EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУБСТРАТ УСПІШНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ БІЗНЕС-АКАУНТА РИТЕЙЛЕРА У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
А. О. Наторіна

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.89

УДК: 658.6:004.738.5 (339.13)

А. О. Наторіна

СУБСТРАТ УСПІШНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ БІЗНЕС-АКАУНТА РИТЕЙЛЕРА У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ

Анотація

У статті аргументовано доведено цінність та важливість для ритейлера розробки і коректного ведення бізнес-акаунта Інтернет-магазина у соціальних мережах, що передбачають безпосереднє задоволення вимог та вподобань цільової аудиторії, які є гетерогенними і змінюються динамічно в умовах діджиталізації. Базуючись на результатах емпіричного дослідження та аналізу, ідентифіковано бізнес-акаунти Інтернет-магазинів найбільших українських ритейлерів у соціальних мережах та детерміновано систематичність оновлення їх контенту. Запропоновано та презентовано деталізацію трьох магістральних напрямів ведення бізнес-акаунта ритейлера у Facebook та Instagram, синтез яких є субстратом успішного адміністрування, що забезпечує ефективну взаємодію з фоловерами з урахуванням сучасних трендів та сприяє перманентному збільшенню їх числа. Детерміновано переваги використання інструментарію Facebook for Business для розробки та реалізації дієвої рекламної кампанії, інтерпретовано її послідовні фази. Обґрунтовано й унаочнено послідовні етапи кастомізації фіда у Facebook та Instagram на базі досвіду фоловерів та потенційних покупців. Розроблено перелік рекомендацій щодо кастомізації фіда у Facebook та Instagram у межах реалізації ритейлерами рекламної кампанії, імплементація яких дозволять підвищити впізнаваність Інтернет-магазина серед пріоритетних конкурентів, а також сприятиме залученню нових покупців.

Ключові слова: ритейл; бізнес-акаунт; Facebook; Instagram; реклама; кастомізація фіда.

Література

1. Appel, G., Grewal, L., Hadi, R. and Stephen, A. The future of social media in marketing, Journal of the Academy of Marketing Science. 2019. Режим доступу: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11747-019-00695-1.pdf.
2. Carah, N. and Shaul, M. Brands and Instagram: point, tap, swipe, glance, Mobile Media and Communication, Mobile Media & Communication. 2015. Vol. 4 (1), pp. 69-84. Режим доступу: https://doi.org/10.1177/2050157915598180.
3. Duffett, R. G. Influence of social media marketing communications on young consumers’ attitudes, Young Consumers. 2016. Vol. 18 (1), pp. 19-39. Режим доступу: https://doi.org/10.1108/YC-07-2016-0062.
4. Facebook. Режим доступу: https://www.facebook.com/.
5. Facebook for Business. ADS, Audiences. Режим доступу: https://www.facebook.com/business/help/717368264947302?id=176276233019487.
6. Facebook for Business. Facebook Pixel. Optimization. Режим доступу: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142.
7. Facebook for Business. Implement the SDK. Режим доступу: https://developers.facebook.com/docs/app-ads/sdk-setup?locale=en_US.
8. Grizane, T. and Jurgelane, I. Social Media Impact on Business Evaluation. Procedia Computer Science. 2017. Vol. 104, pp. 190-196. Режим доступу: https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.01.103.
9. Herrmann, N. Instagram Study: We analyzed 9 million posts and here’s what we’ve learned. Instagram Analytics. 2018. Режим доступу: https://www.quintly.com/blog/instagram-study.
10. Instagram. Режим доступу: https://www.instagram.com/.
11. Lee, D., Hosanagar, K. and Nair, H. Advertising Content and Consumer Engagement on Social Media: Evidence from Facebook. Management Science. 2018. Режим доступу: http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2017.2902.
12. Natorina A. Online retailers’ management system of marketing commodity policy. Economic Annals XXI. 2018. № 174 (9-10). С. 69-72. DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V174-11. Режим доступу: http://soskin.info/userfiles/file/Economic-Annals-pdf/DOI/ea-V174-11.pdf
13. Twitter. Режим доступу: https://twitter.com/.
14. Voorveld, H., Noort, G., Muntinga, D. and Bronner, F. Engagement with Social Media and Social Media Advertising: The Differentiating Role of Platform Type. Journal of Advertising. 2018. Vol. 47 (1), pp. 38-54. Режим доступу: https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1405754.

