EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ АСОРТИМЕНТОМ ТОРГОВОГО ПІДПРИЄМСТВА
А. Ю. Могилова, М. О. Шибун

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.3

УДК: 658.628

А. Ю. Могилова, М. О. Шибун

УПРАВЛІННЯ АСОРТИМЕНТОМ ТОРГОВОГО ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей, тенденцій, проблем формування асортиментної політики торгового підприємства, а також пошуку шляхів його удосконалення. Було розглянуто управління та формування асортименту діючого підприємства. З’ясовано, що традиційна система структурування асортименту найчастіше не дозволяє повністю оцінити взаємозв'язки між товарами, які конкурують між собою. Також виникають певні труднощі із застосуванням різних інструментів аналізу асортименту (АВС та XYZ аналізу, аналізу оборотності товарів і т.д.) і коректністю одержуваних результатів, що у свою чергу, неминуче призводить до незбалансованих рішень в асортиментній політиці і до погіршення фінансових та інших ключових показників. Проведено аналіз сучасного стану власної торгової марки, її етапу життєвого циклу та конкурентоздатності на ринку за допомогою використання методу Поллі-Кука. Для вивчення асортименту, а також розуміння, яким чином необхідно управляти групами та категоріями товарів був використаний метод сумісного АВС-аналізу та XYZ-аналізу. Надано авторські пропозиції щодо удосконалення асортиментної політики торгового підприємства на основі інноваційного підходу.

Ключові слова: асортиментна політика; споживачі; потреби; формування асортименту; традиційна система; категорійний менеджмент; торгове підприємство; метод Поллі-Кука; сумісний АВС-аналіз та XYZ-аналіз.

Література

1. Балабанова Л. Б. Маркетинг: підручник / Л. Б. Балабанова. – 2-ге вид., переробл. і доп. – К. : Знання-Прес, 2004. – 645 с.
2. Глущенко Ю. Є. Особливості маркетингового управління асортиментом [Електронний ресурс] / Ю. Є. Глущенко, О. В. Шумкова // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – Сер.» Міжнародні економічні відносини та світове господарство». – Ужгород : Ужгородський національний університет, 2019. – Вип. 24. - Ч.1. - С. 96-100
3. Добрянська В. В., Сіренко О. В. Управління товарним асортиментом продукції лісогосподарських підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7590
4. Зав’ялов П. С. Маркетинг в схемах, рисунках, таблицях : навч. посіб. / П. С. Зав’ялов. – М. : ІНФРА-М, 2002. – 496 с.
5. Лаврентьєва Л.С. Управління асортиментом і параметрами продукції у ринкових умовах: дис. канд. екон. наук : 08.00.04. Х., Нац. техн. ун-т "Харк. політехн. ін-т" . Х., 2009. 20 с.
6. Муштай В. А. Стратегічні напрямки управління товарною політикою підприємства [Електронний ресурс] / В. А. Муштай, В. М. Мандрика // Матеріали IX Міжнародної науково-практичної конференції «Маркетингове забезпечення продуктового ринку», (Полтава, 28 квітня 2017 р.). - Полтава, 2017. - С. 106-109.
7. Попенкова Д. К. Эволюция категорийного менеджмента // Международный научно-исследовательский журнал. — Декабрь 2015. — № 11 (42). — С. 77–79.
8. Сёмкин М. А. Категорийный менеджмент как современная эффективная система управления ассортиментом в розничной торговле // Новая наука: проблемы и перспективы. — 2017. — Т. 1. — № 3. — С. 9–12.
9. Ткаченко Н. Б. Маркетингова товарна політика : навч. посібн. для студ. вищ. навч. закладів / Н. Б. Ткаченко. – К. : Київськ. держ. торговельно-економічний ун-т, 2000. – 148 с.
10. Холодний Г. О. Розвиток управління маркетингом на підприємствах : монографія / Г. О. Холодний, Г. М. Шумська ; за ред. доцента Г. О. Холодного. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2010. – 272 с.

