EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНТЕРАКТИВНІ ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ДИТИНИ
Н. А. Ясинська, Т. М. Соломятник, В. Є. Бурда

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.4

УДК: 338:336

Н. А. Ясинська, Т. М. Соломятник, В. Є. Бурда

ІНТЕРАКТИВНІ ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ДИТИНИ

Анотація

У статті розглядаються сучасні світові практики розвитку фінансової грамотності дітей, а також інструменти, що наразі застосовуються в Україні. Проаналізована доцільність розвитку фінансової грамотності дітей дошкільного та шкільного віку. Визначені інструменти розвитку фінансової свідомості дитинки шляхом побутових ігор дітей дошкільного та шкільного віку з батьками. З’ясовано, які інтерактивні програми з розвитку фінансової грамотності включені до навчальної програми у шкільних заходах Європи, світу та України. Визначена роль державного та приватного сектору у розвитку фінансової свідомості та грамотності дітей (на прикладі взаємодії з банківських установ з дітьми). Наведено приклади глобальних та національних ініціатив з підвищення фінансової грамотності дітей та молоді. Визначені рекомендації для розробки ефективної системи методів фінансової освіти на базі дитячого садка та школи.

Ключові слова: фінансова грамотність; інтерактивні інструменти; діти; гроші; заощадження; інвестиції.

Література

1. Всесвітній тиждень грошей – 2020. URL: http://osnova.com.ua/news/1776-Всесвітній_тиждень_грошей_—_2020.
2. Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні: Проект USAID «Трансформація фінансового сектору». К., 2019. 49 с. URL: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/06/Financial-Literacy-Survey-Report_June2019_ua.pdf.
3. Мірошнікова А. Фінансова грамотність: 5 ігор для початкової школи. URL: https://osvitoria.media/experience/finansova-gramotnist-5-igor-dlya-pochatkovoyi-shkoly/.
4. Фінансова грамотність. Фінанси. Що? Чому? Як?: навчальний посібник / авт. кол.; К., 2019. 272 с. URL: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/08/Financial_Literacy_Textbook_Aug2019.pdf.
5. Фінансове виховання дитини – чому це важливо та що потрібно знати батькам? URL: https://www.projectkesher.org.ua/news/finansove-vykhovannia-dytyny-chomu-tse-vazhlyvo-ta-shcho-treba-znaty-bat-kam/.
6. ЮніорБанк. ПриватБанк: офіційний сайт. URL: https://juniorbank.com.ua/
7. Aisa Amagir, Wim Groot, Henriëtte Maassen van den Brink, Arie Wilschut. A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education. Vol. 17(1) 56–80. 2018. 25 р. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2047173417719555#.
8. OECD. Financial Literacy Skills for the 21st CENTURY. PISA 2012 Results: Students and Money (Vol. VI). OECD Publishing. 2014. 204 p. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264208094-en.pdf?expires=1593172050&id=id&accname=guest&checksum=CCD0A4F737902B635C0DC1BA23CDA120.
9. Global Money Week Ukraine. 2019. URL: https://globalmoneyweek.bank.gov.ua/.
10. John D. Saunders. 8 Simple Ways to Teach Your Children Financial Literacy EARLY. URL: https://www.blackwallet.org/8-simple-ways-to-teach-your-children-financial-literacy-early/.

N. Yasynska, T. Solomiatnyk, V. Burda

INTERACTIVE TOOLS FOR CHILD FINANCIAL LITERACY DEVELOPMENT

Summary

For many children, personal finance is first learned outside the classroom. Whether children realize it or not, their early relationship with money can impact their finances as adults. This is why it’s so important for educators and caregivers to help them acquire the knowledge and skills they need to build healthy financial habits down the road. There are six core financial literacy concepts for children: the essence of money, the money earning, the buying concept, a difference between “needs” and “wants”, controlling of children's finance. Money isn’t all about earning and spending. A crucial component is saving, or setting aside money for future expenses. Saving doesn’t–and shouldn’t–be presented as a chore. To fully participate in society, financial literacy is crucial. People have several financial interactions each day—whether it’s earning, spending, or saving money. The earlier someone is exposed to financial topics, the more comfortable and knowledgeable they’ll be handling money as an adult. If young children learn how to spend wisely and save with delayed gratification, they will develop planning skills and patience that will assist them in all areas of their lives. On the other hand, living without a proper balance by doing too much of one (spending) and not enough of the other (saving) can lead to negative financial consequences such as overwhelming debt.
The paper examines modern world practices for the development of children's financial literacy, as well as the tools currently used in Ukraine. The expediency of developing financial literacy of preschool and school age children is analyzed. The tools for the development of the child's financial consciousness through household games of preschool and school children with their parents are identified. It was found out which interactive programs for the development of financial literacy are included in the curriculum in school events in Europe, the world and Ukraine. The role of the public and private sector in the development of financial awareness and literacy of children is determined (on the example of interaction with banking institutions with children). Examples of global and national initiatives to improve the financial literacy of children and youth are given. Recommendations for the development of an effective system of methods of financial education on the basis of kindergarten and school are identified.

