EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ШВИДКІСТЬ ЯК КОНКУРЕНТНА ПЕРЕВАГА ВИСОКОШВИДКІСНИХ НАЗЕМНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
О. М. Стасюк, Л. Ю. Чмирьова, Н. О. Федяй

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.73

УДК: 338.4:656.2

О. М. Стасюк, Л. Ю. Чмирьова, Н. О. Федяй

ШВИДКІСТЬ ЯК КОНКУРЕНТНА ПЕРЕВАГА ВИСОКОШВИДКІСНИХ НАЗЕМНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

Анотація

У статті висвітлено основні етапи становлення та розвитку швидкостей як конкурентної переваги високошвидкісних наземних пасажирських перевезень транспортними системами HSR та Maglev, а також з’ясовано, що на даний момент, на базі існуючих технологій збільшення середніх швидкостей даних систем неможливе. Розглянуто основні напрями вирішення проблеми підвищення швидкостей високошвидкісних наземних пасажирських перевезень на сучасному етапі. Узагальнено технічні особливості експлуатації високошвидкісних наземних транспортних систем HSR та Maglev та умови віднесення ліній до високошвидкісних. Окреслено основні проблеми щодо створення єдиної європейської високошвидкісної залізничної мережі. Проведено аналіз розвитку високошвидкісного руху в світі, який показав, що глобальна високошвидкісна мережа не є однорідною з точки зору швидкості та поширення для високошвидкісних наземних транспортних систем HSR та Maglev. Виявлено залежність між підвищенням швидкості високошвидкісних наземних пасажирських перевезень, зростанням високошвидкісної мережі, показників пасажирообігу, а також обсягів перевезень пасажирів у світі.

Ключові слова: швидкість; високошвидкісні наземні перевезення; високошвидкісні наземні транспортні системи; HSR; Maglev; пасажирські перевезення; операційні моделі; пасажирооборот.

