuals-entrepreneurs in the vast majority with small amounts of debt. A large number of debtors has a debt that does not exceed 5-10 thousand UAH, so they should be subject to enforcement measures that are economically feasible and reasonsable in the context of human, time and financial resources. At the same time 60% of legal entities-debtors have a tax debt of no more than 0.12%, while the debt of 1% of the debtors is equivalent to 85% of the total amount of the tax debt in Ukraine. The latter are the most risky category of debtors, becauose non-repayment of debts by such taxpayers will have significant fiscal implications for the budget and will negatively affect the business climate and the fiscal behavior of other payers. Therefore, an individual approach should be mandatory for them. When looking for approaches to segmentation, it is first and foremost to take into consideation the amoumt of the tax debt as well as the form of ownership. This information is aveilable and collected in a single base. But there is not any information about the duration of the the tax debt in this base. Such information is in the other SFS bases. Ii is nesesary to connect them for risk assessment. But it will bemore problemetically to estimate the solvency of the tax debtors. Because only some of them file tax returnes in electronical form.

Keywords: taxes; tax debt; tax debtor; administration of tax debt; segmentation of tax debtors.

References

1. State Fiscal Service of Ukraine (2019), “Strategic initiatives of the SFS development by 2019”, available at: http://sfs.gov.ua/data/files/218923.pdf (Accessed 20 June 2019).
2. OECD (2013), “Working smarter in tax debt management”,[online], OECD. Forum On Tax Administration, Available at: https://search.oecd.org/tax/forum-on-tax-administration/publications-and-products/FTA_TOR_TaxDebtManagement.pdf (Accessed 20 June 2019).
3. OECD (2014), “Working smarter in tax debt management”,[online], OECD Publishing, Paris, Available at: http://www.oecd.org/ctp/administration/working-smarter-in-tax-debt-management-9789264223257-en.htm (Accessed 20 June 2019).
4. OECD (2017), “Tax Administration 2017: comparative information on OECD and other advanced and emerging economies”,[online], OECD Publishing, Paris, Available at: https://read.oecd-ilibrary.org/taxation/tax-administration-2017_tax_admin-2017-en#page3 (Accessed 20 June 2019).
5. IOTA (2016), “Risk Analysis In Tax Debt Management”,Published by IOTA, Budapest, Hungary Available at: https://www.iota-tax.org/system/files/ag-dm-tt3_0.pdf (Accessed 20 June 2019).
6. Dohrmann, T. and Pinshaw, G. (2009), “The road to improve compliance. A McKinsey benchmarking study of tax administrations – 2008–2009”, McKinsey&Company, Washington, Available at: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/dotcom/client_service/public%20sector/pdfs/road_improved_compliance.ashx (Accessed 20 June 2019).
7. Voloschuk, R.Ye. (2017), “Foreign experience of tax debt management and its adaptation in Ukraine”, Ekonomika i suspil'stvo, vol.9, pp. 961 – 967, Available at: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/9_ukr/166.pdf (Accessed 20 June 2019).
8. Chudak, L.A. (2019), “Dynamics of tax liability in Ukraine and the directions of improvement of debt repayment process”, Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol. 1(18), pp.264-272, Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/18_2019/44.pdf (Accessed 20 June 2019).
9. Yur'ieva, O. I. (2017), “Improvements directions of organizational component of mechanism of tax debt management in Ukraine”, Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 2, pp. 108 – 112, Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2017_2_22 (Accessed 20 June 2019).
10. Yarenko, H. (2009), “The structure and organization of the tax authorities in foreign countries”, Visnyk KNTEU, vol. 2, pp. 114—126.
11. State Fiscal Service of Ukraine (2019), “Information on economic entities that have tax debt”, available at: http://sfs.gov.ua/priymalnya-gromadyan/dostup-do-publichnoi-inform/vidkriti-dani/informatsiya-pro-subektiv-gospodaryuva/ (Accessed 20 June 2019).

№ 7 2019

Дата публікації: 2019-07-30

Кількість переглядів: 10092

Відомості про авторів

О. М. Тимченко

доктор економічних наук, професор, професор кафедри фінансів, ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»

Olena Tymchenko

D.Sc. (Economics), Professor, Professor of the Department of Finance, SHEE “Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman”

ORCID:

0000-0002-8143-1261


Ю. В. Сибірянська

кандидат економічних наук, доцент

Yuliia Sybirianska

PhD in Economics, Associate Professor, Adviser of the U-LEAD with Europe Programme, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH

ORCID:

0000-0003-4075-3560

Як цитувати статтю

Тимченко О. М., Сибірянська Ю. В. Передумови сегментації податкових боржників за критерієм вартості в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 7. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7177 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.7.1

Tymchenko, Olena and Sybirianska, Yuliia (2019), “Prerequisites for value based segmentation of tax debtors in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7177 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.7.1

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.