A. Natorina

THE SUBSTRATE FOR THE SUCCESSFUL RETAILER’S BUSINESS ACCOUNT ADMINISTRATION IN SOCIAL NETWORKS

Summary

The purpose of the article is to develop theoretical and practical bases of the substrate for the successful retailer’s business account administration in social networks, which provide the multiplicative effect of increasing and satisfying target audience preferences that change in the context of digitalization.
In the article, the value and importance of the correct business account creation of the online store for the retailer in social networks are proved reasonably. Wherein the business account development involves the direct satisfaction of the target audience requirements and preferences, which are heterogeneous and change dynamically in the context of digitalization. Based on the results of an empirical study and analysis, the largest Ukrainian retailers’ business accounts of online stores in social networks are identified. The systematic updating of the retailers’ business accounts content in social networks is determined.
The detalization of three main directions of retailer’s business account maintaining in Facebook and Instagram are proposed and presented. The synthesis of these directions is the substrate of the successful administration, which ensures effective interaction with followers, takes into account current trends, and contributes to a permanent increase in their number. The advantages of the Facebook for Business tools usage for the development and implementation of effective advertising campaign are determined and its successive phases are interpreted. The features of different types of targeting in Facebook Ads Manager are disclosed and the characteristics of targeting are indicated. Possible goals of the retailer’s advertising campaign are described and the specifics of their Facebook setup are substantiated. The subsequent stages of feed customization in Facebook and Instagram, which based on the potential buyers experience, are justified and demonstrated. A list of recommendations for feed customization in Facebook and Instagram is developed as part of the retailer’s advertising campaign realization. The implementation of these recommendations will increase the retailers’ recognition among priority competitors in the Internet, and help to attract new customers.

Keywords: etail; business account; Facebook; Instagram; advertising; feed customization.

References

1. Appel, G., Grewal, L., Hadi, R. and Stephen, A. (2019), “The future of social media in marketing”, Journal of the Academy of Marketing Science [Online], available at: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11747-019-00695-1.pdf (Accessed 24 October 2019).
2. Carah, N. and Shaul, M. (2015), “Brands and Instagram: point, tap, swipe, glance, Mobile Media and Communication”, Mobile Media & Communication [Online], vol. 4 (1), pp. 69-84. DOI: https://doi.org/10.1177/2050157915598180 (Accessed 6 November 2019).
3. Duffett, R. G. (2016), “Influence of social media marketing communications on young consumers’ attitudes”, Young Consumers [Online], vol. 18 (1), pp. 19-39. DOI: https://doi.org/10.1108/YC-07-2016-0062 (Accessed 1 December 2019).
4. Facebook (2019), available at: https://www.facebook.com/ (Accessed 10 December 2019).
5. Facebook for Business (2019), “ADS”, Audiences [Online], available at: https://www.facebook.com/business/help/717368264947302?id=176276233019487 (Accessed 10 December 2019).
6. Facebook for Business (2019), “Facebook Pixel”, Optimization [Online], available at: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142 (Accessed 10 December 2019).
7. Facebook for Business (2019), “Implement the SDK” [Online], available at: https://developers.facebook.com/docs/app-ads/sdk-setup?locale=en_US (Accessed 10 December 2019).
8. Grizane, T. and Jurgelane, I. (2017), “Social Media Impact on Business Evaluation”, Procedia Computer Science, vol. 104, pp. 190-196. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.01.103 (Accessed 3 November 2019).
9. Herrmann, N. (2018), “Instagram Study: We analyzed 9 million posts and here’s what we’ve learned”, Instagram Analytics [Online], available at: https://www.quintly.com/blog/instagram-study (Accessed 2 December 2019).
10. Instagram (2019), available at: https://www.instagram.com/ (Accessed 10 December 2019).
11. Lee, D., Hosanagar, K. and Nair, H. (2018), “Advertising Content and Consumer Engagement on Social Media: Evidence from Facebook”, Management Science, DOI: http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2017.2902 (Accessed 16 November 2019).
12. Natorina, A. (2018), “Online retailers’ management system of marketing commodity policy”. Economic Annals XXI, vol. 174(9-10), pp. 69-72. DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V174-11 (Accessed 08 December 2019).
13. Twitter (2019), available at: https://twitter.com/ (Accessed 10 December 2019).
14. Voorveld, H., Noort, G., Muntinga, D. and Bronner, F. (2018), “Engagement with Social Media and Social Media Advertising: The Differentiating Role of Platform Type”, Journal of Advertising, vol. 47 (1), pp. 38-54. DOI: https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1405754 (Accessed 23 November 2019).

№ 12 2019

Дата публікації: 2019-12-27

Кількість переглядів: 7369

Відомості про авторів

А. О. Наторіна

к. е. н., завідувачка кафедри міжнародної економіки, обліку та фінансів,Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая»

A. Natorina

PhD in Economics, Head of the International Economics, Accounting and Finance Department,Academician Yuriy Bugay International Scientific and Technical University

ORCID:

0000-0001-6367-879X

Як цитувати статтю

Наторіна А. О. Субстрат успішного адміністрування бізнес-акаунта ритейлера у соціальних мережах. Ефективна економіка. 2019. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7515 (дата звернення: 23.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.89

Natorina, A. (2019), “The substrate for the successful retailer’s business account administration in social networks”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7515 (Accessed 23 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.89

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.