EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРОЕКТУВАННЯ КОНТРЕЙЛЕРНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ В УКРАЇНІ
І. М. Горбась, М. А. Федоренко

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.90

УДК: 338.47:656

І. М. Горбась, М. А. Федоренко

ПРОЕКТУВАННЯ КОНТРЕЙЛЕРНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті досліджено особливості організації інтермодальних перевезень в Україні. Представлено порівняльну характеристику контрейлерних транспортних систем та розраховано собівартість доставки вантажів з використанням даної технології. Обґрунтовано доцільність запровадження змішаних перевезень в діяльність логістичної компанії «Кюне + Нагель». Проведено порівняльний моніторинг собівартості перевезень автомобільною і контрейлерною транспортними схемами за маршрутом Бєлгород (Росія) – Хребене (Польща). Представлено проект «Чумаки», що передбачає оптимізацію транспортної логістики міжнародного холдингу «Кюне + Нагель» шляхом запровадження контрейлерних перевезень. Висвітлено цілі, вимоги та обмеження проекту. Деталізовано 12 етапів реалізації проекту «Чумаки» та представлено ієрархічну структуру робіт по їх виконанню. Визначено витрати на реалізацію проекту та окреслено можливі бар’єри реалізації проекту.

Ключові слова: транспортна логістика; логістична інфраструктура; проектний менеджмент; інтермодальне транспортування; контрейлерні перевезення.

Література

1. Бойко О.В. Логістика на ринку транспортних послуг країни. Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. 2014. Вип. 38. С. 27-34.
2. Державна служба статистики України: офіц. веб-сайт URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 30.01.2020).
3. Звітність АТ «Укрзалізниця» за даними АРІФРУ. URL: https://smida.gov.ua/db/participant/40075815 (дата звернення: 20.04.2019).
4. Кірпа Г.М., Підвищення ефективності використання рухомого складу для інтенсифікації перевезень у міжнародному сполученні. // Праці Західного наукового центру ТАУ: Проектування, виробництво та експлуатація транспортних засобів і потягів. 2006, № 13. с. 40-50.
5. Купалова Г.І., Хрутьба Ю.С. Еколого-економічні аспекти оптимізації логістичних товаротранспортних потоків підприємств: монографiя. К.: Компринт, 2019. 143 с.
6. Міжнародний холдинг «Кюне + Нагель»: офіц. веб-сайт. URL: https://ua.kuehne-nagel.com/uk_ua/ (дата звернення: 25.04.2020).
7. Тюріна Н. М. Логістика: Навч. посіб. / Н. М.Тюріна, І. В. Гой, І. В. Бабій. К.: «Центр навчальної літератури», 2015. 392 с.
8. Internetional LPI. Global Rankings 2019. The World Bank Group: офіц. веб-сайт URL: https://lpi.worldbank.org/international/global/2019 (дата звернення: 16.02.2020)

I. Нorbas, M. Fedorenko

PROJECT MANAGEMENT OF PIQQYBACK TRANSPORTATION IN UKRAINE

Summary

The article explores the features of the organization of intermodal transportation in Ukraine. The use of a Project management toolkit to optimize the transport logistics of the enterprise by introducing intermodal transportation is presented. Ukraine`s Logistics Performance Index (сustoms, trade and transport infrastructure, international shipments, logistics quality and competence, tracking and tracing, timeliness) is indicated. The main powerful operators of the logistics services market in Ukraine are listed. The technological capabilities of the national transport infrastructure of Ukraine (rail, road, water, aviation, pipeline) and the volume of its freight traffic are indicated. The main schemes for organizing piggyback transportation in the world are illuminated. A comparative characteristic (by 12 criteria) of piggyback transport systems is presented and the cost of cargo delivery using this technology is calculated. The average costs of rail transportation in freight traffic using electric traction are calculated. The expediency of introducing intermodal transportation into the activities of the logistics company “Kuehne + Nagel” is substantiated. The main cargo flows, transport corridors and logistics nodes of the company in Europe and Ukraine are disclosed. The most intense holding`s trucking routes in Ukraine are named. Comparative monitoring (by 8 criteria) of freight cost by automobile and piggyback transport schemes on the route Belgorod (Russia) - Hrebene (Poland) was carried out. The Chumaky project, which provides for the optimization of transport logistics of international holding Kuehne + Nagel by introducing piggyback transportation, is presented. The goals (optimization of transport logistics, profit), requirements and limitations (budget, duration in days, quality) of the project are described. The 12 stages of the Chumaky project implementation are detailed and the hierarchical structure of works is presented. The costs of the project (operating costs, salaries, marketing activities, administrative expenses, paperwork costs and others) are identified and possible barriers (legislative, technical, fiscal, infrastructure) to project implementation are outlined.

Keywords: transport logistics; logistics infrastructure; project management; intermodal transportation; piggyback transportation.

References

1. Boyko, OV (2014), “Logistics in the market of transport services of the country”. Problems of improving the efficiency of infrastructure, vol. 38. pp. 27-34.
2. State Statistics Service of Ukraine: official (2020), available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 30 January 2020).
3. The State Administration of Railway Transport of Ukraine "Ukrzaliznytsia" (2019), “Report of JSC “Ukrzaliznytsia” according to ARIFR”, available at: https://smida.gov.ua/db/participant/40075815 (Accessed 20 April 2019).
4. Kirpa, G.M. (2006), “Improving the efficiency of the use of rolling stock to intensify transportation in international traffic”, Western Scientific Center of TAU: Design, manufacture and operation of vehicles and trains, vol. 13. pp. 40-50.
5. Kupalova, G.I. and Khrutba, Y.S. (2019), Ekologo-ekonomichni aspekti optimizaciyi logistichnih tovarotransportnih potokiv pidpriyemstv [Ecological and economic aspects of optimization of logistics freight flows of enterprises] Komprint, Kyiv, Ukraine.
6. International holding “Kuehne + Nagel” (2020), available at: https://ua.kuehne-nagel.com/uk_ua/ (Accessed 25 April 2020).
7. Tyurina, N.M. Goy, I.V. and Babiy, I.V. (2015), Logistika [Logistics], Center for Educational Literature, Kyiv, Ukraine.
8. Internetional LPI. Global Rankings 2019. The World Bank Group: official website. URL: https://lpi.worldbank.org/international/global/2019 (access date: 16.02.2020).

№ 5 2020

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 7934

Відомості про авторів

І. М. Горбась

к. е. н., доцент,доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

I. Нorbas

PhD in Economics, Associate Professor,Department of Innovation and Investment Management,Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-1326-5572


М. А. Федоренко

студентка магістратури,Київський національний університет імені Тараса Шевченка

M. Fedorenko

Mаstеr student, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-5200-1262

Як цитувати статтю

Горбась І. М., Федоренко М. А. Проектування контрейлерних перевезень в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7933 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.90

Нorbas, I. and Fedorenko, M. (2020), “Project management of piqqyback transportation in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7933 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.5.90

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.