EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАДАЧІ ВИБОРУ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
М. А. Коноплянникова

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.78

УДК: 339.138

М. А. Коноплянникова

ЗАДАЧІ ВИБОРУ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Стаття присвячена дослідженню концептуальних засад формування системи управління маркетинговою діяльністю підприємства, яка формується за рахунок посилення глобалізації та збільшення насиченості інформаційних потоків. У статті проаналізовано підходи до вибору маркетингових інформаційно-комунікаційних технологій та інформаційних систем автоматизації маркетингової діяльності. Окреслено критерії та підходи до визначення факторів вибору інформаційних систем та інформаційно-комунікаційних технологій, що базуються на побудові системи збалансованих показників. Надалі проводиться поетапна виважена обробка результатів роботи експертів за допомогою математичних методів та із застосуванням програмного забезпечення. В статті розглянуто підхід до вирішення економічних задач вибору та запропоновано авторський підхід до вибору маркетингових інформаційно-комунікаційних технологій. Загалом, дана стаття формує чітке уявлення щодо вирішення багатокритеріальних задач вибору у складних економічних системах.

Ключові слова: маркетинг; принципи маркетингу; маркетингова діяльність; підходи до управління маркетинговою діяльністю; процес; багатокритеріальні задачі вибору; інформаційні системи маркетингу.

Література

1. Каніщенко О.Л. Інноваційні технології планування і контролінгу міжнародної маркетингової діяльності / О.Л Каніщенко // Проблеми економіки і управління / Вісник НУ “Львівська політехніка”. -2007. - №579. – С. 450-457.
2. Саати Т., Кернс К. Аналитическое планирование. Организация систем / Пер. с англ. / Т. Саати К.Кернс // – М.: Радио и связь, 1991. – 224 с.
3. Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий: /Пер. с англ. / Т. Саати // — М.: Радио и связь, 1993. – 320 с.
4. Роберт С. КАПЛАН, Дейвид П. НОРТОН. Сбалансированная система показателей. От стратегии к действию / Каплан Р.С. Нортон П.Д. // – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003. – 304 с.
5. Каплан Р.С., Нортон Д.П. Организация, ориентированная на стратегию. Как в новой бизнес-среде преуспевают организации, применяющие сбалансированную систему показателей/Пер. с англ. / Каплан Р.С. Нортон П.Д. // – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2004. – 416 с.
6. Окландер М.А. Маркетингові стратегії зростання: класичний та новітній підходи / Михайло Окландер, Ольга Замлинська // Економіст. – 2013. – №3 (317). – С. 20-24.
7. Окландер М.А. Етапи еволюції теорії маркетингу як відображення трансформації способу виробництва [Електронний ресурс] / М.А. Окландер // Економіка: реалії часу. Науковий журнал. – 2012. – № 3-4 (4-5). – С. 8-12. – http://economics.opu.ua/files/archive/2012/n4-5.html.

M. Konopliannykova

SOLVING THE PROBLEM OF CHOOSING INFORMATION TECHNOLOGIES FOR THE MARKETING ACTIVITIES

Summary

The article describes approaches to resolving multiple-criteria decision in economic systems. A step-by-step approach is proposed to build a hierarchy of key metrics that will ensure the selection and development of enterprise marketing information system and marketing information-communication technologies in the context of globalization of world markets which increases the rich information flow. In this way the main goal to building marketing information systems must be taken such as principles: interaction and development, transparency and functionality, direction to the marketing strategy. Most of the tasks in economic systems are multiple-criteria decision depend on different criteria and indicators which require to each other. The main group of they criteria is economic, finance and marketing responding to system of balanced scores must be linked to the preferences of experts. To put the balanced scorecard to work, companies should articulate goals for time, quality, and performance and service and then translate these goals into specific measures, than suggest inviting experts from different departments and form a system of balanced scored system indicators together then we calculate the value of each indicator using software mathematical methods and require special demands to expert. That information was available internally of each department and then discuss together with management.
Resolve the problem of choosing information technology in the form of a hierarchy. The first level of the hierarchy is the marketing information system according to the marketing strategy, the second level are indicators, and the third level are variant of information technologies they can be provided to expert choice. The next step choice information marketing system to each individual company and then analysis resistance decision by means T.Saati.
The article contains the approach to solving economic tasks and problems of choice and proposes the author's approach to the choice of marketing information system and software. In general, this article forms view of the challenges of choice in economic systems.

Keywords: marketing; marketing principles; marketing activities; management; process; balanced scorecard system; marketing information systems.

References

1. Kanishchenko, O.L. (2007), "Innovative technologies of planning and controlling of international marketing activity", Problemy ekonomiky i upravlinnia. Visnyk NU “Lvivska politekhnika”, vol. 579, pp. 450-457.
2. Saati, T.and Kerns, K. (1991), Analiticheskoe planirovanie. Organizacija sistem [Analytical planning. Organization of systems], Radio i svjaz', Moscow, Russia, P. 224.
3. Saati, T. (1993), Prinjatie reshenij. Metod analiza ierarhij [Making decisions. Hierarchy analysis method], Radio i svjaz', Moscow, Russia, P. 320.
4. Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2003), Sbalansirovannaja sistema pokazatelej. Ot strategii k dejstviju [Balanced scorecard. From strategy to action], ZAO «Olimp-Biznes», Moscow, Russia, P. 304.
5. Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2004), Organizacija, orientirovannaja na strategiju. Kak v novoj biznes-srede preuspevajut organizacii, primenjajushhie sbalansirovannuju sistemu pokazatelej [Strategy Oriented Organization. How organizations using a balanced scorecard succeed in the new business environment], ZAO «Olimp-Biznes», Moscow, Russia, P. 416.
6. Oklander, M. and Zamlynska, O. (2013), "Marketing Growth Strategies: Classical and Innovative Approaches", Ekonomist, vol. 3 (317), pp. 20-24.
7. Oklander, M.A. (2012), "Stages of evolution of marketing theory as a reflection of transformation of production method", Ekonomika: realii chasu. Naukovyi zhurnal, vol. 3-4 (4-5), pp. 8-12, [Online], available at: http://economics.opu.ua/files/archive/2012/n4-5.html.

№ 3 2020

Дата публікації: 2020-03-27

Кількість переглядів: 7384

Відомості про авторів

М. А. Коноплянникова

к. е. н., доцент кафедри маркетингу,Київський національний торговельно-економічний університет

M. Konopliannykova

Philosophy Doctor, Associate Professor of Marketing DepartmentKyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0002-6877-3515

Як цитувати статтю

Коноплянникова М. А. Задачі вибору інформаційного забезпечення маркетингової діяльності підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7740 (дата звернення: 28.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.78

Konopliannykova, M. (2020), “Solving the problem of choosing information technologies for the marketing activities”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7740 (Accessed 28 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.3.78

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.