Література

1. Лапидус Б.М. Социально-экономические предпосылки развития высокоскоростного железнодорожного сообщения в России / Б.М. Лапидус, Л.В. Лапидус // Вестн. моск. ун-та . Сер. 6. Экономика. – 2014. – № 6. – С. 52–63.
2. Barron I. Economic Analysis of High Speed Rail in Europe / I. Barron, J. Campos, Ph. Gagnepain, Ch. Nash, A. Ulied, R. Vickerman [Editer by Gines de Rus] // Fundacion BBVA, 2012. – 132 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/326159879_Economic_Analysis_of_High_Speed_Rail_in_Europe.
3. Post R.. Maglev: A New Approach / Dr. Richard F. Post URL: https://web.archive.org/web/20050309114627/http://www.skytran.net/press/sciam01.htm.
4. Feigenbaum B. High-Speed Rail in Europe and Asia: Lessons for the United States / B. Feigenbaum; Reason Foundation. – 2013. – 46 p.
5. Wang L. Potential Impacts of China 2030. High-Speed Rail Network on Ground Transportation Accessibility / L. Wang, Y. Liu, L. Mao, C. Sun // Sustainability. – v. 10, 2018. – 16 p.
6. Smil V. Fifty Years of the Shinkansen / V. Smil // The Asia-Pacific Journal, Vol. 12, Issue 47, No. 1, Dec. 1, 2014. – 5 p.
7. Lee Y.S. A study of the development and issues concerning high speed rail (HSR) / Y.S. Lee // Working paper. – N 1020, Transport Studies Unit, Oxford University Centre for the Environment, 2007. – 19 р.
8. Дикань В.Л. Скоростное движение железнодорожного транспорта в мире и перспективы его развития в Украине / В.Л. Дикань // Вісник економіки транспорту та промисловості. – 2010. – № 32. – С. 15–25.
9. Божок Н.О. Напрямки впровадження швидкісних пасажирських перевезень в Україні / Н.О. Божок // Збірник наукових праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту». – 2013 – Вип. 5. – С. 46–56.
10. Назаренко І.Л. Інноваційний розвиток залізничного транспорту в Україні шляхом становлення швидкісного руху / І.Л. Назаренко, П.М. Шевченко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2018. – № 64. – С. 255–262.
11. Каличева Н.Є. Підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту на ринку транспортних послуг за рахунок високошвидкісного руху / Н.Є. Каличева, В.Ю. Валюх // Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. Том 30 (69). – 2019. – № 3. – С. 32–35.
12. Назаров О.А. Проблеми й перспективи розвитку високошвидкісного пасажирського залізничного транспорту / О.А. Назаров // Збірник наукових праць ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. Вип. 16. – 2018. – С. 77–82.
13. Лук’янова О.М. Сучасний стан та перспективи розвитку мережі швидкісних залізничних магістралей в Україні в умовах євроінтеграції / О.М. Лук’янова // Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – 2018. Випуск 20, частина 2. – С. 107–110.
14. Anderlini J. China on track to be world's biggest network / J. Anderlini // Financial Times. Retrieved 12, April 2010.
15. History of the Development of the HSST Maglev Transportation System in Japan. URL: http://faculty.washington.edu/jbs/itrans/hsst_his.htm.
16. Speed Records. URL: https://web.archive.org/web/20131207011316/http://magnetbahnforum.de/index.php?Speed-Records.
17. General definitions of highspeed. Internetional union of railways. URL: https://web.archive.org/web/20110728141420/http://www.uic.org/spip.php?article971
18. High speed. URL: https://uic.org/highspeed
19. A European high-speed rail network: not a reality but an ineffective patchwork. Special Report. 2018. URL: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_19/SR_HIGH_SPEED_RAIL_EN.pdf.
20. Perl A. Corridors, hybrids and networks: Three global development strategies for high speed rail / A. Perl, A. Goetz // Journal of Transport Geography. – 2014. – № 42. URL: https://www.researchgate.net/publication/264560961_Corridors_hybrids_and_networks_Three_global_development_strategies_for_high_speed_rail. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2014.07.006.
21. UIS. URL: https://uic.org/IMG/pdf/20200127_high_speed_passenger_km.pdf.
22. Горбунов А. Спеціальний доклад: Не волшебная палочка / А. Горбунов // Эксперт. – № 23 (1122). URL: https://expert.ru/expert/2019/23/ne-volshebnaya-palochka/.
23. High speed rail. Fast track to sustainable mobility. UIC. URL: https://uic.org/IMG/pdf/uic_high_speed_2018_ph08_web.pdf
24. China claims train blue riband. URL: https://www.theguardian.com/world/2003/jan/01/china.johngittings.
25. Японский поезд-маглев на испытаниях превысил скорость 600 км/ч. URL: https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5535f5a59a7947173c8d6c77.
26. The first HSST Maglev commercial train in Japan. URL: www.maglev.ir/eng/.../topic1/IMT_CP_M2004_T1_10.pdf

