EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КРИЗА ДОВІРИ ДО БАНКІВ: ЗМІСТ, ФОРМИ ПРОЯВУ ТА НАСЛІДКИ
Я. М. Кривич, Ю. А. Мартьянова

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.46

УДК: 336.71

Я. М. Кривич, Ю. А. Мартьянова

КРИЗА ДОВІРИ ДО БАНКІВ: ЗМІСТ, ФОРМИ ПРОЯВУ ТА НАСЛІДКИ

Анотація

У статті розкрито зміст поняття «криза довіри», яке сформувалося на фоні негативної економічної ситуації в минулому та залишило сильний відбиток на співпраці населення з банківськими установами. З’ясовано, що одним із пріорітетних принципів такого співробітництва є рівень довіри між клієнтом і банком, їх партнерська соціальна відповідальність. Споживачі потребують бути впевненими щодо наданих їм послуг, а посередники, у свою чергу, мають нагоду зміцнити довіру з клієнтами й стимулювати їх до придбання фінансових продуктів, розміщення заощаджень для ефективного використання. Відокремлено ряд обставин, що зумовлюють кризовий стан довіри. Окреслено форми прояву кризи недовіри вкладників. Можна вважати, що це ряд закономірностей, які достовірно вказують на відношення населення щодо їх захищеності з боку держави та банківських інституцій. Визначено наслідки недовіри до банківських установ, які тягнуть за собою ряд негативних явищ.

Ключові слова: криза довіри; банківська система; фінансова криза; споживач; банківська криза.

Література

1. Stiglitz J. E. A crisis of confidence / J. E. Stiglitz // Th e Guardian. – 2008. – 22 Oct. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.theguardian.com/commentisfree/ cifamerica/2008/oct/22/economy-fi nancial-crisis-regulation.
2. Diamond D. W. Banks and Liquidity Creation: A Simple Exposition of the DiamondDybvig Model / D. W. Diamond // Economic Quarterly. – 2007. – Vol. 93, № 2. – P. 189–200.
3. Caprio G., Jr. Banking Crises / G. Caprio, Jr., P. Honohan [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://web.williams.edu/Economics/wp/caprioBankingCrises.pdf.
4. Басадзе К. М. Відновлення довіри до банківської системи: міф чи реальність / К. М. Басадзе // Фінансовий простір. – 2015. – № 1 (17) – С. 18–22.
5. Сомик А. В. Підвищення рівня довіри до банків України / А. В. Сомик // Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. – 2014. – № 38. – С. 250–257
6. Турчин Л. Є. Теоретичні аспекти формування довіри до банківської системи / Л. Є. Турчин // Економіка та держава. – 2012. – № 12. – С. 90–92.
7. A confi dence Crisis Restoring trust in fi nancial services / ed. by J. Springford. – L. : Social Market Foundation, 2011. – 132 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.smf.co.uk/wp-content/uploads/2011/07/Publication-A-Confi dence-CrisisRestoring-trust-in-fi nancial-services.pdf.
8. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию / Ф. Фукуяма ; [пер. с англ.]. – М. : Издательство ACT, 2004. – 730 с.
9. Барановський О.І. Фінансові кризи: передумови, наслідки і шляхи запобігання : моногр. / О.І. Барановський. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 754 с.
10. Гриценко А.А. Внутрішня структура довіри // Економічна теорія / А.А. Гриценко. – № 3. – 2010. – С. 20–26.

