EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНСТИТУЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НАУКИ В УКРАЇНІ
В. М. Никончук

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.54

УДК: 330.1:378

В. М. Никончук

ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНСТИТУЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НАУКИ В УКРАЇНІ

Анотація

Метою статті є обґрунтування індикаторів та побудова моделі для оцінки ефективності якості освіти та конкурентоспроможності науки. Розглянуто наявну методологію оцінки інституційного забезпечення організації наукових досліджень в національній економіці України. Узагальнено математичні методи, що використовуються при дослідженнях системи освіти. На основі проведеного аналізу сформовано комплекс заходів, спрямованих на забезпечення стану підвищення ефективності національна інституційна система забезпечення якості освіти та конкурентоспроможності науки.
В таких умовах систематизація чинників інтелектуалізації економіки та формування інтелектуального капіталу у альтеративній авторській моделі інноваційного розвитку України є пріоритетом наступних досліджень.

Ключові слова: якість освіти; конкурентоспрожність науки; індикатори оцінки системи освіти; економетричної моделі.

Література

1. Верлань А. Ф., Дячук О. А., Палагін В. В. Методи математичної редукції моделей динамічних систем //Наукова думка. – 2019.
2. Вітлінський В. V. V., Катуніна О. Моделювання динамічних факторних систем макроекономічних показників деяких країн (Modeling of dynamic factor systems of macroeconomic indicators of some countries) //Серія «Економіка»: науковий журнал. – 2019. – №. 13 (41). – С. 88-97.
3. Грабовецький Б. Є. Методи експертних оцінок: теорія, методологія, напрямки використання: монографія //Вінниця: ВНТУ. – 2010. – Т. 171.
4. Закон України про вищу освіту. – 2002. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
5. Козенков Д. Є., Нікітін П. А. Основні методи оцінки ризиків у сучасному ризик-менеджменті //Бізнес Інформ. – 2012. – №. 10. – С. 248-253.
6. Кривоніс О. М., Мокін Б. І., Мокін О. Б. Підготовка до виконання імітаційного моделювання за методом ідентифікації математичної моделі одного класу лінійних динамічних систем зі змінними параметрами : дис. – ВНТУ, 2019.
7. Пояснення Міністерства освіти і науки щодо визначення якості освіти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/tag/yakist-osviti
8. Сидорчук, О. Г. "Інноваційні підходи до науково-методичного забезпечення оцінки соціальної безпеки в системі державного регулювання." Вестник экономической науки Украины 1 (36) (2019).

V. Nykonchuk

EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF THE NATIONAL INSTITUTIONAL SYSTEM OF QUALITY ASSURANCE OF EDUCATION AND COMPETITIVENESS OF SCIENCE IN UKRAINE

Summary

The purpose of the article is to substantiate the indicators and build a model for assessing the effectiveness of educational quality and competitiveness of science. The existing methodology for assessing the institutional support for the organization of scientific research in the national economy of Ukraine is considered. The most used mathematical methods used in the study of the education system are summarized.
As part of a study based on the use of dynamic modeling, we proposed a formula for integrated assessment of dynamic objects, which is an existing system of institutional support for the competitiveness of education in the national economy of Ukraine. In the process of analysis of the existing systems of ensuring the competitiveness of education and the institutional system of scientific research in the economy of Ukraine revealed results that are characterized by a high level of novelty and practical value.
Based on the analysis, a set of measures aimed at maintaining indicators in the zone of normal state or their return to this interval, in other words, to ensure the state of efficiency of the national institutional system to ensure the quality of education and competitiveness of science.
The development of indicators of the effectiveness of the national institutional system for ensuring the quality of education and competitiveness of science is of particular importance for monitoring the implementation of the national institutional system for ensuring the quality of education and competitiveness of science, ie the formation of priorities. The proposed indicators for assessing the effectiveness of the national institutional system for ensuring the quality of education and competitiveness of science allow for a more comprehensive study of the impact of structural changes in the above processes on the formation of macroeconomic trends using these blocks of indicators as the main source of information.
In such conditions, the systematization of factors of intellectualization of the economy and the formation of intellectual capital in an alternative author's model of innovative development of Ukraine is a priority for further research.

Keywords: quality of education; competitiveness of science; indicators of education system evaluation; econometric model.

References

1. Verlan, A. Dyachuk, O. and Palagin, V. (2019), Metody matematychnoi reduktsii modelej dynamichnykh system [Methods of mathematical reduction of models of dynamic systems], Scientific Opinion, Kyiv, Ukraine.
2. Vitlinsky, V. and Katunina, O. (2019), “Modeling of dynamic factor systems of macroeconomic indicators of some countries”, Series "Economics": a scientific journal, vol.13 (41), pp. 88-97.
3. Grabovetsky, B.E. (2010), “Methods of expert assessments: theory, methodology, areas of use: monograph”, Vinnytsia: VNTU, vol. 171.
4. Verkhovna Rada of Ukraine (2002), Law of Ukraine “On Higher Education”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed 20 May 2020).
5. Kozenkov, D. and Nikitin, P. (2012), “Basic methods of risk assessment in modern risk management”, Business Inform, 10, pp. 248-253.
6. Krivonis, O. Mokin, B. and Mokin, O. (2019), “Preparation for simulation modeling by the method of identification of a mathematical model of one class of linear dynamical systems with variable parameters”, available at: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-feeem/all-feeem-2019/paper/download/7273/5980 (Accessed 20 May 2020).
7. Ministry of Education and Science of Ukraine (2020), “Explanation of the Ministry of Education and Science on determining the quality of education”, available at: https://mon.gov.ua/ua/tag/yakist-osviti (Accessed 20 May 2020).
8. Sidorchuk, O. (2019), “Innovative approaches to scientific and methodological support of social security assessment in the system of state regulation”, Bulletin of Economic Science of Ukraine, vol.1 (36).

№ 6 2020

Дата публікації: 2020-06-30

Кількість переглядів: 6666

Відомості про авторів

В. М. Никончук

к. е .н., доцент, доцент кафедри менеджменту, ПВНЗ «Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка Степана Дем’янчука»

V. Nykonchuk

PhD in Economics, Associate Professor, Private Higher Education Establishment «Academician Stepan Demianchuk International University of Economics and Humanities»

ORCID:

0000-0003-4425-4283

Як цитувати статтю

Никончук В. М. Оцінка ефективності національної інституційної системи забезпечення якості освіти та конкурентоспроможності науки в Україні. Ефективна економіка. 2020. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7945 (дата звернення: 28.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.54

Nykonchuk, V. (2020), “Evaluation of the efficiency of the national institutional system of quality assurance of education and competitiveness of science in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7945 (Accessed 28 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.6.54

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.