Keywords: financial literacy; interactive tools; children; money; savings; investments.

References

1. The official site of Publishing Group "Basis" (2020), “The World Money Week – 2020”, available at: http://osnova.com.ua/news/1776-Всесвітній_тиждень_грошей_—_2020 (Accessed 1 July 2020).
2. The official site of Ukrainian Financial Sector Transformation (USAID Financial Sector Transformation Project) (2019), “Financial Literacy, Financial Inclusion, and Financial Well-being in Ukraine: USAID Financial Sector Transformation Project”, available at: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/06/Financial-Literacy-Survey-Report_June2019_ua.pdf (Accessed 1 July 2020).
3. Miroshnikova, A. (2020), “Financial literacy 5 games for elementary school”, Osvitoria Media, [Online], available at: https://osvitoria.media/experience/finansova-gramotnist-5-igor-dlya-pochatkovoyi-shkoly/ (Accessed 1 July 2020).
4. The official site of Ukrainian Financial Sector Transformation (USAID Financial Sector Transformation Project) (2019), “Financial literacy. Finance. What? Why? How?: Study guide”, available at: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/08/Financial_Literacy_Textbook_Aug2019.pdf (Accessed 1 July 2020).
5. The official site of Casher Project (2018), “Financial education of the child - why it is important and what parents need to know?”, available at: https://www.projectkesher.org.ua/news/finansove-vykhovannia-dytyny-chomu-tse-vazhlyvo-ta-shcho-treba-znaty-bat-kam/ (Accessed 1 July 2020).
6. The official site of PrivatBank (2020), “JuniorBank. PrivatBank”, available at: https://juniorbank.com.ua/ (Accessed 1 July 2020).
7. Amagir, A. Groot, W. Maassen van den Brink, H. and Wilschut, A. (2018), “A review of financial-literacy education programs for children and adolescents”, Citizenship, Social and Economics Education. Vol. 17(1) 56–80. 25 р.
8. The official site of OECD (2014), “Financial Literacy Skills for the 21st CENTURY. PISA 2012 Results: Students and Money”, available at: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264208094-en.pdf?expires=1593172050&id=id&accname=guest&checksum=CCD0A4F737902B635C0DC1BA23CDA120 (Accessed 1 July 2020).
9. The official site of National Bank of Ukraine (2019), “Global Money Week 2019 Ukraine”, available at: https://globalmoneyweek.bank.gov.ua/ (Accessed 1 July 2020).
10. Saunders, J. D. (2020), “8 Simple Ways to Teach Your Children Financial Literacy EARLY”, available at: https://www.blackwallet.org/8-simple-ways-to-teach-your-children-financial-literacy-early/ (Accessed 1 July 2020).

№ 7 2020

Дата публікації: 2020-07-30

Кількість переглядів: 16031

Відомості про авторів

Н. А. Ясинська

д. е. н., доцент, професор кафедри фінансів, обліку та оподаткування, Донецький державний університет управління, Маріуполь, Україна

N. Yasynska

Doctor of Economics Sciences, Associate Professor, the Department of Finance, Accounting and Taxation, Donetsk State University of Management

ORCID:

0000-0002-4039-9453


Т. М. Соломятник

студентка магістратури спеціальності "Фінанси, банківська справа та страхування", Донецький державний університет управління, Маріуполь

T. Solomiatnyk

Master student in Finance, Banking and Insurance, Donetsk State University of Management

ORCID:

0000-0001-6948-9148


В. Є. Бурда

к. е. н., доцент кафедри фінансів, обліку та оподаткування, Донецький державний університет управління, Маріуполь, Україна

V. Burda

PhD in Economics, Associate Professor of Finance, Accounting and Taxation, Donetsk State University of Management

ORCID:

0000-0001-9597-2344

Як цитувати статтю

Ясинська Н. А., Соломятник Т. М., Бурда В. Є. Інтерактивні інструменти розвитку фінансової грамотності дитини. Ефективна економіка. 2020. № 7. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8037 (дата звернення: 23.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.4

Yasynska, N., Solomiatnyk, T. and Burda, V. (2020), “Interactive tools for child financial literacy development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8037 (Accessed 23 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.