A. Mohylova, M. Shybun

MANAGEMENT OF ASSORTMENT OF THE TRADING ENTERPRISE

Summary

The purpose of the article is to investigate the features of the assortment policy of the trading enterprise and ways of its improvement. The main purpose of the commercial activity of a trading enterprise is to make a profit by satisfying consumer demand in a high culture of trade services, which arises from a flexible response to market changes. The sale of goods should be such that commercial operations provide the highest possible levels of profitability, trade risks are minimized, there is a constant strengthening of the market position of the trading company, and confidence in it by business partners only grew.
In the article it is considered the management and formation of the existing enterprise. It is found that, despite the fact that the traditional system involves finding the optimal range of goods on the criterion of profit maximization, this system of structuring the range often does not allow to fully assess the relationship between competing products. There are some difficulties with the using of various tools of assortment analysis (ABC and XYZ analysis, analysis of product turnover, etc.) and the correctness of the results, which leads to unbalanced decisions in assortment policy and the deterioration of financial and other key indicators.
It is analyzed the current state of its own brand, its life cycle stage and market competitiveness. The Polly-Cook method is the most effectively method to do this. It is based on changes in sales over a period of time. The change in sales of a particular product is compared with the total change in sales of all products of the nomenclature group to exclude the influence of market factors. The method of compatible ABC-analysis and XYZ-analysis was used to study the range and understand how to manage groups and categories of goods. This method allows not only to identify problem areas in the formation of the company's assortment policy, but also allows enterprise to optimize purchasing policy and regulate inventory, identify key products and reasons affecting the number of goods stored in the warehouse. The authors offered proposals for improving the assortment policy of a trading company on the basis of an innovative approach.

Keywords: assortment policy; consumers; needs; assortment formation; traditional system; categorical management; trading enterprise; Polly-Cook method; compatible ABC analysis and XYZ analysis.

References

1. Balabanova L. B. (2004), Marketyn [Marketing], 2nd ed, Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine.
2. Hluschenko, Yu. Ye. and Shumkova, O. V. (2019), “Features of marketing assortment management”, Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu [Online], vol. 24, no. 1, available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/24_1_2019ua/24_1_2019.pdf (Accessed 24 May 2020).
3. Dobrians'ka, V. V. and Sirenko O. V. (2020), “Management of the product range of products of the lisogospodar enterprises” Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7590 (Accessed 24 May 2020).
4. Zav'ialov, P. S. (2002), Marketynh v skhemakh, rysunkakh, tablytsiakh [Marketing in diagrams, figures, tables], INFRA-M, Moscow, Russia.
5. Lavrent'ieva, L.S. (2009), “Managing assortment and product parameters in market minds”, Nats. tekhn. un-t "Khark. politekhn. in-t, vol. 08.00.04, pp. 20
6. Mushtaj, V. A. (2017), “Strategic strategies for managing the commodity policy of the company”, Materialy IX Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Marketynhove zabezpechennia produktovoho rynku» [Online], vol. 9, available at: http://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/4683/1/%D0%9C%D1%83%D1%88%D1%82%D0%B0%D0%B9%20%D0%92.%20%D0%90.%20%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D1%80%D1%8F%D0%BC%D0%BA%D0%B8%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%96.pdf (Accessed 24 May 2020).
7. Popenkova, D. K. (2015), “Evolution of Category Management”, Mezhdunarodnyj nauchno-yssledovatel'skyj zhurnal, vol. 11, no. 42, pp. 77 – 70.
8. Siomkyn, M. A. (2017), “Category management as a modern effective assortment management system in retail”, Novaia nauka: problemy y perspektyvy, vol. 1, no. 3, pp. 9-12.
9. Tkachenko, N. B. (2000), Marketynhova tovarna polityka [Marketing product policy], Kyivs'k. derzh. torhovel'no-ekonomichnyj, Kyiv, Ukraine.
10. Kholodnyj, H. O. and Shums'ka, H. M. (2010), Rozvytok upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvakh [Development of marketing management in enterprises], KhNEU, Kyiv, Ukraine.

№ 6 2020

Дата публікації: 2020-06-30

Кількість переглядів: 8202

Відомості про авторів

А. Ю. Могилова

д. е. н., професор, професор кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту,Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

A. Mohylova

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Marketing and International Managments, Oles Honchar Dnipro National University

ORCID:

0000-0002-8833-9505


М. О. Шибун

бакалавр кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту,Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

M. Shybun

bachelor's student of the Department of Marketing and International Managments,Oles Honchar Dnipro National University

ORCID:

0000-0002-8605-4450

Як цитувати статтю

Могилова А. Ю., Шибун М. О. Управління асортиментом торгового підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7939 (дата звернення: 16.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.3

Mohylova, A. and Shybun, M. (2020), “Management of assortment of the trading enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7939 (Accessed 16 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.3

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.