EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗВИТОК МАРКЕТИНГУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ОСНОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
В. В. Добрянська, О. А. Кодак, Я. В. Верпета

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.66

УДК: 330. 341.1

В. В. Добрянська, О. А. Кодак, Я. В. Верпета

РОЗВИТОК МАРКЕТИНГУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ОСНОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ

Анотація

Стаття присвячена вивченню особливостей маркетингу закладів вищої освіти. Проведений аналіз показав, що маркетингова діяльність закладу вищої освіти має бути спрямована на функціонування його на ринку продуктів вищої освіти відповідно до інтересів суспільства, які повинні узгоджуватися через активну взаємодію закладу із усіма зацікавленими сторонами. Саме такий підхід дозволить забезпечити можливості розвитку закладу вищої освіти відповідно до очікувань суспільства. Орієнтація на споживача – ключовий принцип і основна цільова установка організації освітньої діяльності. Групи споживачів освітніх послуг: абітурієнти, студенти, бакалаври, магістри, аспіранти. Для оцінки ступеня задоволеності споживача необхідний постійний моніторинг, який може бути реалізованим у вигляді маркетингових досліджень. Найбільш ефективні методи збору інформації у даній ситуації – це: опитування, інтерв'ю, анкетування. Отримана інформація допомагає закладам вищої освіти спрогнозувати попит, визначити потенційних споживачів. Проведено маркетингові дослідження методами анкетного опитування та «глибокого інтерв’ю» з метою визначення: які фактори впливають на вибір закладу вищої освіти та спеціальності абітурієнтом та за якими критеріями споживач попередньо оцінює якість запропонованих послуг освіти і як він трактує ці критерії.

Ключові слова: Маркетинг; маркетингові дослідження; освітня послуга.

Література

1. Брітченко І.Г. Mаркетинг як чинник підвищення ефективності функціонування вищого навчального закладу / І.Г. Брітченко, І.П. Чайка // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». – 2011. – Вип. 33. – С. 299–302.
2. Лилик С.В. Задоволеність споживачів освітніх послуг як мета і критерій ефективності навчальних закладів / С.В. Лилик // Маркетинг в Україні. – 2011. – № 05-06 (69). – С. 57-58.
3. Чайка І.П. Теоретико-методологічні основи ефективності функціонування вищого навчального закладу / І.П. Чайка // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». – Ужгород : Ужгородський національний університет. – 2011. – Вип. 32. – С. 27-30.
4. Якименко І.М. Маркетингові засади розвитку ринку освітніх послуг [Електронний ресурс] / І.М. Якименко. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Etp/2008_ 21/Yakymenko.pdf. (дата звернення 15 липня 2020)
5. Bitner, M.J., Booms, B. H. (1990), “Tetreault Mary Stanfield. The Service Encounter:Diagnosing Favorable and Unfavorable Incidents” Journal of Marketing, vol. 1, pp. 71—84.
6. Debackere, K. (2000), “Managing academic R&D as a business at K. U. Leuven: context, structure and process”, R&D Management, vol. 30, 4, pp. 323-328
7. Cambridge Enterprise announces 2011 results, available at: http://www.enterprise.cam.ac.uk/news/2011/12/cambridge-enterprise-announces-2011-results/ (Accessed 15 July 2020).
8. Snowdon, K., Spin-off and entrepreneurial training model, Working Paper, University of Newcastle, 2003 at: http://www.enterprise.cam.ac.uk/news/2011/12/cambridge-enterprise-announces-2011-results/(Accessed 15 July 2020).