O. Stasiuk, L. Chmyrova, N. Fediai

SPEED AS A COMPETITIVE ADVANTAGE OF HIGH SPEED LAND TRANSPORTATION

Summary

The article determines that development of the system of new economic relationships advances the category of time as its kernel link. A new entity emerges known as the economy of a high speed. Its study completed shows the high-speed lines operate carriage of passengers only. Duration of a trip is one of the key factors determining demand for the carriage to be made with one mode of transport or the other. Reasons are made available proving the increasing speed of the carriage of passengers and other advantages of the high-speed land transport systems based on cost-effectiveness, respecting the environment, high level of safety and convenience as compared to other modes of transport are incorporating the fast travelling into economy and ecology of the worldwide transport system. The article highlights key stages of speed development. This constitutes a competitive advantage of a high-speed land carriage of passengers with HSR and Maglev transportation systems. It is the speed that impacts on productivity of technical facilities, infrastructure, effort of the operating staff, energy efficiency, time spent by passengers per trip and determines competitiveness of a given transport system. Existing technologies can no longer provide increasing average speeds for the systems in question. It reviews key arrangements for resolving the issue of increasing the speed of high-speed land carriage of passengers at a current stage. Summary is made available for the technical features of HSR and Maglev high-speed land transportation systems. It reviews the criteria for a line to qualify as a high-speed. HSR uses various operational models for a high-speed rail traffic, different properties for electrification systems etc. This spawns a range of issues throughout the operation. Technical features of Maglev operation build upon using one of the three existing technologies for magnet suspension of the trains. The article also indicates key issues for developing a single European high-speed railway network. Developments of high-speed commutes worldwide have been analysed. Global high-speed network is not uniform by speed and availability for HSR and Maglev high-speed land transportation systems. Increasing the speed of high-speed land carriage of passengers and growing high-speed network impact on passenger traffic and volumes of passenger carriage worldwide. The article substantiates that the carriage of passengers by HSR and Maglev holds a competitive advantage, the speed, providing a background for enhancing competitiveness of the high-speed land carriage of passengers.

Keywords: speed; high-speed land transportation; high-speed land transportation systems; HSR; Maglev; passenger transportation; operating models; passenger traffic.

References

1. Lapidus, B.M. and Lapidus, L.V. (2014), “Socio-economic background for the development of high-speed rail services in Russia”, Vestn. mosk. un-ta, vol. 6, pp. 52–63.
2. Barron, I. Campos, J. Gagnepain, P. Nash, C. Ulied, A. and Vickerman, R. (2012), “Economic Analysis of High Speed Rail in Europe”, Fundacion BBVA, available at: https://www.researchgate.net/publication/326159879_Economic_Analysis_of_High_Speed_Rail_in_Europe, (Accessed 30 January 2020).
3. Post, R. (2000), “Maglev: A New Approach”, available at: https://web.archive.org/web/20050309114627/http://www.skytran.net/press/sciam01.htm, (Accessed 30 January 2020).
4. Feigenbaum, B. (2013), High-Speed Rail in Europe and Asia: Lessons for the United States, Reason Foundation, Los Angeles, USA.
5. Wang, L. Liu, Y. Mao, L. and Sun, C. (2018, “Potential Impacts of China 2030. High-Speed Rail Network on Ground Transportation Accessibility”, Sustainability, vol. 10.
6. Smil, V. (2014), “Fifty Years of the Shinkansen”, The Asia-Pacific Journal, vol. 12, no. 1, p. 5.
7. Lee, Y. (2007), A study of the development and issues concerning high speed rail (HSR), Transport Studies Unit, Oxford University Centre for the Environment, Oxford, UK.
8. Dikan, V.L. (2010), “High-speed railway traffic in the world and prospects for its development in Ukraine”, Visnyk ekonomiky transportu ta promyslovosti, vol. 32, pp. 15–25.
9. Bozhok, N. (2013), “Directions of introduction of high-speed passenger transportation in Ukraine”, Zbirnyk naukovykh prats Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana «Problemy ekonomiky transportu», vol. 5, pp. 46–56.
10. Nazarenko, I. and Shevchenko, P. (2018), “Innovative development of railway transport in Ukraine through the formation of high-speed traffic”, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, vol. 64, pp. 255–262.
11. Kalycheva, N. and Valiukh, V. (2019), “Increasing the competitiveness of railway transport in the market of transport services due to high-speed traffic”, Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia, vol. 3, pp. 32–35.
12. Nazarov, O. (2018), “Problems and prospects for the development of high-speed passenger rail transport”, Zbirnyk naukovykh prats DNUZT im. akad. V. Lazariana, vol.16, pp. 77–82.
13. Lukyanova, O. (2018), “The current state and prospects of development of high-speed rail network in Ukraine in the context of European integration”, Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 20, pp. 107–110.
14. Anderlini, J. (2010), “China on track to be world's biggest network”, Financial Times, vol. 12.
15. HSST (2005), “History of the Development of the HSST Maglev Transportation System in Japan”, available at: http://faculty.washington.edu/jbs/itrans/hsst_his.htm, (Accessed 30 January 2020).
16. The International Maglev board (1998), “Speed Records”, available at: https://web.archive.org/web/20131207011316/http://magnetbahnforum.de/index.php?Speed-Records, (Accessed 30 January 2020).
17. The official site of International union of railways (2010), “General definitions of high speed”, available at: https://web.archive.org/web/20110728141420/http://www.uic.org/spip.php?article971, (Accessed 30 January 2020).
18. The official site of International union of railways (2018), “High speed”, available at: https://uic.org/highspeed, (Accessed 30 January 2020).
19. The official site of EU (2018), “A European high-speed rail network: not a reality but an ineffective patchwork”. Special Report, available at: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_19/SR_HIGH_SPEED_RAIL_EN.pdf, (Accessed 30 January 2020).
20. Perl, A. and Goetz, A. (2014), “Corridors, hybrids and networks: Three global development strategies for high speed rail”, Journal of Transport Geography, vol. 42, available at: https://www.researchgate.net/publication/264560961_Corridors_hybrids_and_networks_Three_global_development_strategies_for_high_speed_rail. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2014.07.006, (Accessed 30 January 2020).
21. The official site of International union of railways (2018), “High Speed Database Maps”, available at: https://uic.org/passenger/highspeed/article/high-speed-database-maps, (Accessed 30 January 2020).
22. Horbunov, A. (2019), “Not a magic wand. Special report”, E`kspert ONLINE, vol. 23 (1122), available at: https://expert.ru/expert/2019/23/ne-volshebnaya-palochka/, (Accessed 30 January 2020).
23. The official site of International union of railways (2018), “High speed rail. Fast track to sustainable mobility”, available at: https://uic.org/IMG/pdf/uic_high_speed_2018_ph08_web.pdf/, (Accessed 30 January 2020).
24. Site of world news (2003), “China claims train blue riband”, available at: https://www.theguardian.com/world/2003/jan/01/china.johngittings, (Accessed 30 January 2020).
25. Site of news RBC (2015), “The Japanese maglev train has exceeded 600 km /h in tests”, available at: https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5535f5a59a7947173c8d6c77, (Accessed 30 January 2020).
26. Yoshihide, Y., Masaaki F., Masao T. and Syunzo I. (2004), “The first HSST Maglev commercial train in Japan”, available at: http://www.maglev.ir/eng/documents/papers/conferences/maglev2004/topic1/IMT_CP_M2004_T1_10.pdf, (Accessed 30 January 2020).