Y. Kryvych, Y. Martyanova

CRISIS OF TRUST IN BANKS: CONTENT, FORMS OF MANIFESTATION AND CONSEQUENCES

Summary

The article describes the meaning of the concept of "crisis of confidence", which was formed against the background of the negative economic situation in the past and left a strong impact on the cooperation of the population with banking institutions. In the past, which has taken a strong toll on the economy, our losses have lost to all public institutions. It has been found that one of the priority principles of such cooperation is the level of trust between the client and the bank and their partnership social responsibility. Consumers need to be confident about the services they provide, and resellers, in turn, have the opportunity to build trust with clients and encourage them to purchase financial products and place savings for efficient use. It has been established that the loss of public confidence in the banking system is caused by cases where a bank or several banks have problems with liquidity or solvency, because of this, clients are afraid to lose their deposits and, as a consequence, terminate contracts early, which causes panic and exhaustion of the resource base. There are a number of circumstances that determine the crisis of confidence. The pre-crisis period was characterized by the orientation of domestic banks to cooperate with the private consumer and expand the range of services with the use of new technologies. One of the priority principles of such cooperation is the level of trust between the client and the banking institution, their partnership social responsibility. It is this that is fully reflected in the counterparties' confidence that their behavior is appropriate. Distrust has become the defining principle of Ukrainian consciousness and mentality. The forms of manifestation of the crisis of investor distrust are outlined. It can be considered that this is a series of laws that accurately indicate the attitude of the population to their protection by the state and banking institutions. It has been determined that a low level of trust in banks and slowed recovery rates are causing negative effects - a shortage of deposits and, as a consequence, a lower opportunity to promote economic development and financial stability. The consequences of distrust of banking institutions, which entail a number of negative phenomena, are identified.

Keywords: confidence crisis; banking system; financial crisis; consumer; banking crisis.

References

1. Stiglitz, J. (2008), “A crisis of confidence” available at: http://www.theguardian.com/commentisfree/cifamerica/2008/oct/22/economy-fi nancial-crisis-regulation (Accessed 26 September 2019).
2. Diamond, D. (2007), “Banks and Liquidity Creation: A Simple Exposition of the Diamond Dybvig Model” , vol. 93, no. 2, pp. 189–200.
3. Caprio, G. and Honohan, P. (2008), “Banking Crises” available at: http://web.williams.edu/Economics/wp/caprioBankingCrises.pdf (Accessed 25 Oct 2019).
4. Basadze, K.M. (2015), “Restoration of trust in the banking system: myth or reality”, Financial space, vol. 1 (17), pp. 18-22.
5. Somyk, A.V. (2014), “Increasing the level of trust in Ukrainian banks], Problems and prospects of development of the banking system of Ukraine”, vol. 38, pp. 250–257
6. Turchin, L.E. (2012), “Theoretical aspects of the formation of confidence in the banking system”, Economics and State, vol. 12, pp. 90–92.
7. Springford, J. (2011), “A confidence Crisis Restoring trust in financial services”, Social Market Foundation, available at: http://www.smf.co.uk/wp-content/uploads/2011/07/Publication-A-Confidence-CrisisRestoring-trust-in-financial-services.pdf (Accessed 25 Oct 2019).
8. Fukuyama, F. (2004), Doverie: social'nye dobrodeteli i put' k procvetaniju [Trust: Social Virtues and the Road to Prosperity], Izdatel'stvo ACT, Moscow, Russia.
9. Baranovsky, O.I. (2009), Finansovi kryzy: peredumovy, naslidky i shliakhy zapobihannia [Financial crises: preconditions, consequences and ways of prevention], KNUTE, Kyiv, Ukraine.
10. Gritsenko, A.A. (2010), “Internal Structure of Trust”, Economic Theory , vol. 3, pp. 20-26.

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 9539

Відомості про авторів

Я. М. Кривич

к. е. н., доцент кафедри фінансів, банківської справи і страхування, Навчально-науковий інститут бізнес-технологій «УАБС» Сумського державного університету

Y. Kryvych

PhD (Economics), Associate Professor of the Department of Finance, Banking and Insurance, Scientific-Educational Institute of Business Technologies «UAB» of Sumy State University

ORCID:

0000-0002-3401-0878


Ю. А. Мартьянова

магістрант, Навчально-науковий інститут бізнес-технологій «УАБС» Сумського державного університету

Y. Martyanova

Undergraduate Banking and Insurance, Scientific-Educational Institute of Business Technologies «UAB» of Sumy State University

ORCID:

000-0001-8727-7552

Як цитувати статтю

Кривич Я. М., Мартьянова Ю. А. Криза довіри до банків: зміст, форми прояву та наслідки. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7388 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.46

Kryvych, Y. and Martyanova, Y. (2019), “Crisis of trust in banks: content, forms of manifestation and consequences”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7388 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.46

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.