V. Dobryanska, O. Kodak, J. Verpeta

DEVELOPMENT OF MARKETING OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS BASED ON THE STUDY OF CONSUMER BEHAVIOR

Summary

The article is devoted to the study of the peculiarities of marketing of higher education institutions. The analysis showed that the marketing activities of the higher education institution should be aimed at its functioning in the market of higher education products in accordance with the interests of society, which should be agreed through the active interaction of the institution with all stakeholders. This approach will provide opportunities for the development of higher education in accordance with the expectations of society. Consumer orientation is a key principle and the main target setting of the organization of educational activities. Groups of consumers of educational services: entrants, students, bachelors, masters, graduate students. To assess the degree of consumer satisfaction requires constant monitoring, which can be implemented in the form of marketing research. The most effective methods of gathering information in this situation are: surveys, interviews, questionnaires. The information obtained helps higher education institutions to forecast demand and identify potential consumers. Marketing research was conducted using questionnaires and "in-depth interviews" to determine: what factors influence the choice of higher education institution and specialty by the entrant and what criteria the consumer pre-evaluates the quality of educational services and how he interprets these criteria. Survey data show that 55% of respondents initially made their choice from a set of only public higher education institutions. The main factors that led to the choice of a particular institution of higher education were: the quality of education (82.8%), employment prospects (74.4%), reputation and brand of the university (82%). At the same time, in 68% of cases the institution of higher education was chosen jointly by parents and students, in 29% - by entrants personally. Respondents considered protection against corruption (80.5%), prestige of education (90.5%), growth of professional competence (83%), and good employment prospects (90.5%) to be the main expectations from studying at a higher education institution. Criteria by which the consumer pre-evaluates the quality of the offered educational services are: "reliability" (the image of the institution of higher education, its prestige and history, the obligation to fulfill the promises to the applicant); "Sensitivity" (politeness of employees conducting career guidance work, assessment of their willingness to help); "Persuasiveness" (competence, responsibility, confidence); "Openness" (the opportunity to obtain the most complete, honest information about the state of affairs in the institution of higher education); "Individual approach" (expression of concern for the consumer).

Keywords: Marketing; marketing research; educational service.

References

1. Britchenko, I.H., Chaika, I.P. (2011), “Marketing as a factor of a high educational establishment functioning”, Naukovyi vistnyk Uzhhorodskoho universytetu, vol. 33, pp. 299 -302.
2. Lylyk, S.V. (2011), “Customer satisfaction as the goal of educational services and test the effectiveness of educational institutions”, Marketing v Ukraini, vol. 05-06, pp. 55-58.
3. Chaika, І.P. (2011), “Theoretical and methodological basis of the functioning of higher education”, Naukovyi vistnyk Uzhhorodskoho universytetu , vol. 32, pp. 27-30.
4. Yakymenko, I.M. (2008), “Principles of marketing education market”, available at: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Etp/2008_21/ Yakymenko.pdf (Accessed 15 July 2020).
5. Bitner, M.J., Booms, B. H. (1990), “Tetreault Mary Stanfield. The Service Encounter:Diagnosing Favorable and Unfavorable Incidents” Journal of Marketing, vol. 1, pp. 71—84.
6. Debackere, K. (2000), “Managing academic R&D as a business at K. U. Leuven: context, structure and process”, R&D Management, vol. 30, 4, pp. 323-328
7. Cambridge Enterprise announces 2011 results, available at: http://www.enterprise.cam.ac.uk/news/2011/12/cambridge-enterprise-announces-2011-results/ (Accessed 15 July 2020).
8. Snowdon, K., Spin-off and entrepreneurial training model, Working Paper, University of Newcastle, 2003 at: http://www.enterprise.cam.ac.uk/news/2011/12/cambridge-enterprise-announces-2011-results/(Accessed 15 July 2020).

№ 7 2020

Дата публікації: 2020-07-30

Кількість переглядів: 11020

Відомості про авторів

В. В. Добрянська

к. т. н., доцент, доцент кафедри економіки, підприємництва та маркетингу, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», м. Полтава

V. Dobryanska

PhD in Technical Sciences, Associate Professor National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine

ORCID:

0000-0002-7639-6908


О. А. Кодак

к. т. н., доцент, доцент кафедри нарисної геометрії, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», м. Полтава

O. Kodak

PhD in Technical Sciences, Associate Professor National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine

ORCID:

0000-0001-6138-6101


Я. В. Верпета

студент, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», м. Полтава

J. Verpeta

student, National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine

ORCID:

0000-0001-7397-3135

Як цитувати статтю

Добрянська В. В., Кодак О. А., Верпета Я. В. Розвиток маркетингу закладів вищої освіти на основі дослідження поведінки споживачів освітніх послуг. Ефективна економіка. 2020. № 7. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8065 (дата звернення: 18.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.66

Dobryanska, V., Kodak, O. and Verpeta, J. (2020), “Development of marketing of higher education institutions based on the study of consumer behavior”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8065 (Accessed 18 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.66

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.