№ 2 2020

Дата публікації: 2020-02-27

Кількість переглядів: 7467

Відомості про авторів

О. М. Стасюк

к. е. н., старший науковий співробітник,Державна установа “Інститут економіки та прогнозування НАН України”

O. Stasiuk

PhD in Economics, Senior Researcher,State Organization “Institute of the Economy and Forecastingof the National Academy of Sciences of Ukraine”

ORCID:

0000-0002-4701-5598


Л. Ю. Чмирьова

науковий співробітник,Державна установа “Інститут економіки та прогнозування НАН України”

L. Chmyrova

ResearcherState Organization “Institute of the Economy and Forecastingof the National Academy of Sciences of Ukraine”

ORCID:

0000-0003-1811-2409


Н. О. Федяй

молодший науковий співробітник,Державна установа “Інститут економіки та прогнозування НАН України”

N. Fediai

Junior Researcher,State Organization “Institute of the Economy and Forecastingof the National Academy of Sciences of Ukraine”

ORCID:

0000-0002-6529-1078

Як цитувати статтю

Стасюк О. М., Чмирьова Л. Ю., Федяй Н. О. Швидкість як конкурентна перевага високошвидкісних наземних перевезень. Ефективна економіка. 2020. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7665 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.73

Stasiuk, O., Chmyrova, L. and Fediai, N. (2020), “Speed as a competitive advantage of high speed land transportation”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7665 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.73

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.